28-03-2012, 12:13 PM
(27-03-2012, 22:07 PM)hillar2 Kirjutas: ...
Üldjoontes kasutatakse õhkpiduritega haagiseid ohutuse pärast - kui tagant ära tuleb jooksevad pidurid peale.
...
väide on üldjoontes küll õige, kuid ei kehtinud 1/6-l maakeral. (ja ka lääne vanemal toodangul)
Zil-i ja Kamazi taha haagitavad 2 teljelised, ei omanud akukambritega pidureid ehk, siis kui õhud maas, siis pidurid puudusid. Kui haage juhtus teel olles "jalutama" minema, siis tegi seda ikka pikalt ja põhjalikult. "käsipidur" käis vändaga tiisli pealt, kuid... haagist lahti ühendades olid klotsid kohustuslikud.
Vene haagistel, enamasti küll üheteljelistel, kasutati hüdraulilisi pidureid laialdaselt. Aga hüdro ei olnud ühenduses auto omaga, vaid kasutati inerts süsteemi, kus haagise tiisel oli ühenduses tavalise piduri peapumbaga, pidurdades surus tiisel läbi leevendusvedru kolbi ja pidurid oleks pidanud toimima. Enamasti seda muidugi ei juhtnud... lageda taeva all seismine ja olematu hooldus tegid oma.
Tagurdamiseks oli ette nähtud tiisli stoperdamine.