17-03-2013, 20:24 PM
(17-03-2013, 17:16 PM)tammetonu Kirjutas: ...
Kui minu väide,et 2,6kW võimsust on sellisele traktorile(peab lisaks enda liigutamisele veel midagi tegema) on ilmselgelt vähe on demagoogia ,siis olen ma nõus,et olen demagoog.
...
2,6 kW võimsust on vaja 600 kg massi puhul veeretakistuse ületamiseks, kui 31sentimeetrise raadiusega rehv vajub sisse kuni 3 cm.
Lähteülesanne oli selline.
Pelga põksinäksi veeretamine ei ole kuigi tõsine töö. Isegi minusugune suudab russi kõval pinnal veeretada... Veidi maad...
Kui mass kahekordistada (juhin tähelepanu sellele, et see on vaid üks ruum puid), siis ka vajalik võimsus kahekordistub. Kui see mass on kärul, lisandub summaarsele veeretakistusele veel üks sisse vajuv/deformeeruv rehvipaar. Või kaks, kui kasutatakse tandemsilda/kaheteljelist haagist.
Aga kesse ikka ühe ruumi pärast sõidab, laome ikka paar-kolm selga. Mis tähendab seda, et algsest 600 kilost eluskaalust on sujuvalt saanud 2000 (ehk 20 kN) ja ühes sellega on vajalik pöördemoment (või võimsus, kui selleta ei saa) juba kenasti vähemalt neljakordistunud.
Kui rehv vajub sisse mitte 3 cm, vaid keskmise märja heinamaa jagu ehk kümmekond cm, pole veeretakisus enam mitte 5%, vaid julgelt 30. Kõik see suurendab jälle edasiliikumiseks vajaliku pöördemomenti (ehk võimsust).
Kõike saab arvutada, kuid selleks tuleb õiged algandmed anda. Ning täpsust taga ajades ei saa enam mõne ligikaudse arvutusega - tuleb kogu sõiduki dünaamikaarvutus läbi võtta.
Ja veel: kui teoreetiline arvutus ja praktiline elu kokku ei lähe, on midagi olulist jäänud teooriat püstitades kahe silma vahele. Füüsikaseadused kehtivad mõlemal juhul samamoodi.
Üsna kindel võib olla selles, et Tifti pakutud mootorit saab Lada silla puhul kasutada, kui mootori pöörlemissagedust vähendada oluliselt (sama palju suureneb pöördemoment). Nii 5-10 korda peaks päris hea tulemuse andma.