Oh neid Austraalia automehhaanikuid küll! Millalgi ma siin kirjutasin, kuidas õlivahetuses poolteist normi õli sisse kallati. No see selleks. Paar päeva tagasi leidsin, et peaks paari uusi kumme ostma, enne kui vanad päris šlikkideks muutuvad ja politseile norimisainet pakkuma võivad hakata. Käisin siis üleeile ja ostsingi uued kummid. Sealsamas pandi need muidugi autole alla ka ja kui juba rattad alt ära, siis ei jätnud ma mitte soodsat võimalust kasutamata, et uurida, kas peab näiteks pidurivoolikutele täiendavad kihid teipi ümber mässima või et kas piduriklotsidest on veel midagi alles või käivad juba töösilindri kolvid vastu ketta maiseid jäänuseid (OK, neid kahte viimast väidet paluks võtta eluterve huumoriga

). Kehva üllatusena avastasin, et krrrt! mõlemad esimesed poolteljeotste kummikatted on puruks. Ja alles mitte ammu sai neid kontrollitud. Ja nüüd sedasi mõlemad korraga. Õnneks tundusid olevat küllaltki "värskelt" ehk mitte tuhandeid kilomeetreid tagasi läinud. Vähemalt hea, et avastasin enne, kui oleks kuhugi liiva sisse väikest offrõudimist tegema läinud. Mis seal ikka. Sai lähedalolevas remonditöökojas (suht mainekas firma kusjuures) tänaseks aeg kinni pandud. Lendasin hommikul kenasti kohale, jätsin auto sinna, oma telefoninumbri kah. Et kui valmis, siis helistavad. Ja sõitsin ise rongiga Fremantle'i vanglaga tutvuma (ai, kuidas oleks tahtnud, et sel hetkel oleks mõni sõber või näiteks ema helistanud ja küsinud, et kus oled... Ah, vanglas olen

), sest öeldi, et mõned masinad on veel järjekorras ja minu oma peaks korda saama eeldatavasti millalgi pärast lõunat. Nojah. Tubli tunnike hiljem helistatigi. Ma juba mõtlesin, et kiired poisid küll, kui nii ruttu valmis said. Aga oh ei, neil seal häda, et auto ei lähe käima. Et aku vist päris otsas omadega ja nii edasi. Ja et ega sellel autol immobilaiserit pole? No tohoh??? Minu poole-pöörde-paugupill ja ei lähe nüüd käima? Immo on muidugi. See on siin ju kohustuslik. No seletan siis telefonis, et immo võti on süütevõtmega sama rõnga küljes ja vastav auk, kuhu see torgata on kah sealsamas armatuurlaual, peaaegu süüteluku kõrval, seal, kus punane tuluke vilgub. Ja et tuleb see immo-pulgake lihtsalt sinna pessa paariks sekundiks pista (ja õigetpidi sealjuures, aga valepidi panna ei saagi) ja siis alles võti süütelukku pista ja starterit anda. Muidu ei tee starter piiksugi ja süüdet ka pole. Tagasi ei helistatud ja ma arvasin, et ju said mehed, kes iga päev vähemalt 5-6 autoga tegelevad, asjale pihta ja masina käima. Ja nii kella 3 paiku peale lõunat suundusin ise siis sinna töökotta tagasi, arvates, et kui veel valmis polegi, siis kohe-kohe peaks ilmselt saama. Ja jõuan kohale ja vaatan, et minu autol kapott pärani, aku laadima pandud ja mehed ka kurdavad, et pidid selle töökotta sisse lükkama kuna käima ei saanud. Pool süütesüsteemi juba laiali lammutanud ja kokku pannud ja ikka ei midagi. Ühesõnaga, et miski süüteelektroonika (kommutaator) ilmselt küpse ja aku tundub ka samahästi kui õhtal vist olevat ja võimalik, et mingid suuremad niiskuse/veekahjustused jne. Et ketrasid starterit mis nad ketrasid, isegi mitte ei lubanud. Nu tšjort poberii! Minu käes alati laksust ja poolest pöördest käima läinud ja nüüd ei lähe? Võtsin võtmed ja istusin ise rooli. Pistsin immo pulga harjunud liigutusega tema pessa, siis starterit... Jupp aega andis kedrata, siis üks pütt haakis kuidagi taha, siis teine, siis kolmas ja neljas ka vahelduva eduga. Algul tundus mulle endale ka uskumatu, et mootor kuidagi nii nigelalt käis. Jätsin seisma, käisin väljas suitsul, panin uuesti käima, andsin parajalt tuuri ka... Juba parem. Võtsin taskust oma väikese taskulambi, tšekkisin ise ka kõik kapotialused juhtmed ja vaakumvoolikud üle (ja Subarul on neid seal omajagu!), kõik nagu OK. Veel korra seisma, veel korra välja pläru tegema, jälle käima, veel tuuri... Ja mootor köhis ennast puhtaks, tiksus jälle nagu kellavärk ja käivitus poolest pöördest nagu varemgi. Töökohamehed ajasid auto tõstuki peale, üks võttis ühe, teine teise poole ette ja tunniga olid mõlemad poolteljekatted vahetatud. Võibolla oli neil plaan veidi rohkem juppe ja jubinaid mulle sedasi maha ärida? Mis tegelikult juhtus, selle ma "hammustasin" üsna lihtsalt läbi. Kuigi sellest mulle ei räägitud. Aga eks minu hoolikalt varjatud, ent siiski arusaadavast muigest said need mehhaanikudki aru, et ma mõistan ilma seletamatagi

. Ühesõnaga, algul nad ilmselt ei teadnudki, et sellel autol immo on (???). Nägid, et süütevõtit keerates starter ei tee plõksugi (uuematel autodel on tõesti immo kiip süütevõtme sees ja mingit eraldi võtit pole). No ja siis muidugi otsustasid, et, ah, mingi backpackeri auto, aku ja tont teab mis veel läbi, ja haakisid akulaadija otse starteri juhtmete külge. Nüüd muidugi starter "haakis järgi", aga et süüdet ju endiselt polnud, oli kõik, mis sellega saavutati, vaid totaalselt märjaks uputatud küünlad. Jagajat ja süütepooli nad olid uurinud tõesti. Aga olid jätnud kontrollimata kõige lihtsama: kas üldse küünlajuhtmest sädet tuleb (või karpast benssu peale. Samas, äsja sõidust tulnud auto peaks ka juhuslikult saba andnud bensupumba puhul karpas oleva bensu varal siiski veel hetkeks käivituma) Hiljem, kui mul mootor juba käis, siis üks mees võttis ühe küünlajuhtme maha küll ja sai sealt kohe hea mõnusa nätaka ka

. Lõpuks maksin ma töö eest täpselt selle hinna, mis algselt kokku lepitud sai, kuigi mehed olid pool päeva tulutult mässanud, et autot käima saada

.
Ühesõnaga, loo moraal on see, et kui oled ikka selle Solovjovi-Karjagini "piibli", amatöörautojuhi käsiraamatu, "Sõiduautod Žiguli" ja "Sõiduautod Moskvitš" kaanest kaaneni läbi lugenud ja olulisemad osad enam-vähem pähe õppinud (ja neid eelnevalt ka praktikas katsetanud), siis ei jää hätta ja ei saa niisama lihtsalt tillist tõmmata ka teisel pool maakera.
Moraal vol. 2: minu respect Eesti automehhaanikutele. Kes ikka on omal ajal GAZ 51-st, Volgast, Mossest, Žigulist (ja Sapakast ka muidugi) alustanud, tuleb hiljem toime kõigega, kui aga vähegi tahab ja ei jää kliendi ees sellisesse olukorda. Sest ka klient, reo, võib teinekord autost natuke rohkem teada kui vaid seda, kust klaasipesija vett juurde valada.