(07-02-2021, 21:08 PM)Formika Kirjutas: Stalin oli Packardi fänn, 100%, aga paar redelipulka all olevatele seltsimeestele oli ju ka autot vaja, selleks sobinuks L1 ideaalselt, kuid see auto oli liiga keeruline toota, ei saadud hakkama ja tehti L1 baasil lihtsustatud mudel ZIS 101. Kere tehti juba uuemaid moevoole järgides ja selle disain ja stantsid telliti USA firmalt BUDD Company ja läks seltsimeestele maksma 500 000.-$. Ei kujutagi ette, mis see tänapäeva vääringus on. Aega võttis see 16 kuud. Ikka ei saa üle ja ümber sellest 6 kuust, mis seltsimehed väidavad läks auto projekteerimisele, 5500 detaili valmistamisele ja kokkupanekule.
Siin läheb arhiivimaterjalide osas auto tehnilise olukorra kirjeldamine kergemaks (kui L-1 puhul), kuna tollesama viidatud 16 kuu järel konveierilt tulnud Zis-101-l esines kõikvõimalikke iseloomuomadusi, sh näit kriuksuv puitraam, mis läks seda hullemaks, mida rohkem raamiks kasutatud puit ära kuivas. On üsna lihtne tänagi ette kujutada, mis sõnad sellise masina roolis istujal huulile kerkisid....
Viide siin:
".... Конвейер завода, не всегда справлявшегося с планом даже по грузовикам, не позволял щепетильно относиться к сборке деревянного каркаса кузова лимузина, и на большинстве собранных ЗИСов он начинал скрипеть практически сразу (а на остальных скрип появлялся после ссыхания дерева), да и в целом конструкция и технология сборки авто оказались столь сложными, что зачастую рабочие справлялись со своими операциями кое-как. Машины по мере сил доводили до ума уже после схода с конвейера..."
Vähe sellest, pikapeale said autobaaside mehed, kes sellistega sõitsid igapäevaselt ikka päris kurjaks ja saatsid avaliku kirja tehase juhtkonnale, uurides, miks masinaga kaasnevad lisaks veel sellised vahvad mured nagu näiteks:
'Письмо называлось "Несколько вопросов автозаводу...." и никаких вопросов, собственно, не содержало – в нём были подробно описаны типичные недостатки ЗИСов: стук двигателя ввиду дефекта КШМ, ломающиеся клапанные пружины, ненадёжность системы питания, капризное электрооборудование, требующие частой замены пластмассовые (!) накладки тормозных колодок, низкое качество контрольных приборов, не справляющиеся со своими функциями уплотнители кузова, сажающий аккумулятор звуковой сигнал и титанический расход горючего – на уровне 28-31 литров на 100 км, тогда как аналогичный по классу американский Линкольн, замечал «За Рулём», потреблял всего 22,5 литра. По данным журнала, частично проблема решалась сменой карбюратора с родного на «карб» от Бьюика, хотя не совсем понятно, где таковой могли взять сотрудники автобазы.'
Nii, et võib-olla on isegi hea, et L-1 omadustest ja puudustest sama täpne info puudub, jumal teab kas siis teda üldse autoks nimetada saanukski. Ei hakka ju ksf! Formika autentsuse tagamiseks ja musta numbri komisjonile tõelise elamuse pakkumiseks oma peenesse salongi bensiinivingu juhtima, viletsalt töötavat karburaatorit kasutama ning ühekordseid elektriseadmeid või kergpurunevaid lehtvedrusid kasutama
Ps. Tükk aega hiljem, juba 1940ndal, tehti riiklik komisjon, et see siis too annaks lõppkokkuvõtte, mis Zis-101-ga valesti läks. Lisaks tehnilisele praagile jäi komisjoni pikk ja ohtlik sõrm peatuma ka vabriku juhtkonnal, kes teadlikult üle nurga lasid. Mine tea, L-1 loo juurde naastes, ehk 'Punase Putilovlase' direktori, hr Otsa, mahavõtmine ja hilisem hukk peegeldas lisaks Verise Jossifi võimuhullusele ehk ka Piiterigi vabrikus toimunud võrreldavat korralagedust ning praaktoodangut puudutavate faktide kinnimätsimist.
Viide siin:
'В заключении комиссии, в частности, говорилось: «Нужно отметить наличие большого количества дефектов в легковых автомобилях ЗИС-101, выпускаемых заводом, в частности: сильный запах бензина в кузове, шум коробки скоростей, стук двигателя и повышенный расход бензина, частая поломка рессор и жесткость подвешивания, быстрый выход из строя электрочасов, бензоуказателей, стеклоочистителей и т.д. Наличие этих дефектов является результатом небрежного отношения к качеству выпускаемых машин как со стороны бывшего директора завода, ныне нарком-сред-маша т.Лихачева, так и нынешнего директора завода т.Волкова, особенно в последнее время… Нарком-сред-маш т.Лихачев и как нарком, и как бывший директор завода допускал выпуск с завода недоброкачественных машин, не принял мер к устранению дефектов и скрыл наличие этих дефектов от правительства...».