15-03-2023, 23:06 PM
Vahearuanne
1. Mootorratas tundus olevat säilinud nö originaalsena, kuid see illusioon purunes peagi. Juba varem on eksponeeritud pilte esimesest porilauast, millel tavaliselt roostetama kippuvatesse kohtadesse olid keevitatud paigad. Samasugune olukord ilmnes ka tagumisel poritiival, kus keskmine mitmekordse plekiga piirkond oli kunagi saanud remonti ehk keskosas oli uus riba keevitatud. Lõpuks tekkis kahtlus ka kütusepaagi pinnakattega, kuna puudusid keskmised triibud ning värvkate ei olnud mitte üksnes kulunud, vaid ka pintslijälgedega. Sai kaalutud üht ja teistpidi, kuid jäädud siiski algse plaani juurde, et viia mootorratas sõidukorda ning visuaalset väljanägemist püüda parandada konserveerimise põhimõtteid abiks võttes. Restaureerida jõuab alati.
2. Värvkatte konserveerimiseks sai kasutatud rooste konverterit (antud juhul Dinitroli toodangut), mis saadaval aerosoolina. Päris roostes pinnad sai eelnevalt puhastatud teras- ja vaskharjaga ning päris lahtine värv eemaldatud. Kuna mootorratas on musta värvi, siis sulandus mustjas konverter muu pinnakattega sarnaseks. Muu värvitooni korral oleks sellises olukorras vaja pärast konverterit ka värvi kasutada.
3. Esimene poritiib värviti üle ning vanandati sarnaseks mootorratta üldise visuaalse pildiga. Ilutriibud taastati sama põhimõttega ehk parandati väga kulunud kohtades ja taastati neis kohtades, kus triibud olid aja jooksul päris kaduma läinud. Täitsa uued triibud tuli teha esimesele poritiivale, tööriistakastile ning kütusepaagi pealmisele osale. Parandada tuli ilutriipe esikahvlil, paagi külgedel ja tagumisel poritiival. Ilutriibud taastas ja uuesti värvitud esiporilaua vanandas Jarmo Nuutre.
4. Ratas oli pika kasutuse jooksul kaetud paksu pori ja õlikihiga, mis sai maha pestud bensiiniga.
5. Kroom- ja alumiiniumdetailid olid üldiselt väga halvas seisukorras ja suures osas ka roostepesade ja deformatsioonidega. Kuna summuteid ja leegitorusid ei olnud enam mõistlikult võimalik konserveerida, siis sai selliste detailide osas langetatud otsus, et asendada need esialgu replikadetailidega. Hartmannist said tellitud leegitorud, leegitoru mutrid ning summutid (vajasid sobitamist, aga sai hakkama – leegitorul on muidugi jõnksud sees), oldtimergaragest generaatorikate (sellel on stantsimise jäljed, diameeter veidi suurem ja augud liiga lähestikku, aga sai ikka külge pärast aukude laiemale viilimist ning 0,5mm plekist vaherõnga tegemist). Käivitusvänt, käiguhoovastik (nii jalaga kui käega juhitav) said uuesti kroomitud. Juhtraud ja juhtraua hoovad on samuti uuesti kroomitud (alumiiniumdetailid poleeritud). Puutumata jäid esitule võru ning paak, kuna olid veel talutavas seisukorras ja sobitusid nendega kõrvuti olevate detailide seisukorraga.
6. Juhtraud oli mootorrattal vale, mistõttu tuli hankida uus juhtraud koos kõigi heeblite, lülitite, gaasirulli ja käepidemetega.
7. Praktiliselt täies ulatuses said vahetatud kummidetailid – rehvid, juhtraua käepidemed, esihargi põrkepuhvrid, jalatappide kummid, paagi külgedel olevad põsed. Positiivse üllatusena oli saada ka tagatule alune kummitihend.
8. Täielikult tuli asendada kõik trossid ning kogu juhtmestik.
9. Mootor käivitus enne tööde algust ja ratas oli sõiduvõimeline. Siiski sai vahetatud silinder ja kolb. Olemasolev silinder oli kulunud üle piiri ning ka oluliselt hilisemast perioodist kui ratas ise. Kolvi pilte olete näinud, sellel olid tükid väljas nii kolvist endast kui kolvirõngastest. Proovikäivitus õnnestus, ootame sobilikku ilma proovisõiduks. Silindri värviks sai valitud hõbedane.
10. Ratastel sai rehvide vahetamise käigus puhastatud pöiad, mis olid rehvide kokkupuutekohtades roostes ning vahetatud laagrid ja vilttihendid. Rehvid sai vahetatud, kuna vanad olid väga kõvad ja erinevas mõõdus. Eesmärk oli korrastada ratas selliselt, et sellega saaks sõita.
11. Vahetatud on juhtraua pööramise pinguti, mis oli katki ning käepäraselt remonditud.
12. Tagatuli vajas remonttöid, mida on eelnevalt kajastatud.
Selle ratta korrastamine ei ole veel lõpetatud, kuid kriitika kuulamiseks sai ratas välja pandud Eesti Vanatehnika Klubide Liidu aastakoosolekul 12.03.2023. Kohal oli enam kui 30 inimest, sh kõigi EVKL liikmesklubide esindajad ja ca pooled vanasõidukite ekspertidest. Üldine arvamus oli positiivne hindamaks seda ratast vanasõidukina säilinud sõidukite kategoorias. Siinkohal tuleb märkida, et ülevärvimise fakti tuli selgelt rõhutada, kuna esmapilgul tundub see ratas tõesti olevat originaalvärvis. Säilinud sõidukite hindamise kord näeb muuhulgas ette sellise erisuse - Erandina võib lubada kahjustusi nö „vanal restaureerimisel“, kui kahjustused on väheulatuslikud ning sobituvad esteetiliselt tervikpilti.
Anti palju häid suuniseid ja juhiti tähelepanu detailidele, mis vajaksid veel korrastamist. Sellega nüüd tegelemegi, kuna ka enda arvates ei ole ratas veel valmis tunnustamisele esitamiseks.
1. Mootorratas tundus olevat säilinud nö originaalsena, kuid see illusioon purunes peagi. Juba varem on eksponeeritud pilte esimesest porilauast, millel tavaliselt roostetama kippuvatesse kohtadesse olid keevitatud paigad. Samasugune olukord ilmnes ka tagumisel poritiival, kus keskmine mitmekordse plekiga piirkond oli kunagi saanud remonti ehk keskosas oli uus riba keevitatud. Lõpuks tekkis kahtlus ka kütusepaagi pinnakattega, kuna puudusid keskmised triibud ning värvkate ei olnud mitte üksnes kulunud, vaid ka pintslijälgedega. Sai kaalutud üht ja teistpidi, kuid jäädud siiski algse plaani juurde, et viia mootorratas sõidukorda ning visuaalset väljanägemist püüda parandada konserveerimise põhimõtteid abiks võttes. Restaureerida jõuab alati.
2. Värvkatte konserveerimiseks sai kasutatud rooste konverterit (antud juhul Dinitroli toodangut), mis saadaval aerosoolina. Päris roostes pinnad sai eelnevalt puhastatud teras- ja vaskharjaga ning päris lahtine värv eemaldatud. Kuna mootorratas on musta värvi, siis sulandus mustjas konverter muu pinnakattega sarnaseks. Muu värvitooni korral oleks sellises olukorras vaja pärast konverterit ka värvi kasutada.
3. Esimene poritiib värviti üle ning vanandati sarnaseks mootorratta üldise visuaalse pildiga. Ilutriibud taastati sama põhimõttega ehk parandati väga kulunud kohtades ja taastati neis kohtades, kus triibud olid aja jooksul päris kaduma läinud. Täitsa uued triibud tuli teha esimesele poritiivale, tööriistakastile ning kütusepaagi pealmisele osale. Parandada tuli ilutriipe esikahvlil, paagi külgedel ja tagumisel poritiival. Ilutriibud taastas ja uuesti värvitud esiporilaua vanandas Jarmo Nuutre.
4. Ratas oli pika kasutuse jooksul kaetud paksu pori ja õlikihiga, mis sai maha pestud bensiiniga.
5. Kroom- ja alumiiniumdetailid olid üldiselt väga halvas seisukorras ja suures osas ka roostepesade ja deformatsioonidega. Kuna summuteid ja leegitorusid ei olnud enam mõistlikult võimalik konserveerida, siis sai selliste detailide osas langetatud otsus, et asendada need esialgu replikadetailidega. Hartmannist said tellitud leegitorud, leegitoru mutrid ning summutid (vajasid sobitamist, aga sai hakkama – leegitorul on muidugi jõnksud sees), oldtimergaragest generaatorikate (sellel on stantsimise jäljed, diameeter veidi suurem ja augud liiga lähestikku, aga sai ikka külge pärast aukude laiemale viilimist ning 0,5mm plekist vaherõnga tegemist). Käivitusvänt, käiguhoovastik (nii jalaga kui käega juhitav) said uuesti kroomitud. Juhtraud ja juhtraua hoovad on samuti uuesti kroomitud (alumiiniumdetailid poleeritud). Puutumata jäid esitule võru ning paak, kuna olid veel talutavas seisukorras ja sobitusid nendega kõrvuti olevate detailide seisukorraga.
6. Juhtraud oli mootorrattal vale, mistõttu tuli hankida uus juhtraud koos kõigi heeblite, lülitite, gaasirulli ja käepidemetega.
7. Praktiliselt täies ulatuses said vahetatud kummidetailid – rehvid, juhtraua käepidemed, esihargi põrkepuhvrid, jalatappide kummid, paagi külgedel olevad põsed. Positiivse üllatusena oli saada ka tagatule alune kummitihend.
8. Täielikult tuli asendada kõik trossid ning kogu juhtmestik.
9. Mootor käivitus enne tööde algust ja ratas oli sõiduvõimeline. Siiski sai vahetatud silinder ja kolb. Olemasolev silinder oli kulunud üle piiri ning ka oluliselt hilisemast perioodist kui ratas ise. Kolvi pilte olete näinud, sellel olid tükid väljas nii kolvist endast kui kolvirõngastest. Proovikäivitus õnnestus, ootame sobilikku ilma proovisõiduks. Silindri värviks sai valitud hõbedane.
10. Ratastel sai rehvide vahetamise käigus puhastatud pöiad, mis olid rehvide kokkupuutekohtades roostes ning vahetatud laagrid ja vilttihendid. Rehvid sai vahetatud, kuna vanad olid väga kõvad ja erinevas mõõdus. Eesmärk oli korrastada ratas selliselt, et sellega saaks sõita.
11. Vahetatud on juhtraua pööramise pinguti, mis oli katki ning käepäraselt remonditud.
12. Tagatuli vajas remonttöid, mida on eelnevalt kajastatud.
Selle ratta korrastamine ei ole veel lõpetatud, kuid kriitika kuulamiseks sai ratas välja pandud Eesti Vanatehnika Klubide Liidu aastakoosolekul 12.03.2023. Kohal oli enam kui 30 inimest, sh kõigi EVKL liikmesklubide esindajad ja ca pooled vanasõidukite ekspertidest. Üldine arvamus oli positiivne hindamaks seda ratast vanasõidukina säilinud sõidukite kategoorias. Siinkohal tuleb märkida, et ülevärvimise fakti tuli selgelt rõhutada, kuna esmapilgul tundub see ratas tõesti olevat originaalvärvis. Säilinud sõidukite hindamise kord näeb muuhulgas ette sellise erisuse - Erandina võib lubada kahjustusi nö „vanal restaureerimisel“, kui kahjustused on väheulatuslikud ning sobituvad esteetiliselt tervikpilti.
Anti palju häid suuniseid ja juhiti tähelepanu detailidele, mis vajaksid veel korrastamist. Sellega nüüd tegelemegi, kuna ka enda arvates ei ole ratas veel valmis tunnustamisele esitamiseks.