Automaksust. Nagu see aastast 2025 olema saab
#1

Teen automaksule uue teema ja sulgen eelmise (mis muide on tehtud aastal 2008), kus terad olid sõkalde vahele ära kadunud ja kust infot oli pehmelt öeldes raske leida: ei leia ju naljalt asjalikku ülevaadet "postitusest number 2411, mis asub leheküljel nr 121"...

Väga hea aastamaksu detaile käsitlevat kokkuvõtet jagas indreksirk oma 05.12.2024 postituse manusena. Aitäh! Lisan selle kergemaks leidmiseks ka käesolevale postitusele manusena.
Aastamaksuga seonduv oluline vaade on, et meil on üks liiklusregister, kust saab oma sõidukeid ning nende staatusi vaadata. Sõidukimaks ning seonduv rakendub vaid neile sõidukitele, mis on registris.

Veel vaateid:
Transpordiameti tehtud mootosõidukimaksu ülevaade: https://www.transpordiamet.ee/soidukid-j...oidukimaks
Mootorsõidukimaksu kalkulaator: https://avalik.emta.ee/mootorsoidukimaks/calc
Mootorsõidukimaksu seadus: https://www.riigiteataja.ee/akt/MSMS?leiaKehtiv
Indreku tänased praktilised soovitused registrikannetega toimetamiseks: https://forum.automoto.ee/showthread.php...#pid571883

Ma loodan, et nüüd, mil info on veidi paremal kujul olemas, jäävad mõned korduvad küsimused esitamata. Ning ma loodan ka, et nii foorumikasutajad ei ole nii saamatud, nagu üks ksf, kes täna miskipärast ei taibanud, et registristaatuse muutmist on mõistlik ise registris proovida ning mitte mitte postitada küsimust, kas seda teha saab Smile


Manustatud failid
.pdf 20241201EVKL teade.pdf Suurus: 142.19 KB  Tõmbamised: 98

Foorumite vanarahvatarkus: "üks troll suudab rohkem arvata, kui sada tarka teada"
Vasta
#2

Seoses ühe menetlusega käisin ühe riigiasutuses ütlusi andmas. Minuni jõuti seetõttu, et üks enam kui aasta tagasi müüdud auto on menetluse osa. Autot müües algatasin omanikuvahetuse MA e-teeninduses, mina autot enda autode nimekirjas ei näe, toimingute ajaloos on märge võõrandatud. Ilmselt seis sama, mis tavaline fantoomautode skeem. Samas selle riigiasutuse ametnik ütles, et kui tema teeb päringu autode registrisse, siis tema näeb auto omanikuna hetkel ikkagi mind. Huvitav, millise infoakna vaate põhjal hakatakse väljastama auto aastamaksu teatisi ehk kas uuel aastal saab segadust ikkagi palju olema? Ilmselt on enamus fantoomautod ja varuosadeks müüdud autod küll ajutiselt registriks kustutatud, aga kui see ajutine periood läbi saab, siis vaevalt need "uued" omanikud midagi tegema ruttavad ehk kas ma saan õigesti aru, et on oht, et  kõikide analoogsete autode justkui endised omanikud saavad maksuteatise, kui see ajutiselt kustutamise periood läbi saab ja kui registrikanne on olnud peatatud alles peale 01.07.2019?
Vasta
#3

Huvitav oleks teada, mida sa nüüd vastuseks ootad? Tahad, et me teeks mingi täiesti asjasse mittepuutuva riigiasutuse, mille nime sa veel igaks juhuks saladuses hoiad, infosüsteemi korda? Või tahad lihtsalt hämada, ebakindlust ja paanikat külvata, stiilis "oi-oi mis nüüd saab" ning "riik on hukas"?

Minuarust on suhteliselt selge, et isik, kelle "nimel" on liiklusregistris sõiduk staatusega "võõrandatud" ei saa ühegi loogika alusel olla "liiklusregistri andmetel sõiduki omanik või vastutav kasutaja". Kui siiski saad maksuteate, siis pead selle vaidlustama, tõenäoliselt on sinusuguseid tuhandeid, nii et sa ei jää oma murega üksi. Maga rahus ja ära muretse.
Vasta
#4

Ikka saab, vastupidise väitmine on puhas vale. Tänud SMIT suunas selle eest.
Mis aga muresse puutub, siis prindi terve see leht, kus su autod on, pdf kujule ja hoia alles, pärast on lihtsam vaidlema hakata, kui laksu- ja molliamet valest baasist asju küsib.
Veel üks asi käis läbi enne siit, nimelt see uueduudised portaali teema (vist kustutati siin ära miskite tegelaste poolt), kus küsiti, et mis siis saab, kui auto varastatakse, politsei menetleb seda 3 aastat ja alles siis saad enda hingekirjast selle maha kui varastatu ehk peaksid peale avalduse tegemist veel +2 aastamaksu maksma, sest alles menetletakse - vana autoga on halvasti, pead tõestama, et sa oled inimene, mitte kaamel, EMTA'le siis. 
Uue autoga on hästi, kui oled võtnud kaskole uusväärtuse kindlustuse või siis auto vahetuskulude kindlustuse, siis saad kindlustuselt uue registreerimistasu ja ka vana aastamaksud kätte (kui midagi veel ei muutu). Annavad sulle papi ja ütlevad, et jagele ise ARK/MTA/TransaAmetiga.
Vasta
#5

(12-12-2024, 23:30 PM)Jesper Kirjutas:  Jajah, peaasi on hädaldada, sõimata, kurta ja iga sääsk elevandiks muretseda Smile

Ei näinud seal ei hädaldamist ega sõimu, teoreetiline olukord lihtsalt hetkel. Lahendusi ei ole. Ses mõttes on Deusi soovitus olukord fikseerida vägagi ettenägelik, on millelegi toetuda. Ega isetehtud fail nüüd liiga kõva argument pole, aga selle ehtsust on võimalik uurida.
Sisetunne ütleb, et neid auke, mille peale seadusandja ega "hädaldajad" mõelnud pole, tuleb veel välja lähiajal.

Müün: keermetõrv, puidulakk, alumiiniumtorud.
Vasta
#6

Varastatud auto jaoks on eelnõuga 461SE leitud lahendus. 

1. samm - saades politseilt teate sõiduki tagaotsimise kohta kustutab TRAM sõiduki ajutiselt registrist. See on juba praegu kirjas LS § 77 lg 8. Kui muidu on ajutine kustutamine tähtajaline (hetkel kuni 2 aastat), siis selline TRAM enda poolt tehtud ajutine kustutamine ei ole tähtajaline, vaid kestab niikaua, kuni TRAM selle ise ära muudab - aluseks politsei teade sõiduki leidmise või otsimise lõpetamise kohta. 
2. samm -  seaduseelnõu 461SE täiendab liiklusseadust §-ga 77 lg 6.2 p 2, mille kohaselt TRAM kustutab sellise ajutiselt kustutatud sõiduki registrist, kui politsei on lõpetanud tagaotsimise ja sõidukit ei ole leitud. See on erand üldisele lammutustõendi alusel registrist kustutamise põhimõttele. 

Ja kõige olulisem - lisaks üleminekuajale ehk 2025. ja 2026. aastale on eelnõu 461SE kohaselt ka pärast seda aastamaksust vabastatud need sõidukid, mis on ajutiselt registrist kustutatud. Alates 2027. aastast on tingimuseks see, et jooksva aasta jooksul ei ole sõiduk mitte hetkekski toodud nö aktiivsesse registrisse - kui see juhtub, siis tuleb maksta terve aasta eest sõltumata registris oldud päevade arvust. 

Kahtlemata on ebaõigluse moment selles, et kui auto varastatakse näiteks 2. jaanuaril, siis tuleb ikkagi jooksva aasta aastamaks tasuda täies mahus. Paraku on see samamoodi ka näiteks liiklusõnnetuses hävinud sõidukiga või muul põhjusel registrist kustutatud sõidukiga (nt müüdi Eestist välja või lammutati). Loodetavasti on tarmukaid vaidlustajaid ning seadust muudetakse ka selles kitsaskohas. Või tühistatakse see seadus üldse - see aga sõltub juba sellest, millised on valmistulemused 2027. aasta Riigikogu valimistel ning kas poliitikud oma valimislubadusi ka täidavad.  

Kui aga sõiduk on hävineb, siis sõltuvalt selle juhtumiga tegelenud ametkonnast saab registrist kustutada ka hävinenud sõiduki, mida ei ole võimalik nõuetekohaselt lammutada - aluse annab selles juba praegu kehtiv LS § 77 lg 6 p 6 ning tõendi väljastamise õiguse/kohustusega ametkonnaf on Keskkonnaamet, Politsei- ja Piirivalveamet ja Päästeamet. Kunagi varem hävinenud sõidukite osas on samuti registrist kustutamine võimali, kuid seda on eelnõu 461SE varasemates selgitustes ka avatud. 

Eelnõu on lugemiseks kättesaadav -  https://www.riigikogu.ee/tegevus/eelnoud...se-seadus/
Vasta
#7

Võtsin ette EVKL juhatuse soovitusest lähtuvalt auto ajutise registrist kustutamise, kuna ei soovi lõplikku kustutamist sest sõiduki registrikanne on peatatud enne 01.07.2019. Iseteeninduses teha ei saa, annab veateate. Kirjutasin sellest Transpordiameti klienditoele ja sealt sain vastuse: 
"Tänan Teid pöördumise eest.
Sõiduk on peatatud registrikandega. Transpordiamet peatab sõiduki või selle haagise registrikande juhul, kui sõiduki korralise tehnoülevaatuse ja viimase kindlustuslepingu poliisi kehtivuse lõppemisest on möödunud kaks aastat
Sõiduki, mille registrikanne on peatatud või mis on ajutiselt registrist kustutatud, loetakse registreerimata sõidukiks ja sellise sõiduki kasutamise liikluses pole lubatud."

Midagi on pildil valesti...

Do'nt panic
Vasta
#8

Endal sarnane olukord, sõidukiga viimased juriidilised toimingud 2009. Aktiivses registris pole, saan aru, et registrikanne taastatakse ülevaatuse alusel. Et saada sõiduk ajutiselt kustutada on vaja sõiduk arvele saada/registrikanne taastada?

Ford Granada
Vasta
#9

Tuleb vabandada. Ilmselt on kirjutatud tekst liiga keeruline või puudulik.

EVKL soovitus on kustutada ajutiselt registrist kõik sõidukid, mis on nn aktiivses registris ja mida ei kasutata. See on seotud automaksuga. Enne seda soovitust on selles kirjas ka selgitatud, et peatatud kandega sõidukitele ei ole aastatel 2025 ja 2026 ette nähtud mootorsõidukimaksu. Seega puudub igasugune praktiline vajadus ajutiselt kustutada registrist sõidukit, mille registrikanne on peatatud. Ja praegune õiguslik olukord seda ka ei võimalda. Küll aga saab ajutiselt kustutada registrist aktiivse registrikandega sõidukeid ja ka pikendada juba täna ajutiselt registrist kustutatud sõiduki ajutise registrist kustutamise tähtaega. 

Kirja teine pool oli pühendatud alles seaduseelnõu tasemel tuleviku muudatustel, mis ei ole ka täna veel jõustunud. Tõenäoliselt võtab Riigikogu täna (16.12.2024) selle seadusemuudatuse vastu, kuid selle peab ka Vabariigi President välja kuulutama ja see tuleb jõustumiseks avaldada Riigi Teatajas. Täna ei ole selleks lihtsalt õiguslikku alust, kuid eeldatavasti järgmisest aastast on see olemas. 

Vast kõige olulisem puudus selles kirjas on see, et riik kustutab automaatselt sõidukid registrist 01.11.2026 ehk alles kahe aasta pärast. Üleminekuaeg on piisavalt pikk, et jõuda kõik vajalikud toimingud ära teha. Ja veel - need muudatused, millega peatatud kandega sõidukitega saab hakata tegelema, jõustuvad ka alles 01.01.2026 ehk ka 2025. aastal ei saa peatatud kandega sõidukeid ajutiselt registrist kustutada. Küll aga saab alates 01.01.2025 esitada taotlusi nn "fantoomsõidukite" registrist kustutamiseks ehk nende sõidukite kustutamiseks, mida enam ei ole registrijärgsel omanikul alles kas seetõttu, et ta on selle müünud või et see on hävinenud. Lammutustõend ei ole nõutav. 

Ärge kartke küsida, rumalaid küsimusi tegelikult ei ole.  

Ma loodan, et nüüd sai selgemalt selgitatud.
Vasta
#10

Praegu tänavapildis on päris palju peatatud kandega kallima otsa masinaid ilmunud. Kui selline peaks küljelt sisse tulema või ma ise sellisele külje pealt sisse keeran, kas siis pean LKF'i või enda Kaskoga jagelema ja kui kaskot pole? Masinad iseenesest on neil kindlustatud ja loogiliselt peaks nende kindlustaja mulle kõik kinni maksma küsimusi esitamata ja siis kodanikule arve esitama?
Vasta
#11

(16-12-2024, 15:54 PM)deus Kirjutas:  Praegu tänavapildis on päris palju peatatud kandega kallima otsa masinaid ilmunud. Kui selline peaks küljelt sisse tulema või ma ise sellisele külje pealt sisse keeran, kas siis pean LKF'i või enda Kaskoga jagelema ja kui kaskot pole? Masinad iseenesest on neil kindlustatud ja loogiliselt peaks nende kindlustaja mulle kõik kinni maksma küsimusi esitamata ja siis kodanikule arve esitama?

Omapärane tähelepanek. Kuidas Sa ära tunned, et on peatatud kandega? Teed masspäringuid sõitvate autode kohta? Või näed parklas seismas? Selleks, et peatatud kandeni jõuda peab olema möödunud 2 aastat viimase TÜV kehtivusest ja sama aja jooksul ei tohi olla ka kindlustuslepingut. Ja nüüd siis pärast sellist kahte aastat ilma TÜV ja kindlustuseta hakatakse järsku sõitma - TÜV jäetakse läbimata, aga tehakse kindlustus? Et "kallima otsa masinaid" oleks sellises staatuses "päris palju" on väide, mida on võimatu kontrollida ja mis tundub mitte just kõige usutavam. Aga "päris palju" on ka üsna suhteline mõiste. 

Vastus rohketele küsimustele.
1. Kui oled ise vastutav, siis hüvitab kohustusliku liikluskindlustuse andja kahju kõigile isikutele, kes on kahju saanud. Olgu nad ise registreerimata, ülevaatuseta, kindlustamata või ka purjus või juhiloata. Nende kahe viimase puhul levinud ekslik arusaam, et joove või juhiloa puudumine muudab automaatselt juhi vastutavaks. See ei vasta tõele - enamasti on joobes juht tõesti süüdi, kuid ühe mehe purjus pea ei pane maailma teistpidi pöörlema. Punane tuli jääb ikka punaseks tuleks, anna teed nõudeid tuleb täita ka siis, kui peateel sõidab purjus juht. Joobes juht ei ole süüdi mitte sellepärast, et ta on joobes, vaid sellepärast, et sellises seisundis kipuvad inimesed eksima ja rikkuma muid liiklusnõudeid. Kahju ei jäeta kannatanule hüvitamata sellepärast, et auto oli registreerimata või TÜV-ta. Kahju saanud isiku rikkumine on aluseks kahjuhüvitise vähendamiseks või keeldumiseks siis, kui see rikkumine ise põhjustas kahju. Nii et ära karda neid "peatatud kandega" sõidukeid, aga võimalusel tasub vältida igasugust kokkupõrget. 
2. Kui oled ise kahju saaja, siis hüvitab liikluskindlustuse süsteem Sulle kahju. Kes täpsemalt, see sõltub juba asjaoludest, kuid mingi kindlustusselts või LKF kahju selles olukorras hüvitab. Ja loomulikult küsib kahju põhjustanud sõiduki kindlustusvõtjalt hüvitatud kahju tagasi. Sellepärast on siingi sageli kirutud sundkindlustuse süsteem hea - isegi kui oled ise unustanud kindlustuse sõlmida ja kohaldati sundkindlustust, siis tuleb hüvitada "vaid" omavastutus 640 eurot. Keskmine liikluskahju on üle 2000 euro. Sundkindlustus rakendub 12 kuu möödumisel viimase kindlustuslepingu kehtivusest - selle 12 kuu jooksul liikluses osaledes kahju põhjustamisel tuleb 100% omast taskust kahju kinni maksta. Nagu ka olukorras, kus ei ole üldse kunagi kindlustust sõlmitud. 
3. kaskokindlustus on täiesti omaette teema - selle alt hüvitatakse kahju põhjustanud sõidukile endale tekkinud kahju, mida teadupärast kohustuslik liikluskindlustus ei hüvita. Mõnikord on kaskost abi ka siis, kui tegelik kahju põhjustaja jääb tuvastamata. Kasko ei aita olukorras, kus oled kahju tekitanud kellelegi teisele.
 
Ei ole mõtet üle mõelda. Kõige targme on alati õnnetust vältida ning ausalt elades ei ole võimalik valida seda, millises kindlustusseltsis kindlustatud auto sulle kahju põhjustab. Või kas tal üldse on kindlustust. Kirvereegel on see, et kannatanuna saavad kahjud hüvitatud ning süüdlasena saavad kannatanud ka oma kahju hüvitatud, kuid endal tuleb hiljem see ikkagi kinni maksta.
Vasta
#12

Teen jah "masspäringut", liikluses osaledes ja suisa poolautomaatselt, nii uskumatu kui ka pole ja nimme jätsin Porsche ja Q7 kirjutama, et mitte sildistada otse marki. Nimekiri on kirju igatahes, et seda kindlale automargile külge kleepida.
Otseselt autonumbreid ma jagama ei hakka ilmselgelt, muidu võib mõni siin illegaalseks jälituseks suisa lugeda. Lihtsalt varasem ülevaatuse kontrollija sai natukene ringi timmitud.
Nimekirjast maas = <asenda ise sobiva JOKK sõnaga maksust pääsemiseks>
Vasta
#13

https://parnu.postimees.ee/8155672/liikl...QHs_iwRrKw


Huvitav ja küsimusi tekitav osa jäi silma sealt.

Ajaloolise väärtusega sõidukeid tuleb hoiustada sademe- ja vedelikukindla pinnakattega rajatises, et vältida keskkonnahäiringut.
Vasta
#14

Küsin siis niipidi, sõidukiga viimased juriidilised toimingud 2009, lähema 3 aasta jooksul tõenäoliselt ülevaatuskõlbulikuks ei saa, seega ei saa ka arvele, et ajutiselt kustutada,  mis see lahendus siis on kui on soov säilitada?

Ford Granada
Vasta
#15

(17-12-2024, 00:08 AM)marz Kirjutas:  Küsin siis niipidi, sõidukiga viimased juriidilised toimingud 2009, lähema 3 aasta jooksul tõenäoliselt ülevaatuskõlbulikuks ei saa, seega ei saa ka arvele, et ajutiselt kustutada,  mis see lahendus siis on kui on soov säilitada?

Ajutiselt arvelt maha võtmise funktsioon tekib varsti, Indrek ju kirjutas. Praegu ei saa ega peagi midagi tegema, aga millalgi enamvähem aasta jooksul tekib see võimalus. Tõenäoliselt on vaja fotodega sõiduki olemasolu tõestada. Seda protseduuri pole täpselt veel paika pandud.
Vasta
#16

(16-12-2024, 23:25 PM)peedu. Kirjutas:  https://parnu.postimees.ee/8155672/liikl...QHs_iwRrKw

Ajaloolise väärtusega sõidukeid tuleb hoiustada sademe- ja vedelikukindla pinnakattega rajatises, et vältida keskkonnahäiringut.

Muldpõrandaga kuuris võib nurin tekkida, mis seal muud.
Mulle pakkus nalja üks teine lausejupp. Otse võttes tähendab seda, et neil kallimate arvelt mahavõetud sõidukitega ringipõristajatel võib alates aprillist ebameeldivusi tulla, Tsitaat selline:

"Seaduse kohaselt on võimalik teisaldada avalikult kasutatavalt teelt pargitud sõiduk, kui sel puudub registreerimismärk, sõiduk on registreerimata rohkem kui kolm kuud."

Üldiselt kena ülevaatlik artikkel ja põhineb vastuvõetud seadusemuudatusel.

Müün: keermetõrv, puidulakk, alumiiniumtorud.
Vasta
#17

"Ajaloolise väärtusega masinaid peab hoiustama sademe- ja vedelikukindla pinnakattega rajatises, et vältida keskkonnahäiringut"

Mis see sademe-ja vedelikukindel pinnakate on? Katus ja seinad, mis ei saja läbi?
Vasta
#18

Mõeldud on pinnakatte all ikka maapinna katet. Paned oma romule kile alla ja peaks kärama.
Vasta
#19

Äkki on juba jutuks olnud aga sain uue kogemuse/teadmise sundkindlustuse ja ajutise kustutamisega. Suvel sõidus olnud ja kindlustatud hobiauto võtsin arvelt maha kaheks kuuks ja nüüd tuli see arvele tagasi, tähelepanu sellele ei pööranud kuni lkf saatis kirja, et antud sõidukile rakendub kohe(järgmine päev peale arvele tulekut) sundkindlustus. Tundus veider kuna viimasest kindlustusest oli möödas umbes 1 kuu. Helistasin lkf-i ja uurisin ning sain vastuse, et kui auto ajutiselt kasvõi üheks päevaks kustutada, siis see nullib ära selle kindlustuse 12 kuu vabastuse. Ehk esimestest päevast kui auto uuesti arvele tuleb, siis peab tegema kohe kindlustuse(kasvõi 1 päev), et vältida sundkindlustuse rakendumist.
Vasta
#20

(19-12-2024, 12:44 PM)peedu. Kirjutas:  Äkki on juba jutuks olnud aga sain uue kogemuse/teadmise sundkindlustuse ja ajutise kustutamisega. Suvel sõidus olnud ja kindlustatud hobiauto võtsin arvelt maha kaheks kuuks ja nüüd tuli see arvele tagasi, tähelepanu sellele ei pööranud kuni lkf saatis kirja, et antud sõidukile rakendub kohe(järgmine päev peale arvele tulekut) sundkindlustus. Tundus veider kuna viimasest kindlustusest oli möödas umbes 1 kuu. Helistasin lkf-i ja uurisin ning sain vastuse, et kui auto ajutiselt kasvõi üheks päevaks kustutada, siis see nullib ära selle kindlustuse 12 kuu vabastuse. Ehk esimestest päevast kui auto uuesti arvele tuleb, siis peab tegema kohe kindlustuse(kasvõi 1 päev), et vältida sundkindlustuse rakendumist.
Sellest on Liikluskindlustuse maffia!!! teemas jah korduvalt juttu olnud ...
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne