22-11-2022, 19:03 PM
(Seda postitust muudeti viimati: 22-11-2022, 19:07 PM ja muutjaks oli valdo.)
Rattad on valmistatud Paidest pärit Julius Mölleri (Juli Melleri) poolt 1895. aastal Moskvasse asutatud tehases DUX.
Ühest DUXist on alles raam, keskjooksu võll, üks vänt. Ja mõlemad raaminumbrid selgelt loetavad kujul - 34124. Esisilti pole olnud, on olnud värvitud embleem.
Teisest DUXist on alles raam (veiidi keevitustega rikutud), keskjooks, vändad, ketiratas, kahvel loos laagritega. Raaminumbrid (mõlemad!) on kahjuks maha taotud, käiatud, muudesse kohtadesse on asemele löödud uus rohkmakas raaminumber 111.. Tõenäoliselt on püütud ratta ajalugu (kunagi varguse järel?) varjata. Tagakahvli harudele jäänud jälgede põhjal loeb vaevu välja 217??. Esisilt on kadunud, sildiaugud klapivad DUXi sildi omadega.
Ühele raamile külge pandud BSA vabajooks on minu pandud sinna külge, sest just niisugune seal käis.
Kaugemas tulevikus on vähemalt üks DUX restaureerida, et see oleks laiale üldsusele vaatamiseks olemas meie poolt Väätsale loodud Eesti Jalgrattamuuseumis. Küllap leiab ka ülejäänud osad - paljud neist olid tollase Inglise BSA tüüpdetailid ja midagi on meie muuseumil juba praegu olemas.
Paidest pärit Julius Möller (Juli Meller) oli lisaks suure rattatehase loojale ja omanikule ka Venemaa Keisririigi esimese autotööstuse looja (1901), Venemaa Keisririigi esimene busside valmistaja (1901), Venemaa Keisririigi esimese mootorrattatööstuse looja (1907) ning Venemaa Keisriigi esimese lennukitööstuse looja (1909). Meie poolt Väätsale loodud Eesti Jalgrattamuuseum pühendab sel laupäeval, 26. novembril toimuva jalgratta-ajaloo konverentsi Julius Möllerile ja tema toodangule. Täpsem teave - https://www.facebook.com/events/806370647244215
Ühest DUXist on alles raam, keskjooksu võll, üks vänt. Ja mõlemad raaminumbrid selgelt loetavad kujul - 34124. Esisilti pole olnud, on olnud värvitud embleem.
Teisest DUXist on alles raam (veiidi keevitustega rikutud), keskjooks, vändad, ketiratas, kahvel loos laagritega. Raaminumbrid (mõlemad!) on kahjuks maha taotud, käiatud, muudesse kohtadesse on asemele löödud uus rohkmakas raaminumber 111.. Tõenäoliselt on püütud ratta ajalugu (kunagi varguse järel?) varjata. Tagakahvli harudele jäänud jälgede põhjal loeb vaevu välja 217??. Esisilt on kadunud, sildiaugud klapivad DUXi sildi omadega.
Ühele raamile külge pandud BSA vabajooks on minu pandud sinna külge, sest just niisugune seal käis.
Kaugemas tulevikus on vähemalt üks DUX restaureerida, et see oleks laiale üldsusele vaatamiseks olemas meie poolt Väätsale loodud Eesti Jalgrattamuuseumis. Küllap leiab ka ülejäänud osad - paljud neist olid tollase Inglise BSA tüüpdetailid ja midagi on meie muuseumil juba praegu olemas.
Paidest pärit Julius Möller (Juli Meller) oli lisaks suure rattatehase loojale ja omanikule ka Venemaa Keisririigi esimese autotööstuse looja (1901), Venemaa Keisririigi esimene busside valmistaja (1901), Venemaa Keisririigi esimese mootorrattatööstuse looja (1907) ning Venemaa Keisriigi esimese lennukitööstuse looja (1909). Meie poolt Väätsale loodud Eesti Jalgrattamuuseum pühendab sel laupäeval, 26. novembril toimuva jalgratta-ajaloo konverentsi Julius Möllerile ja tema toodangule. Täpsem teave - https://www.facebook.com/events/806370647244215
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel