Punane Raamat
#1

Vaadates varjupaiga üha kosuvat autodeparki on uskumatu, et kas tõesti võib olla N Liidus toodetud masinaid, mis Järva-Jaanis poleks esindatud. Isegi oma automobiilses lühinägelikkuses leidsin terve rida autosid, mis vääriks säilitamist, kuid ei ole seal kus peaks. Kui kirjutaks üles kõik Järva-Jaanist puuduvad autod üles ja nimetaks tekkivat nimistut „punaseks raamatuks”?
Punane raamat aitaks kontsentreerida tähelepanu autodele, mille eksistents ajas ainult kahaneb. Ehk aitab puust ja punasena ette tehtud nimekiri nii mõnelgi foorumlasel avastada väärtuslikku masinat naabrimehe kuuri alt või vanaisa hoovist. Ja iga foorumalne on palutud „punasesse raamatusse” kantud masina omanikule tegema ettepanekut masina annetamiseks varjupaigale. Igavene kuulsus koos internetti graveerimisese, muuseumi kroonikaraamatusse kandmise ja senikogematut hingerahuga on garanteeritud.
Vältimaks laialivalguvust püüaksin ka määratleda masinaid, mis üles tuleks täheldada. Masin peaks olema:

toodetud Nõukogude Liidus peale 1944. aastat kuni antud riigi maise eksistentsi lõpuni (25.12.1991 kell 19:33);
olnud kasutuses Eesti territooriumil eelmises punktis nimetatud ajavahemikul;
mitte esindatud varjupaigas;
olnud seeriatootmises;
reaalselt Eestis eksisteerima;
(vähemalt tehasest väljatulnuna) sisepõlemis- või elektrimootoriga;
ettenähtud sõitmiseks üldkasutataval teel;
B-D kategooria juhiloaga juhitav.

Ettepanekud nimekirja spetsifitseerimiseks on teretulnud (mootorrattad??), samuti kahtlen, kas on mõtet üles märkida masinat milline näiteks (vist ainsana Eestis?) eksisteerib Priit Kuldsaare valduses – sellise masina saamine varjupaika on vähetõenäoline. Et nimekiri hoomamatult pikaks ei muutuks jätaks esialgu välja kõikvõimalikud haagised ja N. Liidu avarustes toodetud sõidukid, mis kunagi siia ei jõudnud. Samuti pole ehk mõtet välja tuua mudeleid, mis erinevad üksteisest ainult mootori poolest (Ladade mudelitel on esindatud vist kogu tehase mootorivalik???). Kui tulevikus peaks nimekiri kokku kuivama saab alati nimekirja kriteeriume laiendada. Ja nimekiri ei pea olema alus varjupaika saamiseks, vaid pigem soovitus. Usun, et muuseumipapa võtab lahkelt vastu ka masinaid, mis mingil põhjusel nimekirja ei kuulu.
Püüan „seemneks” mõned puuduvad mudelid kirja panna. Vabandan juba ette oma suhtelist võhiklikkust mudeli spetsifitseerimisel, eriti just veoautode osas, kus kasutan rahvalikemaid nimetusi. Et ka minusugune võhik aru saaks mis masin numbrijada taha peitub võiks igale lisatavale masinale sulgudes lisada arusaadavama nimetuse. Minu poolt siis sellised isendid:

Bussid:
KAVZ-3270
Uraletz;


Veoautod:
GAZ-53 piimaauto


Sõiduautod:

M-402
M-403
M-408
AZLK-2140SL
VAZ-2102
VAZ-2103
VAZ-2104
VAZ-2105
VAZ-2107
VAZ-2108
VAZ-2109
VAZ ??? Oka
ZAZ 11?? Tauria

Ootan kõiki foorumlasi alustatud nimekirja täiendama/parandama! Vaimusilmas näen juba TARi Tartu puuduvat mudelivalikut üles täheldamas. Ja mis ka mitte ei võiks mõni ladaklubilasest automoto foorumlane siinsest üleskutset ladaklubis korrata – Volga klubi on annetamas varjupaika oma austatava margi lipulaeva, muhuklubi on hoolitsenud oleva väeti venna eest – Nõukogude omaaegne rahvaauto on varjupaigas esindatud ainult kahe mudeliga….

Pulmasõidud vana Volgaga, saunabussi ja RAF "Kutsikas" rent - www.suhtesepp.com
Vasta
#2

Kindlasti peaks nimekirjas esindatud olema ka Varjupaigast siiani puuduvad, nõukogude perioodil meie teedel liikunud sõidukid endiste sotsialismimaade (Poola, Tšehhoslovakkia, Saksa DV, Ungari) autotööstuse toodangust, kuna mõni aeg tagasi võeti Varjupaiga juhatuse poolt vastu põhimõtteline seisukoht alustada ka nende kogumist. Panengi siis ühte-teist sellest valdkonnast kirja:

Poola:

Nysa
Žuk
Star (Meil oli küll üsna vähelevinud mark ja ehk suht võimatu leida, aga mine tea...)

Saksa DV:

Multicar 25, mida oli väga palju versioone
IFA W50

Tšehhoslovakkia:

Avia 20/21
Avia 30/31
Škoda-LiAZ sadulveok nii vanem kui ka uuem tüüp
Praga V3S
Nagu aru saanud olen, siis trolli Škoda Tr14 saamiseks on plaanis juba samme astuda.

Ungari

Ikarus 620
Ikarus 260
Ikarus 280
Ikarus 250/255/256

Nõukogude auto- ja bussitööstuse toodangust mõned Kris`i nimekirjas mitteeksisteerivad sõidukid:

Bussid:

RAF-251
LAZ-697R
LAZ-699R
LAZ-4202

Veoautod:

KAZ-4540 Kolhida
Ural kõik versioonid
KrAZ kõik versioonid
MAZ kõik versioonid peale kalluri MAZ-5549 ja MAZ-200 baasil staabibussi
KamAZ kõik versioonid
ZiL-133GJa
ZiL-4331




Vanade traktorite omanikud ja huvilised Facebook`is: https://www.facebook.com/groups/vanatraktorid/

Minu kanal YouTube`is: http://www.youtube.com/user/Kolhoos1?feature=mhee
Vasta
#3

Oka on VAZ-1111 ja Tauria ZAZ-1102

Vanade traktorite omanikud ja huvilised Facebook`is: https://www.facebook.com/groups/vanatraktorid/

Minu kanal YouTube`is: http://www.youtube.com/user/Kolhoos1?feature=mhee
Vasta
#4

Et siis varjupaigast puuduvad mudelid, mis on 1944-90 Eestis olnud masskasutuses, kuid nüüdseks peaaegu kadunud ja varjupaigas ei ole?

1. PAZ-652 - äkki meil õnnestub siiski Eesti pealt üks varjupaigakõlbulik vrakk leida (tervet vist enam mitte)?

2. Vanatüübiline KAG (eest kolmeosalise aknaga) - varjupaigas on juba hilisem, PAZi klaasidega isend

3. Turist-LAZ (ümara tagumikuga ja katuseakendega) - kardan, et enam ei leia, st Eestis ei ole väliselt tervet Sad

4. TA-1 - usun, et kindlalt enam ei leia Sad

5. TA-1A - ehk nn ühe akna võrra pikem GZA-651 - usun, et kindlalt enak ei leia Sad

6. GZA-651 - kardan, et kõik säilinud 51 ninaga bussid on KAVZid (Saaremaa isendit peab kontrollima!) Ehk ka lootust eriti ei ole

7. MAZ (härg) 200 kastivariant (buss on juba) - ehk veel leiab? Venevere oma ära ei anta?

8. Ikaruse varasemad ümarad mudelid - neid oli enne 2xx seeriat väga palju erinevaid, varjupaigas on vaid Lux. Lootus kõiki mnudeleid saada on väike Sad

9. LIAZ buss, kasvõi see uuem variant, mis Ida-Virus veel hiljuti kurseeris liine.

10. Troll 9Tr - ehk leiab kusagilt veel miski kobeda ümara trolli kere? Mõned veel on alles ju... Lootus ei ole kadunud päris...

11. Troll ZIU - kas nr 6 kere on veel alles ja terve? Kannatab vedada?

12. ZIS-154 buss ... ei ole mingit lootust minu arvates... Sad

13. ZIS-155 buss. Mina tean vaid ühte isendit Viljandimaal ühe huvilise käes taastamist ootamas. Äkki leiab veel mõne varjupaiga jaoks? Miski 10-15 aastat tagasi oli neid Ridali lennuväljal soojakutena vedelenud - ega enam alles ei ole?

14. ZIS (ZIL)-127 buss. Üks on Pärnus huvilise käes, teiste saatusest ei tea midagi. Äkki loodaks imet, et veel ühe terve kere vähemalt välja tuleks? Väga ilus asi...

15. GAZ-53F oma "õige" radiaatorivõrega (suur tuli ülal, 1960ndad). Saaks hädakorral parra suvalisele pika kastiga 53le teise võre peale, oleks ka veidi vaatamist...

Ehk minu poolt 15 isendit esimese matsuga punasesse raamatusse...

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel
Vasta
#5

No nii - nüüd tahetakse muuseumipapa vist päriselt põhitöökohalt võõrutada ... Iseenesest poleks selles halba midagi, saaks täie pühendumusega alaga tegelema hakata. Aga paraku jääb see mõte küll (vist) pikaks ajaks vaid unistuseks. Sellegipoolest on mul heameel, et Kris on tabanud täpselt märki : sama mõtet oleme siin isegi mõlgutanud, kuid julgemata sellega foorumikaaslaste ette tulla. Kui nüüd tõepoolest asjast asja saab, saame alustada isendite selekteerimisega (mille puudumist on justkui meile ette heidetud) Punase raamatu süsteemi võime seni kasutada, kuni territooriumil ruumi jätkub, või keegi "suurematest isadest" otsustab seda meile valla reservmaast juurde eraldada. Igaljuhul Kris`ile suured tänud põneva ettepaneku tegemise eest!
Minu oodatavad pakkumised Gaz 51 baasil eri mudelite näituserivi pikendamiseks : rallikas, puhtija-laadija, sadul(?), piimapütt(?), tõstuk(?)
Vasta
#6

Ma panin lihtsalt mõned isendid kirja, mille osas võiks Eesti peal ringi liikudes silmad lahti hoida. Et siis kui leiab miski enamvähm ühes tükis isendi (kere), mis kannatab transporti, siis oleks VÄGAGI mõistlik päästeaktsioon algatada.

Minu mainitud 15 aparaadi korral on tegu selliste isenditega, et mida lähiaastatel ei leia, neid ei leiagi enam Sad Ehk siis tulevased põlved vaatavad ainult fotosid ja võibolla mõne käsitööhuvilise tehtud pisimaketti...

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel
Vasta
#7

Äärmiselt haruldane aparaat,kuid Eestis neid mõni ikka oli: JerAZ-3730.
Siis on ka mõni IZ-2126 Eestimaal liikunud (vahest isegi mõni liigub veel).
LuAZ-969 ("seebikarp")
Tšaikad,ZIM (kardan,et läheb muidugi kalliks)

Bussidest veel:

PAZ-3205 buss
PAZ-3201 buss (4x4 672)
PAZ-3742 "Pingviin" (672 furgoon)
ZiL-LiAZ-158 (teada Eestist vaid üks risu Laitses)
Uuemad LiAZ-bussid (677 või 677M,5256)
Kolhoosibusside Eestis liikunud sortiment on üks paras müstika,sellest on J-Jaanis õnneks esindet nii TA-6,Kuban,Tšernigov,PAG,KAG. Paraku ei tea,kas Progresse,Gomeltšanineid,Tadžikistane,Gorizonte jne Maarjamaal üldse liikus.

Veoautod:

Mosse 2733 või 2734 (2140 ninaga kaubik)
GAZ-51/52 erivariantidest lisaks elektrimontööride teleskooptõstukid (TVG-15M),GAZ-66 omadest postipuurid (BM-302).
GAZ-3307/3507 (uue kabiiniga 53)
ZiS-151
Ümara kabiiniga Kolhidad on vist paraku kõik hävinud (mudelid 606 ja 608) Sad
Ural-ZiS 355 (kahtlane,kas leiab enam...)
MoAZ (skreeperite kõrval olevat liikunud ka kallureid)
BelAZ
MAZ-7310,535 vms armee neljateljeline variant (ehk oli mõni sellline imemasin ka tsiviilkasutuses)

Idabloki tehnikast lisaks veel Roburid ning Autosani bussid.
Vasta
#8

OT aga kas meil liikkus 4x4 PAZ-3201 ja IZ-2126?

Veel lisada siis: TA mudelid ja erinevaid tuletõrje autosid.
Vasta
#9

3201: kindlalt mäletan sellist olevat olnud Haapsalu "Laine" sanatooriumil kuskil 1980.aastate lõpus.
2126: N.ajal ei saadud selle tootmist kuidagi käima ning N aja päris lõpus kõveraid teid pidi mõni üksik selline riiki tiksus.
Eelmises postituses unustasin idabloki toodete hulka lisada ka mõne Tatra (kasvõi 815 kallur).
Vasta
#10

kris Kirjutas:Veoautod:
GAZ-53 prügiauto
Neid oli ka mitu varianti:

[Pilt: t_92_3.jpg]

[Pilt: t_autoexport_53m.jpg]

[Pilt: t_autoexport_1969_m-30.jpg]

[Pilt: t_autoexport_m-30.jpg]

GAZ-51 baasil prügiaurtot pole vist lootustki leida.

[Pilt: t_91.jpg]

[Pilt: modules.php?name=Forums&file=download&id=13387]



Vasta
#11

Lisada võib vist ka M433/434 ning samuti Gaz 20, 22, 24 baasil tehtud kaubaveofurgoonid. Miks mitte furgoon Ladagi Smile
Vasta
#12

wax Kirjutas:Lisada võib vist ka M433/434 ning samuti Gaz 20, 22, 24 baasil tehtud kaubaveofurgoonid. Miks mitte furgoon Ladagi Smile

Kaubaveo-24 on varjupaigal olemas. Kast oli suvel väga vahvalt ja sihipäraselt peenrana kasutusel muide Smile Kui ma ei eksi, on see oilt Eesti Ekspressiski käinud.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel
Vasta
#13

TA-dest tuleks kindlasti silmad lahti hoida kõikide TA-942-seeria ja TA-9 seeria furgoonide osas. Kahjuks kadus hiljuti maamunalt see siin: http://kodu.pri.ee/ta/index.php?sisu=baas&ID=219
[Pilt: 821_TA-942_TA_2.jpg]
Vasta
#14

Olaf Kirjutas:Mul oleks varjupaigale pakkuda täiesti tasuta üks Zaz "Tauria", täitsa originaalne ja ühes tükis, olemas ka uus number. Auto ise asub Saaremaal.

Peame varsti juba nimekirja hakkama lühendama.....

Pulmasõidud vana Volgaga, saunabussi ja RAF "Kutsikas" rent - www.suhtesepp.com
Vasta
#15

Nimekirja lühendada pole vaja. Tõenäoliselt kõiki eelnevates postitustes äramainitud sõidukeid ei õnnestu Varjupaika niikuinii soetada, kuid nagu Kris isegi teema avapostituses kirjutas, võiks asi olla mõeldud ehk pigem selleks, et kaasfoorumlased teaksid paremini huvipakkuva tehnika osas silmad lahti hoida.
Eespool kaasfoorumlase mrali mainitud Tatra ja Robur veokeid ning Autosan busse liikus meil nõukogude perioodil üsna vähe. Praegu on kasutusel veel mõned 80.-tel aastatel eeskätt teedevalitsuste kasutuses olnud Tatra T 815 baasil teleskoopnoolega ekskavaatorid.
  

Vanade traktorite omanikud ja huvilised Facebook`is: https://www.facebook.com/groups/vanatraktorid/

Minu kanal YouTube`is: http://www.youtube.com/user/Kolhoos1?feature=mhee
Vasta
#16

Kõiki eriotstarbelisi masinaid on aga ilmselt võimatu üles loetleda; täna on näiteks foorumisse ilmunud teema gaasiveokitest. Tänavakoristusmasinaid valmistati samuti mitut marki nõukogude veoautode baasil...

Vanade traktorite omanikud ja huvilised Facebook`is: https://www.facebook.com/groups/vanatraktorid/

Minu kanal YouTube`is: http://www.youtube.com/user/Kolhoos1?feature=mhee
Vasta
#17

Varjupaigast on puudu ka vana ninaga UAZ:
http://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=12337
Kui kuidagi selle saaks Järva-Jaani ära tuua, siis saaks sellest vähemalt butafooria teha, sest teadaolevalt pole rohkem sellise ninaga UAZe säilinud Eestimaal.
Vasta
#18

valdo Kirjutas:7. MAZ (härg) 200 kastivariant (buss on juba) - ehk veel leiab? Venevere oma ära ei anta?
Ehk minu poolt 15 isendit esimese matsuga punasesse raamatusse...

Ma kastikat vist ei tea aga lennuvälja paakautot Raplamaal ühes õues kohanud. Tassis tuttav endale kaks tükki koju, et tarbeveokat ehitada aga niisama seisma nemad jäivad. Üks oli tsistern, teine vist paljas veerem kabiiniga, ilma pealiseta. Ei tea aga jällegi kas enam alles, viimane kontakt inimesega olnud aastat kümme tagasi.

loll on loll olla.
Vasta
#19

Lisaksin omaltpoolt nimekirja "Nõukogude inimese auto," mille kirjeldused leiab siit: http://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=10136
Vasta
#20

Tegelikult lisaks ka ZAZ-968Mi, mida rivis seismas pole.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 2 külali(st)ne