17-02-2004, 13:29 PM
Sobrasin mina oma junne ja leidsin aastaid tagasi kokkukirjutatud Opeli ajalookokkuvõtte. Eelmisel aastal sai Opel 105 aastaseks, et selle numbri muutsin ära, muu jäi samaks, seepärast jutu lõpp natuke imelik. Aga seda viimast 5-6 aastat teate ju isegi. Ehk kellelgi huvitav lugeda.
OPEL auto 105 aastane.
OPEL`i asutaja Adam Opel sündis 1837a. Rüsselsheimis, Saksamaal.Noore mehena euroopas rännates nägi ta Pariisis äsjaleiutatud õmblusmasinat. Kodumaale naastes asutas ta 14.augustil 1862 OPEL`i firma ning asus õmblusmasinaid tootma. Äri kasvas ning peagi oldi suurim õmblusmasina tootja Saksamaal.
1884 leidis aset teine Opel`i jaoks oluline juhtum, nimelt herr Opeli saatuslik kokkujuhtumine jalgrattaga. See kohtumine määras Opeli tuleviku ja pani aluse tänapäevase \"Adam OPEL AG.\" sünni võimalikkusele. Jalgratas müüs hästi ning jõukus aina kasvas.
Adam Opel suri 1895, 58 aastaselt. Isa tööd jätkasid viis poega Karl, Wilhelm, Heinrich, Friedrich ja Ludwig. Nimelt Karl ja Wilhelm olid need, tänu kellele Opel auto sündis. Otsustades uue alaga kaasa minna, võtsid nad 1897a. ühendust tõllavabrikant Lutzmanniga Dessaus, kes oli juba 1893 kokku pannud auto, mille tavapärase väljanägemisega isegi politsei rahule olevat jäänud.
Vennad Opelid ostsid Dessau vabriku üles, et ehitada \"Lutzmanni süsteemi\" autosid. Töökoda viidi üle Rüsselsheimi ning juba järgmisel, 1898 aastal (seega 105 a. tagasi) laskisOpeli äsjaasutatud autotsehh välja esimesed Opeli patenditud autod. Need lihtsa konstruktsiooniga,1545 cm mootoriga autod panid Opeli autotööstusele aluse. Järgmisel 1899 a. olid need ka väljas esimesel rahvusvahelisel autonäitusel Berliinis.
Järgnevad 15 aastat, kuni 1. maailmasõjani olid Opeli kiire kasvu aastad. Võetud suund väikeautode tootmisele õigustas end eriti pärast 1906a. vastuvõetud \"Jõuvankrite maksustamise seadust\". Tootmise esirinnas olnud Opel pani korraga välja kolm uut mudelit 4/8, 6/16 ja 10/18 hj. väikeautosid. Need ja Opeli maa-arstidele mõeldud nn. \"arstiautod\" said tõelisteks bestselleriteks.
1909 tulid ka saavutused autospordis.Sel aastal võitis Wilhelm Opel \"Saksa Keiserliku Autoklubi\" korraldatud rallil prints Heinrich`i nimelise rändkarika.
1911 tabas Opeli tehaseid suur tulekahi, misjärel õmblusmasinadivisjon, kui juba eberentaabliks muutunud, suleti ning enam jõudu oma auto ja mootorite arendamisele pandi.Selle töö tulemusena oli Opel vahetult enne sõda 1914 aastaks saanud Saksa suurimaks autotootjaks, lastes aastas välja enam kui 3000 autot.
1.maailmasõja ajal ehitas Opel, nagu teisedki, sõjatehnikat, suurtükivedukeid ja veoautosid. Sõja lõppedes sundis aga tungiv vajadus odava ja ökonoomse massiauto järele, minema Wilhelm Opelit Ameerikasse Fordi tehastesse konveieritootmisega tutvuma. Saadud kogemustel ja Prantsuse Citröen 5CV-l põhines esimene Saksa vooluliinil toodetud massiauto, roheline 1924a. väljalastud Opel “Laubfrosch“(Lehekonn). Selle baashind alanes väljalaske suurendamisega 4400 margani. 1927 a. oli aastatoodanguks juba ligi 40000 autot, see oli üle 1/3 Saksamaa autoturust. Nii suure müügi juurde organiseeriti juba ka ülemaaline hooldusvõrk.
1928a. tõi enesega kaasa organisatsioonilisi muutusi, perekonnafirmast sai meile täna tuntud aktsiaselts “Adam OPEL AG“. Inflatsiooni ja suurte ümberkorralduste tõttu kehva seisu sattunud, ühines OPEL 1929 a. “General Motors Companyga“. Hilisemate sündmuste valguses oli see tark samm olnud, kuna aitas Opelil majanduskriisi üle elada ja sel ajal isegi laieneda. Maailma kriisist toibudes toodi 1935a. turule Opel “Olympia“- esimene täisteraskerel põhinev auto. Kolmekümnendail jõudis Opel välja panna veel “Kapitäni“, ja “Olympia Rekordi“ ning ajal kui Hitleri menuprojekt VW “Põrnikas“ selget kuju hakkas võtma, sellele vastukaaluks OPEL “Kadett`i.“, millest sai enne sõda Opeli müüduim auto. Kolme sõjaeelse aastaga jõudis Opel müüa 650000 Kadetti.
Sõjajärgseil aastail pandi väikeautode kõrval välja ka suuremad, “Diplomat“ ning “Caravan“.
Viiekümnendail-kuuekümnendail järgnes terve perekond uusi Opeleid- “Kadett“, “Ascona“, “Rekord“ ja“Commodore“, mis kõik ka üsna menukaks said. 1970 loodi ka GT auto Opel “Manta“, mis võitis Pariis-Dakari rallil neljanda koha. See oli väärikas jätk legendaarse “Rally Kadeti“ vägitegudele eelnenud kümnendil, mil too muude saavutuste kõrval ka maailmameistritiitli võitis.
1973a. tuli koostöös “GMC“-ga lõpuks turule “Kadett C“. Selle auto abil suutis Opel end taas Saksa turu tippu rebida, ette isegi oma vanast rivaalist, VW “Põrnikast“.
Peale arvukaid mudelivahetusi leidis kaheksakümnendate lõpul- üheksakümnendate alul aset uue perekonna sünd. Loodi need Opelid mida me täna tunneme. “Rekordist“ sai “Omega“, “Asconast“-“Vectra“, “Kadetist“- “Astra“ ning “Mantast“- “Calibra“.“Commodore“ oli juba varem “Senatoriks“ ümber sündinud. Lisandunud on pisiauto Opel “ Corsa“ning sportlik noorteauto “Tigra“, maasturid “Frontera“ ja “Monterey“, töine nn.“pirukas“ Opel “Combo“,ning mahtuniversaal “Sintra“. Asist tootearendust tunnustavad kaks “Aasta Auto“ tiitlit, 1985-Opel Kadett ja 1987-Opel Omega.
Autospordis on Opel tänagi tegija. Noorte sõitjate tarvis tegutseb “Opel Lotus Challenge“ sari,kus Eesti soost mees Rain Pilve 1994a.hooajal 13. koha välja võitles, Omegad, Vectrad ja Calibrad sõidavad edukalt DTM –sarja, ning N-grupi ralliautode seas jätkab Kadeti traditsioone Opel Astra Gsi16V.
“Mõistliku hinna eest rohkem autot !“
OPEL auto 105 aastane.
OPEL`i asutaja Adam Opel sündis 1837a. Rüsselsheimis, Saksamaal.Noore mehena euroopas rännates nägi ta Pariisis äsjaleiutatud õmblusmasinat. Kodumaale naastes asutas ta 14.augustil 1862 OPEL`i firma ning asus õmblusmasinaid tootma. Äri kasvas ning peagi oldi suurim õmblusmasina tootja Saksamaal.
1884 leidis aset teine Opel`i jaoks oluline juhtum, nimelt herr Opeli saatuslik kokkujuhtumine jalgrattaga. See kohtumine määras Opeli tuleviku ja pani aluse tänapäevase \"Adam OPEL AG.\" sünni võimalikkusele. Jalgratas müüs hästi ning jõukus aina kasvas.
Adam Opel suri 1895, 58 aastaselt. Isa tööd jätkasid viis poega Karl, Wilhelm, Heinrich, Friedrich ja Ludwig. Nimelt Karl ja Wilhelm olid need, tänu kellele Opel auto sündis. Otsustades uue alaga kaasa minna, võtsid nad 1897a. ühendust tõllavabrikant Lutzmanniga Dessaus, kes oli juba 1893 kokku pannud auto, mille tavapärase väljanägemisega isegi politsei rahule olevat jäänud.
Vennad Opelid ostsid Dessau vabriku üles, et ehitada \"Lutzmanni süsteemi\" autosid. Töökoda viidi üle Rüsselsheimi ning juba järgmisel, 1898 aastal (seega 105 a. tagasi) laskisOpeli äsjaasutatud autotsehh välja esimesed Opeli patenditud autod. Need lihtsa konstruktsiooniga,1545 cm mootoriga autod panid Opeli autotööstusele aluse. Järgmisel 1899 a. olid need ka väljas esimesel rahvusvahelisel autonäitusel Berliinis.
Järgnevad 15 aastat, kuni 1. maailmasõjani olid Opeli kiire kasvu aastad. Võetud suund väikeautode tootmisele õigustas end eriti pärast 1906a. vastuvõetud \"Jõuvankrite maksustamise seadust\". Tootmise esirinnas olnud Opel pani korraga välja kolm uut mudelit 4/8, 6/16 ja 10/18 hj. väikeautosid. Need ja Opeli maa-arstidele mõeldud nn. \"arstiautod\" said tõelisteks bestselleriteks.
1909 tulid ka saavutused autospordis.Sel aastal võitis Wilhelm Opel \"Saksa Keiserliku Autoklubi\" korraldatud rallil prints Heinrich`i nimelise rändkarika.
1911 tabas Opeli tehaseid suur tulekahi, misjärel õmblusmasinadivisjon, kui juba eberentaabliks muutunud, suleti ning enam jõudu oma auto ja mootorite arendamisele pandi.Selle töö tulemusena oli Opel vahetult enne sõda 1914 aastaks saanud Saksa suurimaks autotootjaks, lastes aastas välja enam kui 3000 autot.
1.maailmasõja ajal ehitas Opel, nagu teisedki, sõjatehnikat, suurtükivedukeid ja veoautosid. Sõja lõppedes sundis aga tungiv vajadus odava ja ökonoomse massiauto järele, minema Wilhelm Opelit Ameerikasse Fordi tehastesse konveieritootmisega tutvuma. Saadud kogemustel ja Prantsuse Citröen 5CV-l põhines esimene Saksa vooluliinil toodetud massiauto, roheline 1924a. väljalastud Opel “Laubfrosch“(Lehekonn). Selle baashind alanes väljalaske suurendamisega 4400 margani. 1927 a. oli aastatoodanguks juba ligi 40000 autot, see oli üle 1/3 Saksamaa autoturust. Nii suure müügi juurde organiseeriti juba ka ülemaaline hooldusvõrk.
1928a. tõi enesega kaasa organisatsioonilisi muutusi, perekonnafirmast sai meile täna tuntud aktsiaselts “Adam OPEL AG“. Inflatsiooni ja suurte ümberkorralduste tõttu kehva seisu sattunud, ühines OPEL 1929 a. “General Motors Companyga“. Hilisemate sündmuste valguses oli see tark samm olnud, kuna aitas Opelil majanduskriisi üle elada ja sel ajal isegi laieneda. Maailma kriisist toibudes toodi 1935a. turule Opel “Olympia“- esimene täisteraskerel põhinev auto. Kolmekümnendail jõudis Opel välja panna veel “Kapitäni“, ja “Olympia Rekordi“ ning ajal kui Hitleri menuprojekt VW “Põrnikas“ selget kuju hakkas võtma, sellele vastukaaluks OPEL “Kadett`i.“, millest sai enne sõda Opeli müüduim auto. Kolme sõjaeelse aastaga jõudis Opel müüa 650000 Kadetti.
Sõjajärgseil aastail pandi väikeautode kõrval välja ka suuremad, “Diplomat“ ning “Caravan“.
Viiekümnendail-kuuekümnendail järgnes terve perekond uusi Opeleid- “Kadett“, “Ascona“, “Rekord“ ja“Commodore“, mis kõik ka üsna menukaks said. 1970 loodi ka GT auto Opel “Manta“, mis võitis Pariis-Dakari rallil neljanda koha. See oli väärikas jätk legendaarse “Rally Kadeti“ vägitegudele eelnenud kümnendil, mil too muude saavutuste kõrval ka maailmameistritiitli võitis.
1973a. tuli koostöös “GMC“-ga lõpuks turule “Kadett C“. Selle auto abil suutis Opel end taas Saksa turu tippu rebida, ette isegi oma vanast rivaalist, VW “Põrnikast“.
Peale arvukaid mudelivahetusi leidis kaheksakümnendate lõpul- üheksakümnendate alul aset uue perekonna sünd. Loodi need Opelid mida me täna tunneme. “Rekordist“ sai “Omega“, “Asconast“-“Vectra“, “Kadetist“- “Astra“ ning “Mantast“- “Calibra“.“Commodore“ oli juba varem “Senatoriks“ ümber sündinud. Lisandunud on pisiauto Opel “ Corsa“ning sportlik noorteauto “Tigra“, maasturid “Frontera“ ja “Monterey“, töine nn.“pirukas“ Opel “Combo“,ning mahtuniversaal “Sintra“. Asist tootearendust tunnustavad kaks “Aasta Auto“ tiitlit, 1985-Opel Kadett ja 1987-Opel Omega.
Autospordis on Opel tänagi tegija. Noorte sõitjate tarvis tegutseb “Opel Lotus Challenge“ sari,kus Eesti soost mees Rain Pilve 1994a.hooajal 13. koha välja võitles, Omegad, Vectrad ja Calibrad sõidavad edukalt DTM –sarja, ning N-grupi ralliautode seas jätkab Kadeti traditsioone Opel Astra Gsi16V.
“Mõistliku hinna eest rohkem autot !“
loll on loll olla.