Eesti NSU tsiklid vanadel fotodel
#21

Tere õhtust!
Lehitsesin mina täna jälle seda "Automotokroonika" raamatut ja tekkis kiusatus ka siia üht - teist lisada, vb mõnda üksikut ehk  natuke huvitab...
Teoses ei ole ilmselgelt päris kõiki sõidukeid üles loetud, aga kindlasti enamik on mainitud. Ja selle järgi saab väita, et enne
I MS oli praeguse Eesti Vabariigi maadel ca 30+ NSU tsiklit, eriti hulga oli neid Tartumaal ja vist kõige enam oli mitmete aastate 2 1/2 PH mudeleid. Ja saab sellest raamatust infot ka anonüümsete fotode koju ajamiseks, no veidi vähemalt mõne asja kohta piiride koomale tõmbamiseks. Ja saan ka veidi parandada eelnevates postides tehtud vigu või puudusi.
Näiteks olen siin ja ka mujal küllaltki julgelt väitnud, et peaaegu kõik mootorsõidukid võeti sundkorras I MS puhkemisel kohe sõjasõitu tegema, aga see ei olnud päris nii. Esimene rekvireerimine oli 1914 juulis ja näiteks Riias (st ka Eestimaa Liivi Kubermangu masinad) oli seis selline, et registreeritud 181 - st tsiklist võeti 50 ja Tallinnas kohale toodud 138 - st 36 tsiklit. Muide, Riiga ilmusid kõik registreeritud sõidukid kohale, Tallinna aga kaugeltki mitte kõik.  Toungue (Väike subjektiivne märkus - Põhja - Eesti elanik oli rohkem arenenud ja mõtles oma peaga, näiteks minu esivanemad on isa poolt pärit Narva alt külast ja ema poolt Lõuna - Harjumaalt, lihtsalt teadmiseks, ilmselt juhus  Cool )
Aga järgnes veel mitmeid rekvireerimisi, sealhulgas ka saksa okupatsioonivõimude poolt ja viimaks ka Eesti Vabariigi poolt Vabadussõja tarbeks, nii et enam - vähem ikkagi suurem osa läks käiku ja omanikelt ära...
Siis veel saame raamatust lugeda, et Eduard Otsing vähemalt 1 NSU auto sai müüdud - Leo von Siversile õnnestus müüa 1913 aasta tumerohelise torpeedo kerega NSU 10/30 automobiil lahja 5600 rubla eest. Ja neid NSU sõiduautosid oli tollal Eestis üsna mitu tükki...
Jne jne jne, mida kõike huvitavat (vähemalt minu jaoks) saab sealt raamatust lugeda!  Cool
Näiteks tulles tagasi eelmises postis kajastatud 1912 NSU 3 HP juurde, no see, mille najal armastasid eesti edasipüüdlikud mehed ennast fotografeerida lasta ja ka naissoost motohuvilisi intrigeerida püüdsid...
Antud tsikli soetas endale pärnu juudi rahvusest kaupmees Jeremiah Kahn 1912 aastal 400 rubla (no see oli kataloogi hind, ei tea mina ega ka ilmselt hr. Levoll, mitu rubla tegelikult välja käidi) eest ja juba 1914 müüs ta selle soliidse sõidumasina Tammistu valla Lõo talu peremehele Märt Jaaksonile 225 rubla eest!!! (Üldse on raamatust näha, et juba tollal oli teatud seltskond sõidukite huvilisi, kel pidevalt midagi tagumikus või mujal kiheles ning pidevalt müüdi osteti ja vahetati omi sõidukeid. (Mitte nagu minu kadunud isa, kes 1979 ostis sõiduauto IŽ Kombi ja sõitis sellega oma maise teekonna lõpuni ning pärandas selle universaalse sõiduauto oma tublile pojale, kes seda siiani hoolikat, no või siis lihtsalt hoiab, et maksta selle eest, mis nõutakse).
Aga Jeremiah Kahniga läks nagu ikka Balti riikide juutidega, 1940 natsionaliseeriti tema ettevõtted ja 1941 saksa vabastajad lõpetasid Kloogal tema maise rännaku.  Sad
No raamatust võiks kirjutada veelgi, aga keda see ikka huvitab ja vb pole ka kena seda teost siin ümber jutustada, keda huvitab, see loeb ise! Igaks juhuks parandan end veel, et ka selles raamatus on mõni jalgrattapilt ja ka tollased raamatus kajastatud tegelased vahel ikka tegid jalgrattasõitu, st sportlikult tasandil, ka.
Ja tegelikult ka kõik siin teemas esitatud fotod ei ole  minu poolt lihtlabaselt kusagilt pihta pandud, mõned on ka omanike poolt heast tahtest mulle edastatud.
Vasta
#22

Tere!
Täna saatis üks kõigi foorumlaste poolt tuntud ja lugupeetud ksf! hulga NSU masinate pilte. Mõned on siit juba läbi käinud, mõned olid mul juba enne olemas ja mõnede avaldamise aeg siin teemas pole veel käes, ehk edaspidi...
Ja juba varem üks teine tubli NSU - spetsialistist ksf! on samuti fotosid saatnud.
Tänastest piltidest lisan nüüd siia Vana - Vändras elutsenud Paul Saali 1911 aasta NSU 1 1/2 HP foto, mis on küll ka Automoto kroonikas avaldatud.

   
Vasta
#23

(25-09-2021, 21:35 PM)kass Kirjutas:  .......

NSU 2 - taktilised odavad ja lihtsad elementaarmootoriga Z - mudeliseeria tsiklid said Eestis populaarseks ja nende fotosid on mul õnnestunud koguda üsna mitmeid. Ka on tänasel päeval säilinud suhteliselt palju selle mudeliseeria materjali, ilmselt pääses suur osa neid tsikleid sõjasõidu tegemisest, olid nad ju ca 10 aastat vanad ja need väikesed 2-taktilised sõideti suhteliselt läbi. Aga vb on neid siia sattunud ka peale II MS, igatahes on sakslased väitnud, et neil on Z mudelid üsna haruldased. 

Niisiis hakkan (kui viitsin) postitama NSU 175/201/251 mudeliseeria fotosid, esimene on Z175 sümboolse registreerimisnumbriga R-1. Huvitava kokkusattumusena olen just Valgast saanud ühe "vanadeasjadearmastajajamüüja" käest NSU Z tsikli bensiinipaagi.

Tere!
No tegelikult ei viitsigi ... aga pean häbiga tunnistama, et enamus voorumi teemasid ja poste mind üleüldse ei eruta ega huvita ja nõnda ma mõtlesingi, et kuda voorum kassile, nõnda kass voorumile! Ja seoses sellega ma vähemalt hetkel jätkan ikkagi selle ülivajaliku teema edasi arendamisega.
Niisiis jõudsime millalgi NSU Z mudeli fotodeni. Z - see on nsu keeles "zwei", maarahva keeles "kaks", Z mudel oli NSU - l esimene 2 - taktiline mudel, seda "Z" tähistust mudelinimes on kasutanud ka teised saksa tsiklitootjad, näiteks Zündapp, DKW, Ardie ja vb ka mõni veel...
Tegelikult mul neid Z mudeli fotosid niipalju ka just ei ole, on vist 9 tsikli fotod, kui just mõni isend mitmele fotole pole sattunud. Mõned pildid on siit foorumist ka läbi käinud, aga nagu teame, vahet pole, keegi nagu nii ei tea ega mäleta, peale mõne imeliku puudega voorumlase...
Sestap lisan siia ühe Hara kordoni piirivalve vanemallohvitseri fotod NSU Z 175 tsikli seljas. Tegemist on olnud edeva mehega, kes on lasknud teha pildid tsikli mõlemi külje pealt, aga vb on ka need pildid tehtud teadlikult selliselt, et tulevased voorumlased saaksid vaadata korralikke fotosid mitmest küljest ja saaksid võtta eeskuju oma udupiltide demonstreerimise protsessil...
NSU Z 175 oli algselt umbsilindriga ja ilma elekrilise esilaternata ja - signaalita nagu lisatud fotodel ka selgelt on näha. Lisavarustusest on tsiklil spidomeeter koos ajamiga, mida Z mudelitel tehase algvarustuses küljes ei olnud. Numbrimärkide disaini järgi saab paika panna pildistamise piirdaatumid, Z mudel nägi ilmavalgust (läks tootmisse) 1930 - nda aasta viimases kvartalis

   
   
Vasta
#24

Võhik küsib - mis on umbsilinder?
Vasta
#25

Tänan küsimast! Võhik vastab, umbsilinder on selline silinder, mis on ühest otsast umbne! (silinder ja silindripea/kaan on ühes tükis valatud, näiteks nagu aktuaalses heas Stryki statsionaarmootori teemas. ) Hilisematel Z 175 mootoritel oli juba eraldi kergsulamist (mis ei olnudki eriti kerge, st ei olnud puhtast alumiinumi sulamist detail, vaid ilmselt tsingi lisandiga) silindripea nagu Z 201 ja Z 251 mudeli mootoritel.
Vasta
#26

Hallooo!
Lisan teemasse veel mõned Z - mudelite fotod.
Ei saanud ilma Z - mudelita ka laadafotograafid, pildil on keegi tegelane EW Kaitseväe vormimütsi, seljakoti ja "vihmamantliga", usun, et need kostüümielemendid on nagu tsikkelgi kõik fotograafi lisavarustuse hulgast, seega võiks analoogseid pilte olla teisigi? Hiljem on laadafotograaf kasutanud 2 mudelit hilisemat NSU 201 ZDB registreerimisnumbriga  P 209 tsiklit, millest on liikvel hulga ülesvõtteid.

   

Siis veel 2 fotot Z mudelitest, milledel on kasutatud ohtralt lisavarustust, esilaternad ( H - 79 masinal lausa karbiidilatern ja ka "Hand/Ballhupe"), "vihmaplekid" nagu saksakeelne otsetõlge nende "põlvekaitse tuuletõkke plekkide" kohta käib ka spidomeetrid - kilomeetrilugejad. Tehase standardvarustuses neid aksessuaare nagu ka helisignaali alguseotsa Z - mudelitel küljes ei olnud. Eriti ei olnud esilaternat mudelil 175 Z, seega võib esilaterna puudumise korral kahtlustada. et tegemist on just 175 ccm mootoriga tsikliga, aga päris absoluutne tõde see ei ole, see on teooria ja kataloogitõde...

   

   
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne