Suht raske on midagi tarka öelda, sest neid 150-id liigub mitmes variandis.
Neli või rohkemgi aastat sai tööd tehtud n.ö, "vana Keto-150-ga".
Vahepealse "ülemineku" variandiga pole töötanud ja nüüd pool aastat "roolin" tõstuki otsas pead =Keto-150 Supreme=
http://forum.automoto.ee/attachment.php?aid=29372
Kusjuures seda viimast, mis pildilgi, on juba jälle muudetud ning sõltub, millise variandi otsa komistad.
Üldiselt olen ma rahul, pea on pea, niblimist tahavad nad aeg-ajalt kõik saada. On olemas loomulikult paremaid, lihtsamaid, kiiremaid, töökindlamaid agregaate (LogMax, Ponsse näiteks). Sel teemal pole mõtet vaielda. Kõik sõltub, millise masina otsa riputada, mida selle peaga teha tahetakse.
Keto-150 sobib lageraidele ja harvendusele, kerge massiga alusmasinale.
Üsna kompaktne, lühike pea ja nii mahub temaga päris hästi kasvavate puude vahele e. harvendustes õiendama. Tööd teha kannatab.
Tõsi, jämedad üle 45cm langetusmõõduga puud kipuvad esimeste palkide kättesaamisel vahelt välja kukkuma, aga on nendegagi toimetulemine täiesti õpitav, eriti meie metsades, kus kuusk-mänd omab kiiresti kahanevat koonust ja peale paari palgi kättesaamist läbimõõt kahaneb 30kopikatega cm-ks. Ponsse pea haarab puu sülle ja rullid toetavad kenasti ka altpoolt, Ketol hakkab toetamine umbes 35cm diameetri pealt.
Ideaalne puu sellele peale on langetusmõõduga 30-40 cm. Tootlikus kõige suurem, vähe pusimist (ettelõige, esimesed tükeldamised).
*Plussid
1. Kindlaks plussiks on pikkuse mõõtmine lindi pealt, pikkuse täpsus.
Andur asub hüdromootori otsas, kuid on ka pealt mõõtva hammasrattaga variante, mida ei kiida ja selline asi tuleks kohe ümber ehitada - midagi keerulist selle toimingu juures pole.
2. Lühike, kompaktne - harvendustes hea vehelda nii et ei teeks kasvavatele puudele liiga.
3. Voolikud hästi pakitud, ei tolkne ja vähe võimalusi ühendusotste lõhkumiseks. Samas kergesti ligipääsetavad, kui tekib vajadus vahetamiseks.
*Miinused
1. Laisk kiirus (4m/sek, võib-olla ka pisut rohkem, aga arvestama peab ikkagi neljaga).
2. Ketiõli kulu. Ketiõli vajavad lisaks saeketile ka lindid. Kulu 8h/u.6-10 liitrit max. olenevalt metsast, saagimise kordadest.
3. Konstruktsiooniline eripära, palju liigendeid ja pukse, rohkem kui Ponssel ja LogMaxil näiteks. Tahab ikkagi vähemalt kord aastas kogu kupatuse laialiharutamist, pukside ja mõningate tappide vahetust.
4. Veolindid ja nende alusteed pole kah just odavamate killast. Seda enam, et Supreme omad on kallimad, kui vanal 150-l. On lõigatud 15 000 tm (tehase praagid juhtusid), tavaliselt kuskil 150-170 000 juures (ehk u. kaks aastat pidevat tööd) hakkavad lindid esimesi kulumise märke näitama, edasi järgneb kiire lagunemine...
5. Rotaator on harjumatult jõuetu. Kuid kõigega harjub ja kasutades teisi töövõtteid ei pane seda tõika varsti tähelegi.
6. Ei salli jämedaid oksi, nagu haaval ja kasel, karjamaal kasvanud kuusel. Aga selle hädaga on üldiselt kõik pead kimpus, sealt ka suuremad lagunemised, tappide murdmised ja raua rebenemine.
Nüüd sai miinuseid kamaluga, plusse justkui polekski
, aga see ei tähenda, et tegemist oleks mingi täieliku pasaga.
Mulle näiteks ta sobib, tean ja tunnen seda agregaati juba aastaid ning Logmani külge ei oskaks mingit muud pead tahtagi, mis oleks massilt niisama kerge ja väikeste gabariitidega.
Vahepeal poogiti tehases küll otsa AFM-i ja Kesla omagi, aga kes nendega toimetasid (meie firmast), arvasid ikkagi, et ketoga oli parem tööd teha. Võta nüüd kinni....???
Arvutist.
Varemalt ühildatigi Keto-150 Epec'iga. Väga lihtne arvuti oli, odav pealekauba ja töökindel, ilma mingisuguste sünnivigadeta.
Viimastel aastatel, kui RMK hakkas nõudma andmeside olemasolu ja tihedat kalibreerimise läbiviimist, siis tuli üle minna Motomit'ile. Täpsemalt Motomit IT või IT+ on see, millega saab PRD faile kokku joonistada.
Motomit on laiemate võimalustega, kui Epec. Epec oli algeline, "puust" .
Suurim miinus Motomiti juures on tema ülim tundlikkus igasuguste väiksemate lühiste või juhtmete katkestuste suhtes.
Epec oli küll puisem, aga kindlam sõber, teda sellised vead ei loksutanud. Tegi tööd niikaua, kui ühendus lõplikult katkes ja siis see operatsioon lihtsalt enam ei toiminud - vedasid uue kaabli, kuhu tarvis ning asi vask
.
Motomitile oleks mõistlik lisaks soetada suurema ekraaniga Sunit (saab faile metsast saatma hakata ja tööaken kah suurem ning selgem), aga see on juba kallis investeering (u. 60000.-eeki). Põhimõtteliselt ajab failide saatmise operatsiooni ära ka tavalise läpakaga.
http://forum.automoto.ee/attachment.php?aid=29377
http://forum.automoto.ee/attachment.php?aid=29952
http://forum.automoto.ee/attachment.php?aid=29953
http://forum.automoto.ee/attachment.php?aid=29954
See MotomitPC kiri seal Suniti ülaserval ei tähenda suurt midagi - meeste omalooming
.
Ja ega vist olegi teisi odavama otsa kompuutreid nii varnast võtta, mis harveritele peale pakkida, kui masina tootja ise miskit windowsiga jooksvat ei tooda nagu Ponsse Opti näiteks.
Ma nüüd muidugi ei tea, mis Epecist saanud on. Oli ta ju Motomitist tegelikult kordades odavam riist. Jooksevad nad ajaga kaasas või mitte, aga millegi pärast "ratsastavad" odavamate harverite tootjad omi konesid parema puudumisel (minu arvamus) jätkuvalt Motomitiga. See siis selline märk, mis justkui universaalne või niimoodi... kopadki kasutavad metsavarustuses neid.
Edit:
Leidsin Epeci kodukalt nii mõndagi huvitavat.
Varemalt kasutati Keto käimaajamiseks 4W30
http://www.epec.fi/docs/184-TDU-Epec_4W30_eng.pdf , siis tuli 4W50,
http://www.epec.fi/docs/184-yr4-Epec_4W50_en.pdf , millega isegi aastaid tööd sai tehtud.
Minu jaoks teada-tuntud pill ja väga hea hinnaga korralik tegija. Kahjuks puudub neil PRD-faili tegemise võimalus ja seega täna RMK-liinis töötamiseks suht mõtetud riistad. Isegi kui riigimetsaga pole end plaanis siduda, siis ikkagi on need kotakad eilse päeva materjal. Kodumajapidamisse vaja, siis veel jah, omale või sõbrale palki ja küttepuid hää valmistada, töökindlad pillid pealekauba.
Aga nüüd on ilmunud lagedale midagi tiba värskemat ehk siis 4WHerman ja see tundub, on juba tilluke samm edasi:
http://www.epec.fi/185.html
USB-port ja teisem ekraan ning põhiline - tootja kinnitab PRD-faili transportimise võimalust, nii et enne Motomiti soetamist tasub tõsiselt tutvuda tolle Hermaniga ning teha alles siis ostuotsus.