#1

Tervist,

Olen mootorataste teemal väga võhik ning tegemist on siis esimese mootorattaga, ilmselt on tegu IZ 49-ga. 
Mootoratas kuulus vanaisale. Plaan on ratas lihtsalt korda teha, et suvel sõita saaks. 

Kõik nõuanded ja näpunäited on teretulnud. Siinkohal palungi abi erinevate juhendite leidmisel, mis hõlbustaks ratta kokku panemist, varuosade leidmist jne. 

Ratas oli eeldatavasti komplektne, puudub aku ja oletatavasti oli mingi probleem süütesüsteemiga (ilmselt on juhtmed oma aja ära elanud). 

Mõned pildid.
   
Vasta
#2

Kõigepealt küsiks, mis plaanid rattaga on ? 
Kas taasdada või lihtsalt kokku panna ja lustisõitu teha ?
Aku on kõigeväiksem probleem ja vaevalt, et juhtmestik on väsinud ja sellest tulenevad probleemid.
Ei näe pildil polte mutreid ja ühest pildist ilmselt on vähe, et kaasamõtlejad saaksid aru täpselt mida oleks vaja teha ja mis puudu !
Esmalt tee endale selgeks mis plaanid on ?
Varuosi leiab, aga kuskil sellist poodi enam vist ei ole kus lähed ja ostad uue ja kvaliteetse juppi.
Teinekord on odavam vana asi taastada kui mingit Hiina kräppi kogu aeg vahetada jne. 
Kui vanaisa oma siis otsi äkki leiad ka mingid dokumendid siis hiljem lihtsam.
Asjatundja nüüd täpselt ei ole kas tegu IZ49 aga kui on siis äkki sellest abi koostamisel.
https://easthighway.com/est/tooted.c/iz49
Vasta
#3

Tervist!

Minu viimasest IŽ-49-st on küll juba ca 10 aastat möödas, kuid mõned tähelepanekud oskan siiski teha.

1. Rangelt soovituslik on hakata seda tsiklit detailhaaval kokku laduma. Ainult nii saad teada, mis sul puudu on ja millised detailid tahavad vahetust või remonti. Hiljem on sul aega küll ja küll remontida, värvida jms teha. Teadmine, mida sul on ja ei ole, on sellise projekti juures kõige olulisem.

2. Komplektsus. 
Paistab, et jama süütesüsteemiga tähendab seda, et kogu süüstesüsteem on asendatud käepärasta komponentidega. St, relee, süütepool ja võimalik, et ka generaator ei kuulu IŽ-49-le. Samuti on asendatud esituli IŽ-56 omaga (ilmselt on see vahetus seotud süüstesüsteemi "arendusega"). IŽ-49-l paiknevad relee, süütepool ja-lukk ühes karbis, mida rahvakeeli teatakse "musta karbi" nime all. Spidomeeter esitules on korrektne. Mootori poole pealt ei näe ühte küljekaant ja silindrit koos peaga jm pudi.

Alusta mõne detailikataloogi tudeerimisega, näiteks sellega: IŽ-49 venekeelne detailikataloog 1957
Palju infot leiad venekeelsest internetimaailmast.
Vasta
#4

Kaasfoorumlased on otsa lahti teinud, lisan omalt poolt ka mõne kommentaari.
Olen 10+ aasta jooksul sama mootorrattaga 10000+ km läbi sõitnud. Tegemist Eestis suhteliselt levinud vanamootorrattaga, projekte ja teemasid leiab ka siit foorumist. Varuosi liigub, mõned detailid on spetsiifilised, kuid kui asjaga tegeleda ja teades, mida täpselt vaja on, siis on puuduvate osade leidmine aja küsimus.
Eelarve osas on tegemist mõistliku suurusjärgu projektiga. Kui detail on heas seisukorras, siis mitte peljata maksta ka kõrgemat hinda, endal oluliselt lihtsam ja aega kulub kokkuvõttes vähem.
 Kuna tegemist on klassikalise nö. metallist mootorrattaga, mitte tänapäeva plasttootega, siis kõik on remonditav. Varuosade puhul ilmneb sageli, et müüja poolt nö. kõrvale pandud pealtnäha korralik varuosa on tegelikkuses praak. See kehtib mistahes vanatehnika kohta, raadiost - jalgrattani. Samuti laatadel müüdav kraam on sageli liikunud aastate jooksul kümnete inimeste käest läbi käest-kätte, kui see lõpuks masina külge kruvitakse ja viimaks selgub kas töötab või mitte.
Ühinen Ilmari soovitusega, et ürita masin kõigepealt kokku panna. Selle käigus saad selgust, mis sobitub ja mis on aja jooksul aretatud. Alati on lihtsam juppe vahetada vana värvkattega rattal, kui hakata otsast peale värvima.
Kirjanduse osas võib soovitada A. Palu poolt kirjutatud Mootorrattajuhi õpikut, antud välja 50-ndatel mitmel aastal. Olen näinud liikvel raamatukogudes, laatadel ja e-poodides. Lisaks juba eelpool viidatud detailikataloog, väga hea on kataloogi lõpus olev mutrite ja poltide register. Seal avastad kohe, et tänapäeva poldi-mutri poodi väga asja pole, kuuskandid ja keermemõõdud pole tänapäeval enam tavapärased.
Kuidas varuosi hankida? Mina olen põhiliselt oma varuosad saanud laatadelt, ebay’st, osta.ee-st, sõprade tuttavate käest või ise teinud näidise järgi.
Detailide galvaanikaga pole ammu kokku puutunud, ei oska konkreetselt soovitada kedagi.
Juhtmekomplekte (tekstiilkattega) koos elektriskeemidega müüakse pea igal Tagadi laadal. Süütekarpe liigub, kuid komplektsete hinnad algavad ca. 200 €-st. Ebays müüakse DKW RT 125 omasid, mis on sisuliselt sama, ei ole uurinud, kas DKW lisatakisti mähis on generaatoris või mähitud relee poolile. RT 125 süütepool istub 1:1-le IZ-I karpi. Kasutatud generaatori ost on põrsas kotis, enne kontrolli enda oma üle. 6V pirne tavapoodides ei müüda, leidub kümneid vanatehnika e-poode, kust saab tellida.  
Ekspluatatsiooni kohta võiks teha eraldi teema, 50-ndate kirjanduses toodud süüte reguleerimist jms. ei saa tänapäeva kõrge oktaanarvuga bensiini puhul tõepärasena võtta. On juhtunud, et tänapäeva toodangu uute generaatori harjade takistus on liiga suur (sideainet liiga palju) ja generaator ei hakka laadima. Pealtnäha täiesti korralik piip ei anna korralikku sädet, kuna raadiotakisti piibu sees on defektne. Defektne süütepool kuumeneb ja läheb lühisesse, säde on kuid mootor tõrgub jne.
Ja kui masin lõpuks koos, siis kindlasti satud mõne entusiastiga kokku, kes juhib veel lisaks 100-le pisiasjale tähelepanu, nii see käibki.
 
Kui soovid lisainfot ja oled Karksi-Nuia kandis liikvel, helista ette ja võime detailidest pikemalt rääkida
 
Raivo
5243263


Vasta
#5

Vahepeal pikk paus, ega suurt pole teinud kui neid detaile puhastanud. Hetkel ei oskagi kuidagi edasi minna, et millega peaks nagu alustama. Ratas on praktiliselt täiesti juppideks va mootor, mille tahtsin ka juppideks võtta aga ei saa lahti ...(allpool pilt, kus üks seib hoiab kogu kupatust kinni.) 

Paar küsimust ka, et tagumised amordid võtsin lahti ning tuli välja, et sees olev tihend on oma aja ära elanud(mõlemal amordil), kust võiks leida uut. Lisaks oskab keegi rääkida amortide hooldusest ja mis sinna sisse käib täpselt ja kust hankida. 

Esiamortide osas, kahjuks ei  saa ma amorte kahvli küljest kätte, soov oleks ka seal mõned detailid maha võtta ja kroomida, ehk oskab keegi abi pakkuda. Sama jutt ka nende hoolduse ja kokkupaneku osas. 

Lisaks tekkis küsimus, kas leegisummuteid kuidagi seest võimalik puhastada on ilma, et lahti keevitaks? 

Karburaator, kas tegemist on originaaliga? Uurisin et peaks olema hoopis saksa mootorratta oma, keegi oskab kaasa rääkida? 

Tobe küsumus, aga kas mootorattale on konkreetselt akut tarvis? 

Lõpetuseks võiks keegi midagi kokkuvõtvat kirjutada, kuidas ja mis järjekorras peaks asju tegema. 

Segane tekst, aga loodan mõistvale suhtumisele.


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
                                       
Vasta
#6

Mina tegin kunagi esimese "projektiga" selle vea, et kiskusin kõik kohe juppideks. Pärast ei suutnud enam korralikult asju kokku panna ja järg läks käest. Küll midagi ununes maha. Miskit sai valest viimistletud vms.

Nüüd lähtun põhimõttest et, kõigepealt komplekteerin  ratta mustalt kokku. Siis vaatan, inspekteerin sõlm haaval detailid üle, teen märkmeid mis detail mis töölust/parandust vajab. Siis lammutan laiali sõlm haaval detailid  ja pildistan üles. Detailid jagan kohe töötluse järgi erinevatesse anumatesse ( värv, tsink, kroom) ja siis alles hakkan vastavalt puhastama või lasen töödelda ( liivaprits, sooda, vms) ja pärast mida siis remont ja/või viimistlus. Ja kõige lõpus uuesti viimistletud detailide sorteerimine ning alles siis komplekteerin sõlm haaval.
Mulle tuli teadmine, et sujuva projekti nimel on vaja kõike dokumenteerida ja tegevusi väga täpselt läbi mõelda, rasket teed pidi. ☺️
Vasta
#7

Esiamordi saad jupideks kui kasutad vähe kummi haamrit.
Juppe võid küsida  easthighway.com
Nagu eelkõneleja ütles siis ei soovita ka mina kõike algosadeks võtta (jätta mootor esialgu kokku) Kui raami osa on jõudnud kokku siis on juurde tekkinud kindlasti ka teadmisi.
Karburaatori peal peaks olema mingi tähis.
Vasta
#8

Hakkasingi kokku panema. Keegi ehk oskab öelda, kust võiks leida kataloogi kokkupanekuks.


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
                   
Vasta
#9

Varuosa kataloogi leiad jälle https://easthighway.com/est/tooted.c/iz49
Vasta
#10

Praktiliselt on koos. Nipet-näpet mida külge ei pane siis on sumbutajad, tagumine iste, tagumise istme raam, tagumised amordid (ootan oma tihendeid Poolast), tagumise istme tugirauad 2x, paagi küljes olevad küljekummid, süütepool, süütekarp, mingisugune hoidja ilmselt aku oma ( L kuju), käiguvahetus hoob koos kangiga. Hetkel rohkem ei meenu. 

Kas keegi oskab hinnata nüüd masina komplektsust?

Lisan mõned pildid.


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
                       
Vasta
#11

(16-06-2018, 00:40 AM)asd12345 Kirjutas:  Praktiliselt on koos. Nipet-näpet mida külge ei pane siis on sumbutajad, tagumine iste, tagumise istme raam, tagumised amordid (ootan oma tihendeid Poolast), tagumise istme tugirauad 2x, paagi küljes olevad küljekummid, süütepool, süütekarp, mingisugune hoidja ilmselt aku oma ( L kuju), käiguvahetus hoob koos kangiga. Hetkel rohkem ei meenu. 

Kas keegi oskab hinnata nüüd masina komplektsust?

Lisan mõned pildid.

Ma ei ole mingi ekspert aga olen omanud ühte 49 ennem. Minuarust on sul küll väga heas korras isend ja täpselt selline mis kannatab lihtsalt kokku panna ja ringi töristada. Kõik mis piltidel näha tundub ok. Ma isegi ei ajaks seda originaalsust taga rohkem. Kui see on su vanaisa ratas siis tee see korda nende juppidega mis seal küljes oli sest nii säilib ta kõige audentsema "vanaisa rattana".
Vasta
#12

Tänud vastuse eest! 
Eks ma nii ka enamvähem üritan. Kas keegi oskab öelda, mis süütesüsteem see siia aretatud on ja seletaks selle tööpõhimõtet, lisasin ka pildi poolist ja mingist süütekarbist.
Vasta
#13

Hädasti oleks vaja, kas kellelgi on pakkuda gaasirutska n.ö seda otsa ja teiselpool käepide olevat osa.( malmist tükid vms.) 
Lisan ka pildid katkistest osadest.


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
   
Vasta
#14

(16-06-2018, 23:55 PM)asd12345 Kirjutas:  Hädasti oleks vaja, kas kellelgi on pakkuda gaasirutska n.ö seda otsa ja teiselpool käepide olevat osa.( malmist tükid vms.) 
Lisan ka pildid katkistest osadest.

See süütevärk mis originaalis peaks olema tundub puudu olevat.Releekarp on kas M72 lt või vanalt 125 selt pärit ,süütepool K tüüpi rattalt.Ära nende tagumise amortide tihenditega väga vaeva näe,nagu nii on nende töötamine käsimärgiga,minu kogemusest pole absoluutselt vahet kas need on seal uued või mitte.Kogu see amordi töö peale vedrutamise mingit efekti ei oma.Mul oleks sulle ühtteist pakkuda sinna külge aga asun Viljandimaal.Kui kaugeks ei jää väib läbi tulla.Edu ja head saabuvat Jaani!
Vasta
#15

Pildid mõndadest tehtud töödest. 


Tekkinud on pikk rida küsimusi, palun abi nende lahendamisel. 

1. Kuidas saada esiahrk raamiküljest lahti? (mutri sain pealt lahti aga edasi)
2. Kuidas oleks kõige mõistlikum parandada ketikaitset, millel on tükk ära murdunud?
3. Kuidas oleks kõige mõistlikum pradandada kütusepaak ja kuidas see seest kõige paremini puhtaks saab? (milline keemia)
4. Millist pahtlit kasutada detailide viimistlusel? Milline liivapaber?
5. Esiporikal on hargikülge kinnituv metalltala porika juurest needist lahti tulnud mida sellega võiks teha ?
6. Kuidas saada tagumise velje seest piduritrummel kätte?

Suured tänud ette juba, Smile


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
                       
Vasta
#16

https://www.youtube.com/watch?v=Od_c52JPKa4  Amordid välja.
27x1,5 keermege võll tuleb leida vanarauahunnikust või trialilt tellida.

Инвалид информационной воины на фронте Пярну-Хииу. 
Tsiteerides John McCaini: "Venemaa on peamiselt bensiinijaam, mis teeskleb riiki"," rääkis Basse.
Vasta
#17

Kas epoksiidliimiga paagiaugu katmine on mõistlik ja kuidas vastu peab?

https://www.automaailm.ee/et/Eshop/Produ..._hall_284g
Vasta
#18

(21-01-2019, 23:54 PM)asd12345 Kirjutas:  Pildid mõndadest tehtud töödest. 


Tekkinud on pikk rida küsimusi, palun abi nende lahendamisel. 

1. Kuidas saada esiahrk raamiküljest lahti? (mutri sain pealt lahti aga edasi)
2. Kuidas oleks kõige mõistlikum parandada ketikaitset, millel on tükk ära murdunud?
3. Kuidas oleks kõige mõistlikum pradandada kütusepaak ja kuidas see seest kõige paremini puhtaks saab? (milline keemia)
4. Millist pahtlit kasutada detailide viimistlusel? Milline liivapaber?
5. Esiporikal on hargikülge kinnituv metalltala porika juurest needist lahti tulnud mida sellega võiks teha ?
6. Kuidas saada tagumise velje seest piduritrummel kätte?

Suured tänud ette juba, Smile

2. Ketikaitse lase mõnel plekksepal või keevituse ja metalliga sinapeal oleval inimesel õigesti ära parandada.
3. Kutusepaak lekib? Keevitus või vase/hõbedaga jootimine parim. Seest puhastamiseks (roostest ja vanast pinnakattest) viska paaki polte ja mutreid, lisa näiteks bensiini või mõnda lahustit ning pane segumasina või treipingi külge pöörlema (segumasin parem). Paagi lõplikuks puhastamiseks (kütusejäägid, rasv) ja uuesti seest katmiseks müüakse spetsiaalseid komplekte, nt POR-15, Kreem jne.
4. Korralik autopahtel selleks. Liivapaber vali vastavalt omale soovile, värvimise lõpptulemuse määrab kõik eelnev töö.

Muide, kui tahad detailie ilusti vanast värvist ja roostest puhtaks saada, siis liivaprits oleks ainuõige tee, happekrunt ka pärast pritsimist selga lasta.
Vasta
#19

(24-01-2019, 13:28 PM)Illimar Kirjutas:  Muide, kui tahad detailie ilusti vanast värvist ja roostest puhtaks saada, siis liivaprits oleks ainuõige tee, happekrunt ka pärast pritsimist selga lasta.

Kui hinnas poleks vahet siis kas klaaskuul oleks liivast õrnem? Haaran lihtsalt võimalusest ja kaaperdan küsimuse teise inimese teemas aga plekki pinnaroostest puhtaks saada - liiv või klaaskuulid? Igaks juhuks kordan, et hinnaosas pole minu küsimuse püstituses vahet. Tegemist lihtsalt sellise plekidetailiga, mida pärast üleharjata nagu liivaga pritsides peab tegema - on sisuliselt võimatu sest sinna ei mahu millegagi sisse.
Vasta
#20

(24-01-2019, 14:48 PM)gruppen Kirjutas:  
(24-01-2019, 13:28 PM)Illimar Kirjutas:  Muide, kui tahad detailie ilusti vanast värvist ja roostest puhtaks saada, siis liivaprits oleks ainuõige tee, happekrunt ka pärast pritsimist selga lasta.

Kui hinnas poleks vahet siis kas klaaskuul oleks liivast õrnem? Haaran lihtsalt võimalusest ja kaaperdan küsimuse teise inimese teemas aga plekki pinnaroostest puhtaks saada - liiv või klaaskuulid? Igaks juhuks kordan, et hinnaosas pole minu küsimuse püstituses vahet. Tegemist lihtsalt sellise plekidetailiga, mida pärast üleharjata nagu liivaga pritsides peab tegema - on sisuliselt võimatu sest sinna ei mahu millegagi sisse.

See liivapritsijärgne üleharjamise vajadus on nii ja naa.
Pärast liivapritsimist on värvi nakkumiseks terase pind ideaalse karedusega. Kõrgel pöördel terasharjaga töötlemine aga "poleerib" pinna siledaks nii et pärast oleks pinda vaja uuesti liivapaberiga karestada värvimise eelselt.

Vähemalt niimoodi seletasid mulle liivapritsijad kui neile hakkasin kohapeal rääkima et olen kuulnud pritsitud pinna terasharjamise vajadusest. Nemad pidid seda mõtetuks lisatööks, et pigem võiks rõhku panna võimalikult kiirele pritsimise järgsele kruntimisele.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne