Vägagi märkamatult on aasta mööda läinud viimastest postitustest.
Plaanid autode kallal olid küll suured pärast eelmise hooaja lõppu, aga talv kulus garaaži koristamisele ja valgustuse paigaldamisele ning kevadel tegi koroona omal kombel omad korrektuurid. Seoses kodus istumisega jäi garaaž igapäevastest liikumistest väga kaugele ja nii ei jõudnudki sinna kuigi tihti.
Üks vähestest asjadest, millele siin ilmas võib kindel olla, on see, et kunagi ei lõpe otsa asjad, mida sa ei tea. Ja enamasti on see teadasaamine põnev või vähemalt huvitav.
Näiteks roolikarpidest ei teadnud ma mitte midagi. Nüüd tuli põhjus uurida, kuna mõlema auto roolikarbid kukkusid lekkima.
Üks karp lekkis järsku ja lahinal, teine ajapikku ja tilkhaaval.
Võtsin kõigepealt ette selle äkilisema hädalise (MS110 peal), mis ikaldus pärast käivitamist 5 minutiga nii, et roolivõimendi vedelikupuuduses karjuma hakkas.
Lekkis nii alt peavõlli juurest (cross shaft/pitman shaft) kui ülevalt roolivõlli vahelt (worm gear shaft).
Kas teha ise korda või lasta teha - igaljuhul oli eelduseks leida karbi remontkomplekt, teflontihendite, kaelustihendite ja O-rõngastega.
Eelkõige olnuks komplekti koosseisust vajalikud teflonrõngad, mida eraldi mõõdujärgi kusagil justkui ei müüda. Vähemalt mul ei õnnestunud leida. Võibolla otsisin vale nimega. Üleüldse on rooliasjanduse eestikeelne terminoloogia tundmatu. Kuidagi ei oska õigesti nimetada karbis sees olevaid cross shafti, worm shafti. Otsetõlked ei lähe kohe mitte, tuleks välja ristvõll ja ussvõll või koguni tõukvõll. 'Pitman arm' on vast roolihoob ja 'idle arm' on pendelhoob.
Jupiotsingutega leidsin Crowni _S11_ roolikarbi paranduskomplekti pakkumisi täpselt ühe, Austraaliast. Tundus kaugevõitu, kallivõitu ja pikaldasevõitu.
Seevastu Rockauto pakkus mitmeid variante sama ajastu Hiluxi, Cressida või LandCruiseri jaoks. Kas mõni neist võiks ka Crowni roolikarpi enamvähem ladusalt sisse istuda, seda esialgu kusagilt välja lugeda ei osanud.
Juhusliku valiku alusel tellisin sealt mingi kimbu jubinaid siiski ära. Gates 348248. Olgu kohe öeldud, et see päris hästi ei sobinud.
Löökmutrikeeraja Makita DTW285 olin muudel otstarvetel juba enne ostnud. See sobis roolikarbi juures igaks toiminguks väga hästi ja ilma selleta oleks ikka väga hätta jäänud.
Lisaks hankisin targa raamatu - Crown _S11_ chassis repair ja sellestki oli mitut pidi kasu.
Enne isetegevust küsisin ühest Tartu ettevõttest ka roolikarbi remondipakkumist. Öeldi 350€. Arvestades et protseduuri oleks lõpuks vaja kahele roolikarbile, siis tundus paljuvõitu. Tallinnasse viimise või saatmisega ei viitsinud tegeleda ja vaevalt sealgi odavam oleks olnud.
Ka ei täpsustatud, kas see hind sisaldaks lekete peatamist või täielikku remonti. Ega ma seda isegi teadnud küsida või otsustada sel hetkel.
Hakatuseks lugesin kuskilt Toyota maasturifoorumist, kuidas roolikarbi lekete kõrvaldamine on üks hirmus asi ja et sel puhul on ülepea mõistlik kogu karp otsast lõpuni renoveerida, sest karp tuleb niikuinii täiesti lahti võtta. Tundus kole keeruline.
Siis vaatasin videot, kuidas seda praktiliselt tehakse. Enam ei paistnudki nii hirmus. Eriti julgustavalt mõjusid need õppevideo osad, kus räägiti vajadusest premeerida ennast vahetevahel mõne külma õllega.
Lisaks mainiti remondiraamatus, et seda "tigukolvi" osa ei tohiks üldse lahti võtta mitte.
Kui karp auto küljest lõpuks laua peale maandus, selgus taaskord, et elu on täis üllatusi ja ainult mõned neist on meeldivad.
Peavõlli alumine ots oli kaelustihendi kohalt ikka päris kõvasti ussitanud:
Seda oli kindlasti vaja siledamaks saada.
Võlli õhendamistöö sai lastud teha Tartus Vello Tääri juures. Korraks tundus, et asi jääb katki, kuna algul telefoni teel käis jutt võllilt maha lihvimisest (sest võll on karastatud), mille jaoks nii lühike võll ei sobivat pinki või on lihvimise jaoks liiga paksult seda mahavõetavat osa. Ei saanudki täpselt aru.
Aga natukese aja pärast Vello ise helistas ise tagasi ja ütles, et variandiks on erisulamteraga (elbor) treimine. Toogu ma aga võll kohale.
Roostekahjustused võlli pinnal olid sedavõrd sügavad, et maha tuli võtta peaaegu millimeeter (raadiusest).
Kas see nüüd võlli ka riskantselt nõrgemaks tegi, ei tea mitte. Mingi tugevusvaru tal ilmselt on ja lisapingeid pelgalt treimisega ei tohiks ka tekkida.
Enne treimist kaalusin korraks ka doonorkarbi võlli kasutamist katsejänesena, aga et see polnud üldsegi mitte paremas seisus ja pärines vasakpoolse rooli karbist, siis jäi esmaseks valikuks ikkagi originaali kohendamine.
Pildil Jap ja Eur võllid, ehk vasak- ja parempoolse rooli karpidest.
Pärast võlliotsa mahatreimist polnud enam kasu remkomplektis peavõllile määratud kaelustihendist, mis muidu oleks olnud üks vähestest sobivatest osadest. Õnneks oli Rollmeris kohe olemas tihend ka peenemale võllile. Enne 32x40, nüüd 30x40.
Lisaks tähendas peenem võll nüüd ka vajadust teflontihendi ümber oleva O-rõnga paksendamiseks, et teflon ikkagi tihedalt vastu võlli oleks surutud. 32x3,5mm asemel 32x4. Selline toredus õnnestus leida Baltflexi rikkalikust riiulist.
Läbilõige teflontihendi juures toimuvast:
Gatesi komplektis sisaldunud teflontihenditest sobiski ainult üks, aga see-eest kõige olulisem, see mis peavõlli otsa käib.
Täpselt vajalikus mõõdus oli ka üks kaelustihend, o-rõngastest läksid käiku mitmed, aga kõiki vajalikke ikka polnud.
Samuti puudus komplektist alumist teflontihendit fikseeriv metallseib.
"Loomulikult" tuli treimises käia 2x , sest esimene kord ei viitsinud mõõta, kui pikalt võib võlli õhem, mahatreitud osa karpi sisse ulatuda.
Mõõtmise asemel lähtusin võllile kergelt pealekulunud laagri- ja tihendijälgedest, mis aga osutusid petlikuks.
Õige õgvenduskaugus võlli otsast on 84,8...85mm.
Kui maha võtta vähem, - mida lasin teha esimene kord - siis ei mahu tefloni laius lõikepiiri ning otsmise fiksaatorseibi vahele. Kui treida pikemalt, jääb teflonile ülalpool liigselt töllerdamisruumi ja ta võib O-rõnga survestava embuse alt lahkuda (on küll vähetõenäoline, et asi survele vastusuunas liigub, aga igaksjuhuks parem mitte võimalust jätta).
Kokkupanemisel tekkis mõistatus ka selle kohta, kas peavõlli ümber olevaid kolme nõellaagrit peaks mingi paksema laagrimäärdega määrima või mitte. Raamatu järgi määret lisama ei pidanuks (ainult võimendita karbile näidati määrde panekut). Samas tuli karbist selle avamisel nõellaagrite vahelt välja üsna palju määrdetaolist halli värvi ollust.
Lõpuks jäi ikka nii, et halli löga eraldi juurde ei toppinud, küllap see ATF ise neid laagreid määrib.
Rahalises vääringus läks kogu see lõbu maksma tiba alla 100EURi. Lisaks tuleb loomulikult arvestada ka oma töötunnid, millest kõige rohkem võhma kulus erinevate detailide puhastamisele, õliuputuste koristamisele ning sobivate vidinate otsingule. Karbi mahavõtmisest tagasipanekuni kulus täpselt 2 kuud, reaalset tööaega 14 tundi.
Kas ma julgen esimese iseremonditud roolikarbi vahendusel liikluskeerisesse sukelduda? Vist küll, sest esiteks jäi kriitilisem osa ehk tigukolvi siseosa puutumata, teiseks tegin kõike tehasejuhendi järgi (v.a võlli õhemaks treimine) ning kolmandaks pole niipea karta, et auto võiks tänavale sõitma jõuda. Enne on vähemalt sada asja veel vaja ära säädida
Varsti saab neli aastat selle masina soetamisest, aga eriti kaugele pole jõudnud - nii umbes 200km on sõidetud ühest remondikohast või hoiukohast teise