(15-02-2010, 07:49 AM)Aare Kirjutas: (14-02-2010, 23:55 PM)valdo Kirjutas: ... mudelitähiseid 6X armastati panna alates 1940ndate aastate algusest neljaveolistele masinatele. See tava algas tõenäoliselt sellest, et kui nn "uuele emkale" GAZ-11 monteeriti 1940. aasta paiku katseks alla mõlemad vedavad sillad, tuli keegi mõttele nimetada seesugune masin GAZ-61-ks. Ehk muudeli ära kahekohalise numbriesimene number. See masin läks ka väikesearvulisse tootmisse.
Sellele järgnevad neliveo katsemudelid kandsid vast järgmisi numbreid - 62, 63 jne. Valdav enamik neist jäidki katsemudeliteks ja keegi neist ei tea midagi...
Gaz -63 ei olnud ebaõnnestunud auto, vaid oli seeriatootmises...
Jah, aga Sa räägid hilisemast ajast. GAZ-51 põhjal konstrueeritud neliveoline 63 läks seeriatootmisse 1948. aastal, seega mitu aastat peale sõda ja mitu aastat peale 67 seeriasse jõudmist. Selle baasmudelgi, GAZ-51 saadi praegust kuju meenutaval kujul katsemasinana valmis alles 1944. aastal, kui nii mõnegi sõlme juures võeti lendliisi Stude US6-lt ðnitti.
Kuna "uue emka" põhjal konsterueeritud neliveoline GAZ-61 sai oma mudelinime 1940 ja esimesed GAZ-67-d vurasid rindele 1942-43, siis eeldan, et kogu katsemudelite seeria 62st kuni 66ni oli valmistatud nende aastaarvude vahel ning tehaseseinte vahelt nad välja eriti ei jõudnud. Seesamane 64 välja arvatud, millest on nt Ðugurovgi kirjutanud.
Väidan, et hiljem võeti sellest reast mitmed numbrid taaskasutusse, sest kas ei teatud, et need olid katsemasinate juures juba tähistena olemas või taheti jätkata tava, et neljaveolised GAZis algavad kuuekümnega. GAZ-63 veoauto tähenduses võeti mudelinimena kasutusse eeldatavalt kas 1948, seeriatpootmise alguses, või aasta-kaks varem. Samasse auku võib tegelikult lugeda ka 1960ndate aastate GAZ-66, kus sõjaaegseid üksikuid katsemudeleid ei mäletanud enam hoopiski keegi.
Tegelikult ma osalt ka oletan, kõiki fakte ma ei tea. Aga olukorras, kus üksteise järel on ilmunud mudelid 61, 64, 67 ja 69, lausa pidid olema olemas ka vahepealsed numbrid, kasvõi tehase konstrueerimisbüroo mõtetes. Ðugurov on kahjuks juba ka surnud, kelleltki küsida enam neid nüansse pole
Ja vaevalt, et tollaseid tehasetöötajaid ka enam elus on...
Seda on varemgi juhtunud, et mingi katsemasina mudelinimi on hiljem hoopis teise ja uuema masina juures korduvkasutusse läinud.
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.