QUNTS soovis viiteid. Need on siin varasemates postitustes tegelikult olemas, aga ega mul ei ole kahju ka uuesti kirjutada, eks tõlkes läheb osa muidugi kaduma ja ega keegi neid linke tegelikult ju klikkida ei viitsi. Mina ka.
No alustan siis algusest. Peategelase aastat ei ole siin mainitud, aga olen aru saanud, et 1990 on väga lähedal. Meenutame siis natuke. See on periood kus mendid said palgaraha paar kuud hiljem, kütet tanklates ei olnud, letid lagedad ja pardakk oli juba üleüldine. See oli aasta kus miilitsad sõitsid ringi juba niimoodi:
Kusagil 80-ndate algus aastatest alates ei tulnud tehasest enam mendi autod kollastena. Miks ei tulnud, sest kollast värvi netu... Siis olid miilitsad juba sellised nagu alumisel pildil, see pilt on dateeritud erinevates kohtades erinevalt, aga arvatakse olevat 85 (pööra muuhulgas tähelepanu sinisele triibule Volga kapoti esimesel voldil ja vapi suurusele, õigemini väiksusele, see väike suurus tuli kasutusele 80-nendal):
Kõik mendi autod mis läksid 80-nendatel kollastena remonti-värvi tulid sealt välja enamasti juba kas valgetena või heledates kreemtoonides. Kuna seda käskkirja ei ole leitud, siis ei ole teada ka täpne aasta, millal anti ametlik käsk. Teada on, et probleemi lahenduseks oli otsustatud muuta autode värvi skeem ametlikult valge-siniseks, aga see Gost ei jõustunud kunagi, või siis teoreetiliselt jõustus aga praktikas ei rakendatud, sest suur kodumaa lagunes ära. Nüüd ongi probleem number üks. Värv. Juriidilises mõttes vastab peategelase Formika auto Gostile, sest see kehtis kuni 91. Ja kui väga täpne olla siis kehtis kuni 01.07.1991. Siit jäi veel 6 kuud NL-i lagunemiseni.
Vana 80-nenda aasta Gost ütles, et Gai miilitsaauto värv on kollane-sinine, uus Gost 90, et on sini-valge. Päris elus olid nad 1990 aastal valge-sinised. Siin on pilt kus on tõenäoliselt üles rivistatud GAI miilitsa eskortnikud ja kui peategelase auto on sündinud Gai värvides miilitsa autona siis võiks ta olla sellel pildil, juhul muidugi kui see on 90 aasta. Igatahes peale Tatraid on rivis Mersu, mis oli Gorba kolonni esimene saateauto, see auto on paljudel piltidel, varasemalt esineb ta kolla-sinisena ja hiljem valge-sinisena. Kuna on teada, et rivistati autod osakondade kaupa ja sel pildil on Tatrad ja Mersu, mida kasutati eskordis, siis võiks kogu see rivi vabalt olla "eskortnikud".
Nüüd siis peategelase juurde mis on 3101. Selle autoga ei oleks mingit küsimust kui ta oleks musta värvi. Siis ta oleks tõsiste poiste auto, ehk KGB doganjalka. Seda kasutati Vip eskordis vahetult Vipi ees/taga/kõrval, staabi ja sideautona ning oli üheselt KGB kasutuses. Aga kuna lihtsad lahendused väljakutset ei paku, ja Formika auto ei saanud must siis arutleme edasi. Auto on kolla-sinine Doganjalka. See sobib ideaalselt KK Poliitbüroo liikme, või liikmekandidaadi eskordiks. Sellise saateauto puhul ei ole tegemist enam KGB autoga, nagu ütleb teema pealkiri, vaid on tegemist GAI miilitsa eriosakonna (10-osakonna) autoga. Neid poisse kutsuti "eskortnikud", seal olid teravama silmavaatega poisid kui tavaline Gai ment. Eskortniku memuaaridele tuginedes seisid need autod isegi samas garaazis tavaliste moskva Gai autodega, ainult ülemisel riiulil. KK Poliitbüroo liikme eskordis oli 2 Doganjalkat, üks punasega ees ja teine rohelisega taga. See tulenes ilmselt liikluseeskirjast ja autod pidid olema GAI miilitsa värvides. Kuna memuaarides mainitakse, et KK Poliitbüroo liikme kandidaadi eskortis oli ainult üks auto, siis võimalik, et sellel olid ainult sinised vilkurid. Memuaarides kirjeldatakse, et katusel vahetati neid purke, vastavalt mis kohta eskordis sõitsid. Huvitava nüansina mainitakse ühel marsuudil muide ka metroo peatust, kus autoga siseneti väravast ja Vip sisenes kinnisel territooriumil eri uksest, a mis aastal ei tea. See siis puudutab moskvat. Aga KK Poliitbüroo kandidaate oli igas väiksemas liiduvabariigis vähemalt 3, pluss suuremad oblastid. Sellised Gai miilitsa Doganjalkad võisid teenida ka nn provintsides.
Nüüd siis vapist. Ja kirjade paigutusest autol. Vene Gost on täpne ja iga miilitsa ja GAI-miilitsas kasutatava auto kohta on olemas oma
mudelipõhine värviskeem. (Vaz 2101 oma on juba toodud ära postituses 276 ja seal on selgelt näha milline on vapp)
Vene Gost mis puudutab operatiivauto värve on muutunud mitmeid kordi, panen peast, võimalik, et mõni aasta läheb viltu: 53, 57, 69, 75, 80, 90 ja 93. Vapp tuli GAI autodele (ja ainult GAI autodele, mitte segi ajada miilitsa autodega kus vappi ei olnud, vene keeles on ka nende nimetused erinevad üks on "gaišnik" ja teine on "miilits") aastal 69 ja vapi kujutis on kõigil autodel ja aastatel sama. See ei ole muutunud. 80-nendal muutus vapi suurus umbes poole väiksemaks, kujutis ei muutunud. Mitte üheski neist Gost-idest ei mainita mitte mokaotsastki 3101 Volgat. Siin on probleem number kaks. Seda autot ei esine operatiivautode nimekirjas. Seda autot ei esine ka 1988 aastal välja antud põhjalikus operatiivautode kataloogis, (see raamat oli ametkondlikuks kasutuseks ja võimalik, et trükiti ainult näpuotsatäis):
Postituses number 207 on link moskva GAI miilitsa 1988-93 aasta autode nimekirjale, kus on puudu vaid mõni üksik number ja seal ei ole mitte ühtegi 3101 Volgat. See, et seda autot ametlikes dokkides ei eksisteeri, või ei oska leida, ei tähenda, et neid autosid ei olnud. Selle alloleva Volga värviskeem võiks imiteerida 93-nda aasta Gosti, imiteerida selles mõttes, et 93 aasta gostis miilitsa Volgat kui sellist ei ole.
69 aasta Gost ja Volga 24 värvi skeem, vapi põhja helesinine värv ja maakera asetus on selgelt näha: Ja siin siis üks udupilt parema puudumisel 75 aasta gost-ist:
Pööra tähelepanu, Volga Gaz 24 kapoti esimesele voldile. 69 aastal seal sinine joon puudub, aga see tekib sinna alates 1975. No erinev pagass on kaugele näha.
Kuna 3101 Volgale Gost-i järgset skeemi ei eksisteeri, siis rangelt võttes justkui ei olegi midagi aluseks võtta. Nagu ei ole Gosti ka Tatratele või Mersudele. Ometi olemas nad on. 3101 küljevoldid ei erine oluliselt Volga 24-ja voltidest, siin minu meelest triibutamisel raketti ei pea leiutama. Loogiline oleks joonduda Gaz24 Volga 80-nenda aasta gosti järgi. Siin alloleval pildil on kapoti esimesel serval olev joon halvasti näha, vaata pilti üleval pool, seal on pilt samalt ürrilt ja see triip on selgelt olemas. 1980 aasta erinevus võrreldes 75 aasta gostiga on ainult vapi suuruses. Need Volga Gaz24 vastavad 80-nenda aasta gostile ja uksel on väike vapp.
Vapiga on lihtsam, peale 80-nendat on kasutusel väike vapp ja sellel peale suuruse muutusi ei olnud. Vanadel korraliku kvaliteediga piltidel on selgelt eristatav, et vapi põhi on helesinine ja gloobus on keeratud euroopasse, ehk siis aafrika ja euroopa on suurelt peal. Kahjuks on nett on üle ujutatud nendest "100% originaal" mendi replikatest ja seal on reeglina vale vapp. Siin on halvad "100% originaal" mendi auto näited
moskva muuseumist. Selle kohta miks "gaišnikute" uksel olev vapp erines NL-i vapist oli käibel ka anektoot, mille sisu ma täpselt ei mäleta, aga see anektoot lõppes võrdlusega raudteelaste vapiga, mis on sama nagu GAI vapp ainult koos kirja CCCP ja ristatud vasaratega all. Anektoodi lõpp oli midagi et... "pra zeleznodorozniki nje znaju a vot u mentov kuvaldõ uže spiizdili,"
Kuna peategelase auto on ilmselt aastast 1990, siis sellise daatumi puhul on põhjust otsida alljärgnevat dokumenti milline võeti vastu 26.dets.1990, teada on, et see hakkas kehtima 01.07.1991 ja siit jäi suure kodumaa langemiseni veel 6 kuud:
Ma väga kahtlen, et selles on Volga 3101 värviskeem, aga mingi võimalus selleks siiski on. Küll aga viitab kõik sellele, et vastavalt sellele dokile muutus valge-sinine kohustuslikuks, ja siit edasi võimalik, et ei olnud kolla-sinine lubatud. Kehtis see uus Gost siis 01.07.91 kuni 93. Kui tõmmata paralleeli varasemate prikaasidega, siis need lõppesid tihti tärminiga, kus Gostile mittevastavat operatiivautot teenistusse ei lubatud. Üldiselt oli see suur kriisi aeg, kus lahendati olukordi nii kuidas keegi sai.
Selle pika "dissertatsiooni" (mille andmete kokku noppimiseks kulus nädalaid), kokkuvõtteks: 90-nenda aasta Doganjalka värviskeemi muutmine mustast, vanadesse Gai värvidesse, degradeeris selle auto KGB masinast GAI eriosakonna (10-osakond) Eskortnikute töövahendiks. Kuna auto juba sai kolla-sinine, tehtud-mõeldud, siis tont temaga, kui värviskeem ja vapp teha korrektsed, vastavaks ta 80-nenda aasta Gostile ja on asi tervikuna parem. Kuna 31-seeria on tootmises juba 82 aastast, siis see võiks olla usutav, kui ei tea, et auto on 90, siis vastuolu ei ole silmatorkav. Präegu kisub sellise sega-pudru poole, kus mitte miski ei vasta millelegi.
Tänu kaasfoorumlaste abile oleme sammu võrra lähemal ka vapi originaalsele tehnilisele teostusele. Ilmselt oli see trükitud läbipaistvale import vesipildi alusele.