(10-12-2019, 16:27 PM)Peeter Kirjutas: Lisaks on see, et kuna kobalti hind on metsikult tõusnud, siis sisuliselt enamus akude tootjad tegelevad aktiivselt asenduste leidmisega. Mis ei ole tegelikult mingi probleem. Katoodina on võimalik kasutada ka palju muid metalle või nende segusid.
Lisaks autoakusid ei saa võrrelda päris telefoni omadega, sest nendes on juba kasutuses cobalti kõrval üsna suures koguses nikklit.
Põhimõtteliselt on kolm ainet mida kasutatakse akudes ja mis on nii ehk naa haruldased. Koobalt, nikkel, liitium. Nende kolme omavahelistest suhetest (ei pea korraga akus sisalduma) aku tekib. Paned üht rohkem, kaotad laadimise kiiruses, ehitad teisest, kaotad eluajas, kolmandaga saab pauku kiiremini jne aga nendest kolmest ei saa üle ega ümber. Aktiivse leiutamisega võivad ju kõik tegeleda aga fakt on see täna, et materjali millest sama võimekusega akut teha pole veel leiutatud ja see on probleem. Aku ehituses saab kasutada loomulikult erinevaid metalle, kuid kes tahaks haagisega akupanka kaasa vedada, kui vanaema juurde maale vaja sõita? Mendelejevi tabel seab piirid mis on olemas ja mida pole materjalina. Liitium koobalt ja nikkel on kahjuks ainsad mis suudavad täna parimat pakkuda. Odavamat pakub tavaline plii aku. Sellele pole reaalselt vastast kw/€ .
Rääkides aga autodes kasutatavatest akudest, siis seal on kasutusel ka kõik variandid. Tesla on läinud algusest saati koobalti teemaga kaasa, esimesed autod tulid sealt tavaliste 18650 elementidega mida võite leida nii läpakatest kui taskulampidest. Bmw aga suundub nikkel magneesium koobalt lahendusele, Nissan jälle liitiumi poole. Pole need teemad ühti nii sirgjoonelised ja selged, et lajata ainult laia lauaga lollidele.
Eespool mainiti enne ka kondekaid. Tegelikult pole need väga maha visatud teema. Kondekad annaksid võimaluse pea kõik pidurdusest tekkiv energia hetkeliselt kondekasse ja sealt edasi akudesse kanda või lõhiajalised, kiired ja suured laadimistsüklid endasse ampsata ja siis akudele edastada. Kindlasti taoline teh tulevikus ka tekib, kuid eks aeg annab arutust. Kondekatel on kindlasti tulevikku autonduses aga eks lõpuks paneb hind kõik paika, nagu ka terve akunduse või elektri tuleviku selles vallas.
Teema on tegelikult ju alles lapsekingades või õigemini teemade väljakujunemine. Elektriauto võib aga võib ka mitte jääda. See kõik on nii algus kui vähegi olla veel saab ja tänased esimesed tõmblused ei pruugi jääda sajandeid kujundama. Liiga palju on lahtiseid otsi millede kokku sidumiseks võib olla küll täna tahet aga pikemas perspektiivis saab saatuslikuks hoopis võimekus, materjal, uus teh. Eks saab näha... vaadake kui kiire on asjade areng. See teema siin sai alguse äsja, siis kui enamus vaatas elektrivankrile pika hambaga otsa ja nüüd... mõned lehekesed edasi oleme siin kus oleme... uskumatu või mis
Me näeme enda elu jooksul veel sihukesi pöördeid, et vähe pole...