25-01-2010, 17:18 PM
(Seda postitust muudeti viimati: 25-01-2010, 17:23 PM ja muutjaks oli valdo.)
Profiililt on ta peaaegu üksüheselt identne sõjajärgse Riia ratta esiratta rummudega (kardan, et sealt on Riia tehase konstruktorid snitti võtnud, pildi Riia rummust leiad siit). Firmamärk - kolm tähte EHB - asetseb külgsuunas väljavenitatud rombi sees. Kodaraauke on 32 - sakslasele omapärane, sest (erinevalt inglastest) armastasid nad ka esirattal kasutada 1930ndatel aastatel tüüpiliselt 36 kodarat. Ma ei olegi vist näinud ühtki Saksa selle ajastu 32 auguga esirummu, 32ne esiratas näis olevat inglaste monopol tollal.
Niisugune 32ne EHB rumm oli monteeritud jalgrattatehases Kiir (endine ARE, nimetati ümber peale natsionaliseerimist novembris 1940) tõenäoliselt 1941. aasta algul valmistatud jalgrattale. Oli selgelt näha, et rataste koosteliinil ei oldud 32 kodaraga harjutud, sest toorikvelje sisse 32 augu puurimine oli olnud jalgrattatehase Kiir (endine ARE) töölistele raske pähkel. Veljering on nimelt jaotatud 32 osaks valesti. nii et mõned kodaravahed on jäänud aukude puurimisel palju suuremad kui ülejäänud. Seevastu tagaratta velg tüüpilise 36 kodaraga on jaotatud ühtlaselt (tõenäoliselt oli selle jaoks tehases mingi matriits/rakis). Märkasin seda anomaaliat siis, kui ratastest kodaraid välja võtma hakkasin.
Siit küsimused kaasfoorumlastele:
- Kas keegi on ka peale minu trehvanud nägema EHB-markeeringuga esirummu? Kui jah, siis kas 32- või 36-augulist?
- Kas siin foorumis on jalgrattaomanikke, kelle omanduses on jalgrattatehase ARE või Kiir toodangut, millel on all enda esimene ratas? Kui jah, siis milline esirumm on kasutusel?
- Kui siin foorumis on varasemate ARE rataste omanikke, mille esiratas/rumm on algne, siis oleks huvitav teada nende esirummu marki ja kodarate arvu (Arnol peaks olema nt Sport).
Niisugune 32ne EHB rumm oli monteeritud jalgrattatehases Kiir (endine ARE, nimetati ümber peale natsionaliseerimist novembris 1940) tõenäoliselt 1941. aasta algul valmistatud jalgrattale. Oli selgelt näha, et rataste koosteliinil ei oldud 32 kodaraga harjutud, sest toorikvelje sisse 32 augu puurimine oli olnud jalgrattatehase Kiir (endine ARE) töölistele raske pähkel. Veljering on nimelt jaotatud 32 osaks valesti. nii et mõned kodaravahed on jäänud aukude puurimisel palju suuremad kui ülejäänud. Seevastu tagaratta velg tüüpilise 36 kodaraga on jaotatud ühtlaselt (tõenäoliselt oli selle jaoks tehases mingi matriits/rakis). Märkasin seda anomaaliat siis, kui ratastest kodaraid välja võtma hakkasin.
Siit küsimused kaasfoorumlastele:
- Kas keegi on ka peale minu trehvanud nägema EHB-markeeringuga esirummu? Kui jah, siis kas 32- või 36-augulist?
- Kas siin foorumis on jalgrattaomanikke, kelle omanduses on jalgrattatehase ARE või Kiir toodangut, millel on all enda esimene ratas? Kui jah, siis milline esirumm on kasutusel?
- Kui siin foorumis on varasemate ARE rataste omanikke, mille esiratas/rumm on algne, siis oleks huvitav teada nende esirummu marki ja kodarate arvu (Arnol peaks olema nt Sport).
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel