Tsitaat:Väga tore, et arutelu erinevate siduritüüpide üle käib täie hooga. Muidugi oleks õpetlik kuulda kellegi praktilisi kogemusi tsentrifugaali ja motoploki ristpaarituse tulemustest. Päris esimene katsetaja ei tahaks olla.
Noh jah, keegi peab ju esimene olema ja kõik tahaksid tarkust valmis kujul kulbiga otse ajusse
Aga teemasse - mina katsetasin hiina väikemootori ja tsen. siduri ära (vt ka minu kommentaari mõni leht tagasi samas teemas). Tõsi küll, mitte motobloki jaoks vaid kreissae tarvis. Tulemusega olen rahul.
Kirjutan siin üldse seepärast, et tunnen mõningast tänuvõlga lp ksf-de ees (eriti maisalup), kellelt sai ideid ja teadmisi laenatud. Ühesõnaga mul tuli idee saagida puid mitte kodujuures, aga metsaall, kuhu senine juhe ei ulatu. Kuna sobiva pikkuse ja ristlõikega juhe on kallim kui hiina väikemootor, siis sai väikemootori kasuks otsustatud.
Ma oleksin omast tarkusest saevõlli rihmad otse mootori väntvõlli otsas asuvale rihmaseibile istutanud, aga kallist foorumist leitud tarkus andis nõu seda mitte teha kuna mootori käivitamine oleks niisuguse lahenduse korral väga vaevaline. Siis mõtlesin, et lahendan olukorra rihmapingutitega, aga see jäi ka katki kuna kahele B-rihmale töötav pinguti orgunnida tundus keerulisem olevat kui jällegi foorumi nõuandel tsen. sidur vahele aretada.
Juhuslikult leidsin kuulutustelehest tsen. siduri pakkumise. Pikalt mõtlemata ostsin selle ära. Kahjuks osutus hiina sidurike mõningaseks pettumuseks kuna mulle sobivalt ta jõudu üle kanda ei võimaldanud (jõu ülekandmiseks peale treitud üks A-rihma soon ainult). No mis teha. Treisin siis flantsid ja võllid ning ühendasin nende abil mootori väntvõlli otsa läbi tsen. siduri ja laagripuki sobiva rihmaseibi. Kogu komploti (mootori ja ülekande) asetasin 10mm plekitükile, mille kinnitasin saeraamile.
(Pilt katsetamiselt, käru on ajutine alus)
Praeguseks saaginud mõned traktorikärutäied puid (igasugu puid: kuusepuid, kasepuid, lepapuid, tammepuid, vahtrapuid). Üldiselt ma kreissaega väga jämedat puud ei sae kuna see on enda vaevamine, aga märkigem, et kõige jämedamad saetud haavapuid tuli läbisaagimiseks keerata ning ~25cm läbimõõduga tammepuid lasin mõnigi kord jämedate okste kohalt läbi. Sidur ei hakanud kordagi libisema (st siduril on vähemalt senises praktikas piisav ülekandevaru ja mootoril piisav võimsusvaru) ega polnud muud suuremat häda, ka mootoril oli jõudu täitsa piisavalt.
Mootoriks on 7,5hp Holtzinger (
Honda kloon), millel peaks olema 11Nm/2400rpm ja 7,5hp/3600rpm. Ülekandeks on 100mm/130mm rihmarattad, ise arvestasin, et tööpööreteks jääks mootoril ~2400 ja saevõllil ~2000rpm. See arvestus on ülaltoodud kondiproovi näitel täitsa pädenud.
Tuleb tunnistada, et bensiini kulub küll natuke rohkem kui arvanuks. Samas ma siinkohal järeldustega ei rutta, sest asi tahab harjumist veel veits.
Töötamine näeb välja nõnda, et kõigepealt mootorike tühikäigul podisema ja soojenema ning mõne aja pärast pöörded ning vedu peale. Tuleb tunnistada, et igati mugav lahendus on: mootori pöörete juhtimiseks kasutan Gazooni ribakatiku trossi, mis on hea tugev tükk ja mõnusasti käeulatusse installitud. Trossi käepidemest tõmban kaks nõksu välja - tööpöörded või lükkan täitsa tagasi - tühikäik, ei pea mootorit välja lülitama, podiseb mõnusasti.
Ükski projekt ei kulge kunagi päris tagasilöökideta ja esmakatsetamisel on ka oma hind. Varem elektrimootoriga käitatud kreissaele bensiinimootori paigaldamisel osutus, et saeraam ise tuleks mõneti teistmoodi lahendada või tugevdada. Asi nimelt selles, et el. mootor ei tooda vibratsiooni. Vaadeldav bensiinimootor aga vibreerib koormuse all ja kiirendades üksjagu. - Jah mootor vibreerib, mitte minu tehtud ülekanne
proovisin raamile fikseerimata lahtiselt järgi ja julgen niimoodi väita. Üldiselt elab selle vibratsiooni üle, aga soovitan arvestada.