Puurooli tegemine.
#21

Samuti sm. Lippuse juures ülevaatusel käidud golf mk 1-ga, millel on peal scirocco sporditegemise rool, all väga madalad vedrud (autot ei saanud isegi kanalile normaalselt ajada, koos teise ülevaatajaga tõstsime pisut tiivaäärtest), aga kuna auto oli värskelt tehtud ja nägi kena välja, siis mingit hädaldamist ei toimunud, ainult mainis ära 1 loksuva rooliotsa ja kõik.
Kuid mõned kuud hiljem käisin samas kohas kopikaga, millel on peal vihuri baranka signaalinupu ja suunaka väljalükkajaga, siis pikka juttu ei tehtud, vaid saadeti ukselt kohe tagasi rooli vahetama, pidasin mõistlikuks vaidlema mitte hakata ja läksingi garaazi õiget rooli otsima.

Golf mk1, VW T3, Lada 1200, Dnepr MT-10
Vasta
#22

Ühesõnaga, ma loodan, et Deniss sai oma küsimusele vastuse ja leidis kellegi, kes talle rooli teeks Big Grin

Siiamaani olen aga täheldanud ülevaatajate ja politseinikega (ja eelkõige viimastega) kokku puutudes, et meeldiv suhtelmine on alati kahepoolne tegevus. Ja see ei käi niimoodi, et kodanik võib plärtsuda palju torust tuleb, samas ametnik peab jääma madalamaks kui muru. Ja kui ise politseinikule mitte anda põhjust "tulekustuti kuupäeva uurimiseks", siis pole ka siiamaani asjatuid probleeme, tähenärimisi ja äraväänamisi olnud (ptui-ptui-ptui) Smile
Vasta
#23

Jah, on igasugused asjalikud pakkumised tulnud, aga (!!)

üks asi mis on jäänud hetkel n.ö. katmata, see on

1) Poleerimine ja nurgaäärte viimistlemine
2) mustri tegemine

[Pilt: engine-turning-closeup.jpg]

Kui on olemas keegi tallinnast mitte väga kaugel, kelle see tööots huvitab (võib kujuneda stabiilseks tulevikus), siis palun väga![/quote]

Dodge WC52 1943;   Buick Century Riviera 2D 1955; Volga M21i 1960;   Cadillac Fleetwood Brougham 1967; Jensen Interceptor MK1 1967,  Rover P5B Saloon 1973;   Mercedes 280S W116 1977, Volga GAZ-24 V6 Konela 1976

Autod ja blogi.
Vasta
#24

(05-01-2013, 19:47 PM)tõnn Kirjutas:  Kindlasti on siin ka inimesi, kelle päevatööks on sõidukite teh. ülevaatus.

Miks nad siinkohal sõna ei võta, seda ei tea.

Kui antud rool on mõeldud vaid näituse autole külge, siis ei keela keegi.
Vaat seda ma väitsingi, et ajad on vaikselt muutumas, noorem kaader tuleb peale, kel on pisut laiem maailmavaade, teadmised etc, mitte miilitsakooli "Gaišniku-kasvatus". Tundub, et kõige hullem ülbitsemise ja lihtsalt niisama heast peast "peetimise" ajad on möödas, vaimne ja füüsiline suurpuhastus Maanteeametis on aastate jooksul vilja kandnud. Alustades ühe Land-Roveri fanatist juristi võitlusest parempoolse rooliga kuni Peadirektori jõulise vahetuseni. Viimasel puhul on vaid "rootsi kardinate" puudumisest kahju...

Tsitaat:Kood 302. Rooliratas
Nõuded: 1) rooliratas peab vastama valmistaja poolt ettenähtule;
2) mitmel mootorsõiduki tüübil kasutatav rooliratas («general steering control») peab omama valmistaja tõendit selle kohta, millisele mootorsõiduki tüübile on rool sobiv. Turvapadjaga rooliratta asendamine ilma turvapadjata roolirattaga on keelatud.
Kontrollimine: vaatluse ja mõõtevahendiga.

Aga siis on kohe veel üks ja VÄGA OLULINE punkt palju eespool:
Tsitaat:(3) Käesoleva määruse lisades 1, 2 ja 3 toodud nõuetes käsitlemata juhtudel või, kui käesoleva määruse lisades 1, 2 ja 3 puuduvad nõuded sõiduki osadele, seadmetele või süsteemidele, tuleb lähtuda ÜRO Euroopa Majanduskomisjoni Viini 1968. a „Teeliikluse konventsioonist” või autoehituse üldpraktikast. Sõidukid peavad olema ehitatud ja varustatud selliselt, et oleks tagatud liikluses osalejate turvalisus ning liiklusohutuse ja keskkonnakaitse kõrge tase.
Aga mida räägib seesinane Konventsioon:
Tsitaat:CHAPTER III
Other requirements
Steering mechanism
46. Every motor vehicle shall be equipped with a strong steering mechanism which will allow the driver to change the direction of the vehicle, easily, quickly and surely.

Ja siit jõuame KOHE punktini, et KUNI 1967 kaasa arvatud sõidukite puhul pole selle konventsiooniga mitte mingit pistmist ja peaksime tagasi vaatama veel varasema poole, mis aga ei ole seaduses kirjutatud. See on siis Genfi 1949.aasta Teeliikluse konventsioon. Tootmisaastaga kuni 1948 peame minema tagasi Pariisi 1926.aasta samase konventsiooni juurde etc.
Ja sealt leiame sellise nõude, mis on meile juba tuttav:
Tsitaat:III. OTHER CONDITIONS
(a) Steering apparatus
Every motor vehicle shall be equipped with a strong steering apparatus which will allow the vehicle to be turned easily, quickly and with certainty.

Et hakata roolirattaga kedagi peedistama, tuleb peedistajal hakata kõigepealt ISE selgitama antud auto sünniaasta nõudeid, mõiste "valmistaja" poolt ettenähtut jne. Peale mingit aega hakkasid tõesti tulema üha uued ja uued direktiivid, nõuded jne kuni tänaste turvapatjadega ja ülimalt reguleeritud reeglistikuga roolideni välja aga selge on see, et suurusjärgus aastani 1980 oli asi vägagi vaba. Tegelikult oli asi veel kauem "vaba" kuni justnimelt turvapatjade ajastuni.
Me võime siin iseendale vastu rindu taguda ja teatada, et "Almal oli selline rool ja Muhul selline ja teistsugust me pole üldse näinudki" aga mis puudutab muu maailma autosid oleme me ikkagi lollid kuubis. Ning vanale autole rooliratta ise tegemine ei ole mitte kuidagi keelatud, kui see rool vastab tingimustele: on tugev/jäik ja võimaldab juhil kergelt, kiirelt ja täpselt mootorsõiduki suunda muuta.

Dai bohh keegi oma Lada-barankale kasvõi imeõhukse trukkidega nahkkatte peale paneb: miilits teeb ülevaatusel või teepealse kontrolli käigus "mõõtevahendiga" anaalseksi ja otsekohe sest rooliratta diameeter on vale! Visuaali pole üldse vaja, suur supler aitab...
Aga nii need asjad siiski ei käi ja nii pole need keelud/käsud ka mõeldud! See ongi too mitte niiväga sõnakõlks - autoehituse üldpraktika. Kuna Eestil puudub põhimõtteliselt igasugune autoehituse praktika (Tartu puukuuri ja "tursapea" võib ära unustada), saab vaadata muu maailma poole. Selle poole, mis antud auto tootmismaal või müügimaal sel aastal toimus.
Vasta
#25

(06-01-2013, 16:15 PM)masinist Kirjutas:  Samuti sm. Lippuse juures ülevaatusel käidud golf mk 1-ga, millel on peal scirocco sporditegemise rool, all väga madalad vedrud (autot ei saanud isegi kanalile normaalselt ajada, koos teise ülevaatajaga tõstsime pisut tiivaäärtest), aga kuna auto oli värskelt tehtud ja nägi kena välja, siis mingit hädaldamist ei toimunud, ainult mainis ära 1 loksuva rooliotsa ja kõik.
Kuid mõned kuud hiljem käisin samas kohas kopikaga, millel on peal vihuri baranka signaalinupu ja suunaka väljalükkajaga, siis pikka juttu ei tehtud, vaid saadeti ukselt kohe tagasi rooli vahetama, pidasin mõistlikuks vaidlema mitte hakata ja läksingi garaazi õiget rooli otsima.
Hr. Lippus on siis nüüd pensionil. Huvitava huumorisoonega mees. Ei saa halba sõna öelda. Meenub temaga seoses üks huvitav seik. Nimelt käisime koos vennaga ülevaatusel Opel Rekordiga. Küll kakkus esisilda ja pidureid. Ei leidnud suurt viga midagi. Vormistas paberid ära,tempel passi ja pass juba venna käes...... Ja siis hakkas vana midagi uurima....vaatab loik autoall. Pidurivooliku oli löönud katki selle suure surumisega. Aga meil tempel juba käes ja teha midagi enam ei saanud.....manitses,et me kohe vooliku kiiresti ära vahetaksime. No selge see....Asi juhtus veel vanas Autoteeninduses
Aga hääd pensionipõlve!
Vasta
#26

Ma küll olen suhteliselt rumal inimene, aga arusaamatuks jääb kuidas see viimane postitus täpselt haakub puurooli valmistamisega?! See verbaalne kõhulahtisus kus igas jumala teemas peab mingeid asjasse mitte puutuvaid mälestusi heietama on ausalt öeldes lisaks üldtunnustatud Internetis suhtlemise kirjutamata reeglitega vastuolus olemisele ka üpris tüütu.

Mis puudutab rooliratast, siis asi on väga lihtne. Eeldusel, et sõiduk on enne 1. jaanuari 1997. a liiklusregistrisse kantud ning enne 1. jaanuari 1984. a valmistatud või esmakordselt kasutusele võetud ning 30-aastane ja vanem, kehtib järgnev nõue:

2) mitmel mootorsõiduki tüübil kasutatav rooliratas («general steering control») peab omama valmistaja tõendit selle kohta, millisele mootorsõiduki tüübile on rool sobiv.

Mingit sertifitseerimist ei nõuta. Viilid ratta välja, paigaldad ja väljastad valmistajana tõendi, näiteks: "Mina, Jesper Saron, rooliratta SuperBaranka 3000 valmistaja, kinnitan et antud rooliratas on sobiv mudelile VAZ 2103. Allkiri:... 7.01.2013 Tallinn". Ja nii lihtne see ongi.

Muidugi peab rooliratas sealjuures oma funktsiooni täitma, millele PlyVal64 ka viitas, aga sertifitseerimine on teemaks siiski ainult uuemate autode puhul.

PS. Minuarust tuleb seda tingimust "Nõuded enne 1. jaanuari 1997. a liiklusregistrisse kantud ning enne 1. jaanuari 1984. a valmistatud või esmakordselt kasutusele võetud ning 30-aastasele ja vanemale sõidukile" lugeda nii, et täidetud peab olema üks neist tingimustest, mitte kõik. Kuigi grammatiliselt "ning" tähendab et sõiduk peab olema kõike seda korraga, aga see ei ole loogiline et näiteks Saksast toodud 1961.a. autole kehtivad uuemad nõuded. Seadusekirjutaja apsakas.
Vasta
#27

(07-01-2013, 19:34 PM)Jesper Kirjutas:  Ma küll olen suhteliselt rumal inimene, aga arusaamatuks jääb kuidas see viimane postitus täpselt haakub puurooli valmistamisega?! See verbaalne kõhulahtisus kus igas jumala teemas peab mingeid asjasse mitte puutuvaid mälestusi heietama on ausalt öeldes lisaks üldtunnustatud Internetis suhtlemise kirjutamata reeglitega vastuolus olemisele ka üpris tüütu.

No oled jah natuke rumal...Wink Ei osanud ridade vahelt lugeda.....
Aga kordan siis üle. Meil siis Viljandis teatud ülevaatuspunktis sel ajal,kui oli tööl lugupeetud eelpoolnimetatud ülevaataja,ei ole brobleemi olnud ühegi puurooliga(teadaoleva). Samuti nagu ka muude autoülevaatusel tekkinud üllatuste puhul. Sest iga normaalne ülevaataja (ja ülevaataja kui inimene) saab aru,kui asjad korras ja ei kipu nokkima. Sellepärast saigi see "mälestus" üles kirjutatud. Nii et ära pikka viha pea.....
Ja kui minu kirjutus tõsiselt kellegil närvid tuksi keeras,siis palun vabandust.
Vasta
#28

(07-01-2013, 19:34 PM)Jesper Kirjutas:  PS. Minuarust tuleb seda tingimust "Nõuded enne 1. jaanuari 1997. a liiklusregistrisse kantud ning enne 1. jaanuari 1984. a valmistatud või esmakordselt kasutusele võetud ning 30-aastasele ja vanemale sõidukile" lugeda nii, et täidetud peab olema üks neist tingimustest, mitte kõik. Kuigi grammatiliselt "ning" tähendab et sõiduk peab olema kõike seda korraga, aga see ei ole loogiline et näiteks Saksast toodud 1961.a. autole kehtivad uuemad nõuded. Seadusekirjutaja apsakas.
See 1984 mõte selles pügalas on see, et saaks seaduses selle va "vanamoodsa sõiduki" piiri lükata kõigi õigusnormidega kooskõlaliselt 25 aasta pealt 30-le (s.t et kellelegi ei hakkaks vahepeal paariks aastaks karmimad tingimused kehtima).

Tegelikult see ongi mõeldud nii, et peab olema täidetud vähemalt üks tingimus neist kõigist, vastasel korral oleks see ilmselt sõnastatud "enne 1997. a. registrisse kantud sõidukitele, mis on 30-aastased või vanemad" jne. Esmalugemisel võib see klausel segadust ja mitmetimõistetavust küll tekitada...
Vasta
#29

Ma lugesin ridade vahelt välja ainult selle, et "tegelikult ma ei tea asjast mitte midagi ega tahagi teada, aga jubedalt meeldib turumuti moel pläkutada".

Tegelikult tahtsin oma eelnevale postitusele lisada veel selle täpsustuse, et sertifitseerimata autovaruosa puhul lasub kogu vastutus valmistajal. Ehk kui valmistad rooli, või näiteks rooliotsa, šarniiri, amortisaatori vms, siis juhul kui see mingil põhjusel järgi annab, õnnetuse põhjustab ning tulemuseks on mingi varaline või füüsiline kahju, siis arenenud riikides jõuab kahjunõue lõpuks otsaga valmistajani. Ehk siis näiteks nende Läände minevate E-Type roolide puhul võiks ülalmainitud tõendi väljastajal olla ka mingi vastutuskindlustus - kohtuskäik võib sõltumata sellest, kellel tegelikult õigus on, olla ääretult kulukas ning firma pankrotti ajav protsess.

Aga põhimõtteliselt kui konkreetne jupp ei pea olema sertifitseeritud (mida enamus juppe olema ei pea), ei ole seaduse silmis vahet, kas konkreetsele automudelile sobiva B-osa valmistab Lemförder, Bilstein, Sparco või OÜ Jaan Tatikas ja Pojad.

41Degree, 1984 mõttest ma saan aru jah, esmalugemisel... oh jah... Smile Ma olen seda nii palju lugenud et suudan juba peast õige arvu kordi Page Down vajutada õige kohani jõudmiseks Big Grin Lihtsalt noh kui keegi ütleb et "kui sööd hommikuks putru ning teed iga päev trenni siis tervis tuleb" siis mina loen sealt välja et peab nii putru sööma kui trenni tegema. Võibolla mingi isiklik kiiks, ühesõnaga mõte peaks olema vast kõigile arusaadav, vanadel sõidukitel pole vaja sertifitseeritud rooliratast.
Vasta
#30

eks nagu ikka on teemaalgataja probleemist veidi kõrvale kaldutud, aga kuna mul on nõrkus vanakooli sport roolide vastu ja neid terve riiulitäis kogutud, siis kas keegi saab ka ikka paari sõnaga ära seletada kas neid võib kasutada autodel millele nad on mõledud või ei, juhul kui paberit pole. Samas mul on üks 80nendate Momo rool, millel on ilusti pass, kus on kirjas millistel autodel seda tohib kasutada (olenematta vahetükist) ja ilusti saksa TÜV-i pitsat peal ja puha ja passis on ka konkreetse rooli seerija number, samas on mul ka sama tüüpi ja tootja roole, millel passi pole, ning kuna see pass on seerija nr põhine, kas siis ma nagu ei tohiks neid kasutada.
natuke OT ka, nimelt mul on üks 200jane volvo, millele olen aastate jooksul üritanud insallida kõike võimalikku originaal tuuningut (just ainult originaali, mitte aftermarket tootjaid) mida sellele autole saada oli tollal, viimane vidin oli sellised plastikkatted esituledele (zigullidel olid need ka 80nendatel popid) ning ülevaatus natuke hakkas nokkima nendega, et a`la ei tohi olla, pole E märki jne, samas on tegemist autotootja originaal lisaga, kuigi seal puudub igasugune märgistus (jah volvo millegipärast sellele ei pidanud vajalikuks neile midagi kirjutada)
Vasta
#31

Juriidiline vastus: ilma mingi tootjapoolse paberita on väga raske midagi teha. Roolide puhul saab neid vanu pabereid mõne tootja kodulehelt tirida ja ilmselt teiste puhul saab vähemalt üritada tootjaga kontakteeruda (kui firma veel eksisteerib) ning paluda endale paber saata (näiteks mailiga PDF mille siis ise välja trükid). Neil üldiselt on see dokumentatsioon firmades alles sest Saksamaal on aegade algusest peale hull teema olnud selle paberimajandusega ja see on üks põhilisi turge. Tulekatete puhul kõlbaks ilmselt väljavõte Volvo varuosakataloogist, kui tootja on selle sinna ette näinud siis see on vana auto TÜV jaoks Issand ja Aamen ja Jeesus Kristus.

Praktiline vastus: võta see olemasolev roolipass aluseks, kasuta natuke fantaasiat ja fabritseeri kõik puuduvad dokumendid ise. Neile dokumentidele pole kehtestatud mingeid nõudeid ja mitte keegi ei ole võimeline nende autentsust kontrollima. See lähenemine ei ole hea kui sa tahad roole toota või turustada, aga ühe rooli paigaldamiseks enda vanale autole pole mõtet küll pead puruks mõelda. Ainult vahele jääda ei tohi Smile
Vasta
#32

Kõigi selliste vidinatega kehtib juriidiline põhimõte: kõik, mis ei olnud keelatud, oli lubatud.
Ning igasuguste sertide, E-tähisega jms tuleb peaaegu iga vidinaga minna ajas tagasi täpselt sellesse aega, uurida ja teada KEHTINUD seadusandlust, tehnilisi tingimusi jne. Ehk tegelikult selle ajastu minimaalsed nõuded, mis peavad olema täidetud.
Lihtsalt liiklusvahendite puhul on mõned liiklusohutust puudutavad detailid, mis peavad olema kaasaegsed aga need on lisad, mitte autoehituslikud. Lisa on ka rehv, õli, jahutusvedelik, kütus. Kuid enne 1968 ehitatud autolt, KUI see oli varustatud vaid ÜHE tagumise gabariit- ja piduritulega antud maa liikluse mõistes tee telgjoone pool ehk näiteks originaalne GAZ 51 ja 69 kohe kindlasti, ei saa kuidagi NÕUDA teise installimist! Sest 1949.aasta Genfi konventsioon just täpselt niipalju nõuab. Nii ka ÜKS kojamees etc, etc.

Tulles E-märgistuse juurde, hakaks selline asi EMÜ's kehtima 1970 ja edasi, enne seda toodetult ei saagi mitte ühte ainsamat sellist tähist leida. Siin tulebki hakata vaatama, kus on auto toodetud, kelle jaoks on auto toodetud, kuskohas on auto müüdud jne. Alles sellest ajast edasi tuleb hakata eraldi otsima IGA väidetavat serifitseerimist või eritähistust vajava detaili/sõlme spetsiaaldirektiivi - jällegi vaat et kuupäevalise täpsusega. Jne.
Näiteks Lada rooli puhul tuleb vaadata tagasi aega, kui NLiidu territooriumil hakkas mõni EMÜ "käskudest" kehtima. Või otsida üles siseriiklik GOST. Mingist hetkest ühtlustasid Varssavi Pakti riigid tõesti ka omad nõuded aga seda eelkõige eksporti minevate autode jaoks. Muidu poleks eksportida saanud. Siseriiklikud autod ja nende tingimused olid ikkagi teised, kuigi sõlmed ja sellega ka tekkinud E-tähised olid peal. Päris põnev oleks teada, kui mitu E-tähist suudaks keegi leida näiteks 80'te lõpu KrAz, MAZ vms pealt? Esituled- usun, sest tegu oli ju spetsiaaltehase universaaltoodanguga. Äkki kogemata ka triplex-esiklaasid või üldse klaasid? Ara roolirattalt? Muuseas, keegi võiks lihtsalt naljapärast mõne oma valduses oleva ja teadaolevalt 80'te lõpu Gazooni roolilt E-tähte otsida. Äkki ongi olemas!

Nii saaks kuidagimoodi "Nõuda" 1969 ehitatud autolt kahte tagumist gabariiti ja kojameest aga E-tähist neilt ikkagi ei saa nõuda. Pane mis tahad.

Päris nii ikka ei ole, et keegi suvaline tüüp kusagil "pumba juures" lihtsalt "arvab". Kõige viimane põhjalik selle 42+ aastat vana direktiivi muudatus peaks olema aastast 2001/116/EC.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 3 külali(st)ne