Projekt: Fortschritt E514 renoveerimine, vla 1990
#1

Teen lõpuks ka siia kauaplaanitud teema Saksa DDR teraviljakombaini Fortschritt E514 kohta. Tegemist pole küll otseselt taastamisprojektiga, vaid ikka masina normaalsesse töökorda seadmise ja töösse seadmise ettevalmistusega.
Ostetud sai antud masin Laekvere lähedalt 2017 aasta augustis. Huvi sellise masina vastu tekkis sama aasta aprillis ning kui mitmel korral olin huvipakkuvast isendist ilma jäänud, siis augustis võtsin kodust taaskord üsna kaugel asuva isendi ette ja läksin seda vaatama. Olgu öeldud, et kohapeal tundus olukord palju ilusam, kui lõpuks välja tuli, aga see polegi niiväga oluline. 
Kohapeal käies sai selgeks, et masinal on suurimaks probleemiks mootori otsas oleva võlli purunemine (võll, millelt jõud läheb mootorist kombaini käitamiseks) ja heedri kallaku veomuhvi puudumine. Ülejäänud oli vaid hooldamise mure. Väidetavalt. Aga kuna valikut tollel hetkel ei olnud ja asi tundus enamvähem sobivat ning ka hind sai ilusaks räägitud, lõime samal päeval käed.
Nädala pärast oli kombain õuel. Suurel treileril oli korraga peal nii kombain, heeder (lõikelaius 4m (sellel kombainil on erineva laiusega heedreid)), heedrikäru, hulgaliselt varuosi (sh kaks mootorit, käigukast...). Kuna kombain ei olnud liikumisvõimeline, tuli kombain maha tõmmata traktoriga, selleks, et aga kombain mu MT-82-st üle ei sõidaks, tõmmati teda vastu T-40-ga. Kombaini kaldteele mineku hetkel tõmbas raske masin ikka kõva pool meetrit T-40 luha, aga kõik läks väga hästi. Heedri ja muud jupid tõstis kraanaga maha tuttav Otepää mees.
Samal hooajal ei olnudki aega asjasse eriti süveneda, aga 2018 juulis hakkasin tegema remonti. Juba 2017 aastal sai ära tellitud eelnevalt teadaolevad varuosad, aga see oli alles algus... Seis oli paraku selline, et mis iganes sõlme sättima hakkasin, vajas see kapitaalremonti või vähemalt laagrite vahetust. Paljud pisidetailid ka puudusid sootuks. Lõpuks oli seis selline, et 2018 aasta juuli lõpuks oli kogu kombaini sisu eemaldatud ja hangitud suures koguses uusi! (jaa, uusi, mitte kasutatud varuosi!) ja kasutatud varuosi ning hakkasin masinat taas kokku laduma. Paraku selgus kokkupanekul pidevalt, et midagi on ikka veel puudu ja seetõttu sai käidud juuli-august 2018 kolm korda Leedus, kus antud masina osad on lihtsasti kättesaadavad ja odavad. Lisaks on Leedus olemas ka mitmeid kombainide ja ka ainult Fortschritti romulaid, kus neid juppe on külluses.
Augusti jooksul sai kombain siis 60% ulatuses uue sisu, sh kallaku kett ja selle mehanismid, rehitsejad, kombaini sari, peksutrummli labad, sõelakast, sõelad, kaldelevaatorite uued sisud ja laagrid, põhupurustaja, järelpeksu elevaator, selle tigu ja korpus, sõelakasti puksid, hulgaliselt erinevaid puuduvaid detaile sai lisatud jne jne jne.
Praegu on tegemisel vasakpoole esimene rattareduktor, mille on keegi kokku pannud esiteks valesti ning seetõttu see ka olulisel määral kasutuskõlbmatuks muutunud. See ka praegu laiali ja ootab varuosi, mis saabuvad mingi hetk!
Ühtlasi olen leidnud Eestis mitmeid masinaid, mis töötavad ja kelle omanikud on masinaga väga rahul. Lihtsalt minu oma eelmised omanikud ei ole kõige hoolivamad olnud. Samas olen lähedusest leidnud vähemasti kaks E514, kes teevad masinaga veel praegugi tööd. Lisaks on kasutuses veel mitmeid E512 ja E516 tüüpi kombaine. 
Vahepeal olen lisaks hankinud veel kaks E512 kombaini, üks aastast 1976 ja teine aastast 1986. Nende käekäigust saab ka mingi hetk pikemalt kuulma.
Mõned pildid ka:
E512 toomine:
   
Kaks sõsarat koos:
   
Parempoolsete pidurite remont:
   
Punkri tühjakslaadimise teo kapitaalremont:
   
Heedri veomuhvi asendus uuega:
   
Vanad rehitsejad:
   
Vasakpoolne külgreduktor, mille sisu on utiil:
   
Kombaini tagumise osa katus. Otsin uut juppi, paikade alt tuli välja selline lahendus:
   
Leedust toodud tutikas purustaja:
   
Vana sarjaplekk:
   
Enamus uuest sisust paigas, pildil näha vaid väike osa tehtud töös ja tööde mahust:
   

Kui keegi teab kuskil sarnast kombaini seismas, siis võimalusel jagada kontakte minuga. Võimalik, et toda isendit ma ei ole veel leidnud. Samuti ootan infot toimivate masinate kohta, et kogemusi ja teadmisi vahetada.
Hetkel otsin siis kõige rohkem esisilla juppe ja kombaini tagumise osa katust, mis ka pildil nähtav.
Kuulmiseni!

Aitan seadmete monteerimis ja demonteerimistöödel ning konstruktsioonide ehitamisel
www.ransar.ee
info[ät]ransar.ee
51934170 
Vasta
#2

Nostalgia! Aastal `97 sai kaks nädalat Saksas sellise peal töötatud. Ilus aeg oli...
Vasta
#3

Natuke Fortschritti kombainide ajaloost eestis . ENSV aegadel oli kasutusel palju ida-saksa põllumajandustehnikat.Kuid uusi teravilja kombaine hakati siia tooma alles 80- aastatel. 1984 aastal olid põldudel esimesed E-516B kombainid ja mõned aastad hiljem (1988) tulid juba E-517 päris lõpus  juba isegi mõned E-524. Peale saksamaade ühinemist (1990) hakati siia tooma ka  kasutatud E-512 ja 514 kombaine.   Lisaks osteti ka mõned kõige moodsmad  E-527 (MDW ERNTEMEISTER) kombainid mida toodeti 90 -aastatel . Praeguseks enamus seda DDR-i tehnikat juba vanarauaks saanud aga väiketaludes töökorras masinaid siiski leidub .Hea et keegi viitsib seda väärt tehnikat  töökorrs hoida.Väga huvitaks selle 1990 aasta E-514 ajalugu   , et mis moodi see eestisse sattus?  Kui kaua kasutuses oli ennem kui ära müüdi?


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
               

NB.-Riigiaparaadi hammasrattad ja väntvõll vajaks kiiremas korras remonti.
Vasta
#4

Eelmise postitaja pildil olev sinine E524, sellist nägin ka Leedus kasutusel ( ka E512, E514, E516, E517 nägin) aga E524 omanik kiitis vana E514 ja E516 palju rohkem. Ja konkreetne taat on nendel Fortschritt kombainide töötanud ca 30 aastat. 
Minu E514 on pärit Laekverest, seal toimetas ca 10 aastat, enne seda osteti ta Kesk Eestist. Sealt Laekverre sõitis omal jalal. Toona oli probleemiks olnud heedri purunemine ja katkise heedriga ta Laekverre sattus. 
Praegusel hetkel kellal ca 2100 mootoritundi. Mootor on vahetatud 5 aastat tagasi, siis läinud kolb puruks. Katkine mootor ka oli kombainiga kaasas.

Aitan seadmete monteerimis ja demonteerimistöödel ning konstruktsioonide ehitamisel
www.ransar.ee
info[ät]ransar.ee
51934170 
Vasta
#5

"Rehitsejaid" tuntakse üldiselt põhupuisturitenaWink

Muidu tore vaadata, kuidas keegi esimesest idabloki peaaegu kombainist püüab elulooma teha. Oli ju "idasakslane" toonasest nõukogude tehnikast peajagu üle nii kasutusmugavuse kui reguleeritavuse kohalt. Mis sellele ka saatuslikusk sai, kuna enamus kuldsete kätega traktoriste ei mõistnud säärase tehnikaga ju tööd teha, vaid need läksid täitsa ise katki.

Kiika PT, ma panin ühe kodaniku numbri, kes säärasega on aastaid tööd teinud.
Vasta
#6

Neid "rehitsejaid" tuntakse ka klahvidena... Heal lapsel mitu nime Big Grin.  

Suve lõpupoole sai ühel tuttaval külas käidud, kellel sama kombain, sai neid klahvi sõelasid remonditud.
Kunagi oli au E516B näppimisel abiks olla. Vedasin vilja alt ja kui remontimiseks läks, olin ka juures, vana kombainer õpetas mõne nipi selle aparaadi kohta, mida muidu ei teadnud, et eksisteeribki.  Neid isendeid oli meil kaks tükki. Üks oli tehtud laiemate susside peale ja omas ka laiemat heedrit. Ühel nendel isenditel oli paremal pool küljel solenoidklapid, mis olid seotud roolisüsteemi hüdrotrassiga. Hiljem sain teada, et see oli masin, millel oli "eelajalooline" rajahoidja peal, väidetavalt oli see esimene kombain, mis siia toodi sellise süsteemiga. Olevat töötanud ka, aga mitte päris perfektselt, samas, selle ajastu masina kohta oli väga huvitav säärast süsteemi peal näha. Seda kombaini nähes tulevad need pikad, soojad suveõhtud meelde, kui ülemus jalaga togis väljalaadimistoru, sest too ei tahtnud paika loksuda. Hommikuti viskasin kitli selga, ronisin kallaku alla ja hakkasin kivitaskut puhastama. Sooja ilmaga oli see peale eelmise õdagu odravõttu eriti meeldiv...

Edu sulle selle apastraadiga! Neid on alati meeldiv meie põldudel näha.

Almost Again
Vasta
#7

Oli ka üks kerge kokkupuude kunagi forsiga... Hästi põles.
Jumz sai sealt endale roolidosaatori ja silindri... Toungue Big Grin

'Per cogo, non per mico' (Edasi kompressiooni, mitte sädemega)
https://www.facebook.com/Teedehooldus/
 Ulila Jäärada FB
Vasta
#8

(11-10-2018, 22:12 PM)mlsluik Kirjutas:  Oli ka üks kerge kokkupuude kunagi forsiga... Hästi põles.
Jumz sai sealt endale roolidosaatori ja silindri... Toungue Big Grin

Minu piltidel olev E512 on ka pisut põlenud.  Kas see isend, mis sul põles, on kuskil veel alles, või on pressi läinud?

Üldisel põlevad ka igasugused teised kombainid väga hästi. Leedus Panevesyse kombaini lammutuses oli julgelt üle 100 kombaini, neist ca 25% on suuremal või vähemal määral põlenud. Ja seal romulas on enamu ikka väga uusi pille. Vene kombaine pole seal üldse (pean siis silmas, Don, Jenissei, Niva).

Aitan seadmete monteerimis ja demonteerimistöödel ning konstruktsioonide ehitamisel
www.ransar.ee
info[ät]ransar.ee
51934170 
Vasta
#9

Aravetel oli ka automaatrooli variant.Vasakul heedrinurgal oli "tundlad"mis siis vastu vilja käisid aga olevat töötanud loomulikult ainult püstise viljaga.Kui huvi võin jagada sulle selle kombaineri numbrit,saad sakslase kohta palju tarkust juurde.
Vasta
#10

Mootoririkked ja põlemine on nende kombainide leivanumbrid siiski. Keps kipub "terekätt" andma ja muud anomaaliad. Paar hooaega isal oli E517, 516 heedriga, üldiselt üsna sile, kuid mootorit sai lapitud. Paraku sai viljakasvatus otsa ja kombain viidi omal jalal Lätti või Leetu.
Vasta
#11

On ka endal üks vähe modernsem E  Big Grin . Kuna Case ostis E tehase ära ,siis viimased E tehase toodangud olid teist värvi ja teise kaubandusliku nimega .Ehk siis selle konkreetse isendi nimetus on case 527


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
   
Vasta
#12

(11-10-2018, 09:37 AM)v6sa Kirjutas:  "Rehitsejaid" tuntakse üldiselt põhupuisturitenaWink

Muidu tore vaadata, kuidas keegi esimesest idabloki peaaegu kombainist püüab elulooma teha. Oli ju "idasakslane" toonasest nõukogude tehnikast peajagu üle nii kasutusmugavuse kui reguleeritavuse kohalt. Mis sellele ka saatuslikusk sai, kuna enamus kuldsete kätega traktoriste ei mõistnud säärase tehnikaga ju tööd teha, vaid need läksid täitsa ise katki.

Kiika PT, ma panin ühe kodaniku numbri, kes säärasega on aastaid tööd teinud.
Aitäh, kindlasti kontakteerun! 
(13-10-2018, 07:32 AM)huvi5 Kirjutas:  Mootoririkked ja põlemine on nende kombainide leivanumbrid siiski. Keps kipub "terekätt" andma ja muud anomaaliad. Paar hooaega isal oli E517, 516 heedriga, üldiselt üsna sile, kuid mootorit sai lapitud. Paraku sai viljakasvatus otsa ja kombain viidi omal jalal Lätti või Leetu.

Põlemine on siiski vist kasutajas kinni? Vähemalt mina tean mitmeid kodanikke, kes ca 20 aastat tööd teinud sellistega ja no ei ole põlenud midagi. Samuti ei leidnud Leedu romulast  põlenud E kombaine. Ka mootori rikked on lõunapool vähelevinud, sest mootoreid oli Leedu romulast ikka meeletult, ühes kohas lausa terve riiulitäis. Aga eks juhtub ilmselt ikka, loodame, et endal mitte.

Aitan seadmete monteerimis ja demonteerimistöödel ning konstruktsioonide ehitamisel
www.ransar.ee
info[ät]ransar.ee
51934170 
Vasta
#13

Kas keegi teab lähemalt rääkida, kas kõigil E281 on peal 6 silindriline IFA?

Aitan seadmete monteerimis ja demonteerimistöödel ning konstruktsioonide ehitamisel
www.ransar.ee
info[ät]ransar.ee
51934170 
Vasta
#14

(06-11-2018, 15:07 PM)saarrand Kirjutas:  Kas keegi teab lähemalt rääkida, kas kõigil E281 on peal 6 silindriline IFA?

Kõikidel oli peal 6 silindriline IFA mootor  E-280 - 6 VD 14,5/12-1 SRW . (150 hp)
                                                           E-281 - 6 VD 14,5/12-2 SRW.  (170 hp)

NB.-Riigiaparaadi hammasrattad ja väntvõll vajaks kiiremas korras remonti.
Vasta
#15

Nii, vahepeal käisin Poolas koormaid vedamas ja põikasin läbi järjekordsest Leedu kombaini romulast. Endale üllatuseks sain sealt heas korras tagumise osa katuse, samuti punkri katuse ja veel hulga detaile, mis mul puudusid või olid väga katki.
Esisilla reduktorit seal enam ei olnud (teistes kohtades on, aga veel ei taha tervet osta, otsin vajalikku juppi).
Vaikselt hakkab hetke seisuga vajaminevate juppide leidmine õnnestuma.
Muide, Leedus oligi selline kombain, millel see automaatroolimine vms peal. Ilgelt igast süsteeme oli sellel veel lisaks ka mujal sõlmedes.
Niiet, kuulmiseni!

Aitan seadmete monteerimis ja demonteerimistöödel ning konstruktsioonide ehitamisel
www.ransar.ee
info[ät]ransar.ee
51934170 
Vasta
#16

Vahepeal väga palju pole olnud aega tegeleda, aga üht teist on siiki tehtud. Eile sai näiteks kokku laotud vasakpoolne rattareduktor, mille mõningaid originaaljuppe otsisin päris pikalt. On saada küll, aga kole krõbeda hinnaga ning otsisin kordades odavamaid asju. Lõpuks need sain, ikka Leedust Smile. Igatahes asi sai kokku koos kõikide uute laagritega .Kui ilm võimaldab, saab külge ka ära pandud.

Aitan seadmete monteerimis ja demonteerimistöödel ning konstruktsioonide ehitamisel
www.ransar.ee
info[ät]ransar.ee
51934170 
Vasta
#17

Käisin taas möödunud laupäeval Leedus Zasliai romulast läbi. Sain kōik vajamineva ja palju muudki tagavaraks. Natuke pusin kaarhalli ehitust veel, siis hakkan kombaini tegema jälle... ?

Aitan seadmete monteerimis ja demonteerimistöödel ning konstruktsioonide ehitamisel
www.ransar.ee
info[ät]ransar.ee
51934170 
Vasta
#18

Tükk tühja maad seljataga jälle. Täna helistas üks kodanik, kes taastab E517 kombaini. Sai päris pikalt jutustatud ja erinevaid kontakte vahetatud. Lubas teada anda ka kahe E514 asukoha, mis kuskil seisavad.Kui keegi teab veel seisvast masinast, palun anna teada!

Aitan seadmete monteerimis ja demonteerimistöödel ning konstruktsioonide ehitamisel
www.ransar.ee
info[ät]ransar.ee
51934170 
Vasta
#19

Kas keegi teab, kas E514-le läheb külge ka E512 heeder? Kindlasti on erinev heedri käitamise mehhanism, ühel juhul toimub see rihmülekandega, teisel juhul kettülekandega. aga on seal midagi veel teistmoodi?

Aitan seadmete monteerimis ja demonteerimistöödel ning konstruktsioonide ehitamisel
www.ransar.ee
info[ät]ransar.ee
51934170 
Vasta
#20

Käes on augusti lõpp ja viljakoristus on jõudmas lõppfaasi . Küsimus teema autorile /  Kas  selle kombaini (E-514) oled saanud   töökorda  ja viljapõllul seda proovimas käinud.

NB.-Riigiaparaadi hammasrattad ja väntvõll vajaks kiiremas korras remonti.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 5 külali(st)ne