Moskva M1A.
#1

Küsimus selline: kuidas käib ära Moskva väntvõlli otsas olev magnet?
Vasta
#2

(16-08-2009, 22:11 PM)sidur Kirjutas:  Küsimus selline: kuidas käib ära Moskva väntvõlli otsas olev magnet?

Mitte ühelegi Moskva Mootorrattatehasest väljunud mootorrattale M-1-A ei ole mitte kunagi väntvõlli otsa mitte mingit magentit pandud. Vähemalt tehases küll mitte.

Väntvõlli ühes otsas asub sellel mootorrattal ketiratas, mis annab keti vahendusel mootori jõu käigukasti vedava võlli otsas olevale sidurile. Väntvõlli teises otsas asub aga kaheharjalist tüüpi alalisvoolugeneraator, marki G-35, võimsusega 35 vatti. Täpsemalt - võlli otsa kinnitub selle generaatori rootor, mis sisaldab lamellsüdamiku uuretesse peidetud mähiseid ja lamelle, millede alla nendesinaste mähiste otsad on välja toodud, kuid ei ühtegi (püsi)magnetit.

Kui Sinu M-1-A "Moskval" on eelkirjeldet rootori asemel püsimagneteid sisaldav rootor, siis on hiljem kas vahetatud mootorrattal terve mootor või mootori sees generaator. Nimelt mitmed moodsamad kolmekäigulised 125-kuubikulised mootorid sisaldasid alalisvoolugeneraatori asemel vahelduvvoolugeneraatorit, millel tõepoolest on püsimagneteid sisaldav rootor.

Aga võlli otsast saab rootorit olenemata selle tüüpist eemaldada tõmmitsaga Smile

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#3

(16-08-2009, 22:37 PM)valdo Kirjutas:  
(16-08-2009, 22:11 PM)sidur Kirjutas:  Küsimus selline: kuidas käib ära Moskva väntvõlli otsas olev magnet?

Mitte ühelegi Moskva Mootorrattatehasest väljunud mootorrattale M-1-A ei ole mitte kunagi väntvõlli otsa mitte mingit magentit pandud. Vähemalt tehases küll mitte.

Väntvõlli ühes otsas asub sellel mootorrattal ketiratas, mis annab keti vahendusel mootori jõu käigukasti vedava võlli otsas olevale sidurile. Väntvõlli teises otsas asub aga kaheharjalist tüüpi alalisvoolugeneraator, marki G-35, võimsusega 35 vatti. Täpsemalt - võlli otsa kinnitub selle generaatori rootor, mis sisaldab lamellsüdamiku uuretesse peidetud mähiseid ja lamelle, millede alla nendesinaste mähiste otsad on välja toodud, kuid ei ühtegi (püsi)magnetit.

Kui Sinu M-1-A "Moskval" on eelkirjeldet rootori asemel püsimagneteid sisaldav rootor, siis on hiljem kas vahetatud mootorrattal terve mootor või mootori sees generaator. Nimelt mitmed moodsamad kolmekäigulised 125-kuubikulised mootorid sisaldasid alalisvoolugeneraatori asemel vahelduvvoolugeneraatorit, millel tõepoolest on püsimagneteid sisaldav rootor.

Aga võlli otsast saab rootorit olenemata selle tüüpist eemaldada tõmmitsaga Smile

Sorri Valdo. Tegelt see on jah rootor. Ma nimetasin seda seepärast magnetiks, et selle rootori ääred on ju magnetiga kaetud.
Aga kas Sa minuga äri tagaksid teha? Mul on see Verhovina raam millele on keevitatud juurde Moskva mootori kinnitus. Kui see ära lõigata siis on originaal raam. Ma nimelt tahaks endale Moskva raami. Et kui Sul oleks Moskva raami mida Sa raatsiksid vahetada Verhoviina raami vastu siis me võiks äri teha.
Vasta
#4

(16-08-2009, 22:48 PM)sidur Kirjutas:  Sorri Valdo. Tegelt see on jah rootor. Ma nimetasin seda seepärast magnetiks, et selle rootori ääred on ju magnetiga kaetud.

Kui rootori ääred on magnetitega kaetud, siis on tegu vahelduvvoolugeneraatoriga. Ühelegi M-1-A-le ei ole sellist kunagi peale pandud - sellised olid peal uuematel M-1-M-mootoritel (kunagi omasin M-103, millel selline mootor peal oli).

Kuna ma olen aru saanud, et on soov vana M-1-A "Moskvat" taastama hakata, siis peaksid välja selgitama, kas nimetatud mootor ongi Sul M-1-Mi mootor või on keegi kunagi teinud vana M-1-A mootori ümber alalisvoolugeneraatorilt vahelduvvoolugeneraatorile, et ei peaks akuga jahmerdama. Tavaliselt on mootori karteripooltel vastavad kirjad peal.
(16-08-2009, 22:48 PM)sidur Kirjutas:  Aga kas Sa minuga äri tagaksid teha? Mul on see Verhovina raam millele on keevitatud juurde Moskva mootori kinnitus. Kui see ära lõigata siis on originaal raam. Ma nimelt tahaks endale Moskva raami. Et kui Sul oleks Moskva raami mida Sa raatsiksid vahetada Verhoviina raami vastu siis me võiks äri teha.

Oh, see on nüüd keeruline küsimus. Mul oli kunagi taastamise plaaniga kokkukahmitud 5-6 Moskva raami koos lisakoliga (ikka neid vanemaid, M-1-A ja K-125, rööpesiotsaga) aga kui ma Nõval 1995. aastal sattusin ilusas tehasevärvis 1948.a. Moskva jäänuste otsa, siis jagasin järgnevatel aastatel heldelt ülejäänud liigse "mudru" ära. Midagi jäi kolikambritesse vast küll ka, aga tõesti "midagi". St palja toorikraami ehk isegi veel leiaks, aga korralikku tagaporilauda, korralikku komplektset esirööpkülikut ja tervet tugiharki vast mul kindlasti järel ei ole. Ka ratastega on nutused lood - allesjäänutest on enamikel ilusamaid tsingitud kodaraid välja keeratud (eriti pikki kodaraid, mida harvem liigub) ning ka korralikku, säilinud hammasvööga tagahammasratast (piduritrumliga ühes tükis) mul päris kindlasti alles pole. Kõik need olen 1990ndate lõpul ära jaganud/vahetanud või mõne projekti juures ära kasutanud.

Verhovinast ja selle osadest ma huvitatud ei ole - tegemist on minu jaoks liiga uue ja moodsa asjaga. Mõnest vanemast jalgrattast (enne 1950ndaid) vast nüüd küll Smile

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#5

(16-08-2009, 22:59 PM)valdo Kirjutas:  
(16-08-2009, 22:48 PM)sidur Kirjutas:  Sorri Valdo. Tegelt see on jah rootor. Ma nimetasin seda seepärast magnetiks, et selle rootori ääred on ju magnetiga kaetud.

Kui rootori ääred on magnetitega kaetud, siis on tegu vahelduvvoolugeneraatoriga. Ühelegi M-1-A-le ei ole sellist kunagi peale pandud - sellised olid peal uuematel M-1-M-mootoritel (kunagi omasin M-103, millel selline mootor peal oli).

Kuna ma olen aru saanud, et on soov vana M-1-A "Moskvat" taastama hakata, siis peaksid välja selgitama, kas nimetatud mootor ongi Sul M-1-Mi mootor või on keegi kunagi teinud vana M-1-A mootori ümber alalisvoolugeneraatorilt vahelduvvoolugeneraatorile, et ei peaks akuga jahmerdama. Tavaliselt on mootori karteripooltel vastavad kirjad peal.
(16-08-2009, 22:48 PM)sidur Kirjutas:  Aga kas Sa minuga äri tagaksid teha? Mul on see Verhovina raam millele on keevitatud juurde Moskva mootori kinnitus. Kui see ära lõigata siis on originaal raam. Ma nimelt tahaks endale Moskva raami. Et kui Sul oleks Moskva raami mida Sa raatsiksid vahetada Verhoviina raami vastu siis me võiks äri teha.

Oh, see on nüüd keeruline küsimus. Mul oli kunagi taastamise plaaniga kokkukahmitud 5-6 Moskva raami koos lisakoliga (ikka neid vanemaid, M-1-A ja K-125, rööpesiotsaga) aga kui ma Nõval 1995. aastal sattusin ilusas tehasevärvis 1948.a. Moskva jäänuste otsa, siis jagasin järgnevatel aastatel heldelt ülejäänud liigse "mudru" ära. Midagi jäi kolikambritesse vast küll ka, aga tõesti "midagi". St palja toorikraami ehk isegi veel leiaks, aga korralikku tagaporilauda, korralikku komplektset esirööpkülikut ja tervet tugiharki vast mul kindlasti järel ei ole. Ka ratastega on nutused lood - allesjäänutest on enamikel ilusamaid tsingitud kodaraid välja keeratud (eriti pikki kodaraid, mida harvem liigub) ning ka korralikku, säilinud hammasvööga tagahammasratast (piduritrumliga ühes tükis) mul päris kindlasti alles pole. Kõik need olen 1990ndate lõpul ära jaganud/vahetanud või mõne projekti juures ära kasutanud.

Verhovinast ja selle osadest ma huvitatud ei ole - tegemist on minu jaoks liiga uue ja moodsa asjaga. Mõnest vanemast jalgrattast (enne 1950ndaid) vast nüüd küll Smile

Sel mootri karteripooled on M1A ja silindripea on M1M. Niiet see ei olegi päris originaal mootor. Plaan on ikka teha originaaliks. Aga ehk Sul on siis mulle müüa Moskva juppe? Kui ma väike olin siis traktori kuuris oli kaks jalgrattast, üks oli naistekas ja teine meestekas. Kindlasti kuskil 1930 -1940 aastatest. Ema oli kunagi rumal ja lasi vanaraua kokkuostu viia. Kui need oleks olnud kuskil pool aastat tagasi veel alles siis ma oleks need Sulle juba müünud/andnud/vahetanud.
Paljalt sellest raamis oleks isegi kasu. Isegi väga.
Vasta
#6

Peamiselt Valdole - Minski tehase nn. "moskvatele" , mudelile M1A hakati vahelduvvoolu generaatoreid alalisvoolu omade asemele panema aastast 1954. M1M tuli aastast 1956.
Olen kunagi sama kindlameelselt nagu Sina siin eelnevalt, et M1A oli alalisvoolu genega, aga elu on tihti kirevam kui paistabSmile!
Vasta
#7

(16-08-2009, 23:57 PM)kass Kirjutas:  Peamiselt Valdole - Minski tehase nn. "moskvatele" , mudelile M1A hakati vahelduvvoolu generaatoreid alalisvoolu omade asemele panema aastast 1954. M1M tuli aastast 1956.
Olen kunagi sama kindlameelselt nagu Sina siin eelnevalt, et M1A oli alalisvoolu genega, aga elu on tihti kirevam kui paistabSmile!

Kas ma nüüd sain õieti aru, et mul on u. 1954 aasta moskva mootor ja sellel on originaalis peal vahelduvvoolu generaator?
Vasta
#8

[quote='sidur'

Kas ma nüüd sain õieti aru, et mul on u. 1954 aasta moskva mootor ja sellel on originaalis peal vahelduvvoolu generaator?
[/quote]

Võimalik on selline asi tõesti, aga kas on, ei tea.
1953-ndast aastast tuli mängu M1A-l ka teleskoop-esihark, originaalimeestel kasulik teada.
Vasta
#9

(17-08-2009, 00:12 AM)kass Kirjutas:  [quote='sidur'

Kas ma nüüd sain õieti aru, et mul on u. 1954 aasta moskva mootor ja sellel on originaalis peal vahelduvvoolu generaator?

Võimalik on selline asi tõesti, aga kas on, ei tea.
1953-ndast aastast tuli mängu M1A-l ka teleskoop-esihark, originaalimeestel kasulik teada.
[/quote]

Tänan Sind. Äkki Sa oskad öelda kust ma saan M1A manuali?
Vasta
#10

(16-08-2009, 23:57 PM)kass Kirjutas:  Peamiselt Valdole - Minski tehase nn. "moskvatele" , mudelile M1A hakati vahelduvvoolu generaatoreid alalisvoolu omade asemele panema aastast 1954. M1M tuli aastast 1956.
Olen kunagi sama kindlameelselt nagu Sina siin eelnevalt, et M1A oli alalisvoolu genega, aga elu on tihti kirevam kui paistabSmile!

Vaat see on huvitav!

Minu käest on eri aegadel läbi käinud vähemalt 15-20 "võrri" (tõlge kaasaegsele põlvkonnale - "moskvalase", st kolmekäigulise 125se) mootorit ning vahelduvvoolugeneraatoriga M-1-A'd ei ole nende seas kätte sattunud.

Mul on olnud näiteks kunagi käes Minski tehase mootorid aastaist 1954 ja 55 mõlemad alalisvoolugeneraatoritega. Vahelduvvoolugeneraartoritega olen näinud ainult M-1-M'sid ja ka ikka mitmeid.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#11

[quote='valdo'

Vaat see on huvitav!

Minu käest on eri aegadel läbi käinud vähemalt 15-20 "võrri" (tõlge kaasaegsele põlvkonnale - "moskvalase", st kolmekäigulise 125se) mootorit ning vahelduvvoolugeneraatoriga M-1-A'd ei ole nende seas kätte sattunud.

Mul on olnud näiteks kunagi käes Minski tehase mootorid aastaist 1954 ja 55 mõlemad alalisvoolugeneraatoritega. Vahelduvvoolugeneraartoritega olen näinud ainult M-1-M'sid ja ka ikka mitmeid.
[/quote]

Jah, annaks Jumal mulle ka sellist mälu! Olen ka mõnda mootorit näinud , aga see minu eelnev jutt oli teooria. Olen kunagi kellelegi ka väitnud M1A peal oleva vahelduva gene kohta, et pole õige asi. Vb isegi samas foorumisRolleyes.
Huvitavat on teemas muudki, näit. esimestel M1M-idel olnud akud. kas oli tegu Pannonia-laadse süsteemiga, kus vahelduvvoolu gene läbi alaldi laadis akut või oli alalisvoolu gene ?
Veel teemasse. Vb lgp. Sidur saab ka karterilt lugeda aastaarvu ja ega see teoreetiline jutt 1954 aasta vahelduvv. genest ei pidanud algama ka 01.01.1954.
ja veel, kunagi mingis "Tehnika ja tootmise" numbris oli artikkel nõukogude 125 ccm masinate arengust (ise pole lugenud) ja nagu siin alles ühes teises teemas viidati, Venemaal on välja antud neid 125 ccm masinaid kajastav teos, või oli Minski tehase masinatest ? Seda oleks huvitav sirvida (omadaToungue).
Vasta
#12

Mina ei leidnud kuskilt karteripoolelt aastaarvu.
Vasta
#13

(17-08-2009, 00:44 AM)kass Kirjutas:  Vb lgp. Sidur saab ka karterilt lugeda aastaarvu...

(17-08-2009, 01:31 AM)sidur Kirjutas:  Mina ei leidnud kuskilt karteripoolelt aastaarvu.



Kõigil kahjuks aastaarvu pole.

Olen minagi püüdnud (kunagi) leida seoseid, millal ja millistele isenditele sedasinast aastaarvu pandi ja millele mitte, aga pole mingit korrapära kahjuks tuvastanud...

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#14

(16-08-2009, 22:37 PM)valdo Kirjutas:  
(16-08-2009, 22:11 PM)sidur Kirjutas:  Küsimus selline: kuidas käib ära Moskva väntvõlli otsas olev magnet?

...Aga võlli otsast saab rootorit olenemata selle tüüpist eemaldada tõmmitsaga Smile

Ei, kahjuks tõmmits ei aidanud. Isegi suutsin tõmmitsal keerme maha keerata.
Mingit muud võimalust vist ei olegi?
Häda on nii kuradi suur. Magnet segab mootori lahti võtmist ja puhastamist. Nimekirja ka ei saa veel teha vajaminevatest juppidest.
Vasta
#15

Kuidas tõmmitsat kasutasite? Kas keerasite vaid tõmmitsa polti? Kui poldiga tõmmits pinge alla keerata ning siis poldile haamriga koputada, peaks ikka lahti tulema.
Terv. Veteran.
Vasta
#16

Generaatori rootor/ankur vms peaks neil mootoril ära käima klassikaliselt, tõmmitspoldi abil. Millist tõmmitsat Sina kasutasid ja millise keerme rikkusid, ei tea. Asi peaks käima nii, et keerad rootorit ja katkesti nukkvõlli hoidva poldi välja, võtad nuka ära ja keerad rootori sisse poldi (kas oli M10?) ja keerad polti, kuni selle ots läheb väntvõlli tapi vastu ja pressib rootori tapikoonuse otsast ära.
Selline üldine teoori, kasuta mõistust, vb on vaja veel midagi kuhugi panna, et keermeid ei vigastaks ja muidugi üks hea kerge laks (nagu Veteran soovitas) õigel ajal, kui asi pingesse on keeratud, et ehmataks koonusistu lahti.
Vasta
#17

(19-08-2009, 11:38 AM)kass Kirjutas:  Generaatori rootor/ankur vms peaks neil mootoril ära käima klassikaliselt, tõmmitspoldi abil. Millist tõmmitsat Sina kasutasid ja millise keerme rikkusid, ei tea. Asi peaks käima nii, et keerad rootorit ja katkesti nukkvõlli hoidva poldi välja, võtad nuka ära ja keerad rootori sisse poldi (kas oli M10?) ja keerad polti, kuni selle ots läheb väntvõlli tapi vastu ja pressib rootori tapikoonuse otsast ära.
Selline üldine teoori, kasuta mõistust, vb on vaja veel midagi kuhugi panna, et keermeid ei vigastaks ja muidugi üks hea kerge laks (nagu Veteran soovitas) õigel ajal, kui asi pingesse on keeratud, et ehmataks koonusistu lahti.


Noo ma ei tulnud selle pealegi, et võiks natuke tõmmitsat toksida.

tänan Veteran ja sind ka tänan Kass, et valgustasid mind sellega, et seal pool vänta on ka koonusots.

Riga 11 '76-> M1A "Moskva" '54 -> IÞ Jupiter '66 -> IÞ 56K '59
Vasta
#18

Mu M1A-l on mootorinr. 16***3 - 64. Kas se 64 peaks olema aastaarv :O?
Ma ei usu eriti aga igaksjuhuks küsin. Aaa, see ka veel, et kas tänapäeval mõni vanatehnika pood müüb M1A juppe?

Riga 11 '76-> M1A "Moskva" '54 -> IÞ Jupiter '66 -> IÞ 56K '59
Vasta
#19

(19-08-2009, 21:40 PM)sidur Kirjutas:  Mu M1A-l on mootorinr. 16***3 - 64. Kas se 64 peaks olema aastaarv :O?
Ma ei usu eriti aga igaksjuhuks küsin. Aaa, see ka veel, et kas tänapäeval mõni vanatehnika pood müüb M1A juppe?

Kui seerianumbri järel on sidekriipsuga eraldatud selline number, siis järelikult ongi 64 aasta väljalase. See omakorda tähendab, et mootor ei ole M1A. Asjale selguse toomise teeb muidugi kergemaks see, et karteril on seerianumbri kõrvale jäetud märge ka mootori tüübi kohta, antud juhul siis M1A, mis oleks antud aastaarvu puhul väga kummaline, või M1M.
Vasta
#20

(21-08-2009, 00:16 AM)karpaadid Kirjutas:  
(19-08-2009, 21:40 PM)sidur Kirjutas:  Mu M1A-l on mootorinr. 16***3 - 64. Kas se 64 peaks olema aastaarv :O?
Ma ei usu eriti aga igaksjuhuks küsin. Aaa, see ka veel, et kas tänapäeval mõni vanatehnika pood müüb M1A juppe?

Kui seerianumbri järel on sidekriipsuga eraldatud selline number, siis järelikult ongi 64 aasta väljalase. See omakorda tähendab, et mootor ei ole M1A. Asjale selguse toomise teeb muidugi kergemaks see, et karteril on seerianumbri kõrvale jäetud märge ka mootori tüübi kohta, antud juhul siis M1A, mis oleks antud aastaarvu puhul väga kummaline, või M1M.

M1A on jah, tõesti see teeb asja väga kummaliseks.

Riga 11 '76-> M1A "Moskva" '54 -> IÞ Jupiter '66 -> IÞ 56K '59
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne