Nõukogude Autod, millega valitseti maailma
#21

Veidi ürituseteemal:
Esmapilgul oleks tegu huvitava paraadiga. Veidi lühikesega kooseisuga aga huvitavaga. Priidu poolt on õhku visatud idee, selle kinni püüdmisel tekib aga 100 küsimust. Peale selle et esinejate soovilist on koos.
1. Kus selline sõit peaks toimuma? Üle Eesti haruldased masinad kohale ajada, pole just naljaasi Räpinast M-1'ga Tallinna ja tagasi sõita.
2. Kuskohast kuhu sõidetakse. Marsruut, kas mingi ajalooga seotud koht (Gorbatðovi reisiteekond Eestis vms.).
3. Mida pakub see sõit osalejatele? Tulla kohale, teha pulli ja koju sõita, kõik on seotud kulu ja vaba ajaga. Iva milleks kokku tulla peab olema viljakas.
4. Mis saab peale sõitu? Juhul kui kõigi takistuste kiuste tulebki grupp kokku, mis siis tulemus on? möödasõites lehvitama? Veidi vähe villa või mis?

Autopargist:

ZIS 101 - sõitvat eksemplari vist pole ja ega niipea ei tule
ZIS 110, Heino Jaanusel olemas - sõitev isend ja mitmel pool nähtud.
M-1 ehk "Emka", usun, et härra Elleri oma on ikka alles! - ???
GAZ 11, Rene Levollil olemas - ???
ZIL 111, Valeri Kirsil olemas - seisab Virtsus vanas aidas metallpukkidel, arvatavasti jääbki aegade lõpuni seisma.
GAZ 12, neid on mitmeid - tõesti on sõidukorras isendeid
M-20 Pobeda, kas mustad olid? - on sõidukorras masinaid
GAZ13 ja 14, Kuusalu Autobaasist saab kindlasti, neid on mitmeid - kuusalus on kaks gaz 14, mis hetkel vist mõlemad veidi tõrguvad
GAZ 21, mustasid mitmeid - jah, neid on küll
GAZ 24, sama asi - on ka neid
GAZ "Volga" V8 KGB, kahjuks uuemad mudelid 31013, 2 tk Riho Merila - 1on muuseumieksponaat (st. ei sõida) ja teisel läksid üritusel Ettevaatust Auto 2007 Võhmas mootori rihmad maha ning senimaani pole leitud tuttavat mehaanikut, kes asja korda teeks.
ZIL 118 "Junost", super saatebuss vägevatele - ei tea selle kohta midagi.
URAL miilitsamotikas, vähemalt 2 autentset olemas, kui mitte rohkem - olen näinud 1 väga korralikku ühe kollektsionääri garaazis, ilma korvita, saate värvides ja vilkuri alusega vist lausa oli. Väga ilus aparaat.

Kokkuvõttes võib öelda, et parima tahtmise juures saaks kokku rivi volgasid pobisid ja tsaikasid ning zim'e.

Kevadel 23.05.2009 toimub üritus Ettevaatust Auto 2009, seal on küll esindatud siiamaani volgad, kuid oleme alati oodanud zim'e ja tðaikasid, ka pobeda tõstaks ürituse väärtust. Eraldi oli kutsutud eelmisel aastal ka Raf buss, kes tegi tee ääres pilte ja kinkis naiterahvastele lilli. Nii et esialgu võiks seda rivi näha seal. Minul oleks väga hea meel.

sm. Mirski EVS
Vasta
#22

robi Kirjutas:GAZ14, Kuusalu Autobaasist saab kindlasti, neid on mitmeid - kuusalus on kaks gaz 14, mis hetkel vist mõlemad veidi tõrguvad

Mitte tehnika ei tõrgu, vaid mehed tõrguvad.
Nagu eelpoolgi jutuks tulnud, tekitavad säärased autod inimestes emotsioone. Keskmise eestlase esimene emotsioon on selliseid autosid kolonnis nähes kulpi visata. Paras protsent tahaks kohe milku mütsi pähe panna ja viina võtma hakata. Ehk siis aastal 2009 ei saada veel aru nende autode tehnika-ajaloolisest väärtusest ja kergekäeliselt kiputakse lolliks minema.
Minul õnnestus GAZ 14 tagaistmel sõita ka siis kui need päris uued olid, seega mingi nostalgia mul nendega seoses on, aga mitte üheski mälestuses ei meenu, et nendega sõites oleks keegi end maailmavalitsejana tundnud või käitunud. ENSV juhtkond oli üsna viisakas ja võiks isegi öelda demokraatlik seltskond. Lolli mängisid ikka need, kes tegelikku eliiti ei kuulunud, aga tahtsid jätta muljet, nagu oleks kuulunud (nii on vist ka tänapäeval).

Seega, las Tsaikad seisavad ja ootavad paremaid aegu.

Tõnu Piibur
5116265
Vasta
#23

Küüditamisest ehk niipalu.Minu wanawanemad wiidi 13 juunil kell 4.20 Männiku teelt Pääsküla raudteejaama musta M1 ga.Nii rääkis mulle wanaema.Samasugune auto oli 12-16 aastat tagasi aegajalt seismas ka Õismäel 3 poe taga.Seniajani võib sellises autos istuda ja jooke nautida ühes Petrburi restoranis.Riigid ,mis maailma walitseda püüdsid ei valinud tolleks wahendeid.Autod ,mis milleski süüdi polnud esidasid aga palugi oma wäljanägemisega just riigi ambitsoone.Las need autod jäävad siis jäädwustama erinewaid waatenurki tollesest ajast.See waid minu arwamus ,loodan et ei tekitanud pahameelt.

Kell käib kõigile ja aeg teeb oma töö.
Vasta
#24

Väravamehaanik Kirjutas:Seega, las Tsaikad seisavad ja ootavad paremaid aegu.

Ei milleks, võibolla eeskuju võtta meist sellel alal kõvematelt naabritelt, kellel ühe katuse alla mahuvad sellised koos Rollsi, Horchi, bemmi ja jagiga, tükk tehnika ajaloost iga eksemplar. Igal inimesel oma lemmikud, mida peetakse teistest kõvemaks.
Tsaikat peaks loomulikult keegi tehnika ajaloo tükikesena säilitama, aga kas me ennast maailmale ainult kommunismitehnika fännidena tutvustada tahame?
Samuti kaldun arvama, et selline punane paraad toob inimestes palju musti mälestusi valusalt meelde.
Mina ootaks idaloomi suvistele üritusel küll, kuskil lääneloomade kõrval.
Seda muidugi juhul kui meist kellegil suveks veel 40l/100km bensuraha on Toungue
Vasta
#25

Pealkiri pingutab küll üksjagu üle, maailma valitsesmisest oli asi ikka kaugel. Nii võis tundud ainult meile siin...
Vasta
#26

via Kirjutas:Pealkiri pingutab küll üksjagu üle, maailma valitsesmisest oli asi ikka kaugel. Nii võis tundud ainult meile siin...
Meile siin ei tundunud see üldse niimoodi, vähemalt ise oma elust küll sellist mõtet ei mäleta. Suure Venemaa inimeste kohalt ei julgesõna võtta. Aga nii see tundus võimule teispool ookeani Valges Majas ja Pentagonis, kes igakülgselt tegeles "asjaga". Peale Jossi surma oli kogu aeg küsimus, "kes keda".

Kuigi vanatehnikahuvilised peaks teoorias olema suhteliselt adekvaatse maailmanägemisega ajaloohuvilised, siis kohati tundub, et tegu on delfi peldikuseina silmaklappidega valvekommenteerijatega. Vana Joss oli 1945-1953 "universumi kunn", tehti nii, nagu Moskvast kästi. Ja ei kritiseeritud. Ning teistpoolt oli "vastulauseks" Hiroshima ja Nagasaki. Siis õnneks kolis asi kosmosesse ja ookeani pinna alla. Aga autod jäid kogu selleks ajaks "meelde tuletama", just Venemaal, Moskva Punase väljaku paraadidel.

Kummaline on see, et kõik käivad muudkui ränga raha eest vaatamas erinevate kadunud hiilgeriikide mälestisi. Küll Rooma impeeriumi omi või Inkade omi, Egiptuse püramiididest rääkimata. Rääkimata sellest, et paruni mõis ja kupja elamu, kuskohas meie endi esivanemaid peksti ja kindlasti nii mõnegi meie esiema süütus mõne sellise tegelase jõuvõtete kätte kadus, need on eriliselt austusväärsed, suisa muinsuskaitse all???
Nende räigelt julmade impeeriumite ja okupantide (mida Saksa mõisnik siiski oli) uhkused oleks nagu igati OK aga kadunud Nõukogude impeeriumi tühised autod on julmalt põlu all?

Täitsa liikuva vanatehnikata kohe...
Vasta
#27

See oli ikka suures jaos propagandasõda mõlemalt poolt...aga mitte maailmavalitsemine..
Mingil ajal püüti küll tumarelvakaarti tugevalt lauale lüüa, kuid see lollus jäi ära...
Vasta
#28

PlyVal64 Kirjutas:Rääkimata sellest, et paruni mõis ja kupja elamu, kuskohas meie endi esivanemaid peksti ja kindlasti nii mõnegi meie esiema süütus mõne sellise tegelase jõuvõtete kätte kadus, need on eriliselt austusväärsed, suisa muinsuskaitse all???

Vanasti olid naised päris karvased ja jumal tänatud, et keegi neid üldse tahtis. Tänapäeval paruneid pole, kuid nende asemel on kõikvõimalikud Iglesiased, kel pole vaja palju küsidagi, et meie lastelaste vanaemasid mudida. Selle jutuga tahtsin ikka tehnikafoorumile sobivat kommentaari sisse juhatada: nimelt mõni aeg tagasi Rootsi Kuningriigist erastatud riigilimusiini kunagine juht ei rääkinud just erilise uhkusega, et ta isiklikult ja igapäevaselt kunni vedanud oli, palju olulisemana tundus tema jutust, et tagapingil on istunud Elton John, Tina Turner, Paul McCartney või Rod Stewart. Ehk siis mulle jäi mulje, et Lääne kultuuriruumi maailmavalitsejad on tegelikult kõikvõimalikud ELVISED ja nende kasutada olnud autosid või muid tehnikasaavutusi peetakse kollektsionääride hulgas väärtuslikumaks kui mingite ametkondade kasutuses olnud tehnikat.
Kui ma näitan garaazis mõnele tuttavale soomlasele Volgat, mis oli Georg Otsa filmis rekvisiidina, siis hüütakse ikka "voi viuluu" ja langetakse kohapeal minestusse, kuigi reaalne Georg Ots pole seda autot isegi näinud mitte. Riigijuhtide autod jätavad keskmise soomlase aga üsna jahedaks.
Sellest võib omakorda järeldada, et nõukogude inimesele (ameeriklasele ka) taheti teha riigijuhtidest staare ja ilmselt see ka suures osas õnnestus.

Tõnu Piibur
5116265
Vasta
#29

Kunagi 83 aastal autokoolis käies olid meil liiklustunnis mudelautodeks BTR,ZIL 157.Autoõpetaja armastas öelda siin masinad millega sõpradel( ju silmas pidades 1953,1956 ,1968 aastate sündmusi) aeg ajalt külas käiakse.

Kell käib kõigile ja aeg teeb oma töö.
Vasta
#30

Väravamehaanik Kirjutas:Sellest võib omakorda järeldada, et nõukogude inimesele (ameeriklasele ka) taheti teha riigijuhtidest staare ja ilmselt see ka suures osas õnnestus.

Mitte ainult. Mul on õnnestunud lehitseda hiljuti välja antud Kremli garaazi album-raamatut. Venemaal käib derzaava ehitus korraliku hooga ja sealses kultuuriruumis on rariteediks ikka riigijuhtide autod. Viimasest keisrist Gorbatshovini välja.
Ning ka Bikerniekis on osakaal riigijuhid versus kultuur esimeste kasuks. Mälu järgi vaid üks kulturnik (Gorki enda auto) ja mitu Stalini masinat ning loomulikult Breshnevi pannkook Rolls.
Minu arust täiesti tervitatav käsitlus Plyvali poolt. Ja mis eriti meeldib - foobiavaba.

Lähedal asuvat tuld on kaugemal asuva veega raske kustutada...
Vasta
#31

PlyVal64 Kirjutas:Näiteks seda, mis tehas oli reaalselt maailma Nr.1 autotehas. See oli Gorki autotehas GAZ, kes võistles selle koha eest konglomeraat General Motorsiga.

/..../


Toljatti ja Kama tehased on juba hilisem muusika, kellest Lada oli puhtakujuline "pakasuuha", et näidata maailmale, kuidas Nõukogude võim "hoolib" oma inimestest. Reaalselt ei vajatud seda tehast, see oli Hruðtsovi sula tagajärg. See on vist ka ainumas CCCP autotehas, mis ei tootnud sõjatehnikat ja mille toodang ei kuulunud militaarkoosseisu? Vähemalt kohe mul ette ei tule. Võin ka eksida, targemad parandavad.

Vot nende väidetega ei tahaks küll nõus olla. Gorki tehase ennesõjaaegne toodanguks olid ju sisuliselt Fordi kloonid, mis minu meelest ei paistnud silma isegi NSVL autotööstuse tasemel.

Wikipedia andmetel toodeti nt GAZ-AA/MM kõiki modifikatsioone 20 aasta jooksul kokku ca miljon, mis NL suurust arvestades pole ju mingi number. Juba lend-leasega tuli nelja sõja aasta vältel Liitu üle 400 000 veoka.
30-datel (ja teglikult ka 50-datel) oli peamine transport ikka raudtee + hobuveokid.

Eraauto kui niisugune muutus võimalikuks alles MZMA/AZLK tootmise käivitumisega. Eraauto enne sõda oli ilmselt pigem erand kui reegel.
Ja tegelik Nõukogude inimese autostumine sai alguse alles VAZ-dest.

Võrrelda GAZ ja Detroiti minu meelest ei saa. GAZ valitses lühikesel perioodil NLiitu vaid seetõttu, et piirid olid kinni. Ja seegi valitsus ei olnud absoluutne.

Tegelikult ei valitsenud ka Moskva maailma. Jah, ta suutis hoida teatavat hirmupositsiooni, aga sellist positsiooni kui USA-l pole tal kunagi olnud.
Vasta
#32

Täitsa põnev lugeda neid memuaare.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne