K: tagarataste rehvid käivad vastu sisekoopaid - kuidas kõrvaldada?
#1

Tere, palun ärge kustutage seda teemat ära.

Probleem on selles, et kui panime moskvitš 412-le 175 mm kummid alla siis vasak tagaratas käib natuke suurema pagasiga vastu koopa siseserva. Kui vaatad seda küljepealt, siis on näha, et telg on lühem kui auto laius muidu, et rattad on üsna kere sees. Kas on olemas pikemaid telgi või mõni muu lahendus peale kitsamate kummide?
Vasta
#2

Esimeseks lahenduseks võiks olla tagumiste lehepakkide või nende kinnituste modifitseerimine. Lihtsamal juhul näiteks lehtede arvu suurendamine pakis, mis suure koormaga sõites põhjustab vähem läbivajumist kui enne. Kui lehed üsna vanad ja väsinud, siis võibolla aitaks ehk isegi mõlema lehepaki lihtlabane vahetamine uute ja "mitteväsinute" vastu.

Teiseks lahenduseks oleks ehk mingi vaheääriku valmistamine velje ning piduritrumli (rummu) vahele. Sellise ääriku valmistamisega vast saab iga kogenud treial hakkama. Olenevalt ääriku paksusest võib muidugi sellega seoses tekkida vajadus asendada pooltelje (rummu) viis polti pikemate vastu (ei tohi nimelt lubada olukorda, kus poldiots on kinnikeeratud rattamutrist seespool, st mutter ei hoia kogu pikkusega).

Sinu poolt igatsetud pikemaid "telgi" ei ole. Ma usun, et Sa niipalju tagaveolise auto ehitusest ehk tead, milliseid suuremahulisi töid tähendab monoliitsillaga tagaveolise jaoks pikem "telg":

a) Sillakorpuse kapitaalselt ringiehitamist, mille käigus Sa paigaldad sellele algsetest pikemad "varrukad" või paned vanadele "varrukatele" pikendused vahele. Kusjuures asjandus (varrukad ja/või vahejupid) tuleb laitmatult ning ülisuure täpsusega kokku keevitada (samatelgsus!). Vast Kavori mehed vms teevad ära, aga kas sel on mõtet...

b) Uute ja pikemate pooltelgede valmistamist, mis on ka kogenud treialil/meistrimehel ikka kenakene tööd. Mosse telje sisemine ots on ju nuutidega kui mu mälu mind ei peta... Hind vähemalt mitmekümnekordne sellega võrreldes, mis maksaks tuttuus standardses mõõdus masstoodangu-telg poeletil...

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#3

kui ma ei eksi, siis 82 aasta toyota hiace tagasild on laiem, ning suht kergelt paigaldatav mossele, rattapoldid klapivad 1:1, kuid mosse ratas ei lähe alla, ning hiacel on 14 tolline velg, hiace velg samas sobib mosse le alla, ülekande kohta ei oska öelda.
hiace sild on vastupidavam kui mosse oma.
Vasta
#4

[quote=valdo]
Teiseks lahenduseks oleks ehk mingi vaheääriku valmistamine velje ning piduritrumli (rummu) vahele. Sellise ääriku valmistamisega vast saab iga kogenud treial hakkama.

Et lähen mõne treiali juurde, ütlen et tee vaheäärik, säärane, ta teeb 2 tükki valmis, paned alla ja ongi kõik?
Vasta
#5

Huvitav mis aasta mosse Sul on?Mossede rööbe on aegade jooksul muutunud,kuigi mudeli number on sama.Pooltelgi on tõepoolest kahes pikkuses(tihe nuut)aga nad pole vastastikku vahetatavad,pikemad käivad kokku laiema silla talaga,lühemad kitsamaga.Minul oli 72 aasta IZ-412,kitsa sillaga,aga üksvahe oli olid taga all kummid 6,95-13 ja probleeme polnud ja vedrusid ei saanud kahtlustada värskuses.Küll aga olid umbes samad probleemid minu 403E-ga millele eelmine omanik oli paigaldanud 2140- 83 aasta komplektse tagasilla.Sarnased probleemid algasid siis kui originaalide asemele paigaldasin rattad kummidega 6.45-13.Siis täies või isegi ülelastis sõites käisid aukudes rattad vastu koopa välimist ülaserva.Maitse asi,aga vahetükke mina ei poolda.Kasuta parem 165 kumme.Tervitades,Flanagan
Vasta
#6

Sorry,ei lugenud enne päris tähelepanelikult.Kui vaid üks pool käib vastu siis ei ole auto geomeetriaga kõik korras.Ehk tsiteerides Kihnu Jõnni:"mida kõveram laev seda parem-läheb nii,et meri põrub".Kas Sinu auto "koera" ei jookse?Üsnagi suure tõenäosusega ei ole sild tervikuna õieti all.Aga seda ju lihtne tuvastada.Mõõda,vaata.Aga see variant absurdne,et üks pooltelg pikem,teine lühem.Vt eelmist kirjutist.
Head soovides,Flanagan
Vasta
#7

74 aasta mosse muidu, võibolla tõesti midagi sümmeetriga paigast ära, pole kindel, aga mis siis teha, kui nii on?
Vasta
#8

Üsnagi eakas auto juba,aga pole hullu.Kui vaatad mosse vedrupakki mis on autolt maas(kas või poes),siis Sa näed et paki keskel on polt mis hoiab lehti koos.Tsentripolt.Vanadel vene veokatel oli ka selline(mitte kõigil).Kui see oli lahti või puru,siis hakkas auto "koera" jooksma.Kui on uus vedrupakk,siis on lehtede vahel veel kriuksumist vahendavad plastseibid ja lisaks kõigele on vedrupakil ümber lehtede külgsuunas liikumist takistavad klambrid mis seestpoolt veel kummiga ümbritsetud.Kui tekib vajadus sellist vedrupakki lahti võtta,aga vajadus tekib autol mille ekspluatatsiooni iga on juba pikk,siis tavaliselt muutuvad need klambrid kasutuskõlbmatuteks ja tsentripoldi lahtivõtmisel murdub ka polt.Kokkuvõttes väike õnnetus.Kasutamise käigus kuluvad lehtvedrupakil olematuks need plastikseibid ja kuna lehtvedru töötamisel tekib hõõrdumine (seetõttu need seibidki otsa saavad),siis õhenevad ka lehed ise.Ja võib väga vabalt juhtuda,et sild ei oma enam vajaliku kinnitust vedrupaki peal.(Mossel ja üldse lehtvedrudega sõidumasinatel,istub sild vedrupaki peal)Koorma masin maksimumini ja kontrolli kas annab kammitsaid pingutada.
Kui tekib vajadus pakk lammutada,et lisada lehti siis pead arvestama järgmisega:
Sedaanil ja universaalil(sama pick-up`il) on lehed erineva ristlõikega.Ühel altpoolt kumerad,teisel aga ristküliku kujulised.Laius on küll sama
Vedru pealeht on sedaanil kiigepoolsest otsast oluliselt pikem.Universaalidel ja pirukatel,sammuti põlvkonnal 402-407-403 on on pealeht tsentripoldi ava suhtes sümmeetriline.Nii,et kui panna autole üks pealehtedest erinev ja vägistamise tulemusel on see võimalik, siis auto jääb kaldu.(Aga loodetavalt on Sinu auto tasapinnal siiski sirge,mitte üks külg pole püstisem)
Universaalide ja pirukate vedru pealehed on samased -vähemasti pikkuse poolest-402,407 ja 403 omadega.
Nüüd Sa ehk küsid mis ma selle tarkusega peale hakkan?
Omal ajal ,"Jaan Tatikana"(aasta oli 88)pidin erinevaid lehti miksima,vaid pealeht jäi sama.Kadusid klambrid,kadusid plastikseibid.Seibid püsivad seal tänu punnidele,need said meisliga minema löödud..Kuna pakk sai paksem siis oli vaja uusi kammitsaid millega sild paki külge käib.Lasin teha,aga valel mehel.Sain sõita umbes 20 km,kui vedrupakk oli laiali nagu pardi pask veepinnal.Kammitsad venisid.Ja sild viltu ja lehed kah rist-rästi.Siis lasin teha kammitsad vanal sepal ,tõmbasin kammitsamutrid tema antud, pea 1.20 sabaga kinni ja auto teenis mind kuni müügini sügisel 91.
Kehvem variant on see kui Sinu masin on kunagi läbielanud avarii ja taastatud kehvasti.siis on asi nutusem.
Aga head soovides,Flanagan
Vasta
#9

74. a. mossele paigaldati veel kitsas sild, kuid alates 76. a. mudelil 2140 on 5 cm laiem  sild, ka IZ läks umbes samal ajastul üle laiemale sillale. Otsi selline sild ja pane alla, on probleemid lahendatud. Ainult 22 mm läbimõõduga piduri töösilindrid vaheta samuti ikka vanematüübilise 25 mm silindritega. 74.a mosse omab veel seda kõige lihtsamat, lahutamata täielikku trummelpidurisüsteemi, ilma tagasillapealse rõhuregulaatorita. Peenemad töösilindrid on kasutusel tagasillas, kui ees on ketaspidurid.
Sillavahetusega kummalegi poole juurde tulev 2,5 cm peaks hoidma ära igasugusegi kummikriipimise vastu poolraami.
Vasta
#10

Kusjuures on nagu vasak pool veidi allpool ka. Aga kas see 76 aasta sild on väga keeruline alla panna, ma mõtlen et päris maja ees seda vist ei tee, ja ta kindlasti maksab ka päris palju.
Vasta
#11

Hiljaaegu vahetasin Mossel tagasilda. Kuna mul on korralik garaaz, siis päris maja ees tegema ei pidanud, kuigi see pole ilusa ilmaga võimatu.
Keerasin lahti kardaani, amortide alumised otsad, klambrid, vedrupakkide tagumised otsad ja piduri vooliku ja trossid. Rahulikult nokitsedes võtab asi aega 2 päeva, rallimehed teevad ka kahe katse vahel ära.
Uue silla sain ilma rahata, aga uued kummipuksid ostsin poest. Ei olnud väga kallis. Alla 50 krooni sain hakkama. Kuna õli oli ka sillas juba sees, siis seda ka vahetama ei pidanud.
Igasugu romulatest või lehe kuulutuste kaudu, peaks neid sildu küll üsna vabalt saada olema. Päris uus maksab poes muidugi 3000 krooni, mosse puhul pole see kuigi mõtekas investeering, sest väga ära saavad kuluda ainult "pirukate" tagasillad, ülejäänud Mossedel jäävad tagasillad ka suuremate tarbimiste juures päris korralikuks.

Tõnu Piibur
5116265
Vasta
#12

No mõne rimaka alt ikka saad! Alates 76- ... 91 või 92 millal need viimased 412 veel tulid! Keerulist ei ole midagi, pidurivoolik lahti ühendada ja 8 kammitsa mutrit lahti keerata, selle töö teeb maja ees ära küll, vedrud jäävad ju paika.
Vasta
#13

Sõbrad! Kui vaid ühelt poolt käib ratas vastu siis silla vahetus ei anna mingit tulu-sild on viltu all.Põhjus tuleb tuleb üles leida,
Flanagan
Vasta
#14

Jh, vast aitab ikka, et siis ei käi üldse enam nagu. Sest rattad on ikka väga auto sees, aga jh, see et aint ühelt poolt, on muidugi kahtlane. Seal veel nii palju jamasid, et vahel hakkab lootus kaduma.
Vasta
#15

Tervist. Tegelikult peaks sobima sinna ka VIS-i (05-kere+kast) lehtvedrud, kui neid natuke kohendada (viimast lehte veidike lühemaks teha).

(14-07-2010, 20:10 PM)dad Kirjutas:  Ärilises mõttes jah, ei tasu Eestis peale nakotsi müügi ja raha vahenduse miski ära, kuid siiski on palju asju, mis käivad just entusiasmist ja kestavad üle põlvkondade.

Parimat, Geoloogide parun, Tambets
Vasta
#16

flanagan Kirjutas:Sõbrad! Kui  vaid ühelt poolt käib ratas vastu siis silla vahetus ei anna mingit tulu-sild on viltu all.Põhjus tuleb tuleb üles leida,
Flanagan

Võtad tagasilla pealt ratta juurest yhe punkti ja teise eest diagonaalis kuskilt silla tala kinnituspoldi pea pealt. Mõõdad ära ja võtad siis teised mõõdud teisest kyljest ehk peegelpildis. Ideaalis peaks saama yhe ja sama tulemuse.
Vasta
#17

Aga kas annaks ka SL-i selle kiirema silla äkki alla panna?
Vasta
#18

piezvaniman Kirjutas:Aga kas annaks ka SL-i selle kiirema silla äkki alla panna?
Ega selleks ei pea kogu silda vahetama,aitab ainult reduktori vahetamisest.Tähtis on,et Sinu mossel oleksid siis õige pikkusega tiheda nuudiga poolteljed.Neid viimaseid on nimelt kahe pikkusega-laiemale ja kitsamale sillale.
Tervitades,Flanagan
Vasta
#19

See et laiem oleks, ongi eesmärk
Vasta
#20

Laiema silla saamiseks tuleb ikkagi kogu sild vahetada. Nagu juba eelnevates postitustes mainitud ei tee pikem pooltelg silda laiemaks...

Haikala uurib maad...
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne