13-04-2022, 22:29 PM
(Seda postitust muudeti viimati: 13-04-2022, 22:32 PM ja muutjaks oli v6sa.)
Säästmaks JUMZimootoriteemat teemakohatust, viin diskussiooni uude teemasse. Heideti ette kodukootud lahenduse heakskiitmist , selmet seda hukka mõista.
Jutt siis sellest pildist:
Tunnistan avalikult, et pole kummagi oponendiga nõus ja eriti käis mulle hinge pihta võrdlus kellegi kunagi võib-olla kasutatava lehmaketiga. Pildil on selgelt näha, et konkreetne kett on keevitatud lüliga ja hulga jämedam, kui nõukaaegne keevitamata 4-mm vardast painutatud "raudkett". Kas järgmiseks toome mängu "jalgratta piduritrossi"?
On tõsi, et tõstetöödel peab kõigi kasutatavate vahendite varutegur olema mitmekordne. Kunagistest koolimaterjalidest on meeles kuuekordne varutegur. Eks austet õppinud oponendid parandavad, mis on hetkel kehtiv nõue standardi järgi. Seega näiteks oleva 540 kg mootori tõstmisel peaks tõstevahendite SUMMAARNE purunemistugevus olema 3240 kg. Mootor ripub kolme ketiharu otsas, ühes harus on D-seekel (ja mitte oomegaseeklid!) otsetõmbel keti suunas, teises harus tõesti halvasti külgtõmbele. Ehk igale harule langeb vähemalt 180 kg (1766 N) tõmmet. Kui palju täpselt, ei oska arvutada (ja ilmselt pole vajagi). Julgen arvata, et kasutatud materjalid ületavad tegelikult vajaliku tõmbe suurusjärgu võrra.
Pildilt ei paista keti ja seekli mõõt, aga hinnates siduri ja käivitusmootori hooratta mõõdu järgi, siis ilmselt on seeklid vähemalt 12 mm ja kett 8 mm lüliga.
Ehituspoe seekli katketugevust ei suuda hetkel leida ja õuest otsima minna ka jaksa, aga "päris asja" kohta on Certex kirjutanud 600 kg:
https://www.certex.ee/seekel-sms-1577c-p81297. Oletame, et ehituspoe seekel on kaks korda kehvem ehk jääb 300 kg. Kaks seeklit kannavad seega 600 kg. Või vähem, kui materjal ongi veel kehvem. Igatahes kandsid need kaks seeklit ära 540 kg purunemata.
Keegi ei tea, kui suurt tõmmet tõstmiseks mittesertifitseeritud seekel kannatab. Loomkatsed on näidanud, et UAZ ei suuda 12mm seeklit puruks tõmmata, belaruss suudab. 8 mm seekli tõmbas UAZ pooleks, pirukamosse ei suutnud. Talvine loomkatse näitab, et kaks 12 mm "ehituspoeseeklit" on piisavad, et koos tonnise tropiga tõsta autolt deforeerumata maha tonn suurkotti pakitud graniitkildu.
Kuigi austet oponentide kriitika on juriidiliselt korrektne ning kehtib igati hinnaliste või ohtlike asjade tõstmisel ohutuse tagamiseks, siis kodustes oludes ühe nõukatraktori mootori tõstmiseks kärule ja sealt uuesti maha on kuuekordse varuteguri ja kangtaliga mootori kontrollitud kallutamise võimaluse tagamine minu hinnangul lihtsalt kohatu eputamine.
Teistsugused arvamused on muidugi võimalikud ja igaüks teeb neist omad järeldused.
Seda teemat palun arendada ohutu tõstmise suunas. Luban mitte kodukootud lahendustele kaasa kiitmisega austet asjatundjate jagatavat infot rohkem solkida. On ju tõstmine üsna ohtlik tegevus, mille juures me harva piisavalt ette mõelda võtame
Jutt siis sellest pildist:
Tunnistan avalikult, et pole kummagi oponendiga nõus ja eriti käis mulle hinge pihta võrdlus kellegi kunagi võib-olla kasutatava lehmaketiga. Pildil on selgelt näha, et konkreetne kett on keevitatud lüliga ja hulga jämedam, kui nõukaaegne keevitamata 4-mm vardast painutatud "raudkett". Kas järgmiseks toome mängu "jalgratta piduritrossi"?
On tõsi, et tõstetöödel peab kõigi kasutatavate vahendite varutegur olema mitmekordne. Kunagistest koolimaterjalidest on meeles kuuekordne varutegur. Eks austet õppinud oponendid parandavad, mis on hetkel kehtiv nõue standardi järgi. Seega näiteks oleva 540 kg mootori tõstmisel peaks tõstevahendite SUMMAARNE purunemistugevus olema 3240 kg. Mootor ripub kolme ketiharu otsas, ühes harus on D-seekel (ja mitte oomegaseeklid!) otsetõmbel keti suunas, teises harus tõesti halvasti külgtõmbele. Ehk igale harule langeb vähemalt 180 kg (1766 N) tõmmet. Kui palju täpselt, ei oska arvutada (ja ilmselt pole vajagi). Julgen arvata, et kasutatud materjalid ületavad tegelikult vajaliku tõmbe suurusjärgu võrra.
Pildilt ei paista keti ja seekli mõõt, aga hinnates siduri ja käivitusmootori hooratta mõõdu järgi, siis ilmselt on seeklid vähemalt 12 mm ja kett 8 mm lüliga.
Ehituspoe seekli katketugevust ei suuda hetkel leida ja õuest otsima minna ka jaksa, aga "päris asja" kohta on Certex kirjutanud 600 kg:
https://www.certex.ee/seekel-sms-1577c-p81297. Oletame, et ehituspoe seekel on kaks korda kehvem ehk jääb 300 kg. Kaks seeklit kannavad seega 600 kg. Või vähem, kui materjal ongi veel kehvem. Igatahes kandsid need kaks seeklit ära 540 kg purunemata.
Keegi ei tea, kui suurt tõmmet tõstmiseks mittesertifitseeritud seekel kannatab. Loomkatsed on näidanud, et UAZ ei suuda 12mm seeklit puruks tõmmata, belaruss suudab. 8 mm seekli tõmbas UAZ pooleks, pirukamosse ei suutnud. Talvine loomkatse näitab, et kaks 12 mm "ehituspoeseeklit" on piisavad, et koos tonnise tropiga tõsta autolt deforeerumata maha tonn suurkotti pakitud graniitkildu.
Kuigi austet oponentide kriitika on juriidiliselt korrektne ning kehtib igati hinnaliste või ohtlike asjade tõstmisel ohutuse tagamiseks, siis kodustes oludes ühe nõukatraktori mootori tõstmiseks kärule ja sealt uuesti maha on kuuekordse varuteguri ja kangtaliga mootori kontrollitud kallutamise võimaluse tagamine minu hinnangul lihtsalt kohatu eputamine.
Teistsugused arvamused on muidugi võimalikud ja igaüks teeb neist omad järeldused.
Seda teemat palun arendada ohutu tõstmise suunas. Luban mitte kodukootud lahendustele kaasa kiitmisega austet asjatundjate jagatavat infot rohkem solkida. On ju tõstmine üsna ohtlik tegevus, mille juures me harva piisavalt ette mõelda võtame