Rodding ja kustomivärk

Kas keegi ehk teab midagi täpsemat selle auto kohta?
Oli Motoexotical väljas eelmisel nädalavahetusel ja peaks vist olema varustatud ZaZ'i mootoriga.
Oleks väga põnev projekti kohta täpsemalt lugeda/näha/kuulda.
[Pilt: c093e2de1a1c53a45f83d59591e85a82.jpg]

Stiff Skunk Kustompood - http://www.stiffskunk.com
Diskustom Magazine - http://www.diskustommagazine.com
One Eyed Morse Kustoms pinstraibid | sildimeisterdamine | custom paint
http://www.kustom.ee
Vasta

Ksf! Miilits teab sellest masinast palju.

A.

Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta

Kui ksf miilitsa sõber, siis made in Halliste! Peale selle fantaasiaauto tema tegemistest tuntud diiselmootorratas, poole,s.o. kahesilindrilise s. automootori paigaldamine TZ`le ja veel hulga ülesleidusi.
Vasta

(29-03-2018, 10:37 AM)Jarmo Kirjutas:  Kas keegi ehk teab midagi täpsemat selle auto kohta?
Oli Motoexotical väljas eelmisel nädalavahetusel ja peaks vist olema varustatud ZaZ'i mootoriga.
Oleks väga põnev projekti kohta täpsemalt lugeda/näha/kuulda.
[Pilt: c093e2de1a1c53a45f83d59591e85a82.jpg]



Aga võta mehega ise ühendust. Fb otsi Agu Helimets, pottsepp ja muidu kuldsete kätega...

'Per cogo, non per mico' (Edasi kompressiooni, mitte sädemega)
https://www.facebook.com/Teedehooldus/
 Ulila Jäärada FB
Vasta

(29-03-2018, 12:40 PM)mlsluik Kirjutas:  Fb otsi Agu Helimets, pottsepp ja muidu kuldsete kätega...
Jep, Aspelundi vihjega juba jõudsin jälile, aitäh.

Stiff Skunk Kustompood - http://www.stiffskunk.com
Diskustom Magazine - http://www.diskustommagazine.com
One Eyed Morse Kustoms pinstraibid | sildimeisterdamine | custom paint
http://www.kustom.ee
Vasta





See on nii ülimalt geniaalne kuidas on nõukogude tehnika osad sobitatud kokku. 

Endal mõlgub mõte pikemat aega järelejäänud kahepütase UD-2 jõumootoriga 1920-40'nendate stiilis grand prix ringraja auto kokku panna. Üritades kasutada võimalikult palju nõukogude tehnika jäänukeid.
Vasta

Õhkjahutusega Volkswagenid on pea iga nurga alt olnud osa kustomkultuurist - eelkõige just need, mille suunaks gasser, lowrider, cal-look jne.
Ning muidugi ka volksrod.
Panen täna siia lihtsalt mõned põnevamad variandid ja lisaks ka paar kastikat ning universaali.

[Pilt: 663fdb79ff234f80bd3bd876bf90bb1a.jpg]

[Pilt: 196cb0cddb6c92cb5744308450b6a2dc.jpg]

[Pilt: e1d29995ff5b0d697883030b30c767e7.jpg]






Heb Rod:
[Pilt: 860a8883773134edbe45ae8197bca776.jpg]

[Pilt: fe8b214436839ea3f67852ca6cdc1cf8.jpg]





Hea idee - Põrnikast lead sled
[Pilt: c9cb75f923fe2d86b2a287ba41b21cb4.jpg]





[Pilt: 9d277928a02e0aa88b44f86f301ca2f8.jpg]

[Pilt: cb87a19edb3e19a80b381b2a93c59862.jpg]

[Pilt: ed5b22eb357f2a5c4dcfa079913f1707.jpg]

[Pilt: f098ed699f97f330ff3274f61ae96e80.jpg]






Bubble top ja muidu suht sõge aparaat:
[Pilt: a07ba6f74902a767eec5ba061f248e9d.jpg]

[Pilt: 9877d3d5de0057c8ec909a4f7c0a4d86.jpg]

[Pilt: 1754583.jpg]

Siin on selle masina projektiteema:
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=644402&postdays=0&postorder=asc&start=0

Üks videoklipp ka:
https://youtu.be/8kFLuJGpd8g?t=7






[Pilt: 771a50e1b56f14b2f2348e3893930404.jpg]

[Pilt: fea282a156bdb5daab00ac719e4a8891.jpg]

[Pilt: ba89341802b91a36d8a8092f4a0e5684.jpg]

[Pilt: 7474ceeba9cfef0e0ffc54e2e4b91578.jpg]

[Pilt: d013e2e280058630f17d2692922f5d8e.jpg]






"The Woodruff Special"
[Pilt: woodruff_special_chopped_bug.jpg]

[Pilt: Volkswagen-Beetle-Woodruff-Special-video-b.jpg]

Videoklipp kus näha eelmisel pildil olevat autossepugemist:
https://youtu.be/PMyCQlQU5gs?t=5




Ja veel üks klipp teemal "suur inimene - kitsas volksrod":
https://youtu.be/cAfDU5d1s_I?t=13

Stiff Skunk Kustompood - http://www.stiffskunk.com
Diskustom Magazine - http://www.diskustommagazine.com
One Eyed Morse Kustoms pinstraibid | sildimeisterdamine | custom paint
http://www.kustom.ee
Vasta

Põnev lugu Larry Watsonist (see lege custom painter).
Lugu ja pilt on pärit ajalookontolt "46to64", mida saab jälgida neil aadressidel:
Facebook - https://www.facebook.com/46to64/
Instagram - https://www.instagram.com/46to64/

Täispikalt ümber tõlkima ei hakka, aga teema siis selles, et Larry oli oma tolle aja kohta ülimadala T-Birdiga kruiisides kogunud juba nii palju trahvipunkte (ei tohtinud 
olla madal), et taheti lube käest ära võtta. Kohtussemineku ajaks laenas tuttava tüdruku ema käes tolle T-Birdi ning selle peal siis demonstreeris kohtunikele, et 
auto on ju stock kõrgusega. Punktid tühistati ja Larry kruiisis rahulikult edasi.


"I’m going to call this story “Watson cheats the law” If you read my previous post by now you know I had a phone conversation with LaVonne Bathke who was close 
with Larry Watson in the 1950’s, tonight she told me this story. In 1958 Larry accumulated so many lowered vehicle tickets while cruising in Downey to Harvey’s Broiler 
that his license was almost revoked. LaVonne who’s mother had a brand new stock black 58 Thunderbird was the perfect candidate for Larry to drive to the Downey 
Courthouse and prove his car was “legal height”. This trick Larry played worked and his tickets were waived. Right after that Larry returned LaVonne’s moms T bird and 
continued to low ride around Downey the rest of 1958.
"

[Pilt: 30830203_1828389593848637_2685316387861168128_n.jpg]

Stiff Skunk Kustompood - http://www.stiffskunk.com
Diskustom Magazine - http://www.diskustommagazine.com
One Eyed Morse Kustoms pinstraibid | sildimeisterdamine | custom paint
http://www.kustom.ee
Vasta

Eilsel Mecum'i oksjonil läksid müügiks Jim Street'i Golden Sahara II ja Kookie T (tuntud ka kui "Kookie's Kar").
Golden Sahara II hinnaks kujunes 350 000$ ja Kookie T läks 440 000$ eest.

Siit hetkest alates on nende kahe auto oksjonid. Lisaväärtusena on ka auctioneer chant põnev kuulamine Wink
https://youtu.be/SYBAPwr1Ntk?t=19716




Mõlemad autod on kustomiajaloos olulisel kohal - GSII kohta siin juba hiljuti kirjutasin, aga "Kookie T" on auto, millest sai alguse
T-bucket'ite populaarsus.

Mäluvärskenduseks üks pilt ka Golden Saharast:
[Pilt: CCC-Golden-Sahara-II.jpg]



Kookie T algne omanik ja ehitaja oli Norm Gabrowski ning auto oli alguses üldse nimega The Lightning Bug.
"Because California law required the use of fenders on all vehicles weighing over 1500 pounds, there was some question as to whether Norm's
rod would qualify as legally fit. Fortunately for Norm, the car tipped the scales a few pounds below the mark. The build was completed in 1955
amd it was in its first black version that the car caught the eyes of TV producers. This version of the car was featured in The Ford Television
Theatre - Season 4, Episode 36, - Mr. Kagle and the Baby Sitter.
"

1959 müüs Norm auto Jim Skonzakesele (muutis nime Jim Street'iks) ja too siis ehitas oma ideede põhjal edasi.


Erinevad versioonid läbi aegade:
[Pilt: 800px-Norm-grabowski-lightning-bug101.jpg]


1955
[Pilt: 600px-Norm-grabowski-lightning-bug102.jpg]


Ca 1957
[Pilt: Norm-grabowski-kookie-kart-t-bucket.jpg]


1960
[Pilt: Grabowski-kookie-t.jpg]


Eelmise versiooniga tuuritas Jim Street mõnda aega mööda näituseid ringi kuniks millalgi kuuekümnendatel sai auto sellise ilme ja on säärasena säilinud tänaseni:
[Pilt: 800px-Kookie-t-mecum-auction-2018.jpg]

[Pilt: 800px-Kookie-t-mecum-auction-2018-2.jpg]

[Pilt: 800px-Kookie-t-mecum-auction-2018-10.jpg]

Stiff Skunk Kustompood - http://www.stiffskunk.com
Diskustom Magazine - http://www.diskustommagazine.com
One Eyed Morse Kustoms pinstraibid | sildimeisterdamine | custom paint
http://www.kustom.ee
Vasta

Järgmisel nädalavahetusel, 8-10. juunil, toimub Wildwoodi rannas (New Jersey, USA) järjekordne The Race Of Gentlemen.
Ürituse eesmärk on näidata ja kogeda õhustikku, mis oli hotrodinduse algusaegadel, kui just rannad olidki põhilised 
kiirendusrajad, sest probleemi tekkimise korral sai keerata pehmesse liiva või sõita otse ookeani.

Et hoida stiili ja ajastukohast õhustikku, siis reeglid sõidukitele on päris tihked:
autode väljalaskeaasta max 1934, mootorratastel kuni 1947.

"Autos must be modified to enter TROG. Stock/antique cars with fenders pulled off to emulate hotrods do not count. 
All engines must be hopped up and prepped for speed. We have four race classes; 4 cylinder, flathead V8, drag class and exhibition.
Year: Car bodies must be 1934 or older, American made only.
Engine: American made 4 cylinder and V8 flatheads up to 1953.
Fuel: Gas only, NO ALCOHOL OR NITRO!
Running gear: 1953 and older. No modern transmissions, disc brakes, alternators, etc.
Wheels & Tires: No 15 inch wheels. 16, 17 & 18 inch only. No widening of wheels, stock only. No aggressive knobby or paddle tires.
No headlights, no white wall tires or aggressive tread, no Fenders on hot rods (some very early-teens racers and speedsters may be exempt 
but must be pre-approved)
." 


Pühapäeval toimub ka Kustomrama poolt kureeritud näitus "Customs by the Sea", kus esitletavate kustomite max väljalaskeaastaks on 1952 ja ka 
modifitseeritud peavad nad olema vaid kuni '52 kasutusel olnud stiili, võtete ja osadega.


Ürituse koduleht:
https://www.theraceofgentlemen.com/



3:34 pikkune videolõik kus korraldajad veidi asjast räägivad:
https://www.youtube.com/watch?v=XdCnUSb5TFY




Ka ürituse liputüdruk on saanud omamoodi ikooniks ja siin on temast ja üritusest üks paar päeva tagasi avaldatud klipp:
https://youtu.be/eB_np-Va6Mw



Millalgi siin teemas küll selle ürituse kohta postitasin, kuid hea jälle meelde tuletada ja veel mõnda pilti vaadata.
[Pilt: 010-the-race-of-gentlemen-day-two-new-jersey.jpg]

[Pilt: fe22a5e859bfa04cc0e25de60fb0d224.jpg]

[Pilt: _dsc7546_0.jpg?itok=3GZ7hIPN]

[Pilt: 20151009-LeicaM8-L11439801.jpg]

[Pilt: 105.jpg?format=750w]

[Pilt: Race-of-Gentlemen-Gear-Patrol-Slide-2-970x650.jpg]

[Pilt: Customs-by-the-sea-pismo-2016.jpg]

[Pilt: 20170305192232%21Customs-by-the-sea-2014-3.jpg]

[Pilt: Customs-by-the-sea-pismo-2016-5.jpg]

Stiff Skunk Kustompood - http://www.stiffskunk.com
Diskustom Magazine - http://www.diskustommagazine.com
One Eyed Morse Kustoms pinstraibid | sildimeisterdamine | custom paint
http://www.kustom.ee
Vasta

(29-03-2018, 10:37 AM)Jarmo Kirjutas:  Kas keegi ehk teab midagi täpsemat selle auto kohta?
Oli Motoexotical väljas eelmisel nädalavahetusel ja peaks vist olema varustatud ZaZ'i mootoriga.
Oleks väga põnev projekti kohta täpsemalt lugeda/näha/kuulda.
...
Samast masinast nüüd artikkel ja video ka postimehes olemas, artikli sisu küll tasuline aga video on täitsa nähtav:
https://www.postimees.ee/5858839/kuldset...-soiduauto

Väga ilus asi valmis ehitatud, aga seda vist kahjuks ainult oma hoovis/külatänaval sõiduks ja käru peal näitusele vedamiseks. Vaevalt, et sellist iseehitatud masinat arvele saab legaalseks liiklemiseks.
Vasta

Tallinnas leidub mul üks projekt, millest saaks taolise tänavakõlbuliku asja teha, kvalifitseerub nüüd rodiks või mitte: 

[Pilt: 1960-dodge-power-wagon-panel-delivery-ra...erve-2.jpg]

+ Omab Eesti uusi pabereid,
+ Paigaldatud on originaalist tunduvalt võimsam mootor, mis on ka passis kirjas, 
+ Omab juuresoleva pildi stiili, on pisut väiksem. 
+ On põhiosas komplektne, ühes tükis. 

- Ei ole V8, ega näe ka et see legaalselt V8na sõita võiks, 
- Ei ole USA päritolu, (+ ei ole ka vene päritolu)
- Vajab kõvasti keevitamist, või ütleks pigem, modimist. 


Näidise pilte veel. 
Vasta

Nagu näha, siis olen vahepeal postitamisega olnud laisk, kuigi teemasid ja autosid olen seks puhuks kõrvale pannud küll.
Äkki peatselt saab jälle postitustihedust tõsta.

Täna aga alustuseks üks traditsionaalsete võtetega moditud El Camino:
[Pilt: 70f46c06600a6c0c5ae1af3ed4e609de.jpg]

[Pilt: d8f3b3a4005aa3d3f5adeeb5c7a0db61.jpg]

Stiff Skunk Kustompood - http://www.stiffskunk.com
Diskustom Magazine - http://www.diskustommagazine.com
One Eyed Morse Kustoms pinstraibid | sildimeisterdamine | custom paint
http://www.kustom.ee
Vasta

Tegime eile ühe seltskonnaga filmiõhtu jja seekordseks valikuks oli legendaarne "American Graffiti".

Näinud seda muidugi mitmeid kordi, kuid seekord jäi kummitama üks koht - hetk, kus Steve andis Toadile Impala 
võtmed ja Toad hõiskab "It's better than Darryl Starbird's superfleck Moonbird." 
Klipp siin: https://getyarn.io/yarn-clip/1750cc26-85...1f9d594644

Ma polnud kursis Starbird'i sellise projektiga ja tuleb välja, et vist otseselt polegi Starbird sellenimelist ehitanud, 
küll aga mingite allikate põhjal arvatakse, et selleks autoks on hoopis Starbirdi "Predicta".
Seda väidab ka Starbirdi muuseumis "Predicta" kõrval olev silt, mis ühel pildilgi siin näha.

"Predicta" oli Darryl Starbird'i esimene full-kustom projekt ja see valmis kõigest 11 nädalaga.
Ning jällegi mingite allikate põhjal arvatakse, et see on ka esimene või vähemalt üks esimesi bubbletop kustomeid üleüldse.

Esimene versioon
[Pilt: History.7.jpg]

[Pilt: 800px-The-predicta-3.jpg]

[Pilt: Darryl-starbird-predicta27.jpg]

[Pilt: Darryl-starbird-predicta25.jpg]



Teine versioon
[Pilt: darrylStarbird-predicta-with-darryl-610x458.jpg]

[Pilt: 12.jpg]



Mingi vahepealne versioon
[Pilt: The-predicta-2.jpg]



Viimatine seis. 
Auto peaks olema Darryl Starbird'i muuseumis (Afton, Oklahoma: http://www.darrylstarbird.com/museum.htm)
[Pilt: Predicta.jpg]

[Pilt: Darryl-starbird-predicta-5.jpg]

[Pilt: Darryl-starbird-predicta-6.jpg]

[Pilt: Darryl-starbird-predicta-7.jpg]

Stiff Skunk Kustompood - http://www.stiffskunk.com
Diskustom Magazine - http://www.diskustommagazine.com
One Eyed Morse Kustoms pinstraibid | sildimeisterdamine | custom paint
http://www.kustom.ee
Vasta

Ühe teise foorumi kustomiteemas tõusis küsimus, et kus siis auto rool on ja tegin seepeale veel ühe lisapostituse.


Nagu paljudel tollaegsetel kustomitel, siis oli ka sellel juhtimine modifitseeritud (näiteks Golden Sahara oli ju ka juhitav mitmel eri 
viisil - rool, joystick, sõrmega puutetundlikul plaadil, häälkäsklusega, autost väljas puldist jne).

Predictal olid pedaalid mõlemal pool ja seda sai seega juhtida mõlemalt istmelt, sest "rool" on see kroomitud pulk keskkonsoolis.
Keeramine toimus lükates ja tõmmates. Kusjuures auto oli aastaid kasutuses dailydriverina ja liikus ka päris hästi edasi, sest HEMI 
oli piisavalt krapsakas.



"Starbird fabricated and installed a “tiller” steering system: Capable of being steered from either seat, the car could be directed by pushing 
or pulling on a chromed rectangular shaft that emerged through a chromed panel between the seats. That steering shaft was connected to 
a ’56 Thunderbird steering box flipped on its side, which in turn actuated a full time power steering unit from a ’57 Chrysler connected to 
the steering crosslink. The car could be driven from either seat, since both sides of the passengers’ compartment had gas and brake pedals. 
Despite the lack of power assist, Starbird reports that the car was easy to steer, even at low speeds.
"

"The car was not just another candied show cruiser. To meet some criticism, Starbird showed up with the car (in its second version) at the 
1960 Kansas City AHRA National drag meet, and drove the Hemi powered show car down the strip with the top in place. The timing lights revealed 
that Starbird hit a measured speed of 101 mph, and with tiller steering! So much for the critics.
"



Siin lingil on päris põhjalik ajalugu Predicta erinevate eluetappide kohta:
http://thepredictaproject.org/?page_id=534


Veel üks huvitav triviakild:
"In 1960, Darryl was doing the show circut with Ed Roth. Darryl was getting $500 per show with the Predicta. Ed Roth was getting $250 per show 
with the Outlaw. But Ed was also selling T-shirts. A year later, Ed built the Beatnik Bandit. Ed even named one of his kids after Darryl. Most people 
believe that Ed Roth built the first Bubbletop car. Not.
"

500$ oli kuuekümnendate alguses päris suur raha ning kui auto valmis sai, siis tuuritas see 17. nädalat mööda näitusi viieteistkümnes osariigis. 
Kuid see oli alles algus, sest hilisematel aastakümnetel tuuritas see ju veel aastaid.



[Pilt: History.25.jpg]

[Pilt: 181-e1408940195825.jpg]

[Pilt: 19.jpg]

Stiff Skunk Kustompood - http://www.stiffskunk.com
Diskustom Magazine - http://www.diskustommagazine.com
One Eyed Morse Kustoms pinstraibid | sildimeisterdamine | custom paint
http://www.kustom.ee
Vasta

Mõnda aega tagasi liikus netis palju pilte selle Jaapanis tehtud kuldse graveeritud masina kohta.

Sama autor on teinud ka alljärgneval pildil oleva minivan'i ja mitmeid muid autosid, kuid nüüd ühele SEMA näitusele minevale Impala lowriderile 
flake'i, kandy ja muude custom paint trikkide asemel on kogu kujundus ja paneelid hoopis graveeritud.
Need suured projektid pole muidugi metalli sisse graveeritud, vaid auto on kaetud pehmema materjaliga (ilmselt mitte päris pahtliga, 
aga kuskilt kommentaaridest jäi silma, et high build primer elik põhimõtteliselt siis paks kiht täitekrunti vast ja sinna sisse siis tehakse 
graveeringud. Pärast kaetakse auto kroomvärviga ning sinna peale veel soovi korral kandyga tooni lisaks.

[Pilt: d566314816318eec2e6bce88deac6463.jpg]

[Pilt: fc3b5e0150f374268f29bb942005c0c0.jpg]

[Pilt: 2c0dcac7d9e2474c1f5990c79b36110d.jpg]

[Pilt: 35d5a4da01f9c43465903ec5390043c4.jpg]

Stiff Skunk Kustompood - http://www.stiffskunk.com
Diskustom Magazine - http://www.diskustommagazine.com
One Eyed Morse Kustoms pinstraibid | sildimeisterdamine | custom paint
http://www.kustom.ee
Vasta

Praegu USA läänerannikul möllava tulekahju ette on jäänud ka mitmeid kustomiajaloos olulisi masinaid.
Nädalavahetusel põles maha Gary Cerveny kollektsioon, kus muu hulgas olid 1953 Studebaker "Kart Hauler", Ray Goulart'i
1950 Oldsmobile, Dave Cunningham'i 1940 Ford ja maailmas ainuke Norman Timbs Special, mis sajandi alguses korra juba
oli vrakist taastatud.

Norman Timbs Special, 1948
[Pilt: 31a92cbf5bdf859c295ed7d8858565fc.jpg]

[Pilt: 0c86404eb4503efc712fd28f1c8365a4.jpg]

Timbs oli kunagi seotud ka sellise margiga nagu Tucker ja Special'i kohta saab rohkem lugeda näiteks siit:
https://jalopnik.com/the-norman-timbs-sp...1828913959
ja siit:
http://www.thedrive.com/news/24870/calif...bs-special




Ray Goulart'i 1950 Oldsmobile:
[Pilt: P2130337-vi.jpg]

[Pilt: P2130336-vi.jpg]

Rohkem pilte näiteks siin:
https://public.fotki.com/Rikster/11_car_...rt_50_ols/




Dave Cunningham'i 1940 Ford "Li'l Beauty", mille ehituse juures oli ka Barris:
[Pilt: P2200036-vi.jpg]

[Pilt: DaveCunningham1940Ford03-vi.jpg]

[Pilt: PA20003-vi.jpg]

[Pilt: cunninghams_-vi.jpg]

Lugeda saab veel siit:
https://www.kustomrama.com/index.php?tit..._1940_Ford




1953 Studebaker "Kart Hauler":
[Pilt: db6472c67cd73ad84dc7d47729c8956f.jpg]

[Pilt: 4c4318ad4714f4ba85aac5de2a033b98.jpg]

Lugeda saab veel siit:
https://www.kustomrama.com/index.php?tit...Studebaker





[Pilt: 2c8558132d6417cca756c606208c5d19.jpg]

[Pilt: 17416f165e04550f343fed4bf7093407.jpg]

[Pilt: 2ddac350b8dcad0174a15c8b4200f096.jpg]

[Pilt: 8bb96a524f535d07584497a3bb4b991c.jpg]

Stiff Skunk Kustompood - http://www.stiffskunk.com
Diskustom Magazine - http://www.diskustommagazine.com
One Eyed Morse Kustoms pinstraibid | sildimeisterdamine | custom paint
http://www.kustom.ee
Vasta

Valus vaadata
Vasta

Üsna põnev ja eriline Ford T baasil rat rod on müügis ja tundub et Eesti numbergi vähemalt tagapool küljes.
Number küll varjatud, aga ei usu et keegi tervemõistuslik sellisele masinale Euroopa Liidu tunnusega numbrimärki niisama kaunistuseks valmistada laseks.

https://www.auto24.ee/used/3002638

[Pilt: 119253508.jpg]
Vasta

Kui ma õieti mäletan oli selle auto agregaadid Iveco Daylilt pärit ja Ford T-ga pole seal muud pistmist kui et teiselpool maakera on taoliste autode ehitamisel mõnikord mõnda Ford T detaili kasutatud  Big Grin Number on seal ainult iluasi.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 9 külali(st)ne