Postitused: 1,426
Teemad: 215
Liitus: Jun 2004
Maine:
102
Viimane päev registreerimiseks on 08.08.2022.
Eestimaalt on osalejaid juba üle 20. Soovitan osaleda.
Postitused: 1,426
Teemad: 215
Liitus: Jun 2004
Maine:
102
Läti klubi Latvijas Antiko Automobilu klubs ehk lühidalt AAK juubel on selja taga.
Meil, eestlastel, on sealt nii mõndagi õppida.
Kuigi lätlased on uhked oma traditsioonide üle ning formaalselt on AAK esimene endise NSVL territooriumil registreeritud vanatehnikaklubi, siis vanatehnika kokkutulekuid ja paraade on Eestis korraldatud alates 1966. aastast - korraldajaks ALMAVÜ autojuhtide klubi ning üritused ise olidki autojuhtide päevad, mille raames lisaks vanadele autojuhtidele austati ka vanu autosid. Toimusid need Tartu lähedal Mäksas, kus täna sellekohane mälestuskivigi väljas. Neist kaugetest aegadest võib täna veel otseallikast küsida vanatehnikaklubi LEVATEK pika-ajaliste liikmete Heino Jaanuse, Arnold Lõhmuse ja Illar Lentsiuse käest. Kõik veel täies elujõus ja terava mõistusega.
Lätlased hoidsid AAK traditsiooni ning klubi tegutseb NSVL ajal paika pandud sektsioonide meetodil siiani. Eesti tee oli teine ehk klubi esimees Valeri Kirss saatis 1994. aastal klubi UNIC laiali. Seetõttu aktiivsed liikmed erinevatest piirkondadest moodustasid uued klubid. Hiljem on klubisid veelgi lisandunud. Katusorganisatsioonina on klubid ühinenud Eesti Vanatehnika Klubide Liitu. Lätis ongi sisuliselt üks klubi ning muud kooslused on pigem sõpruskonnad, millel ei ole juriidilist keha.
Juubelist võttis osa 30 sõidukit Eestist, mis moodustas registreerunutest osavõtjatest ligi 25%. Esindatud oldi nii klubide esindajatena kui organiseerumata vanatehnikaharrastajatena. Rahvusvahelises suhtluses on väga oluline olla oma riigi ja organisatsiooni esindaja, mitte niivõrd üksikisikuna. See on soliidsem ja rõhutab traditsioone ja ametlikkust.
Lätlastel on palju sisemisi lahkhelisid. Eks neid ole meil ka, kuid ühist asja ajades oleme siiski suutnud isiklikke erimeelsusi vältida. Näiteks Läti vanamootorrattureid oli suvisel Unic-Moto kokkutulekult rohkem kui AAK 50. juubelil. Võikski öelda, et juubeli vanamootorrataste näituse korraldasid Eesti vanamootorratturid. Seejuures kohale sõideti omal sõidul. Kahjuks ei kvalifitseerunud ükski Eesti ratas äramärkimisele.
Ka kokkutuleku ainus buss oli Eestist, kuid ei leidnud me selleski kategoorias äramärkimist.
Autode osas oli Läti raskekahurvägi kohal ning meil seal sõnaõigust ei olnud. Küll aga oli Eestistki 7 oldtimerite ehk enne II MS kategooriasse kuulunud sõidukit. Näiteks Üllar Suvemaa sõitis oma sõiduga Riiast Valmierasse 1921. aasta Ford T-ga, kuigi kohalikud eelistasid nii vanad masinad viia treileril. Püüdsime ka taaselustada ajalugu ning tuua üritusele sellist tehnikat, mida vanatehnikaliikumise algusaastatel oli kokkutulekutel näha. Tiit Talts tõi ajakapslist välja Adler Trumpfi, mis 1981. aastal sai sõidukorda seatud tolleaegsete kriteeriumide järgi ja just sellises seisukorras ka ise kohale vuras. Veermik ja mootor erinevatelt NSVL-s valmistatud sõidukitelt. Omaaegse käekirjaga interjöör ja isevalmistatud logarid. See oli näidisauto sellest, millises korras tehnika andis tooni 80-ndatel vanatehnikakokkutulekutel. Loodetavasti näitab Tiit seda nüüd sagedamini - võib-olla juba 20.08.2022 Pärnu Vanatehnikaklubi kokkutulekul Uulus. Raimo Allikvee Steyr ning allakirjutanud DKW olid aga vaatamiseks koos omaaegsete piltidega - ka justkui lootuselt NIA-ks ehitatud autosid on võimalik taastada tagasi tehaseoriginaali. Ufo Garage oli esindatud 3 väga erilise sõidukiga - 12-silindrilised Packard ja Cadillac ning Tarmo Uffert Bentley Le Mansiga. Esinduslik ja korralik oli ka hilisemate autode rivi, enamus neistki musta numbriga. Kui päris vanade sõidukite kategoorias tuli au anda, et 1911. aasta lahtine Fiat oli tõesti eriline vaatepilt, siis parima NSVL valmistatd auto tiitli sai kollane muhksapakas (käsi lihtsalt ei tõuse seda ametliku mudelinimega nimetamast), millele peale kleebitud armsad kleebised mesimummidega. Youngtimerite kategoorias osutus korraldajate hinnangul parimaks 1992. aastal valmistatud maastur, mida osavõtjate nimekirjas nimetatakse Land Rover Range Rover.
Kui tavaliselt oleme harjunud Lätis politsei eskordi ja suletud tänavatega, siis need ajad paistavad olevat möödas. Kolonni ees olev politseiauto mõjub esimese paarikümne auto jaoks ning ülejäänud kolonn kimas üldises liikluses koos muude liiklejatega. Sõidu trassi ei olnud üldse määratud ning seetõttu sõitsime omapäi ja igaüks oma valitud teel Riiast Valmierasse selliselt, et pealtvaatajaid teede ääres sisuliselt polnudki. Ajakavast kinni ei peetud ja ka paraadil Valmieras oli ootamatult vähe pealtvaatajaid. See oli selge õppetund, kui oluline on pidada kinni määratud kellaaegadest, kuna see on ka pealtvaatajate usalduse võitmiseks oluline.
Viis tundi kestnud ametlik osa Koceni mõisa juures oli ilusas kohas, kuid eestlaste jaoks oli ainsaks meelelahutuseks omavahel jutu ajamine ja mõne isikliku Läti sõbra pinnimine, et mis toimub. Viis tundi läti keeles juttu ilma tõlketa ning lõpuks pidime ka oma tervituste ja kingituste üleandmiseks sisuliselt vägisi mikrofoni haarama.
Kokkuvõttes oli siiski tore vanatehnikaüritus ning on väga tore, et sedavõrd palju meie harrastajaid kohale tuli. Aitäh kõigile. Kuna mina unustasin pilte teha, siis kutsun üles teisi jagama ka pilte.
Postitused: 1,229
Teemad: 80
Liitus: May 2007
Maine:
20
Remargina, et hiljuti toimunud JAWA-de kokkutulekul oldi eestlaste tuleku üle väga rõõmsad, paluti aga lahkesti pöörduda, kui mingi küsimus või mure tekib. Kõnesid peeti nii kohalikus kui vene keeles nii, et ilmselt rootslastel ja soomlastel oli keerulisem kõike mõista aga muidu läks nagu ajagraafikus ja plaanitult. Paraadi trass saadi ka enam-vähem suletud õigel ajal ja pealtvaatajad terves piirkonnas elasid kaasa. Tundub, et nendel oli siis natuke teine korraldus ja õnnestumise protsent. Eks tuleb end rohkem vist grupiviisiliselt lähiriikides näitamas käia ja enda ürituste head kvaliteeti näidata-tutvustada?
Postitused: 2,642
Teemad: 263
Liitus: Mar 2004
Maine:
29
23-08-2022, 14:02 PM
(Seda postitust muudeti viimati: 23-08-2022, 14:53 PM ja muutjaks oli
Raudpats.)
Läheb küll teemast mööda ja kui moderaator leiab parema koha, siis võib ümber tõsta. Mul seisab kuuris Austin Big Seven Sixlite. Auto taastati aastal 1971-72. Taastamine jäi natuke lõpetamata, kuna omanik murdis jalaluu ja mõni aeg hiljem suri. Auto on olnud kogu aeg katuse all. Enamus töid oli tookord tehtud, kuid nüüd on kõik vaja üle teha. Mul on kuri kahtlus, et minust jääb see auto taastamata. Ja. Kas ongi mõtet originaalis taastada? Võib-olla oleks ta sellisena segi huvitavam? Kui on kellelgi huvi, siis võtke ühendust. Lisaks on tagavaramootor ja käigukast. Nina ei ole originaal, tagumine ots on hübriid mossega, sisu suures osas omalooming. Käiguosa originaal.