Esilatern (Radsonne'i jalgrattalamp 1937-40)
#1

Täna tuli välja huvitav võrri esilatern, huvitav sellepärast, et laternas on kaks pirni, üks nagu ikka tavaline läbipaistev, teine aga hoopis kollast värvi. Laterna peale on kirjutatud RADSONNE.
Kui keegi teab millisel "võrrilisel" sellist laternat kasutati, võiks sellest siin kirjutada. pilt1, pilt2
Vasta
#2

Martti Kirjutas:Täna tuli välja huvitav võrri esilatern, huvitav sellepärast, et laternas on kaks pirni, üks nagu ikka tavaline läbipaistev, teine aga hoopis kollast värvi. Laterna peale on kirjutatud RADSONNE.

See ei ole võrri esilatern, vaid jalgratta oma. Tollal ei olnud valgustusseadmed jalgrattal põhivarustuses, vaid reeglina hangiti need lisaseadmetena, mistõttu ei saa seda lampi siduda ühegi konkreetse jalgrattatootja ega -margiga.

Sinu kirjeldustele ja fotodele vastab alates 1937.a. toodetud Radsonne jalgrattalambi mudel, mis oli siinmail levinuim. Väga suur osa jalgrattalaternate ja -dünamote turust Eestis oli 1930ndate teisel poolel just Radsonne firma käes. Sama kaubamärk oli ka varem siinmail ülituntud - 1920ndatel ja 1930ndate esimesel poolel, mil valitsevad olid veel karbiidilaternad, oli samamoodi Radsonne üks suurema läbimüügiga karbiidilampide tootjaid Eestis.

Minu erakogus on hetkel vähemalt 6 Radsonne karbiidilampi (sh ka seesama isend, mille toimimist ja mille sisse tule tegemist 2005.a. Kanal2 pikalt näitas koos minu kommentaaridega) ning vähemalt 4 Radsonne elektrilampi, kui arvestada ka halvas seisukorras olevaid ning jäänuseid.

Mis pirnidesse puutub, siis kollane on isearetus, teine "suurepunniline" pirn aga õige. Kahjuks on kadunud Radsonne'le omane huvitav graveeringuga sileklaas, mida saad ehedal kujul vaadata nt minu ühe Husqvarna meesteratta peal (http://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=22964), mis on hetkel (selle aasta maini) Juuru talurahavamuuseumisse deponeeritud.

Muide - 1930ndate aastate Saksa päritolu jalgrattalampidele oli ülitüüpiline kahe pirni olemasolu - üks toimis lähitulepirnina, teine aga kaugtulepirnina.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#3

Tänan väga hea,kiire ja ülevaatliku vastuse eest. Oled sellest lambist ka huvitatud?
Vasta
#4

Ma ei ole kaugeltki nii suur asjatundja, kui "valdo" , kuid minu kätte sattunud Radsonned on olnud kõik ühe kinnitusega (alt keskelt). Võib-olla tõesti oli see tüüp (kinnitused korpuse külgedel)Eestis levinuim, kuid tänasel päeval on lihtsam leida ühe kinnitusega Radsonne.
Vasta
#5

sass Kirjutas:Ma ei ole kaugeltki nii suur asjatundja, kui "valdo" , kuid minu kätte sattunud Radsonned on olnud kõik ühe kinnitusega (alt keskelt). Võib-olla tõesti oli see tüüp (kinnitused korpuse külgedel)Eestis levinuim, kuid tänasel päeval on lihtsam leida ühe kinnitusega Radsonne.

See Sinumainitud on vanem mudel (mida küll vähemalt 1938-39ndani toodeti). Fotol kujutet on uuem mudel (alates 1937).

Minu kätte on sattunud mõlemaid - raske öelda, kumba rohkem.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#6

Tervist!

Mul on olemas korralik Radsonne esilater koos lülitiga (kahjuks natukene poolik) ja töötava dünamoga(testitud).
Sooviks ka teada, mis aastatest pärineb ja kui rariteet ta on ning millistel ratastel teda kasutati (kas tõesti suuremal osal?).
Kui aega saan, riputan ka mõned pilid homme õhtuks, kui Teil huvi näha on.
Vasta
#7

I.R. Kirjutas:Mul on olemas korralik Radsonne esilater koos lülitiga (kahjuks natukene poolik) ja töötava dünamoga(testitud).
Sooviks ka teada, mis aastatest pärineb...

Kui voolujooneline (tilgakujuline), siis peale-1935. Kui nn kandiline kopsik, siis enne-1935 või äärmisel juhul 1936.

Kui voolujooneline on alt lähtuva kinnitusega, siis 1935-37 (äärmisel juhul kuni 38). Kui külgedelt lähtuva kinnitusega (a la kaasfoorumlase Martti fotodel), siis 1937-40. Vastasin sellele juba ennist, oma eelmises vastuses.

I.R. Kirjutas:... ja kui rariteet ta on...

1930ndate teise poole masstoodang. Toodeti, liikus ja kasutati lademetes. Eestis tervikuna hinnaguliselt kümme-paarkümmend tuhat sellist lampi/komplekti ikka toona soetati/kasutati. Muidugi... 65-75 aastat on pikk aeg, palju asju jõuab selle ajaga hävida/kaduda/roostetada. Seega kaasajal just iga nurga peal ei vedele, aga lausa pikki aastaid tikutulega pole ka taga vaja otsida. Minu erakogus olevad isendid on mulle kõik ise, pooljuhuslikult muu koli hulgas/vahel kätte tulnud.

I.R. Kirjutas:...ning millistel ratastel teda kasutati (kas tõesti suuremal osal?).

Kellel missugune ratas parajasti oli Smile Ja rattamarke oli tollal mitmeid tuhandeid erinevaid. Nagu juba ennist mainisin, et tehasevarustuses (ega ka kauplusevarustuses) tollal lampi/dünamot ei olnud, see tuli eraldi muretseda ja peale monrteerida.

Kui püüda hinnata, kui suur osa1930ndate teisel poolel Eestis müüdud jalgrattalampidest oli Radsonne toodang, siis siin jään täpse vastuse võlgu - vastavat statistikat ei ole kindlasti kusagil tehtud ja olemas. Kui aga hinnata, et viimase 24 aasta jooksul (mil olen vanajalgrattakola kogunud ja süsteemselt soetanud) minule kätte sattunud "lambindus" annab enam-vähem objektiivse läbilõike siinmail 1930ndate lõpul liikunud mudelitest, siis võin ülimalt ligikaudselt hinnata, et Radsonne osakaal võis olla umbes 20-25%.

I.R. Kirjutas:Kui aega saan, riputan ka mõned pilid homme õhtuks, kui Teil huvi näha on.

Huvitav oleks vaadata küll.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#8

Tänan vastuse eest Valdo,
sinu vastus sisaldas kõike, mida ma teada soovisin!
Pildid üritan lisada õhtuks.
Vasta
#9

Nüüd siis kaua oodatud pildid:

[Pilt: 14865609_qium.jpg]

[Pilt: 14865605_DKch.jpg]

[Pilt: 14865607_binl.jpg]

Dünamo:

[Pilt: 14865582_CECw.jpg]

[Pilt: 14865595_1phR.jpg]

Lüliti:

[Pilt: 14865587_TTlF.jpg]

[Pilt: 14865589_DrVf.jpg]

Lamp:

[Pilt: 14865584_yCzy.jpg]

[Pilt: 14865603_6Gfo.jpg]
Vasta
#10

I.R. Kirjutas:Nüüd siis kaua oodatud pildid:

Jah, kõik see kehtib, mida ma juba enne kirjelduse järgi ennustasin.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#11

Vabandust teema risustamise pärast, aga koos antud Radsonne komplektiga oli kaasas ka üks tagatuli, mis arvatavasti Radsonne komplekti ei kuulu.Ehk keegi teab millele kuulus?

[Pilt: 14865592_Z0hY.jpg]

[Pilt: 14865597_c7xN.jpg]

[Pilt: 14865626_2SFs.jpg]

[Pilt: 14865600_WABa.jpg]
Vasta
#12

Sekkun spetsialistide teemasse aga arvan,et kahe kinnitusega lambid tehti arvestusega,et neid võiks kasutada ka abimootori olemasolul st kannatavad rohkem vibratsiooni siis kui on kõva esihark
Vasta
#13

Panen ka paar pilti ühest Radsonnest, mille sain. Täpne ajajärk?

[Pilt: P2010067.jpg]

[Pilt: P2010069.jpg]
Vasta
#14

speedsta Kirjutas:Panen ka paar pilti ühest Radsonnest, mille sain. Täpne ajajärk?

Ülima tõenäosusega pärit ajavahemikust 1930-36.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#15

Aitäh vastuse eest. Kas esmapilgul paistab midagi küljest puudu ka olevat? Endal esimene sellelaadne asi kätte juhtunud. Pilte võin vajadusel juurde lisada.
Vasta
#16

Hello everyone.
Sorry for my English.
Found this thread from google.
In Post #11 you can see the lamp.
On the lamp like this, owned by me (bicycle have too), i have the written words:

"Gebr.Franke KG Werk Nurnberg PTR 12"

What is that mean?
Can anyone help me?
If someone can, I'll be appreciate.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne