(20-04-2015, 10:26 AM)aavu Kirjutas: (20-04-2015, 09:51 AM)v6sa Kirjutas: Tasub meeles pidada ka seda, et vabalt jooksev raske haagis üritab tugevalt pidurdava veduki saba üles tõsta. Ning mõju on päris märkimisväärne...
Ei ta tõsta, sest haakeseadme suhtes nii madalat raskuskeset haagisel on raske saavutada. Tavaliselt ikka raskuskese kõrgemal ja surub haakeseadmele oma raskusega peale.
Hoopis ohtlikum on kurvis pidurdamisel "kääriminek".
Raskuskese ei lükka, lükkab haakepunkti kõrgus. Mis sõltub haagise ja veduki kõrguste suhtest. Enamasti kipub Tõsine Kaubik konksu ikka kõrgemal, kui 30 cm kandma. Ülekoormatud kerghaagis tahaks aga veel madalamat. Kui pole just erihaagist või tavapärasest suurema läbimõõduga rehve... Rendihaagisel, mida vast kõige enam tapetakse, reeglina ei ole...
Kääriminek on ohtlik, nagu ka lengerdamine. Mõlema puhul on hoiatusaeg lühike - sekund-poolteist. Ja teha on tegelikult väga vähe: kiiruse tõstmiseks puudub keskmisel vedukil ramm (ja pahatihti ka ruum), pidurdada tohib ainult autorongi otsepaiknemise ajal. Aga taba seda hetke, kui haagis otse järel on...
Vabalt veerev Tõsiselt Koormatud Haagis üritab aeglustamisel autot enda ees lükata. Reeglina on sihuke haagis juba puhkeasendis "nina taevas" ehk haakeseadmele mõjuv summavektor pole aeglustamisel horisontaalne, vaid tõusev. Kui veduk pidurdab järsult (räägime ikka tõsisest pidurdusest), siis vajub nina alla ja pära kerkib, tõstes haakekonksu ja seega ka haagise tiislit üles. Ning juba algselt veidi tõstvalt mõjuv inertsijõud saab veel tuult tiibadesse. Olen näinud ise kõrvalt, kuidas säärane "mul-raske-kaubik" pidurdamisel külje ette viskas, kuna raske (ja otse loomulikult valesti koormatud) kerghaagis oma teisttonnise lauakoormaga lihtsalt lükkas selle kõrvale. Toona oli ruumi ja mahtusime kõik ära. Roolisolev tegelane oli näost üsna kaame, kuna "kust ma pidin teadma...".
Et kuidas on see kõik seotud teemaga: kui koormate haagiseid valmistaja lubatud piirides, siis ei ole vaja muretseda laagrite vastupidavuse pärast koormuse järgi.
Küll tuleb jälgida seda, vesi ja tolm ei pääseks laagrit tapma.