Kui Boschi mehaanilise pumbaga mootorit vaadata, siis sõiduauto peal tal pöörete regulaator toimib väga kitsas vahemikus ja see seletab ka selle miks sidurit lahutades pööre tõuseb ja gaasi andmata välja sureb.
Regulaatori sees on selline vedrupakk:
Vasakult kõige esimene vedru hoiab tühikäigul ühtlast pööret ja ta on nii lühikese käiguga selleks et mootorit käivitades ei saaks niipalju kütet anda et musta viskaks.
See vedru surutakse lõpuni kokku kuskil 1200 pöörde juures ja siis mingi maa on gaasihoob dosaatoriga jäigalt seotud ja pedaal väga tundlik seepärast.
Kuskil 1800-3000 pöördest alustab tegevust keskmine vedru ja see on tüüpiline maanteesõidu asend, kus see vedru muudab gaasipedaali sujuvamaks ja aitab mingil määral kompenseerida tõuse ja raskemat vedu.
Maksimaalpöördeid piirab aga parempoolne vedru ja see asub tegevusse kui gaasihoob on lõpuni ja pööre peaaegu maksimaalne.
Vedru raam aga võimaldab kõik selle värgi jõuga tagasi lükata et regulaatori purunemisel saaks pöörde alla pedaali vabastades.
Mootori iseloom muutub päris kõvasti kui seda väikest vedru pikemaks venitada.
Oma volkari diislil ma venitasin ja tulemusena on gaasi andmata võimalik kohalt minna.
Traktoritel ja liikurmasinatel ning osadel veokatel aga on see pump sellise vedruga:
Paljudel mootoritel näiteks laadurite peal pole ka seda väikest vedru ringi sees ja seal määrab selle üheainsa vedru tasakaal mootori pöörded ja koormuse tõustes saab dosaator minna maksimaalse etteande asendini mida antud juhul vaja on.
Seega peaks vedru ära vahetama kui väga head tulemust tahta.
Selle välise regulaatori kasutamine diislil oleks vähe naljakas kus üks asi dubleerib teist ja kumbki ei saa normaalselt toimida.
Elektrilise pumba või commonrail süsteemi puhul toimib see pöörete hoidmine ainult tühikäigul ja seda ilmestab see gaasiasendi kaart, mida nimetatakse Drivers Wish:
Siin on üleval mitu protsenti on pedaali vajutatud, vasakul mootori pöörded ja tabelis kus need ristuvad see kütusekogus mis pump väljastab.
Mootor töötab kuskil 500 pöördega tühikäigul ja kui pööre peaks edasi tõusma langeb küttekogus kahele ja veel tõustes nullile ja nii hoitakse tühikäiku.
Kui nüüd pööre langeb, siis küttekogus saab suureneda kuni 14mg ja siis sureb mootor välja.
See 14 on sinna mul endal kirjutatud et autoga oleks lihtne kohalt minna kuid muidu on seal 6.
Kui me nüüd sõidame 1501 pöördega ja pedaali asend on 35% ja sidur ära lahutada hakkab pöörde tõustes küll kütusekogus langema aga kuna isegi 4845 pöördega on see suurem kui tühikäigul käimiseks vajalik tõuseb pööre piirajani.
Loomulikult pole see ainuke map, mis mootori tööd juhib vaid teine tähtis asi mis määrab kui lihtsalt mootor välja sureb on momendipiiraja, mis paneb paika max pöörded.
See piirabki ära et kui me ka pedaali põhja vajutame ei jõua 600 pöörde juures mootorisse üle 25,5mg kütust.
Kui pööre langeb alla tühikäigupöörete lubatakse mõningane tõus, kuid mida uuem auto seda vähem ja euro 5 autodel lõigatakse seal 480 pöörde juures küte nulli ja mootor sureb välja kuigi meil võib pedaal põhjas olla.
Loomulikult on neid kahte tabelit muutes võimalik saada ka traktorile sobivat regulaatori karakteristikut ja see on põnev maailm, kuid see asi on jälle teemast mööda ja võib vabalt ära kustutada.