jalgratta The Lion Cycle jäänused - kas Eesti töö?
#1

Sorisin täna ühes nurgas oma kolaladudest. Pihku hakkas üks meestejalgratta "The Lion Cycle" jäänus, mida uurisin pikemalt (vt postituse lõpus olevad pildid).

Rain Vaikla (kaasfoorumlane manic) andmetel (vt http://eag.unicweb.ee/ewrattad.html) on The Lion Cycle Eesti töö, valmistatud Tartus Karl-Gustav Reinholdi töökojas. Aga... tema andmetel peaks sildil olema kirjas "Estonian made", minu isendil on aga "English made" (vt kolmas pilt).

Samas ei ole minu jäänus sugugi tüüpiline "British made" - keskjooksu laager on kontramutriga, mitte alt kiiluga, leistang on kinnitunud siiski poldi ja kiiluga jms. Samas suur raaminumber (99462) viitab siiski importraamile, mis aga ei välista, et ratas siiski valmistati Eestis (vrd Rudoni raamid/raaminumbrid).

Millega on tegu? Kas tõesti on Reinhold kunagi müünud enda kokkupandud rattaid inglise rataste pähe?

Minu palved kaasfoorumlastele:

1. Kellel on olemas "The Lion Cycle" või selle jäänuseid, siis oleksin huvitatud piltide vaatamisest (ja veelgi parem ratta enda nägemisest), et tuvastada, kas raam (esiosa väike välismuhvide vahe on eripära), silt, esikahvli ülaosa ja ketyiratas on samad. Ja võrrelda raaminumbreid ning numbriraudade ðrifte.

2. Kas lisaks "British made" The Lion Cycle siltidele olid olemas ka "Estonian made" sildid ja kas kellelgi on pilte minu omast mingil moel erinevast The Lion Cycle sildist?

Kui tegu on siiski Eesti tööga (kasvõi kokkupandud Eestis), siis tasuks väga igatahes ratas komplekteerida, st uurida, millised porilauad, sadul, leistang, vewljed ja rummud tal käisid.

[Pilt: lion_1.jpg]

[Pilt: lion_2.jpg]

[Pilt: lion_3.jpg]

[Pilt: lion_4.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#2

See lühike kahvlisammas ja väike muhvide vahe tuletab väga meelde mu vanaisa LBC-d aastast 1927, aga sellel ei käi tagahark küljest ära ja vändamäng on nagu Aistil ja Ereliukasel ja Saljutil - vindid pole mitte raamis, vaid keskjooksu võllil. Ja lenks pole ka toru ümbert klambriga, vaid traditsioonilise kinnitusega. (huvitav - naise vanatädi BSA (tuvastasin margi lakast leitud 32-kodaralise ja traatmantliga ratta rummu BSA kirjade järgi - seal oli vaid kaks inglise ratast, teine, Pofabor, oli rantmantlitega) Ent ükski neist pole toru ümbert lenkuskinnitusega, ikka traditsiooniline pikk polt ja koonus lenksutorus) Ja BSA-l polnud kiilukohta keskjooksu all, Pofaboril on seal kiilu asemel M5 keermega poldipesa risti keskjooksuvõlli suhtes.
Vasta
#3

http://forum.automoto.ee/attachment.php?aid=29903
siin küll kirjas, et Eesti töö
Vasta
#4

Valdol jäi vist jah see hiljutine lõvide ja tiigrite lahkamise teema nägemata.
Seda, et Reinhold kasutas sisseostetud raame, me ju oleme arvanud ennegi. Ja võidi müüa misiganes asja pähe, inglise või rootsi toodang oli kvaliteedi reklaamiks ...
Huvitav, kas sellel english made-il on meeter - või tollkeermed ja kuidas üldse oli nende inglise eksportrataste keermetega, vast ikka toll ? Polegi uurinud seda küsimust.
Antud rattamargist ise midagi ei tea. Ketiratta kodardus ka huvitav.
Vasta
#5

Kui nüüd nende Lion rataste silt võrrelda teiste Reinholdi siltidega - Niagara, World Eagle näit. , siis oleks nagu näha ühte stiili või kuidas ? Ilmarise ja Imperatori? sildid ka sama tehnoloogiaga messingplekist.
Ketiratas sellise kodargusega oli vist kellegi Rudonil ka?
See England/english teema on kaudselt ka Hilgendorfi poolt registreeritud I.N.D sildiga, Patendiametisse esitatud kavandil pole kirja England, mis aga Onumeelise metallsildil on. Silt pole arvatavasti kasutusel olnud (konkreetne silt).
http://i34.tinypic.com/282f3wp.jpg
http://i34.tinypic.com/2cmqc94.jpg
Vasta
#6

Täiesti õige. Kettirattas 1940 a. Rudonil sama.
Vasta
#7

(21-05-2009, 20:12 PM)illi123 Kirjutas:  Täiesti õige. Kettirattas 1940 a. Rudonil sama.

Seega - kas võib oletada, et Karl Gustav Reinhold ja Rudolf Niibo kui kaks väiketootjat on teatud perioodidel muretsenud varuosasid (ketirattaid) samalt tarnijalt?

Ja lisaks võib hakata ehk ka oletama, et minu Lõviratta jäänused jäävad nii 1940.a. kanti?

Ilmar, on Sul see ketiratas hetkel isendi küljes või irdosa - paneksime nad kõrvuti ja võrdleksime, kas on samas stantsiga ja/või samast partiist? Minu oma saab vast küljest ära (ja tegelikult ei ole ka terve Lõviratta raami vedamine autoga Sinu juurde mingi probleem)...

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#8

See England/english teema on kaudselt ka Hilgendorfi poolt registreeritud I.N.D sildiga, Patendiametisse esitatud kavandil pole kirja England, mis aga Onumeelise metallsildil on. Silt pole arvatavasti kasutusel olnud (konkreetne silt).
http://i34.tinypic.com/282f3wp.jpg
http://i34.tinypic.com/2cmqc94.jpg
[/quote]

Põikan veel korra tagasi selle I.N.D teema juurde, et asi veel segasem oleks.
1928-nda aasta Lehmkuhl & Patric firma reklaambukletil jutt :

Inglis Jndian jalgratas The J.N.D. CYCLES
JND jalgrattad on valmistatud kõige paremast terasest The Weldless Steel Tube Co. Ltd vabrikus Birmingham, Inglismaa.

Tollal on selle margiga tegelenud firma Lehm...& Patric aga 1928 veebr. on patenteerinud sarnase märgi ilma inglise kirjata Alex. Hilgendorf ?
See inglise torufirma Birminghamis vaevalt ise jalgrattaid tootis?, sealt vast ainult torud?
J.N.D rattad olid reklaami järgi Eadie vabajooksuga ja Patent ketiratas "Williams" -iga .
(J.N.D. on nimelt kirjut. suure JotigaToungue , Inglismaa aga I -ga.

Lisaks on see firma L..& P... müünud Royal Enfieldi, peaesindamisest juttu justkui polnud...
Vasta
#9

(22-05-2009, 09:00 AM)kass Kirjutas:  (J.N.D. on nimelt kirjut. suure JotigaToungue , Inglismaa aga I -ga.

Kardan, et siin on tegemist sama juhtumiga, nagu Adidase asemel Adibas vms.

Ehk siis olen üsna veendunud, et J.N.D. on Eesti-põhine projekt, mis ei saanud kaubamärgi tõttu võtta endale nimetust I.N.D., aga kõlas sarnaselt. Osad, jah muidugi, toodi Inglismaalt, aga töö käis vast siiski siin Smile

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#10

Samas on nii Hilgendorfi taotlusel kui ka Onumeelise sildil ikkagi I.N.D. ?
Mingi trükiaps reklaamis või ikkagi Lehm..& Patric tegutsesid paralleelselt teise , sisuliselt sama asjaga ? Indiaanlase pea ja muud elemendid identsed, pilti praegu ei saa panna. Peab uurima selle L..& P ja Hilgendorfi tausta, ehk on EAG-s midagi selgitavat.
http://i34.tinypic.com/282f3wp.jpg
http://i34.tinypic.com/2cmqc94.jpg
Vasta
#11

(22-05-2009, 09:37 AM)kass Kirjutas:  Samas on nii Hilgendorfi taotlusel kui ka Onumeelise sildil ikkagi I.N.D. ?
Mingi trükiaps reklaamis või ikkagi Lehm..& Patric tegutsesid paralleelselt teise , sisuliselt sama asjaga ? Indiaanlase pea ja muud elemendid identsed, pilti praegu ei saa panna. Peab uurima selle L..& P ja Hilgendorfi tausta, ehk on EAG-s midagi selgitavat.
http://i34.tinypic.com/282f3wp.jpg
http://i34.tinypic.com/2cmqc94.jpg

Et veelgi segasemaks asja ajada, siis ka Saare omatoodangus oli lgp. Manici andmetel 1936 mudel INDIAN.
Hilgendorfist on Manicul kirjas, et 1932 monteeris inglise osadest jalgratast INDIAN.
Vasta
#12

Leidsin IND kohta sellise reklaami:

[Pilt: indm.th.png]

Siit küsimus: kas tähega K ketirattaid kasutas veel mõni teine rattatootja? Põhjus päringuks peitub osaliselt maa sees antud fotol:

[Pilt: raam3.th.jpg]

Asp

Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta
#13

Lgp. Aspelundusele vastuseks oskan mina kirjutada järgmist....
Selliseid ketirattaid on mõned kohatud, aga ei oska mitte öelda, mis riistade küljest nood pärinesid.
Minu poolt eelnevalt (siia teemasse sobimatult) sissetoodud I.N.D. teemas mainitud "Patent ketiratas "Williams"" on Lehmkul & Patrik 1928 reklaami pildil samasugune Aspelundi poolt postitatud Hilgendorffi firma ajalehereklaami pildil oleva jalgratta ketirattaga.
Lisaks on selles reklaamis toodud meesteratta mudelite piltidel Hilgendorffi reklaampildil toodud rattaga sarnased nüansid/jooned - J.N.D. mudel 1. omab samasuguse kujuga riistataskut (pole eriti levinud kuju) ja mud. 2. "Duplex" on ka Lehm..& Patriku reklaamis (mudeli nime vääriliselt) topelt horisontaaltorudega raamiga nagu Hilgendorffi reklaami ajalehepildil, küll teistsuguse riistataskuga.

Nüüd lisan siia veel mõned mõtted seoses selle I.N.D. teemaga :
Lehm..& Patrik reklaamis toodud piltidel on 3 ratast, mudelid 1. , 2. ja 3.
Väikesed mudelinumbrid - väike tootja ? (Samas reklaamis toodud Royal Enfieldi mudelinr näit. 55, 52, 75 (lisaks on R-Enfieldi naist mudeli nr 55 pilt täpselt sama, mis samas reklaamis toodud J.N.D. mudelil 3 !?).
Need J.N.D. jalgrattad olid reklaamis toodud piltide ja jutu järgi tõesti klassikalised inglise jalgrattad (Eadie tagarattajooksudega, mis pandi inglise ratastele mida müüdi Eestis ja inglise tüüpi esipiduritega).
See võiks viidata, et need tehti ikkagi Inglismaal, mitte polnud tegu eesti toodanguga ?
Et see patendiametis registreeritud märk (ilma England kirjata) ei viita veel vähemalt nende reklaamis toodud rataste eesti päritolule nagu ka samas patenteeritud taani kallakuga ühed teised sildid/märgid.
Lisaks on veel Saare äris müüdud (toodetud?) jalgrattad Indian ?
pikk ja segane jutt, ehk võiks ka eraldada Lõviratta teemast, vb mõni juhtub kunagi teema leidma ja oskab midagi lisada ?
Vasta
#14

Vana teemat sirvides jäi silma selle "Lõviratta" tuttavliku kujuga ülaosaga esikahvel. Isiklikke "masslademeid" sirvides leidsin täpselt samasuguse (saadud Tartust ird-osana ühelt pööningult).
Kas keegi on veel mõnel (eesti ?) rattal selliseid näinud või võiks asja seostada ainult Reinholdi ratastega ?


Suur Kombinaator
www.tsiklitall.ee
Vasta
#15

(02-02-2011, 16:50 PM)Ostap Bender Kirjutas:  Vana teemat sirvides jäi silma selle "Lõviratta" tuttavliku kujuga ülaosaga esikahvel. Isiklikke "masslademeid" sirvides leidsin täpselt samasuguse (saadud Tartust ird-osana ühelt pööningult).
Kas keegi on veel mõnel (eesti ?) rattal selliseid näinud või võiks asja seostada ainult Reinholdi ratastega ?

Pead ei anna, aga vast oli selline kahvel miskil ca 1930.a. Saksa rattal. Võin muidugi ka eksida.

Igatahes, kui kõik laoruumid lumest välja sulavad (kevadel), siis vaatan.


Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#16

Tervist
Vaatasin teemat ja minu omanduses on suhteliselt komplektne meesterahva ratas I.N.D England indiaanlase peaga (sellise esimärgisega nagu on viidatud eelnevalt). Raaminumber neljakohaline 16.. algusega. Raami tagaosa käib poltidega ära. Tagajooksuks on Torpedo 1927, porikad tüüpilised laia profiiliga (nagu enamikul eestikatel). Raam näeb välja samasugune nagu Valdo poolt viidatud Lionil aga roolikann on kõrgem ja ketiratas teistsugune.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne