meestejalgratas ZIS B-110 "Progress", 1955.a.
#1

Tegu on tüüpilise 1950ndate alguse nõukogude jalgrattatööstuse toodanguga, mil baasmudeliks sai suuresti reparatsiooni-Diamandi sõlmedest inspiratsiooni saanud baasmudel B-110 "Progress". Progresse valmistasid toona nii Harkovi tehas, Pensa tehas kui ka mitmed mootorratta- ja autotehased, sh GAZ, ZIS, Moskva jm.

Konkreetne Progress on valmistatud 1955. aastal Moskvas asunud Stalini-nimelises autotehases ZIS, mille põhitoodang olid veoautod ZIS-5 ja ZIS-150 ja mis 1957 nimetati ümber ZILiks. Ratta porilauaprofiil on 1950-70ndatele tüüpiline (Diamandi replika), tagarumm on Torpedo-rummu nõukaaegne replika. Huvitavad on karbikujulise profiiliga veljed, mis tollal praktiliselt levinud ei olnud, küll aga hilisematel kümnenditel. Esirattal on trossiga nn Turisti-tüüpi pidur.

Ratta mõlemal rummul, leistangil, ketirattal, leistangi otste valgetel katetel, kellal ja velgedel on sissepressitud tehase nimi - ZIS.

Ratas on säilinud algsena üliheas korras, sh kell, leistangiotsad, pump, tööriistakott jm pisidetailid. Vaid rehvid said asendatud algsete vastu ja 1956. aasta numbrimärk lisatud väikesel korrastamisel selle aasta kevadel. Kroompinnad on säilinud laitmatult, ilma ühegi pisivigastuseta. Ka värvkatte ja värvikaunistuste kohta võib öelda enamvähem sama, kuigi paar pisikest mahanühitud värvilaiku ootavad ratta uut ja põhjalikumat korrastamist.

Ratas on minu erakogus alates 2007. aastast.

Mõned pildid, mis küll uduse, sombuse ja pimeda ilma tõttu (viimastel nädalatel pole paremat leidunud) on üsna viletsa kvaliteediga:

[Pilt: zis_1.jpg]

[Pilt: zis_2.jpg]

[Pilt: zis_3.jpg]

[Pilt: zis_4.jpg]

[Pilt: zis_5.jpg]

[Pilt: zis_6.jpg]

[Pilt: zis_7.jpg]

[Pilt: zis_8.jpg]

[Pilt: zis_9.jpg]

[Pilt: zis_a.jpg]

[Pilt: zis_b.jpg]

[Pilt: zis_c.jpg]

[Pilt: zis_d.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#2

Tore-tore!
Opositsiooni poole pealt mõned küsimused:
Mis sadul see rattal on? Kas mitte naiste ratta sadul?
Mudel V110 töötati välja Harkovi jalgrattatehases ja 1951 anti ülevalt poolt korraldus autotehastele ZIS ja GAZ asuda nõukogude rahva vajaduste rahuldamiseks valmistama jalgrattaid. Harkovi tehase toodet nimetati minu andmetel Ukraina V110, Progress oli nimetatud autotehaste toodangu lisanimeks.
Kas Pensa teha sikka valmistas mudelit V110 (vb täiesti valmistas, juhul kui Su erakogus on selliseid isendeid olemas).
Sinu poolt mainitud Progressi tootmine Moskvas peaks mahtuma samas mainitud ZIS/Zil tehasesse, mujal Moskvas minu teada sellist mudelit ei valmistatud.
Lisan veel lingi Progressi tehaseraamatukese koopiast, kus erilist infot nagu tavaliselt pole, om küll sadula pilt, aga pilt on üks asi, elu teine, igal juhul pole selline sadul nagu Sinu kenal rattal.
http://photofile.ru/users/stonesdoc/3772976/86953576/
Veel küsiks pahatahtlikusest - millised mootorratta tehased ja autotehased lisaks ZIS-le ja GAZ-le tootsid mudelit Progress? Tore oleks vastuses näha ka vastavaid pilteSmile! Kui mootorratta tehastest ja Moskvast oli juttu, siis julgeks väita, et Moskva mootorrattatehas minu teada küll jalgrattaid ei tootnud, Minski tehas arvatavasti ka Progressi ei tootnud.
Vasta
#3

Harkovi tehase joonis annab ka XBZ B-110 naisteversioonile B-22 samasuguse ilma esivedruta sadula, nagu sinu viiidatud ZIS 110 raamatus meesterattal... Samas, krt neid jooniseid ja kunstnike teab. Ilmekas viimane jabur leitud selleteemaline näide mulle natukene kodusemast mopeediteemast oli see, et PMZ 2.130 joonisel olid tagahargi võlli lukustupilude suund teistpidi kui reaalses elus.
Smile
Vasta
#4

Täiesti nõus, et k..neid kunstnikke ja nende pilte teab! Aga 3 spiraalvedruga peaks ikkagi klassikaline naisteratta sadul olema, seda juba kaugest tsaariajast peale. muidugi, kui on häid ja usutavaid fakte ning väiteid, siis korrigeerin oma arvamust. On ka minul üks hale ZIS - tehase jäänus, valede osadega komplekteeritud raam, sadulajäänus sama, mis tehaseraamatuski.
Vasta
#5

Sellise mitmetes erinevates tehastes kokku ülimasstoodetud mudeliseeria, nagu B-110 on, on muidugi kõik võimalik. Ja eks ikka juhtus, et tehaseski pandi külge, mis parajasti laos võtta oli, kuna parteile lubatud viisaastakukogus tuli nelja aastaga valmis toota.
Isegi, kui kõik ülejäänud B-110'ed tulid tehsaset sinu viidatud sadulaga, siis tõenäoliselt on antud juhul tegu sellevõrra veelharuldasema pisipartii eksemplariga, sest teistmoodi see lihtsalt ei oleks ju võimalik.
Wink
Vasta
#6

(24-10-2009, 21:31 PM)kass Kirjutas:  Mis sadul see rattal on? Kas mitte naiste ratta sadul?

Aus vastus - ei tea!

Kui ma selle ratta sain, oli sel peal see sadul ja all 1970ndate aastate rehvid. Rehvid vahetasin 1950ndate aastate omade vastu. Muud ei puutunud, veidi puhastasin, kuna muu näis kõik olevat originaal - välimuses ju ilusasti säilinud! Täiesti võimalik, et sadul on vale. Kui see leiab kinnitust, siis ootab ees loomulikult sadula vahetus.

Seniks (kuni pole piisavaid poolt- ega vastuargumente) jääks peale vana sadul...


(24-10-2009, 21:31 PM)kass Kirjutas:  Mudel V110 töötati välja Harkovi jalgrattatehases ja 1951 anti ülevalt poolt korraldus autotehastele ZIS ja GAZ asuda nõukogude rahva vajaduste rahuldamiseks valmistama jalgrattaid. Harkovi tehase toodet nimetati minu andmetel Ukraina V110, Progress oli nimetatud autotehaste toodangu lisanimeks.

Vaat siin vaidlen kindlalt vastu!

Minu erakogus on üks Harkovi tehase Progress aastast 1950, säilinud ka tehasevärvis, kuigi mitte niivõrd ideaalses, nagu see ZISi tehase oma. Aga siiski piisavalt ilusas, nii et raamil olev kiri "Progress" on selgelt loetav.

Kui kunagi aega saan (kui lähiajal udutavad ja sompus vihmailmad lõpevad), teen ehk ka pildid...

(24-10-2009, 21:31 PM)kass Kirjutas:  Kas Pensa teha sikka valmistas mudelit V110 (vb täiesti valmistas, juhul kui Su erakogus on selliseid isendeid olemas).

On üks ääretult nigelas seisus jäänus, mida ma rattaks ei nimetaks enam. Hetkel asetseb kolilademete all ja ei ole vaadeldav.

(24-10-2009, 21:31 PM)kass Kirjutas:  ... lingi Progressi tehaseraamatukese koopiast, kus erilist infot nagu tavaliselt pole, om küll sadula pilt, aga pilt on üks asi, elu teine, igal juhul pole selline sadul nagu Sinu kenal rattal.

Muide, 1950.a. Harkovi progressil on eest vedrudeta, tagant topeltvedrudega sadul. Ehk siis väga erinev sellest, mis Sinu viidatud kataloogis.

Kunagi, kui teen isendit pildid, siis näed.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#7

Ma olen tegelikult Sinu Harkovi Progressi näinud ka juba, nii et minu pärast pole vaja pilte lisadaToungue, muidugi võrdluseks sobiksid siia ka teiste tehaste V110 pildid. Frunse nim. tehase vastava mudeli pilte oleks küll huvitav vaadata.
Ja ikkagi joriseks veel selle sadula üle, millistel meesteratastel oled veel näinud 3 spiraalvedruga sadulat, st et esivedru on spiraalvedru?
Samas on sadul ka veidi pikk klassikalise naisteratta sadula jaoks?
Lenksukäepidemete ja pumba valged otsatuutud on küll huvitavad detailid. Omal ajal armastati analoogseid veinipudeli korke lenksuotstesse toppida, huvitav, kas stalininimelist veinitehast ei olnud?Big Grin
Vasta
#8

Olen hr. Kassi viimatimainitud mõttega nõus, et need valged otsad...on omalooming. Juba selle valge plastmassotsiku kuju jäljendab pudelikaela, mitte käepideme kuju! Zis kiri muidugi suurepärane meie lugupeetuima rattaspetsi segadusseajamiseks.

Annaks Vanajumal mulle nüüd pühapäeva hommikulgi armu !

Terv. Veteran.

Tervitab Veteran.
Vasta
#9

Olles küll ka mõõdukas veinisõber, erutab sadul mind ikkagi rohkemSmile!
Mõtlesin, et ehk on meestsadula esimene vedru vahetatud naistesadula esimese spiraalvedru vastu? Oleks huvitav võrrelda sadulaid, sadulaaluseid siine jne...Tegelikult pole see sadulaküsimus nii eluliselt tähtis.
Oleks huvitav veel näha fotosid neist salapärastest valgetest topsikutest, kuna ka lgp. Veteranil seoses nendega tõsised kahtlused tekkisidRolleyes! Nagu tean, lubab ka Valdo endale teinekord pidulikumal hetkel pudelikese head veini, paraku küll tänapäeval selliseid korgikaitseid pudelitel vist ei ole...
Vaatasin veel HVZ tehase kataloogi/raamatukest aastast 1961, muidugi aeg edasi läinud võrreldes 50-ndatega. Seal veel vana hea mudel V110, ilma lisanimeta Progress või Ukraina. Muidugi ei olnud ka see vana mudel teoreetiliselt enam eriliselt "progressiivne", samas kataloogis oli aga järgmine mudel V120 varustatud lisanimega "Ukraina".
Minu eelnev vale info selle kohta, et Harkovi tehase V110 kandis lisanime "Ukraina", mitte "Progress" on/oli pärit venemaa jalgrattaguru Mjatievi sulest (kes teatavasti on ka inimene ja ei eksi mitte korra või kaks, vaid....). Võimalik veel, et algne HVZ V110 ei kandnud veel lisanime Progress, vaid sai selle koos ZIS ja GAZ tehase mudelite tootmise alustamisega, aga see lihtsalt mõte...
Aga jah, kui Valdo HVZ on aastast 1950, siis viimane mõte jälle ei tööta, mis aastal V110 üldse tootmisse võis minna?
Vasta
#10

(25-10-2009, 11:44 AM)kass Kirjutas:  Olles küll ka mõõdukas veinisõber, erutab sadul mind ikkagi rohkemSmile!
Mõtlesin, et ehk on meestsadula esimene vedru vahetatud naistesadula esimese spiraalvedru vastu? Oleks huvitav võrrelda sadulaid, sadulaaluseid siine jne...Tegelikult pole see sadulaküsimus nii eluliselt tähtis.
...
Vaatasin veel HVZ tehase kataloogi/raamatukest aastast 1961, muidugi aeg edasi läinud võrreldes 50-ndatega. Seal veel vana hea mudel V110, ilma lisanimeta Progress või Ukraina.

Väikesed illustratsioonid HVZ tehaselt:

Nimi Progress on täiesti kasutusel
[Pilt: kaan.jpg]

[Pilt: progress.jpg]

Siin minu ennemmainitud naisteversiooni pilt sadula illustartsiooniks
[Pilt: B-22.jpg]

Verntiilide kohapealt väike kommentaar antud rattale, et vähemalt Harkovi mudelil olid käigus kettidega ventiilikorgid.
[Pilt: ventiil.jpg]

Neid lenksuotsakorke ma parem ei kommenteeri, sest lapsena oli ka minu ereliukasele sellised veinipudeli korgikatted peale pandud, et edevam oleks. Mul ei olnud küll valged vaid kahjuks rohelised.
Samas ei julge küll mürki võtta, et see traditsioon kunagi mõne lõunapoolse viinamarjapiirkonna jalgrattatehase ja veinitehase ühiselt suuremalt peolt algust ei ole saanud.

Tagaproilaua pilti vaadates tundub seal näha olevat koorunud lakitükke. Kuna ratas ise lakialuse värviga ei ole, kas on võimalik, et antud eksemplaril on trükitud embleemide kohad olnud kaitseks lakitud?
Vasta
#11

(25-10-2009, 12:18 PM)oldmoped Kirjutas:  Siin minu ennemmainitud naisteversiooni pilt sadula illustartsiooniks

Kas nimetet isend on 26" või 28" ratastega? Minu erakogus on üks üsna kobe 26" ratastega Harkovi naisterahvaratas aastast 1954.

Tahaksin sellest väga teha pilte (nagu ka paljudest muudest asjadest), kuid pidevad vihmased ja rajuilmad on juba kolmandat nädalavahetust järjest minu pildistamisplaanile kriipsu peale tõmmanud Sad Sad Sad Tänasel näiliselt kuival hommikul, mil oli plaan võtta ette suurem kollektsiooni pildistamine, sain ma nt hädapärast oma 1950.a. Harkovi Progressi välja lükatud, mõned pildid tehtud ja... taevast hakkas sirget vihma alla tulema Sad Peitsin kiiresti digikaamera põue ja viisin tuppa... XB3 Progress sai läbimärjaks, plaanitud pildiseeria jäi pooleli, ülejäänud isendid kõik jäid pildistamata. Sirget vihma sajab alla seniajani... ja õnnetu märjakssaanud Progress hakkas vanatehnika laohoones nukralt roostetama Sad Sad Sad

(25-10-2009, 12:18 PM)oldmoped Kirjutas:  Neid lenksuotsakorke ma parem ei kommenteeri, sest lapsena oli ka minu ereliukasele sellised veinipudeli korgikatted peale pandud, et edevam oleks. Mul ei olnud küll valged vaid kahjuks rohelised.
Samas ei julge küll mürki võtta, et see traditsioon kunagi mõne lõunapoolse viinamarjapiirkonna jalgrattatehase ja veinitehase ühiselt suuremalt peolt algust ei ole saanud.

Kas Sa oled 100% kindel, et need on veinipudelikorgid? Kui jah, siis eemaldan nad. Või... on targem jätta külge nad kui ajastutruu edevus-lisavarustus. Niiviisi ma selle ratta sain.

(25-10-2009, 12:18 PM)oldmoped Kirjutas:  Tagaproilaua pilti vaadates tundub seal näha olevat koorunud lakitükke. Kuna ratas ise lakialuse värviga ei ole, kas on võimalik, et antud eksemplaril on trükitud embleemide kohad olnud kaitseks lakitud?

Hea küsimus - ei tea. ZIS-Progress sai kiirkorras üle pildistatud ühe uduvihmahoo vahepeal ning kiirete piltide tegemise järel läks udutamine nii tihedaks, et pidasin paremaks kõigepealt viia tuppa kaamera ning seejärel juba veidi märjakssaanud Progressi enda. Ja praegu on seesama Progress piisavalt kaugele ära pandud (permanentselt halbade ilmade eest), nii et ta ei ole vaadeldav. Kardan, et enne kevadet pole lootust teda taas välja võtta.

Loodan, et kevadel olen ka targem sadula ja valgete otste osas, et väärad detailid eemaldada...

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#12

(25-10-2009, 19:42 PM)valdo Kirjutas:  Kas Sa oled 100% kindel, et need on veinipudelikorgid? Kui jah, siis eemaldan nad. Või... on targem jätta külge nad kui ajastutruu edevus-lisavarustus. Niiviisi ma selle ratta sain.

Loodan, et kevadel olen ka targem sadula ja valgete otste osas, et väärad detailid eemaldada...

Igal juhul on need veinipudeli korgid, aga ära sellest heitu... Need isegi sobivad sinna ja on üsna ajastukohased. Sama nippi kasutasin isegi kui Start Soððest tahtsin Colnagot tuunida, nende korkidega oli hea lõpetada lenksu peale keeratud isoleerpaela ja lenksu otsas ei jäänud koledad augud näha. Ðampuse pudeli kork läks küll tugevamalt toru sisse kuid muidu oli ebamugav junn, veini kork oli mugavam.

Kui huvi, siis kehvasti säilinud aga originaalvärvis GAZ ratas on mul vajadusel Zis rattaga kõrvutamiseks olemas ja museaalseteks eesmärkideks loovutatav.

Tõnu Piibur
5116265
Vasta
#13

Isegi sai neid veinipudeli punne lenksukülge topitud, eks see rohkem "tjuuningu" värk, eks ta ka kaitses käepidemeid kriimustuste eest Smile
Vasta
#14

Tervitan tunnustatud jalgratta spetsialiste. Kerin neid pilte rattast edasi ja tagasi ja midagi häirib...nende juures...sest aasta ju 1955...ja oma põrsapõlve esimese ratta korjasin ise kokku juppidest mis oli saadaval vanadest kuuridest ja sõprade käest. Kuid sellist esi piduri süsteemi meeste rattal ei mäleta..."Start-Sossee" ja "Sputnik" mäletan olid nigu sellised ja ka mitte stantsitud ,vaid alumiiniumist ja ääred ümaralt viimistletud. Andestage kui eksin, aga arvamus selline.Oma sodi mäest leitud jalgratta jupid panen varsti identifitseerimisse ülesse. (Kui kett maha võtta ...siis on kergem vändata)Big Grin Tervisi kõigile.

Tegelikult on alati kõige ohtlikumad inimesed ühiskonnas truualamlikud käsutäitjad kelle ainuke soov on
                                           OLLA KEEGI JA SILMA PAISTA
Vasta
#15

(26-10-2009, 18:57 PM)h2rra Kirjutas:  ... midagi häirib...nende juures...sest aasta ju 1955...
[...]
sellist esi piduri süsteemi meeste rattal ei mäleta..."Start-Sossee" ja "Sputnik" mäletan olid nigu sellised ja ka mitte stantsitud ,vaid alumiiniumist ja ääred ümaralt viimistletud.

ZIS-tehase ratas oli siinmail üldse suhteliselt haruldane, sest N.Liidu plaanimajanduses olid piirkonnad ära jaotatud erinevate tehaste vahel. Eestisse sattus eelkõige Riia ja näputäis Harkovi/Lvovi toodangut (enne Riia tootmise lõppu 1961). Seega ei andnud sellised rattad (pidurisüsteemid) siinmail tooni.

Ma ei ole ise ka 100% kindel, et selline pidurisüsteem algne on. Aga usun, et siiski on, ja mitmel põhjusel. Esiteks, käikudega jalgratastel, mida siis nt Harkovis juba toodeti, olid sellised pidurid juba tavalised. Ja mõni aasta hiljem tootmisse läinud abimootoriga jalgrattal V-901 samuti (kuigi mõjuvana tagarattale) - minu erakogus on üks algses komplektsuses V-901 olemas.

Teiseks - piduriheebel näib olevat sama stiili ja vassongi nagu leistangki, st ei paista olevat sinna hiljem külge pandud. Kui algne pidur oleks olnud rattarehvile pressiv "tald" (a la Rigad, Harkovi/Lvovi rattad), siis oleks esiporilauas auk, seda aga pole. Niisiis auguvaba porilaua korral pidi pidur olema selline, sest inglise tüüpi veljele mõjuvaid pidureid minuteada sõjajärgne N.Liidu rattatööstus ei kasutanud mitte kusagil.

Äkki on kellelgi ZISi tehase Progressi (V-110) tehasebukletti, kasutajajuhendit vms, kust saaks asjale kinnitust?

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#16

(26-10-2009, 19:12 PM)valdo Kirjutas:  inglise tüüpi veljele mõjuvaid pidureid minuteada sõjajärgne N.Liidu rattatööstus ei kasutanud mitte kusagil.

Osadel lasteratastel olid "inglise tüüpi" veljepidurid kasutuses isegi 80ndate aastate mudelitel.
Vasta
#17

Olgu, Valdo, panen veelkord lingi ZIS Progressi manuaali kohta, kolmandat korda enam ei pane!
http://photofile.ru/users/stonesdoc/3772976/86953447/
Piduri kohta küll põle!
Vasta
#18

[Pilt: zispidur.jpg]
Vasta
#19

(26-10-2009, 20:33 PM)kass Kirjutas:  Olgu, Valdo, panen veelkord lingi ZIS Progressi manuaali kohta, kolmandat korda enam ei pane!
http://photofile.ru/users/stonesdoc/3772976/86953447/
Piduri kohta küll põle!

Vaatasin, vabandan et enne kahe silma vahele jäi.

Piduri kohta on muide küll, kuigi ainult tekst ilma piltideta.

Ja sadul... kardan siiski, et on mul hiljem vahetatud. Või näiteks metallosa purunenud ja see vahetatud, jättes vana algse kahekihilise nahkkatte. Hakkan tasapidi mõtlema sadularaami vahetamisele.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#20

Oldmopedi poolt manuaalist võetud üleemises postituses toodud kirjatüki kohta võiks ehk öelda, et "ilus jutt"! Need kilomeetrilugejad, peeglid ja ketikaitsed lõhnavad rohkem "lisavarustuse" järgi, või mis?
Ja see kummile/rehvile toimiva piduri jutt ei klapi tõesti Valdo Progresi esiporilaual puuduva auguga! (Valdol on laoruumides küll kindlasti olemas mitmesuguseid auke, mida saaks porilaua külge pannaSmile).
Veelgi enam, ei klapi ka minu ZIS-i jäänuse porilauaga, ilmselt aastast 57. Üldse on minu ratas olnud palju nirum, kirjad on valged, mitte kuldsed, triibud mingit rohelise kaka värvi jne. Esipidurist jälge pole, lenks ka küll vale jne.

Oldmopedi Harkovi naisteratta V22 sadula jutu/pildi kohta ütleks, et neil oli tõesti selline tagant 2 spiraalvedruga sadul, vildi ja õhukede nahaga ja vildialuse vedrumänguga, nagu ka hiljem Harkovi Turistidel/Sputnikutel.

Valdole veel küsimus Harkovi 5o-ndate turismirataste pidurite kohta, kas olid ikka sellised pidurid naguhilisematel turistidel?
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne