Buick Reatta 1989, omast ajast ees olnud elektroonikat täis ameeriklane
#1

Millegipärast ja pagan seda teab miks, tekkis tunne, et selle auto teema võiks siia foorumisse teha.
Kui nii mõnigi müüb enne järgmist aastat mõne vanuri või projekti, siis vaatamata automaksu hirmule mina hoopis võtsin ühe juurde.
Ja ikka omajagu väljakutse autoraadiote taastamise jne tegevuste kõrvale. Vanale elektroonikule kohaselt meeletult elektroonikat täis hetkel juba 35 aastat vana ameeriklase.

[Pilt: BuickReatta.jpg]

Selline huvitav automudel, mis peaks olema luksuslik sportauto aga seda viimast pole ta mitte isegi oma 3.8L V6 123KW raskest rauast mootorile. Ja pole ta ka õige ameerika auto fännile, sest ei rüüpa 20+ liitrit sajale, puudub karburaator ja ei sõida nigu üks suur ameerika diivan. 

Hoopistükis tegemist on omast ajast 10+ aastat ees olnud autoga, kus on puutetundlik ekraan ja sa saad ise sellelt ekraanilt autole diagnostikat teha. Lisaks erinevad ajud koos omavahelise suhtlusega ja ALDL diagnostikapesaga.

[Pilt: CRT.jpg]

Toodeti neid vähe, vaid 1988 - 1991, millest vaid 1988/1989 aasta autodel on see eriline ekraan. Omal ajal see ekraan rahvale ei meeldinud ja juba 1990 mindi tavapärastele lahendustele. Ja ka kabriosid hakati siis tootma. Kuna auto oli kallis ja müük kesine, siis toodeti kokku vaid alla 21 tuhande, millest neid erilise ekraaniga alla 12 tuhande. 

Selle autoga on nokkimist palju, eks kriban siis, mis huvitavat avastan ja kuis läheb.

Lõpuks üks Kabrio pilt kah (hetkel ebay oksjonil alla 100k sõitnuna olematu hinnaga)

[Pilt: BuickReattaCabrio.jpg]
Vasta
#2

Alustuseks siis tutvustame seda automudelit. 

Olles lühendatud versioon Buick Rivierast ja kahekohaline (Kanadasse vist tehti ka väikeste laste istmetega taga), tuli müüki 1988, viimane tootmisaasta 1991 (põhjuseks kesine müük). Ja igal aastal tehti pisimuudatusi. Mootoriks ainult 3.8L, kuni 1990 miski ajani LN3 123KW, viimased aga L27 127KW. Kastiks 4 käiguline 4T60, hilisematel lisandunud elektroonikaga 4T60-E. Varuosi otsides avastasin, et see viimane kast oli all ka Volvo S80 2.9L bensukatel.

Kaalu tühjalt 1540Kg ja kandevõime vaid 221Kg, ehk siis kaks 110Kg venda ilma pagasita kannatab vedada  Smile . Pikkust 4,66m, laiust 1,85m ja kõrgus vaid 1,3m.
Istuda sees on väga mõnus, minu autol päris heas seisukorras istmed. Ta pole tüüpiline ameerika diivan, aga ka kaugel sakslaste kõvast istmest. Turvavöö on kahe rullikuga ja vist lukustub alles sõitma hakates.

Mõned netist leitud pildid ka kuni 1989 aasta erinevatest autodest.

[Pilt: Kyl.jpg]

[Pilt: Mootor.jpg]

[Pilt: Sisu4.jpg]

[Pilt: Dash.jpg]

[Pilt: Crt1.jpg]
Vasta
#3

Kas Eestis ammu juba või just nüüd?

Kas elektroonika on USA päritolu või Jaapani sugemetega?
Koduhelitehnikas oli 80nendatel küll üsna levinud, et USA brändi kaup oli puhtalt Made in Japan (mõnikord isegi ausalt tagapaneelile kirjutatud).
Vasta
#4

Auto Eestis alates 2005, enne seda oli Saksamaal. Kuis ta sinna sattus, pole õrna aimugi. Eestis viimane ülevaatus lõppes 2009, seega enamus aega kuskil seisnud. Läbisõit pea 300K.

Elektroonika puhtalt Ameerika päritolu minu teada, näiteks see CRT ekraan Zenith toode, raadiomoodul ACDelco jne. Seda autot hakati arendati päris pikalt ja toodeti spetsiaalselt vaid Reatta tootmiseks mõeldud tehases (Reatta Craft Center, Michigan). Plaan oli toota 20K aastas, aga nii palju õnnestus vaid neljal aastal kokku.

Avastasin päris laheda video selle auto tootmisest, pisut remontimisest.

Ah ja nägin korra, et keegi postitas, "milline kole auto"  Big Grin , aga siis kustutas. Ah ära põe, jummala õigus, mis ma taas kalli raha eest kokku ostsin  Sad .
Külje pealt ei kannata üldse vaadata, eriti kui iluliistud kere värvi. Ja minu autol on veljekapslid punased ..... uh see läheb küll esimesel võimalusel alumiiniumi karva.

Tegelikult päris elus nii hull pole ja iga muu nurga pealt on täitsa ok. Eriti siis, kui klapptuled üleval, tekitab autole päris kenad kulmud esivaates. Kabrio näeb pisut parem välja, aga siis ei ole seda erilist ekraani. 

Ja tegin suisa sarnaste samast ajastust autode võrdluspildi, neist minu 10 punkti läheb Mitsubishile.

[Pilt: GrandTourier.png]
Vasta
#5

Huvitav auto ja välimusel pole häda midagi. Haruldusena väärt säilitamist igatahes.
Vasta
#6

Ei ole tal küljepealt häda midagi, see auto pärineb veel ajast, kui nägijast disainer sai oma idee otsast lõpuni vormistada. Reatta on tervik. Võluveljod, jah, teemantlõike pinnaga kõige korrektsemad, nagu mitmel illustreerival pildil kenasti kujutatud.

_______________________
Koledate Kastikate Klubi
Vasta
#7

Välimuselt minuarust ka igati tip-top, eriline auto igatahes. 
Pigem ütleks et selline 70ndate USA limusiini stiilis salong ei sobitu sellese suhteliselt futuristliku ja sportliku välimusega masinasse. Kahju, et tagaveoline ei ole.
Vasta
#8

Alustan siis oma auto tutvustamisega, lisade loetelu on megapikk ja see kleeps asub pagasis varuratta ruumis külje peal. Lisaks selle ajastu Ameerikas müüdud autodele pandi  keredetailidele VIN koodi kleepsud (ka imporditud autodele, olen Saabil näinud), miski varastamiste teema.

[Pilt: Lisad.jpg]  [Pilt: VinKlepsud.jpg]

AF9 - SEATS, FRT BKT, PASS, DRIVER, OUTSIDE VENDOR
AS8 - RESTRAINT SYSTEM, FRONT SEAT, MANUAL, ACTIVE
A80 - ADJUSTER FRT ST BK, POWER DRIVER, RECLINING
A81 - ADJUSTER PASS ST BK, POWER, RECLINING
B84 - MOLDING BODY SIDE EXTERIOR (PAINTED BODY COLOR)
C68 - AIR CONDITIONING
DK2 - MIRRORS, O/S, LH & RH REMOTE CONTROL ELECTRIC DEFOG
D85 - STRIPE, BODY SIDE LOWER ACCENT
F79 - 2.97 FINAL DRIVE RATIO
IE4 - TRIM, INTERIOR DESIGN (E4)
JL9 - BRAKE SYSTEM, ANTI-LOCK
KJ9 - 120 AMP GENERATOR
LN3 - 3.8 ENGINE
ME9 - TRANSMISSION, AUTO 4 SPEED THM440 T4
MX0 - MERCHANDISED TRANS, AUTO PROVISIONS, O/D
NA5 - EMISSIONS, FEDERAL TIER 0
NK4 - STEERING WHEEL,LEATHER WRAPPED
OLF - PLANT CODE, LANSING MI, CRAFT CENTER
PW8 - WHEEL 15 X 6 ALUMINUM
QNS - TIRES P215/65R15/N BL R/PE ST TL AL3
UX1 - RADIO, AM FM STEREO , SEEK/SCAN, AUTO REV
U67 - SPEAKERS
U75 - POWER ANTENNA
V73 - VEHICLE STATEMENT, US/CANADA
YLI - TRIM OVERRIDE, UPHOLSTERY, LEATHER/VINYL
ONA? -
ISA - PACKAGE, OPTION 01
ISZ - DISCOUNT, OPTION PACKAGE
18A - ACCENT STRIPE -  SLATE *** külje ülaosa 2 triipu täispikkuses? värv ***
6LN - COMPONENT FRONT LH, COMPUTER SEL SUSP (SPRING &/OR SHOCK?)
7LN - COMPONENT FRONT RH, COMPUTER SEL SUSP
81Q - side molding - BRIGHT RED *** värv ***
81U - UPPER COLOR/PRIMARY BODY COLOR - BRIGHT RED *** värv ***
82F - FLOORMAT COLOR  *** värv ***
82I - INTERIOR COLOR  *** värv ***
824 - LEATHER COLOR *** värv ***
829 - SEAT BELT COLOR *** värv *** || seat belt color, medium dark grey

Tegelikult juba standardvarustus oli korralik, minu teada sakslaste moodi täitsa tühja autot ei müüdud. Ja 1989 aasta kohta ikka luksuslik, nagu ABS, kesklukk jne. Ka värvi sai valida päris hästi, võisid salongi ka täitsa punase tellida (ma ei saa aru mis neil ameeriklastel selle punasega on  Smile ), rool ja turvavööd vm. muud värvi. 

Nagu nimekirjast selgub, siis on minu auto väga rikkalik, kesklukk alarmi ja puldiga (isegi olemas), isegi aktiivvedrustus, vähemalt tagaamortide juures olen näinud miskit peenikest (õhu?) voolikut minemas amorti (mõistagi, ei taha mõeldagi, kui amordid ei tööta, teevad kohe vaeseks).

Lõpetuseks selle auto välise värvi valik.

[Pilt: Varv.jpg]
Vasta
#9

Kena auto, aga mis seal standardvarustuses siis oli, et sama ajastu sakslastele ära pani?

Kliimaseade ja aktiivvedrustus (mida iganes see siis ka ei tähenda konkreetsel juhul)? Elektrisoojendusega elektripeeglid?
Vasta
#10

Toimiv puutetundlik ja erinevate seadmete juhtimist koondav ekraan oli sellal eesrindlik tehnoloogia igatahes. Aga nagu me tänapäeval näeme ja kuuleme, igatsevad juhid kõigi nende ekraanide ja tabloode keskel ikkagi füüsilisi nuppe, mille leiad üles ka pimedas ja mille positsiooni tunnetad ning kontrollid teelt pilku tõstmata. Võib arvata, et tollal oli rahva hulgas sellise uuenduse vastuvõtuvõime veelgi kesisem

Muud kellad-viled nagu digispido ja -tahho ning sõidukompuuter oli vähemalt jaapanlastel seeriatoodangus olemas juba tubli 5 aastat varem.
Vasta
#11

(22-12-2024, 02:59 AM)TeeTL Kirjutas:  Muud kellad-viled nagu digispido ja -tahho ning sõidukompuuter oli vähemalt jaapanlastel seeriatoodangus olemas juba tubli 5 aastat varem.

Esimene digiarmatuur Aston Martin Lagonda aastal 1976. Sodiläkk Seville ostja sai aastal 1978 tellida digispido ja pardakampjuutri.

_______________________
Koledate Kastikate Klubi
Vasta
#12

(21-12-2024, 21:23 PM)v6sa Kirjutas:  Kena auto, aga mis seal standardvarustuses siis oli, et sama ajastu sakslastele ära pani?

Kliimaseade ja aktiivvedrustus (mida iganes see siis ka ei tähenda konkreetsel juhul)? Elektrisoojendusega elektripeeglid?

1988 aastal oli lisavarustuses vaid katuseluuk ja kuueteistkümnes suunas särtsuga sätitav juhiiste (standardis kuues suunas).

_______________________
Koledate Kastikate Klubi
Vasta
#13

Euroopa hullusest ärge unustage rääkivaid pranslasi jne  Cool
Vasta
#14

(21-12-2024, 21:23 PM)v6sa Kirjutas:  Kena auto, aga mis seal standardvarustuses siis oli, et sama ajastu sakslastele ära pani?
Oh, ma ei taha mitte eputada, lihtsalt oli meelde jäänud nii. Selle lehe järgi otsene konkurent BMW E24 M635 CSi Euroopa variant oli suht tühi, Ameerikasse müüdi pea samaväärse varustusega.

(23-12-2024, 09:34 AM)Kustav Kirjutas:  Euroopa hullusest ärge unustage rääkivaid pranslasi jne  Cool
Täitsa tean, ju samast ajastust ja olen ise kogenud (Renault 25), see plekise häälega rääkiv oli nii mu isal, kui ka onul, väga vinge teistmoodi auto. Isast jäi maha üks hobiautoks ostetud dokumentideta mitterääkiv karbussiga sama auto, eks näis, mis sellest kord saab.

Üks video veel, mis räägib üldisemalt selle ajastu GM autodest ja Reatta loomisest. Saab ka eestikeelsed (tõlgitud) subtiitrid peale panna.
Vasta
#15

Täna toimus üllatus, alles jaanuaris saabuma pidanud amazone kaup (sealt saab täitsa mõistliku raha eest sellele autole tavakaupa, kui tuleb lombi tagant, siis ka kõik maksud jne kohe saatmiskulu juures) oli ukse taga. Isegi süüteküünlad pidin sealt võtma, kuna kõige tavalisemaid nikkelelektroodiga ei tahtnud ja sealt üks aste edasi polnud meie e-poodidest võtta (ainult õlifilter ja käigukasti õlipanni tihend siitpoolt lompi).

Järgmine postitus tuleb loodetavasti jaanuaris, siis saabub mõistliku raha eest soetatud originaal ekraani testimise seade. See eriline ekraan on põhimõtteliselt korda tehtud (sai meelde tuletatud, kuidas 30+ aastat tagasi remontisin päris palju telekaid), aga pilti ette saada nii lihtne pole, ei taha auto vahet kah joosta. Ja nii saab ka lihtsamalt üle häälestada.

Ja siis juba näen, mida tarka auto mulle öelda tahab.

[Pilt: Jupid.jpg]
Vasta
#16

Ei tule midagi siin uus postitus jaanuaris, teeme vast viimase sellel aastal hoopis.
Nimelt võtsin kätte ja hakkasin paremat lülitipaneeli lammutama, ikka põhjusega, läksin tükk aega tagasi lülitile vastu ja kojamehed jäidki tööle. Teen selle postituse, kuna seonduvalt päris palju teada saanud ja hea hiljem vaadata, muidu kuu aja pärast pooled asjad ununenud. Üks näitlik pilt mitte minu autost

[Pilt: ParemLylitipaneel.jpg]


Nüüd kogu see paneel laiali. Sisaldab vaid lüliteid, reostaati, Led-e ja taustvalgustust elektroluminessentsi plaadi abil. Kuulsite õieti, ei mingeid lampe ega Led-e, uudis ka mulle.

[Pilt: ParemLylitipaneel1.jpg]

Iseenesest lülitiplaat on nagu miski tatise ollusega koos, teagi, kas keegi on üritanud WD40 remontida või ... ja see külmaga hangub nii, et lülitid ei liigu hästi. Väga keerulise ehitusega, sealt vist jookseb reaalselt suur vool läbi. Kui nüüd tähelepanelikumalt vaadata, siis kojameeste intervalli nupu peal on "Push". Ehk siis vajutades sinna, aktiveerub intervall kojamees. Lisaks siis veel tavaline / kiire pidev. Ja sellel paneelil on ka jääsulatus (mida sisaldab, ei teagi veel, kas läbi kliimaautomaatika?, peeglite soojendus ...). Lisaks tagaakna sulatus.

Nüüd aga kõige põnevama asja juurde,  elektroluminessentsi taustvalgustus. Pildilt näha, et pragunenud ja niipalju kui täna tööle sain, ebaühtlane ka. Ta vajab tööks 110V vahelduvvoolu. Just nimelt, kaablikimbus jookseb kõrge pinge selle jaoks, mida tekitab selline moodul (neid on suisa 2 tk):

[Pilt: PingemuundurTaustvalgustus.jpg]

Tänase testimise tulemusena sain teada, et ka sagedus on oluline, 1KHz meeldib talle, CCFL muundur oma mitmekümne kilohertsise sagedusega ei sobi mitte. Ja testimiseks ise teha seda polegi nii lihtne ... Lisaks on ta pingega juhitav, ehk siis taustvalgustuse dimmerdamine käib selle mooduli toitepinge (kuni 14V) muutmisega. Ja voolutarve on sisuliselt olematu, kokku ca. 0,7W

Ja ka see pole veel kõik, Esiklaasi vastas olev armatuurlaud koosneb kahest osast, millest vastu klaasi oleval on nii heledusandur, kui ka temperatuuriandur kliimaautomaatikale (ehk päikese paistmise ja salongi lisasoojenemise tuvastus, kas ka minu autol, või ainult 90/91 mudelil, vajab täpsustamist). See heledusandur blokeerib ka taustvalguse tööle hakkamist. Kõige nõmedam on aga, kui need andurid või see 110V moodul, mis on ka kinnitatud selle armatuuri külge, katki lähevad, siis eemaldada armatuuri tervelt pea võimatu (plastik praguneb).

Kuna õige sagedusega jne pingemuundurit täna tööle ei saanud, siis testisin CRT (ehk ekraani) taustvalgustuse mooduliga, mis on nõrgem. Hetkel helendub suht kehvasti.

[Pilt: ParemLylitipaneelTaustValgus.jpg]

Võrdluseks minu auto CRT taustvalgus 12V ja 30mA vooluga näeb selline välja (pingemuundur CRT vasakul küljel).

[Pilt: CRT_Taustvalgustus.jpg]

Ning milline see pinge välja näeb (ekslikult mõõtsin amp, vaja oleks olnud rms-i. Reaalne pinge ca 70V Ja muundur tundub lihtne, pilt pole ilus ühtlane siinus, teoorias peaks parem olema)

[Pilt: CRT_TaustvalgustusAC.jpg]

No on ikka parajalt eriline auto küll, huvitav kas sama aastakäigu Mersu S klass ka midagi sellelaadset kasutas (selline taustvalgustus, kliimaautomaatika jne).
Vasta
#17

Mersu S-klassis jooksis valgus näiteks nuppudesse teinekord kiudoptilisi kaablikimpe pidi.
Vasta
#18

Kui vanainimese mäletsemine ei peta, siis GM kasutas kiudoptikat oma tuledemonitorides aastast 1968.

_______________________
Koledate Kastikate Klubi
Vasta
#19

(30-12-2024, 23:30 PM)aatom Kirjutas:  ...
No on ikka parajalt eriline auto küll, huvitav kas sama aastakäigu Mersu S klass ka midagi sellelaadset kasutas (selline taustvalgustus, kliimaautomaatika jne).

Ei, Mercedes kasutas miinusahela juhtimist PWM abil ning valguskanaleid (kiudoptikat vähem). Ehk asju, mis päriselt töötavad ka aastakümneid hiljem niiskes ja külmas. 

Udupeenete asjadega nad eksperimenteerisid, aga loobusid: https://www.topgear.com/car-news/concept...earch-cars .

Lugeda on muidugi maru huvitav ja õpetlik, kuidas saadakse varase elektroonika saavutused inimpõlv hiljem uuesti käima.
Vasta
#20

tere tulemast chryslerite maailma selle elektroluminessentsi taustvalgustusega. Chrysler kasutas sellist lahendust juba 1960a Imerial mudelil (noh seal lehel võib veel ringi kolada ja üllatuda, mis kasutati nt kahetsooniline kont, isetumenev tahavaate peegel, automaatne täis ja lähitulede lülitus  va stutuleva auto tuledevihus jne...)... nende mure on selles, et ajas paneeli muudab oma omadusi ning inventer ei suuda muutunud paneeliga kaasas käia - noh maakeeli.
On küll olemas mingid inverterid, mis kohendavad ennast tarbijajärgi e. kui paneeli mahtuvus ajas muutub, siis ka inverter vastavalt sellele väljundit muudab - loomulikult teatud piirides. 
"An electroluminescent display drive circuit which compensates for the decrease in capacitance of the electroluminescent display panel that is experienced as the panel ages; this is accomplished by use of an RC time constant which will effectively increase the voltage presented across the electroluminescent display panel as the capacitive element of the RC time constant descreases with age of the panel. Also presented is high frequency power supply to excite electroluminescent displays without a transformer such that the voltage across the display is in phase with the current through the display thereby reducing the effect of power factor and electromagnetic interference."
https://www.freepatentsonline.com/EP0277254.html

Igatahes soovitan pigem helendava elemendi välja vahetada, natuke kahtlen, et inverteris viga, pigem element ise on aegunud.

Sebringul sain asja uuesti tööle mingi odava hiina inventeriga (andis teine tugevama signaali ehk). takistiga muutsin väljundpinge/ehk ka sageduse selliseks, et paneel kuvas jälle ilusat originaalilähedast rohekat valgust, Ilma takistuseta muutus paneel peaaegu valgeks. 
Töötas ka dimmerdamine. See oli nüüd mitmeid aastaid tagasi.

Ehk tänapäeval aitab selline asi hädast välja: https://hz.aliexpress.com/i/1005002613201591.html
https://www.aliexpress.com/item/1005003971896012.html
Märksõnaks ehk lõigatav paneel...  https://www.youtube.com/watch?v=qkA0YdNEsqU

https://www.youtube.com/watch?v=fEnsIKEw6ZA
Loomulikult oleks väga hea, kui sa hobielektrikuna vana taastaks ning vajadusel ka need elektroluminestsentseeruvad elemendid välja vahetaks.

Riga7 (1972), Kovrovets K58 (1958), K58@100, Minsk M103 (1963), Jawa 360 + velorex 560 (1972), Jawa 559(1965), 2x Kovrovets K-175 (1958), Triumph Bonneville T100 (2019)

50+ vanused rattad EU matkad e. FB teema "Lõunasse Päikest otsima":  https://www.facebook.com/groups/471167806998913
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 2 külali(st)ne