sapaka mootori päritolu
#21

Lisan lingi artiklile Muhuklubist SIIT
Seal on juttu Kuidas mootor sündis.
Vasta
#22

(15-01-2020, 20:13 PM)mossepower Kirjutas:  Kuigi ma endateada pole seda kordagi väitnud, siis igaks juhuks kordan ka üle, et tegu pole kohe kindlasti koopiaga.

Mitte koopia, vaid vastad ksf-ile, et pigem inspireeritud Põrnika mootorist, mida see tehniliselt ju (MeMZ-965 suhtes, mis on ometi selle teema subjekt) pole. Või mida tähendab inspireerima antud juhul?
Aga see selleks.

Tsitaat:Edasine ksf. Cesiumi jutt on väga põnev, aga natuke segane. Millise BMW mootori eeskujul memz 965 siis tehtud on?

Vat seda mudelit tahaks isegi teada.
Vasta
#23

BMW 600 luugitagune:

[Pilt: 1958-bmw-isetta-600]
Vasta
#24

(15-01-2020, 17:11 PM)stennadi Kirjutas:  Eelnevalt tsiteetirud Wkipedia lause ju ütleb, et VW edu suunas NAMI edasi arendama õhkjahutusega mootorit, mis oli juba arenduses.
Siit oleks huvitav uurida, kas BMW tootis kunagi ka õhkjahutusega V4 mootoreid. 2MS?
Vasta
#25

Ma ühest artiklist jällegi lugesin, et Sapaka protoüübil kasutati BMW mootorit, mis hiljem asendati enda toodetuga, kui see lõpuks valmis sai. Polnud nagu viidatud, et oleks otseselt mingi BMW koopia.

täpsustan:
As a temporary solution, in 1958 a foreign production engine from the BMW 600 was installed on the 444-BKR prototype.
See on kõige põhjalikum artikkel vist. Oli olemas ka VW mootori koopiaga prototüüp, mis ei läinud ka käiku.
https://quto.ru/journal/articles/kak-roz...rbatyy.htm
Vasta
#26

(15-01-2020, 20:43 PM)nymmik Kirjutas:  Lisan lingi artiklile Muhuklubist SIIT
Seal on juttu Kuidas mootor sündis.
Suur tänu Imre!
Nüüd asi selge nende NAMI-V ja NAMI-G mootoritega:

Algselt pidi mootoriks saama “NAMI-V”, mis oli välja töötatud Volkswageni (Põrnika tootmise algus 1947.a) mootori põhjal. Väljatöötajate suurele pahameelele vaatamata anti käsk kasutada siiski “NAMI-G-d”. Argument oli üsna kaalukas: “NAMI-V” tootmiseks vajaliku baasi puudumine, samas oli mootor “NAMI-G” seeriatootmiseks praktiliselt valmis. "NAMI-G" aluseks oli võetud BMW mootor, mis oli välja töötatud 50-ndate aastate alguses (dessandi) maastikuauto jaoks.

(16-01-2020, 17:02 PM)stennadi Kirjutas:  ....
https://quto.ru/journal/articles/kak-roz...rbatyy.htm

Siin lingil kirjutatakse, et mootorivahetuse ametliku põhjusena olevat hoopis Volkswageni patent boksermootorile ja olukord, et venelased olid seda kopeerinud:

И вдруг в конце 1959 года на завод пришло неожиданное известие: фирма Volkswagen предъявила претензии к патентной чистоте оппозитного мотора! Кошкин до сих пор не знает, действительно ли немцы пронюхали про скопированный двигатель, или это была «утка» со стороны НАМИ с целью пропихнуть в производство свой мотор.
Vasta
#27

Patentide kopeerimisega on venelased pidevalt tegelenud ning see ei saa nüüd argument olla (kui just muhku ei plaanitud eksportida).

Idiootidega pole mõtet vaielda - nad veavad sind enda tasemele ja lajatavad siis kogemusega /Iid-Tõstamaa/
Anna väikesele inimesele veel väiksem võim kätte ja ta arvab kohe et on Jumal taevas (või mode foorumis...)
Vasta
#28

Raske uskuda, et venelane päris oma peaga midagi välja mõtles.
 Aga mine tea. Igatahes on neil kombeks olnud kõik leiutisi enda omaks pidada. Eriti võib seda tendentsi isakese jossi aegadest pärit tehnikaraamatute eessõnades märgata.
 Siin artiklis räägitakse hoopis Tatra mõjutustest
Vasta
#29

(16-01-2020, 18:23 PM)vant Kirjutas:  Raske uskuda, et venelane päris oma peaga midagi välja mõtles.
 Aga mine tea. Igatahes on neil kombeks olnud kõik leiutisi enda omaks pidada. Eriti võib seda tendentsi isakese jossi aegadest pärit tehnikaraamatute eessõnades märgata.
 Siin artiklis räägitakse hoopis Tatra mõjutustest
Vt. ST .kuula :Müstiline Venemaa .Stalini jne autod .Väga hea õhtune kuulamine.
Vasta
#30

Sellepärast nõukogude masinate ajalugu ongi lõbus, et versioone on pidevalt mitmeid ja küsida pole enamasti kelleltki. 
Ma olen näinud lugu kus see BMW mootor olla algselt V8 mis siis nami-g olekus võttis 4 silindrilise kuju. Ühtegi konkreetset mudelit pole seniajani näinud, see mainitud 600 mootor on ju üldsegi bokser?
Vasta
#31

Eks venelane oma saatkondade kaudu ikkagi kogus infot uute mudelite ja tehniliste lahenduste kohta üpris laial rindel. Mul millegi pärast ei õnnestu siia pilte panna, aga panen siis lingid, kus saab vaadata ja võrrelda sapika seebikarbi versiooni hämmastavat sarnasust GM tootega:

Siin siis sapika edasiarendus, mille proto valmis 1961, meie kõigi suur sõber on ka kenasti "juhuslikult" oma auto kõrval pildi peale jäänud:
https://en.wikipedia.org/wiki/ZAZ_Zaporo...ozhets.jpg

Ja siin siis GM toode, mille küljevolt ja üleüldine joon on hämmastavalt sarnane ja see on siis sobivalt aastast 1960:
https://www.mecum.com/lots/OH1110-99486/...nza-coupe/

Pöörake tähelepanu, et sapika 40hj maha jahutamiseks, olid need kõrvad hädavajalikud, samas kui Corvair 95hj (hiljem ka 180hj) ei vajanud mingeid täiendavaid tuulepüüdjaid. Mootori osas ma mingit sarnasust ei näe, aga jah kuna mõlemad on tagamootori ja õhkjahutusega, siis disainerid on siit kõvasti inspiratsiooni saanud. Ilmselgelt on Corvairi bukletid disaineri töölauale või lausa magamistoa seinale jõudnud. Corvairi reklaamiti tol ajal ka kui maailma parima läbivusega autot, mis võis samuti venelastes huvi äratada, sest enamik venemaast oli ju läbimatum kui Darien Gap.

Edit:
Ja siin siis Corvairiga häbitult sarnane NSU, veel mõned aastad hiljem:
https://www.hemmings.com/blog/article/1969-nsu-1200-tt/
Vasta
#32

(16-01-2020, 21:17 PM)spitfire Kirjutas:  Ja siin siis GM toode, mille küljevolt ja üleüldine joon on hämmastavalt sarnane ja see on siis sobivalt aastast 1960:
https://www.mecum.com/lots/OH1110-99486/...nza-coupe/

Seebikarbi välimuse eeskuju jaoks pole vaja üle ookeani minna. NSU_Prinz_4 on eeskujuks piisav. Aga mootori eeskuju jaoks sellest teadmisest kasu ei ole.
Vasta
#33

(16-01-2020, 21:17 PM)spitfire Kirjutas:  Eks venelane oma saatkondade kaudu ikkagi kogus infot uute mudelite ja tehniliste lahenduste kohta üpris laial rindel. ...
See oli  saatkondade personali enamuse ehk konkureerivate GRU ja KGB meeste põhitöö. Loe harivat raamatut Viktor Suvorov Spionaaži alused. See muudab üsnagi arusaamu ka meie rahuliku riigikese elu kohta.
Vasta
#34

(16-01-2020, 21:34 PM)Marden Kirjutas:  
(16-01-2020, 21:17 PM)spitfire Kirjutas:  Ja siin siis GM toode, mille küljevolt ja üleüldine joon on hämmastavalt sarnane ja see on siis sobivalt aastast 1960:
https://www.mecum.com/lots/OH1110-99486/...nza-coupe/

Seebikarbi välimuse eeskuju jaoks pole vaja üle ookeani minna. NSU_Prinz_4 on eeskujuks piisav. Aga mootori eeskuju jaoks sellest teadmisest kasu ei ole.

Pööra tähelepanu aastaarvudele. Corvair 1960, NSU Prinz 1961. See küljevolt sapikal on siis juba koopia koopia Wink Aga jah, Sapikas on puhtalt läbi "kalka" NSU pealt maha pandud.
Vasta
#35

(15-01-2020, 12:07 PM)giordanobruno Kirjutas:  Kas keegi oskab kommenteerida sellist kuuldust, et see mootor on algupäraselt lennundusega seotud (lääne)tehnikalt pärit? Kuna ise kuulsin juttu 25-30 aastat tagasi, siis detaile enam ei mäleta.

Mulle (ja tegelikult ilmselt tervele meie klassile, kuigi Transpordikoolis oli "klassi" asemel kasutusel hoopis nimetus "kursus") rääkis erialaõpetaja ca 1998 aasta paiku, et sapaka mootor pidada algselt olema üldse lennukimootori starter. 
Aga nagu siit teemastki näha, siis neid igasuguseid kuulujutte on päris palju erinevaid ja võta nüüd siis kinni, et mis see õige on Big Grin

Stiff Skunk Kustompood - http://www.stiffskunk.com
Diskustom Magazine - http://www.diskustommagazine.com
One Eyed Morse Kustoms pinstraibid | sildimeisterdamine | custom paint
http://www.kustom.ee
Vasta
#36

Minu sapakamehest naabritaat oli ka seda usku, et sapaka mootor olevat maha viksitud Junkersi abimootori pealt. Mingit viidet mina sellele leidnud pole. Väga muidugi pole viitsinud tuhlata ka internetis.
Vasta
#37

Ühes nendest eelmainitud artiklites kirjutab, et kuna see mootor oli väike jõuetu ikaldus hakkas levima nali, et tegu on tanki starteriga. Tõenäoliselt hakati seda nalja tõe pähe võtma ja sealt need kuulujutud tulid.
Vasta
#38

Üks laialt levinud kuulujutt "otse teemasse", millest tänaseks on juba saanud kõigile sobiv ajalooline tõde. Esimeses ilmasõjas oli mingi sõdurilaul  kus oli rida, et " ... oli ühe munaga".
Teises ilmasõjas asendati see esialgne nimi seal lorilaulus teise võrdlemisi tuntud tegelasega ja täna teavad kõik kes oli ühe munaga. Ja kuna see "fakt" paistab kõigile sobivat, siis oleks äärmiselt ebatervislik täna ka vastupidist väita, mida ma siinkohal loomulikult ei tee Smile
Vasta
#39

(17-01-2020, 11:10 AM)Jarmo Kirjutas:  lennukimootori starter. 

Ja nii ta läheb Big Grin Tanki käivitusmootor oli ka üks variantidest.

Veel oli miski legend kus see sapika mootor olevat üliõpilaste lõputöö kus nad demonstreerisid mis aastatega külge oli hakanud ja seepärast omas mootor küsitavaid lahendusi.
Vasta
#40

(17-01-2020, 13:42 PM)spitfire Kirjutas:  Üks laialt levinud kuulujutt "otse teemasse", millest tänaseks on juba saanud kõigile sobiv ajalooline tõde. Esimeses ilmasõjas oli mingi sõdurilaul  kus oli rida, et " ... oli ühe munaga".
Teises ilmasõjas asendati see esialgne nimi seal lorilaulus teise võrdlemisi tuntud tegelasega ja täna teavad kõik kes oli ühe munaga. Ja kuna see "fakt" paistab kõigile sobivat, siis oleks äärmiselt ebatervislik täna ka vastupidist väita, mida ma siinkohal loomulikult ei tee Smile


Mulle see sapika mootori päritolu on täiesti poogen, olgu ta siis vana roomlaste pesumasinalt või nasa kuukulgurilt, tegu on omamoodi huvitava juppstückiga, on neid sapikaid läbi käinud omal ajal vast poolesaja isendi kanti kui metaaaliäri kuldaeg oli, hetkel riiulis komplektseid 40hj mootoreid kümmekond ning kui kellegil üle, siis ostan suurima heameelege neid juurde. Komplektse mootori eest annan 50€, koos käigukastiga mõnikümmend rohkem. Üleüldse võib pakkuda komplektseid liikuvaid sõidukeid romumetalli hinnaga, arvelt kustutan enne treilale tõmbamist. Mittesõitvad isendid võib ka pakkuda tegelikult... aga hind peab hea olema.  Aga see selleks.


Palju rohkem huvitab mind see et kes see seal loos siis ühe munaga oli, mitte ei meenu säänset lugu hetkel? Kõlab tuttavalt aga noo ei turgata, aitate ehk?

'Per cogo, non per mico' (Edasi kompressiooni, mitte sädemega)
https://www.facebook.com/Teedehooldus/
 Ulila Jäärada FB
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 2 külali(st)ne