Põldude väetamine lennukitelt ENSV aegadel.
#1

Nüüd kevadel tuli meelde üks  huvitav teema mille kohta infot leida väga vähe . Kui palju kasutati ENSV aegadel põldude väetamiseks lennukeid ja kellele need kuulusid kas vene armeele või põllumajandus ministeeriumile ning  kus lennuväljal need üldse asusid . Tolleaegsetest ajalehtedest  võib leida pilte kus lennukitega külvati mineraalväetist suurtele põldudele . Loodetavasti polnud see  propaganda  nõukogude põllumajanduse ülistamiseks .


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
       

NB.-Riigiaparaadi hammasrattad ja väntvõll vajaks kiiremas korras remonti.
Vasta
#2

Foto võetud Avaste lennuväljal, kuulub Rauno Silma kogusse, on üleval facebookis.

Nimetatud lennukiga külvati väetist põldudele, rabadesse, jõgedesse ja mõnikord inimeste peale samuti. Väetis samas võis jõuda sihtotstarbelise kasutuseni, kui lendurid seda kohalikele müüsid. Sama juhtus bensiiniga, kuid see hävitas nt JAWA kolvid suhteliselt kiiresti ja üldiselt seda ei tahetud.


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
   
Vasta
#3

(01-05-2024, 14:55 PM)gruppen Kirjutas:  Nimetatud lennukiga külvati väetist põldudele, rabadesse, jõgedesse ja mõnikord inimeste peale samuti. Väetis samas võis jõuda sihtotstarbelise kasutuseni, kui lendurid seda kohalikele müüsid. Sama juhtus bensiiniga, kuid see hävitas nt JAWA kolvid suhteliselt kiiresti ja üldiselt seda ei tahetud.
Aasta postitus Big Grin
Vasta
#4

(01-05-2024, 14:55 PM)gruppen Kirjutas:  ... Nimetatud lennukiga külvati väetist põldudele, rabadesse, jõgedesse ja mõnikord inimeste peale samuti. Väetis samas võis jõuda sihtotstarbelise kasutuseni, kui lendurid seda kohalikele müüsid. Sama juhtus bensiiniga, kuid see hävitas nt JAWA kolvid suhteliselt kiiresti ja üldiselt seda ei tahetud.
jep, töötasin Tartu lennuväljal ja lendurid käisid komandeeringus põllumajanduslennuväljadel (neid oli 2-3 tükki rajoonis, neile olid oma normid vt https://studfile.net/preview/19261191/page:4/), kui mälu ei peta siis mõned päevad olid lendurid ühes kohas ja pärast edasi. Mida nad müüsid või ei müünud, ei oska öelda. Tartu lennuväljalt nad väetist peale ei võtnud, isegi Tartu rajooni jaoks mitte.

Lennukibensiini oktaanarv oli krõbedavõitu jah, seda pidi 76 bensiiniga segama, et saada 93. Lennuväljalt käidi ka lennukiga kolhoosis šefiks, endalgi õnnestus loksuda Tartus üle Võrtsu  kuhugi Viljandi kanti põllutöödele.
Vasta
#5

(01-05-2024, 15:59 PM)honkomees Kirjutas:  
(01-05-2024, 14:55 PM)gruppen Kirjutas:  ... Nimetatud lennukiga külvati väetist põldudele, rabadesse, jõgedesse ja mõnikord inimeste peale samuti. Väetis samas võis jõuda sihtotstarbelise kasutuseni, kui lendurid seda kohalikele müüsid. Sama juhtus bensiiniga, kuid see hävitas nt JAWA kolvid suhteliselt kiiresti ja üldiselt seda ei tahetud.
jep, töötasin Tartu lennuväljal ja lendurid käisid komandeeringus põllumajanduslennuväljadel (neid oli 2-3 tükki rajoonis, neile olid oma normid vt https://studfile.net/preview/19261191/page:4/), kui mälu ei peta siis mõned päevad olid lendurid ühes kohas ja pärast edasi. Mida nad müüsid või ei müünud, ei oska öelda. Tartu lennuväljalt nad väetist peale ei võtnud, isegi Tartu rajooni jaoks mitte.

Lennukibensiini oktaanarv oli krõbedavõitu jah, seda pidi 76 bensiiniga segama, et saada 93. Lennuväljalt käidi ka lennukiga kolhoosis šefiks, endalgi õnnestus loksuda Tartus üle Võrtsu  kuhugi Viljandi kanti põllutöödele.
Väetati ka metsa aga too tagurlik komme oli pärit põhjamaadest.
Vasta
#6

Ehk peaks sõna "väetis" vahetama sõnaga "pestitsiid"?
Vasta
#7

(03-05-2024, 01:25 AM)ZIL 131 Kirjutas:  Ehk peaks sõna "väetis" vahetama sõnaga "pestitsiid"?
Nii väetis kui pestitsiid, wikis sedasi kirjas 
Tsitaat:Чаще всего сельскохозяйственная авиация применяется для распыления удобрений, пестицидовгербицидовинсектицидов и т.д. на сельскохозяйственные культуры, а также для подкормки сельхозкультур, дефолиациидесикации, несколько реже — для авиасева (гидросеяния — посева семян с потоками воды под давлением).
ka ingliskeelne wiki räägib sama.
Tsitaat:An agricultural aircraft is an aircraft that has been built or converted for agricultural use – usually aerial application of pesticides (crop dusting) or fertilizer (aerial topdressing); in these roles, they are referred to as "crop dusters" or "top dressers". Agricultural aircraft are also used for hydroseeding.

Nõuka aja allikad kirjutavad nii

Tsitaat:Сельскохозяйственная авиация, организация (служба), использующая самолёты и вертолёты для выполнения разнообразных работ в сельском хозяйстве. С. а. применяют для защиты растений, борьбы с сорняками, уничтожения нежелательной растительности, предуборочного удаления листьев хлопчатника и других культур; внесения минеральных удобрений, аэросева трав и других работ. Преимущества авиационного способа обработки растений по сравнению с наземными: сокращение сроков благодаря большой скорости (до 160 км/ч) и широкой полосе захвата (до 60 м при опыливании и опрыскивании, до 30 м при рассеве минеральных удобрений); снижение затрат труда; уменьшение расхода ядохимикатов и удобрений; манёвренность самолётов и вертолётов, обеспечивающая широкий радиус действия и позволяющая быстро перебрасывать их на другие участки; возможность обработки труднодоступных участков и выполнения работ независимо от состояния поверхности почвы; отсутствие механических повреждений растений и уплотнения почвы. Недостаток — зависимость от метеорологических условий. В 1973 авиахимическим способом было обработано в сельском и лесном хозяйствах СССР свыше 86,8 млн. га земель. В СССР в С. а. используют самолёты Ан-2, Ан-2М, Як-12 и вертолёты Ми-1, Ми-2, Ка-26 и Ка-15. На них размещена специальная аппаратура для разбрызгивания жидких пестицидов, распыливания порошков и рассеивания минеральных удобрений, семян и отравленной приманки.
Vasta
#8

Väetis on taimedele toitaineid sisaldav füüsiline segu või vedeliku lahus (suspensioone enamasti ei kasutata, kuna need kipuvad settima). Väetiste registrisse  on kantud müügiluba omavad tooted, illegaalsed väetusained (näiteks Ukrainasse tunginud parasiidid) seal ei kajastu. Nagu ka kuivkäimla sisu või loomapidamisest tekkinud sõnnikSmile

Pestitsiid on soovitud taimede kasvamist võimalikult vähe häiriv aine, mis on ette nähtud neidsamu soovitud taimi kahjustavate organismide (konkureerivad taimed, parasiteerivad mikroorganismid ja putukad) hävitamiseks. Eestis on kõik kasutamiseks lubatud pestitsiidid leitavad  Taimekaitsevahendite registrist.

Ülaltoodud täpsustus on vajalik, et allolevat urisemist mõista. On olnud au mõne sel ajal põldu pidanuga vestelda ja sealt mõni mälestusekild.

Nõukaajal üritati Eestis nii väetada kui teha taimekaitsetöid (rahvakeeli - mürgitada). Kuna meie põllud on väikesed, ebakorrapärase kujuga ja tihti metsade vahel, siis põllule jõudis parimal juhul pool allavisatud kraamist, ülejäänu hajus füüsikaseaduste kohaselt ümbrusesse. Sealhulgas veekogudesse ja üksjagu ka elamutele, eriti nende õuedele. Aga sellest keegi eriti ei hoolinud. Peale "eesrindlikku ja tootlikku" menetlust kippusid karjamaadel rohtu söövad loomad haigestuma, salvkaevude vesi peale esimest suuremat vihma ei olnud päris tavapärane ja mõni inimenegi läks päris kärna. 

Õnneks seda lollust kaua ei harrastatud. Peamiseks põhjuseks oli labane defitsiit: ei jätkunud ei väetisi (rääkimata pestisiididest), ei lendureid, ei lennukeid, ei kütust ja eks mõistusega majandiesimehedki üritasid vastu hakata. Palun siinkohal aru saada, et nii väetist, lennukeid, kütust kui lendureid nõukaliidus ju oli. Aga neid ei saanud õigeks ajaks õigesse kohta kuidagi. Eriti pestitsiidide kasutamisel  võib sobilik aeg olla vaid mõni päev: enne pole veel kahjustaja kohal ja hiljem ei mõju enam vahend.

Oma osa oli kindlasti ka pilootide ametiuhkusel. "Väetama saatmine" oli eriti karm tiibade kärpimine ja seda üritati igati vältida. Teine õhust töötlemise kvaliteeti oluliselt halvendanud lennuki juhiistmele sattunute grupp olid seltsimehed, kelle vaimne võimekus või moraalne kompass võimaldasid küll "moosiriiulit" enam-vähem ohutult õhus hoida, aga mitte aduda ettevõetud töö ohtlikkuse potentsiaali ega võimalike ülenurgalaskmiste kahjulikku mõju. Neid viimaseid üritati igati "maa peal hoida". Mistap õnneks olid lendurid ise huvitatud võimalikult vähesest "paakidega" lendamisest, eriti "Pribaltikas". Kippus siinne rahvas olema tülikas ja nõudlik ning põldudele pihta saamine nõudis ka täpsust.

Lennukite laadimise baasiks kõlbas igasugune paarisajameetrise vaba ja sileda lõiguga rohumaa. Peamiseks nõudeks oli piisav vaba sektor õhkutõusuks peale tankimist, kuna lennuki kaal pea kahekordistus ja "moosiriiul" pole just äkilisim startija. Maast lahti sai küll, aga kõrgust kogus juurde aeglaselt. Võrtsu ääres olevat suisa maanteelõigul lennukeid tangitud.

Suurtel (10 kha ja suuremad)  ristkülikukujulised põllud inimasustustest eemal kuskil Kasahstanis või Venemaa lõunasosas said ka sel sajandil oma väetise ja baasherbitsiidi lennukilt. Praegust seisu ei tea.

Lennukilt laotamine ja pritsimine on lubatud ka mõnes USA osariigis ja Austraalia paaris piirkonnas kohaliku keskkonnaameti teadmisel. Seda küll järjest piiratakse (ja põhjusega!)

Eestis on praegu sõna sõnalt "lennukitelt" väetamine keelatud Veeseadusega. Multikopterid siia alla ei käi, seega drooniga nagu võiks laotada. Aga põllumajanduslikule multikopterile kehtivad päris karmid lennueeskirjad eelkõige lennukaalu tõttu. Agrodroon.ee muu hulgas püüab praegu käitamisluba saada. Esimene talivilja õhust külvamise proov tehti eelmisel sügisel Võrtsu ääres e-Agronomi veetud külvikudemol ära . Tulemus pole paha...

Pestistiididega töötlemine lennuvahendilt on keelatud Taimekaitseseadusega. Sellele on tulemas muudatus.

Seega on võimalik, et õhust laotamine ja pritsimine tulevad tagasi. Aga juba oluliselt täpsemal (multikopterit saab juhtida meetri täpsusega laotama tuule suunast sõltuvalt) ja tõendatumal (igast lennust jääb logi) viisil. Kui põllupidamist rohepöörasuse hulluses just ära ei keelata reservaadis Eesti Vabariik.

Kui ülalolev on siia foorumisse kohatult maalähedane või juurtest liiga kõrgel, siis võib kustutada.
Vasta
#9

Mul üks kursavend olevat olnud tatikana lennukile põlluotsas lipu näitaja et kotkas näeks õiget suunda.
Päris hirmus olevat olnud,väga madala lennu tõttu.
Vasta
#10

Meitekantis kasutati lennuväljana tavalist keskmisest tasasemat 800 meetri pikkust heinamaad.  Väetist laaditi T-74- jaga.
Lennukid olid Aetofloti omsd.
Tahtsime ka tatikatena endid lennusõidule kaasa kaubelda, aga asjata , kedagi ei võetud. Paaril korral agronom võeti kaasa põldusi näitama.


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
   
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 3 külali(st)ne