Viimane KGB-lane

(18-04-2020, 19:41 PM)Qunts Kirjutas:  
(17-04-2020, 18:33 PM)spitfire Kirjutas:  Panen selguse mõttes kõrvuti õige vapi ja vale vapi. 
Mis andmete alusel sa ütled, et üks on vale ja teine õige ?
Palun konkreetset viidet kus kirjutatakse ja näidatakse, et see on õige ja teine vale? 
Muidu on jälle see teema kus keegi proovib oma nägemust kõige õigemaks pidada ja kirjutada.
Nagu mainitakse, et võimalik vaid Venemaal siis sooviks viidet mitte Venemaalt.

Kui seda vappi pidi maalima autoküljele venekeelne kodanik kes teisi keeli ei valdanud siis on normaalne, et Eesti keelses lauses on viga sees.

Kas ainult mina pean viitama või peab Formika ka viitama? Palun loe teema mõttega läbi. Siin on juba viide olemas,  postituses 210, et Formika läks teadlikult vale vapi teed ja samuti nagu ma viitasin postituses 195, et võin selles vapi küsimuses aidata, aga aidata saab ainult siis kui abi vajatakse.
Kui sa soovid viidet mitte venemaalt, siis ka see on kenasti olemas varasemas postituses 272, US ja A-s asuv miilitsa auto kus on õige vapp, kui see midagi muudab, siis lisan siia õige vapiga auto saksa registris, asetus ja kiri vastab 75-80 aastale, vaitvoolist ma ei räägi saad ise aru "turg nõuab" Smile:

   

Mis puudutab, seda ühe tähelist viga siis võrdle neid fantaasiavapi pilte postituses 261 ja 277, saad ise aru, siin ei ole keeleoskusega mingit seost, lihtsalt modell on vale. Kui Kuslap tegi rahkenduse valesti siis on ka Imelikul valesti, kui tsiteerida klassikuid. Postituses 271 on täpsemalt seletatud miks see mis on Formika uksel ei ole isegi mitte NL-i vapp. See on ukrainlaste kättemaks. Hea veel, et gruusia keelest aru ei saa Smile
Vasta

QUNTS soovis viiteid. Need on siin varasemates postitustes tegelikult olemas, aga ega mul ei ole kahju ka uuesti kirjutada, eks tõlkes läheb osa muidugi kaduma ja ega keegi neid linke tegelikult ju klikkida ei viitsi. Mina ka.

No alustan siis algusest. Peategelase aastat ei ole siin mainitud, aga olen aru saanud, et 1990 on väga lähedal. Meenutame siis natuke. See on periood kus mendid said palgaraha paar kuud hiljem, kütet tanklates ei olnud, letid lagedad ja pardakk oli juba üleüldine. See oli aasta kus miilitsad sõitsid ringi juba niimoodi:
   

Kusagil 80-ndate algus aastatest alates ei tulnud tehasest enam mendi autod kollastena. Miks ei tulnud, sest kollast värvi netu... Siis olid miilitsad juba sellised nagu alumisel pildil, see pilt on dateeritud erinevates kohtades erinevalt, aga arvatakse olevat 85 (pööra muuhulgas tähelepanu sinisele triibule Volga kapoti esimesel voldil ja vapi suurusele, õigemini väiksusele, see väike suurus tuli kasutusele 80-nendal):
   

Kõik mendi autod mis läksid 80-nendatel kollastena remonti-värvi tulid sealt välja enamasti juba kas valgetena või heledates kreemtoonides. Kuna seda käskkirja ei ole leitud, siis ei ole teada ka täpne aasta, millal anti ametlik käsk. Teada on, et probleemi lahenduseks oli otsustatud muuta autode värvi skeem ametlikult valge-siniseks, aga see Gost ei jõustunud kunagi, või siis teoreetiliselt jõustus aga praktikas ei rakendatud, sest suur kodumaa lagunes ära. Nüüd ongi probleem number üks. Värv. Juriidilises mõttes vastab peategelase Formika auto Gostile, sest see kehtis kuni 91. Ja kui väga täpne olla siis kehtis kuni 01.07.1991. Siit jäi veel 6 kuud NL-i lagunemiseni. 
Vana 80-nenda aasta Gost ütles, et Gai miilitsaauto värv on kollane-sinine, uus Gost 90, et on sini-valge. Päris elus olid nad 1990 aastal valge-sinised. Siin on pilt kus on tõenäoliselt üles rivistatud GAI miilitsa eskortnikud ja kui peategelase auto on sündinud Gai värvides miilitsa autona siis võiks ta olla sellel pildil, juhul muidugi kui see on 90 aasta. Igatahes peale Tatraid on rivis Mersu, mis oli Gorba kolonni esimene saateauto, see auto on paljudel piltidel, varasemalt esineb ta kolla-sinisena ja hiljem valge-sinisena. Kuna on teada, et rivistati autod osakondade kaupa ja sel pildil on Tatrad ja Mersu, mida kasutati eskordis, siis võiks kogu see rivi vabalt olla "eskortnikud".
   
 
Nüüd siis peategelase juurde mis on 3101. Selle autoga ei oleks mingit küsimust kui ta oleks musta värvi. Siis ta oleks tõsiste poiste auto, ehk KGB doganjalka. Seda kasutati Vip eskordis vahetult Vipi ees/taga/kõrval, staabi ja sideautona ning oli üheselt KGB kasutuses. Aga kuna lihtsad lahendused väljakutset ei paku, ja Formika auto ei saanud must siis arutleme edasi. Auto on kolla-sinine Doganjalka. See sobib ideaalselt KK Poliitbüroo liikme, või liikmekandidaadi eskordiks. Sellise saateauto puhul ei ole tegemist enam KGB autoga, nagu ütleb teema pealkiri, vaid on tegemist GAI miilitsa eriosakonna (10-osakonna) autoga. Neid poisse kutsuti "eskortnikud", seal olid teravama silmavaatega poisid kui tavaline Gai ment. Eskortniku memuaaridele tuginedes seisid need autod isegi samas garaazis tavaliste moskva Gai autodega, ainult ülemisel riiulil. KK Poliitbüroo liikme eskordis oli 2 Doganjalkat, üks punasega ees ja teine rohelisega taga. See tulenes ilmselt liikluseeskirjast ja autod pidid olema GAI miilitsa värvides. Kuna memuaarides mainitakse, et KK Poliitbüroo liikme kandidaadi eskortis oli ainult üks auto, siis võimalik, et sellel olid ainult sinised vilkurid. Memuaarides kirjeldatakse, et katusel vahetati neid purke, vastavalt mis kohta eskordis sõitsid. Huvitava nüansina mainitakse ühel marsuudil muide ka metroo peatust, kus autoga siseneti väravast ja Vip sisenes kinnisel territooriumil eri uksest, a mis aastal ei tea. See siis puudutab moskvat. Aga KK Poliitbüroo kandidaate oli igas väiksemas liiduvabariigis vähemalt 3, pluss suuremad oblastid. Sellised Gai miilitsa Doganjalkad võisid teenida ka nn provintsides. 

Nüüd siis vapist. Ja kirjade paigutusest autol. Vene Gost on täpne ja iga miilitsa ja GAI-miilitsas kasutatava auto kohta on olemas oma mudelipõhine värviskeem. (Vaz 2101 oma on juba toodud ära postituses 276 ja seal on selgelt näha milline on vapp)
Vene Gost mis puudutab operatiivauto värve on muutunud mitmeid kordi, panen peast, võimalik, et mõni aasta läheb viltu: 53, 57, 69, 75, 80, 90 ja 93. Vapp tuli GAI autodele (ja ainult GAI autodele, mitte segi ajada miilitsa autodega kus vappi ei olnud, vene keeles on ka nende nimetused erinevad üks on "gaišnik" ja teine on "miilits") aastal 69 ja vapi kujutis on kõigil autodel ja aastatel sama. See ei ole muutunud. 80-nendal muutus vapi suurus umbes poole väiksemaks, kujutis ei muutunud. Mitte üheski neist Gost-idest ei mainita mitte mokaotsastki 3101 Volgat. Siin on probleem number kaks. Seda autot ei esine operatiivautode nimekirjas. Seda autot ei esine ka 1988 aastal välja antud põhjalikus operatiivautode kataloogis, (see raamat oli ametkondlikuks kasutuseks ja võimalik, et trükiti ainult näpuotsatäis):
   

Postituses number 207 on link moskva GAI miilitsa 1988-93 aasta autode nimekirjale, kus on puudu vaid mõni üksik number ja seal ei ole mitte ühtegi 3101 Volgat. See, et seda autot ametlikes dokkides ei eksisteeri, või ei oska leida, ei tähenda, et neid autosid ei olnud. Selle alloleva Volga värviskeem võiks imiteerida 93-nda aasta Gosti, imiteerida selles mõttes, et 93 aasta gostis miilitsa Volgat kui sellist ei ole.
   

69 aasta Gost ja Volga 24 värvi skeem, vapi põhja helesinine värv ja maakera asetus on selgelt näha:           Ja siin siis üks udupilt parema puudumisel 75 aasta gost-ist:
       
Pööra tähelepanu, Volga Gaz 24 kapoti esimesele voldile. 69 aastal seal sinine joon puudub, aga see tekib sinna alates 1975. No erinev pagass on kaugele näha.

Kuna 3101 Volgale Gost-i järgset skeemi ei eksisteeri, siis rangelt võttes justkui ei olegi midagi aluseks võtta. Nagu ei ole Gosti ka Tatratele või Mersudele. Ometi olemas nad on. 3101 küljevoldid ei erine oluliselt Volga 24-ja voltidest, siin minu meelest triibutamisel raketti ei pea leiutama. Loogiline oleks joonduda Gaz24 Volga  80-nenda aasta gosti järgi. Siin alloleval pildil on kapoti esimesel serval olev joon halvasti näha, vaata pilti üleval pool, seal on pilt samalt ürrilt ja see triip on selgelt olemas. 1980 aasta erinevus võrreldes 75 aasta gostiga on ainult vapi suuruses. Need Volga Gaz24 vastavad 80-nenda aasta gostile ja uksel on väike vapp.
       

Vapiga on lihtsam, peale 80-nendat on kasutusel väike vapp ja sellel peale suuruse muutusi ei olnud. Vanadel korraliku kvaliteediga piltidel on selgelt eristatav, et vapi põhi on helesinine ja gloobus on keeratud euroopasse, ehk siis aafrika ja euroopa on suurelt peal. Kahjuks on nett on üle ujutatud nendest "100% originaal" mendi replikatest ja seal on reeglina vale vapp. Siin on halvad "100% originaal" mendi auto näited moskva muuseumist. Selle kohta miks "gaišnikute" uksel olev vapp erines NL-i vapist oli käibel ka anektoot, mille sisu ma täpselt ei mäleta, aga see anektoot lõppes võrdlusega raudteelaste vapiga, mis on sama nagu GAI vapp ainult koos kirja CCCP ja ristatud vasaratega all. Anektoodi lõpp oli midagi et... "pra zeleznodorozniki nje znaju a vot u mentov kuvaldõ uže spiizdili,"

Kuna peategelase auto on ilmselt aastast 1990, siis sellise daatumi puhul on põhjust otsida alljärgnevat dokumenti milline võeti vastu 26.dets.1990, teada on, et see hakkas kehtima 01.07.1991 ja siit jäi suure kodumaa langemiseni veel 6 kuud:
   
Ma väga kahtlen, et selles on Volga 3101 värviskeem, aga mingi võimalus selleks siiski on. Küll aga viitab kõik sellele, et vastavalt sellele dokile muutus valge-sinine kohustuslikuks, ja siit edasi võimalik, et ei olnud kolla-sinine lubatud. Kehtis see uus Gost siis 01.07.91 kuni 93.  Kui tõmmata paralleeli varasemate prikaasidega, siis need lõppesid tihti tärminiga, kus Gostile mittevastavat operatiivautot teenistusse ei lubatud. Üldiselt oli see suur kriisi aeg, kus lahendati olukordi nii kuidas keegi sai.

Selle pika "dissertatsiooni" (mille andmete kokku noppimiseks kulus nädalaid), kokkuvõtteks: 90-nenda aasta Doganjalka värviskeemi muutmine mustast, vanadesse Gai värvidesse, degradeeris selle auto KGB masinast GAI eriosakonna (10-osakond) Eskortnikute töövahendiks. Kuna auto juba sai kolla-sinine, tehtud-mõeldud, siis tont temaga, kui värviskeem ja vapp teha korrektsed, vastavaks ta 80-nenda aasta Gostile ja on asi tervikuna parem. Kuna 31-seeria on tootmises juba 82 aastast, siis see võiks olla usutav, kui ei tea, et auto on 90, siis vastuolu ei ole silmatorkav. Präegu kisub sellise sega-pudru poole, kus mitte miski ei vasta millelegi. 

Tänu kaasfoorumlaste abile oleme sammu võrra lähemal ka vapi originaalsele tehnilisele teostusele. Ilmselt oli see trükitud läbipaistvale import vesipildi alusele.
Vasta

Teemat jälgides uurisin ka venekeelsest inforuumist vappide kohta. Venelased väitsid et olümpiamängudeks telliti nn olümpiavapid vesipildina/kleepsuna Saksamaalt. Kummalt poolt ei meenu hetkel.
Vasta

(19-04-2020, 09:34 AM)Meelis2 Kirjutas:  Teemat jälgides uurisin ka venekeelsest inforuumist vappide kohta. Venelased väitsid et olümpiamängudeks telliti nn olümpiavapid vesipildina/kleepsuna Saksamaalt. Kummalt poolt ei meenu hetkel.
Kas 80 lõpus või 81 alguses min nõukogu autobaasis praktikal olnud meie kursuse poistest keegi pakkus  vapikleepsu  ühikas müügiks. Lee Cooper kilekott käis kaubaks ,aga  ei mäleta et seda vappi keegi tahtis. Big Grin

vanaraud ja " vana raud " ei ole päris samad.....
Vasta

Leidsin arhiivist üles. Vabandan risustamise pärast kui on juba teemas olnud.

Lisaks ostis NSV Liit olümpiamängude 80 jaoks Saksamaal asuvalt Lääne-Saksa ettevõttelt Bosch vilkurid, mis paigaldati saateautodele, ja SDV-s spetsiaalsete kleebistega, millel oli silt MILITIA ja NSVLi embleemid, kuid tavalisest väiksemad. NSV Liidu nn "olümpia" vapp.

Muu üldine jutt ja käskkirjade koopiad miilitsaautode värvilahenduste kinnitamise kohta samalt lehelt: https://www.drive2.ru/b/530455812481483677/
Vasta

Kui kedagi peaks juhtumisi huvitama vene Operatiiv autode Gost, mis hakkas kehtima 1993, siis siin ta on. Väga hea tervik, mudelipõhised skeemid ja tabelid kõik mis vaja on olemas.

Asjapulgad on endiselt veel Miilitsad. Torkab kohe silma, et Volga Gaz 24 kui selline on miilitsa operatiiv autode nimekirjast üldse kadunud. Värviskeem on valge-sinine ja kusjuures valge värv on ilma koodita, ainult sinisel on kaks koodi. Vapp uksel on vene föderatsiooni vapp, või veel liitu jäänud liiduvabariigi vapp. Lubatud on kasutada ka oblastite, kraide või suuremate linnade vappe. Samuti on lubatud autole kirjutada suvalisi märksõnu, mis vajalikuks peetakse. See viimane tegelikult selgitab seda miks moskva siseministeeriumi muuseumi Nõuka aegsetel autodel on täiesti lambist mingid kirjad peal, mida seal olla ei tohiks. Tuleb välja need tekkisid sinna alates 93, aga nagu vene värk ikka ei ole siin jällegi jälgitud seda ajalist joont, et mis ja millal. Tüüpiline tehtud-mõeldud.

Puudu on tänaseks veel see 90-aasta ГОСТ 21392-90, mis hakkas kehtima 01.07.91. Kui keegi oskab otsida, oleks huvitav, sest seda dokki ei ole ka venes leitud, või ei viitsi keegi seda otsida. Ma üldse ei imestaks kui see Eestis kusagil arhiivis olemas on, teoreetiliselt see peaks olema. Ma ei oska seda otsida. See on kõige segasema pardaki aeg.
Vasta

Mina selle vapi mittevastavuses GOST-le ei põe. Teadlikult sai mindud selle GOST-i eiramise teed juba sellega, et otsustasin parema efekti saamiseks seda vappi oluliselt suurendada. Kuna auto momendil ei taotle musta numbrit ja viie aasta pärast jumal teab mis tuuled puhuvad, siis pole mingi probleem tulevikus need kaks ust matistada, üle värvida ja paar kleepsu peale tõmmata. Seni jääb ta nii nagu on ja kui kunagi neid embleeme ka maaliti, siis viljastavates Nõukogude tingimustes mitte ükski kunstnik ei laskunud pisidetailidesse ja need vapid olid küllaltki erinevad ja ka lihtsustatud. Muidugi kleepsud võisid olla küllaltki autentsed. Muus osas on asi lõpusirgel. Uste klaasid lähevad vahetusse, kuna on väga kriibitud ja uued ei maksa ka suurt midagi. Probleem pagasniku sisuga. Külgmised papid on kaotsi läinud ja tuleb asendada. Originaalseid enam saada pole, kuigi tegelen nende otsimisega, seni tulutult.
   
   
   
   
   
   
Vasta

Vapp, valmis. Tean, et GOST-le ei vasta aga selline oli parim, mis antud olukorras andis teha. Kui kellelegi ei meeldi, siis ju alati võimalus ise paremini teha.  Big Grin
   
Vasta

Töö kvaliteet on ju väga hea ja ka selle kujutletava dekalkomanii piir on aimatav. No pilt ise vale, sa tead, aga kvaliteet on väga hea.

Aga kuna inimene on isepäine ja talle meeldib õppida ikka oma vigadest, mitte teiste omadest, siis seda õigust kelleltki ära võtta ei saa. Ma saan aru, kui inimene keda see teema otseselt ei puuduta loeb seda üle rea ja diagonaalis, sest tal on poogen. Aga antud juhtumist ma tõesti aru ei saa. Postituses number 203 on varem toodud kirja õige šrift ja mõõdud, postituses 208 on toodud selle šrifti nimiшрифт «полужирный гротеск». Mis kuradi päralt peab olema sumpsi klamber õige ja pingeregulaatori kaanel ei või olla üks aasta number vale, aga auto küljele võib jummala pohhuilt kirjutada "miilits" vale šrifti ja vale tähekõrgusega, kui siin samas teemas on kõik kandiku peal ette kantud. Kurat on peidus detailides, mina ei tea miks, aga nõuka operatiivautodel, sõnas "miilits" kirjutatakse "L" täht teist moodi, kui mõnel muul teenistusel, vaata tabel allpool. Võimalik, et selle ühe tähe eripära on miilitsale ainuomane. 

Siin siis õige ja Gostile vastav kirjapilt. 
   
Vasta

Tegelikult võiks see vapilugu olla eraldi teemana vormistatud, aga seda on vist raske pooleks lõigata. Minule ka see vapp ei meeldi ja hakkasin juba ettevalmistusi tegema õige vapi valmistamiseks, teen kõik nagu GOST ütleb, ainult väiksema, et mahuks mu jalgratta raamile ära ja värvidest kasutan ainult sinist, musta ja valget (päike tuleb must, viljapead ka). 
Ja iseenesest ei tohiks kellegi asi olla, mis peremees oma autu uksele laseb maalida, mis värvitooniga masina vääristab jne. Ammugi on mulle selge, et on mehed, keda ei sobi kritiseerida, sest nad on tegijad suure tähega. Aga nagu eelnevalt siit juba läbi käis, minu arvates on halb asi selle juures, et kuna omanik on tõusnud maailma parimaks NKVD, KGB jms struktuuride spetsiaalsõidukite spetsialistiks, siis edaspidi saab valdav enamik miilitsamasinaid samasuguse ilusa ja suure vapiga kaunistet. Kui just lgp. Forminka ei lase sinna juurde punasega kirjutada ФЕИК! (muidugi on oht, et järgijad kirjutavad selle ka oma vapi juurde). Ja üpärast süüdistab lääs venelasi järjekordses ajaloovõltsimises. Imelik, et ksf! Jurkman pole antud küsimuses sõna võtnud...
Vasta

Loodan, et vaidlused vapi ümber on lahenenud. See sai teadlikult suurem tehtud ja nagu ma siin eelnevalt ka mainisin, siis kunstnik, kes selle tegi on väga õrnahingeline ja ei kannata mingit kriitikat ja tal on alati õigus. Pealegi on see  vajadusel võimalik kleepsuga asendada. Palju suurem probleem, et tänapäeval pole võimalik leida enam 3102 heas korras pagasniku põhja ja külg katteid. Mingi põhja saime aga see on ka tänapäevane toodang ja millegipärast vaja sinna ingliskeelne plärts peale teha. Pole õnnestunud leida külje katteid, isegi ei tea millised peaks välja nägema. Kui kellelgi on neist pilti, äkki viitsib siia üles sättida. Või on kellelgi neid pakkuda?
   
   
   
   
Vasta

Küljekatted olid lõigatud mustast vaibast ja kleebitud prostalt kontaktliimiga tiiva sisepinnale. Pakiruumi põrandal käis 3102-l alati vaip. Vanema otsa autodel korralik paks vaip, uuematel õhuke ja kerge. Ääred olid servatud ilusti. 31013-l ei pruukinud pakiruumi põrandal üldse vaipa olla. Ilmselt sõltus see varustusest mida pakiruumis hoiti. Kuna mina tegin mingil hetkel rumala otsuse mitte säilitada neid eriseadmete aluseid, sai minu auto pakiruum niisugune, ehk tavalise 3102 oma. Seda seina 31013-l tegelikult ei olnud.
[Pilt: 350_IMG_1242.JPG]

Seal oli minu autol ka algselt niisugune alus, millel ilmselt võis käia mingi sideseade, relvašeif või mis mitte ka lihtsalt mingi raskus.
[Pilt: 350_GAZ31013_2.jpg]

Seinaleht - www.volga.ee
Vasta

Relvašeif vast mitte, Doganjalka mehed, oma memuaarides relva ei mäleta, et oleks maininud. Ikka eriside ja raskused. Raskus pidi olema hästi kinnitatud, et ta sidevahendeid ei saboteeriks.
Vasta

Martinile küsimus, mis relee sul seal autol on? Vaata pilti. Äkki saad margi saata.
   
Vasta

(28-04-2020, 01:05 AM)Martin_R Kirjutas:  Seal oli minu autol ka algselt niisugune alus, millel ilmselt võis käia mingi sideseade, relvašeif või mis mitte ka lihtsalt mingi raskus.
Pagassis oleval relvaseifil pole nagu erilist mõtet - kui mingi äkkolukord peaks tekkima, siis on relva vaja KOHE! Kujutame nüüd ette olukorda, kus suurel kiirusel mõnd korteeži eskorditakse ja korraga kuulid lendama hakkavad. Esiteks tuleb auto peatada, siis autost välja minna, pagasnik lahti teha, seif lahti teha ja alles siis saab relvad kätte ja tulevahetusega liituda... Hariliku GAZ 24 (või 2424) puhul oleks veel kuigivõrd mõeldav ehitada selline seif, millele pääseb salongist ligi allapööratava käetoe tagant, aga 3102-l jääks paak ette.

Puruks ja pool pööret tagasi!
Vasta

Neid autosid oli tõenäoliselt erinevate ülesannetega poiste käes ja pagassist võeti tüsedam tukk ilmselt juhul, kui võis eeldada reaalset tulevahetust või tuli arvestada kattetule andmisega. Äkkolukordade jaoks on põues käsirelv ja veel paremad on seesuguseid olukordi ennetavad meetmed.
Vasta

Autojuhtide väljaõppes oli element "taran", ma ei oska seda maakeelde ümber panna, aga termini taga oli autojuhi ülesanne takistuse või ohu ilmnemisel seda rammida. Doganjalka vend kirjeldab kogu teenistuse jooksul kahte juhtumit, millest ühel juhul rammiti veokat Zil ja teisel juhul ... teele lükatud lapsevankrit. Oli see tühi või täis, see inff sohvriteni ei jõudnud.
Vasta

Taraan on ka meie keeleruumis olemas ja tähistabki rammi.

https://et.wikipedia.org/wiki/Taraan

_______________________
Koledate Kastikate Klubi
Vasta

Jah, aga rammimine tähendas ka vastava ettevalmistusega ja korteežis kindlal kohal sõitvat masinat, kõigi esiosa ei olnud betooni või muu säärasega tuunitud.
Vasta

Formika Kirjutas:Martinile küsimus, mis relee sul seal autol on? Vaata pilti. Äkki saad margi saata.

See ei ole relee. See on standartne kaitsmekarp kust jooksevad läbi auto peamised "+" ühendused. Saadaval veoautode varuosade kauplustes.
'[Pilt: 350_kaitsmeplokk_111_3722.jpg]

Seinaleht - www.volga.ee
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 15 külali(st)ne