17-05-2013, 11:49 AM
Mõne aja eest otsisin abi oma Firebirdi müstilise ning lahenduseta klapitiksu kohta, peale kaante üksipulgi läbi lahkamist leidsin, et peaks natuke ka leidudest kaaskannatajaid teavitama.
Meeldetuletuseks siis kõigepealt paar sõna teemast endast - peale mootori remonti tekkis suhteliselt kohe klapitiks, algul kahtlustasin läbi pestud ja puhastatud, aga vahetamata jäänud tõukureid. Tõukurite vahetus ei aidanud. Sel kevadel otsustasin kaaned maha võtta ning tegeleda probleemi olemusega.
Kaani maha võttes leidsin mootorist kolm kõverat tõukurvarrast, mis ilmselt siis tiksu ühe põhjusena võiks ka kõne alla tulla. Küll aga kohe ei suutnud läbi hammustada põhjust, miks vardad kõveraks olid läinud. Otsustasin kaaned demonteerida ning profülaktika mõttes ära vahetada sisse pressitud nookuripoldid keermestatute vastu (kuna klapitõus tänu nukavahetusele sai natuke kõrgem ning sisse läksid ka jäigemad klapivedrud, siis oli kahtlus, et need võivad end ajapikku lahti manööverdada). Ja siis hakkasid tulema üllatused:
1. Kaks aastat tagasi lõigatud klapipesad polnud ilmselt algusest peale väga tihedad olnud, väljalaskeklappide pinnal oli ka kohati ebaühtlasi põlemisjälgi.
2. Juhtpuksid, mis tööde teostaja väitel polevat vahetamist vajanud olid paraja lõtkuga, eriti väljalaskeklappidel ning mõned puksid olid ikka päris lobedad.
Tööde teostamiseks viisin kahe aasta eest kaaned Tartus Vasara tn endise Estre hoovi peal asuvasse töökotta, mida peavad kodanikud Sugassepad. Eelnevalt olin kuulnud linna pealt arvamusi, et seni on tööd teostatud rahuldavalt ning hind ja saadav tulemus on paigas. Töö võeti järjekorda, lubati nädalaga lihvida kaane tööpind ning lõigata üle klapipesad ning paigaldada uued klapid (vanad olid põlenud ning kuna ka säär oli üsnagi kulunud, siis ostsin komplekti uusi). Kaasa sai antud lisaks pakendis tutikatele klappidele komplekt pronksist juhtpukse, lubati vaadata, et kui vaja, siis vahetatakse ka need. Klapilõtku ise olin enne kontrollinud vanade klappidega ning oli üsna lobe, uusi ei hakanud pakendist välja võtmagi, igaks juhuks tellisin vahetuspuksid ära, et kui vaja vahetab.
Ja siis hakkas saaga pihta. Kõigepealt nädalast sai praktiliselt kuu (mõni päev üle kolme nädala vist, kui mälu ei peta). Küll tuli kiire töö vahele, küll oli krossisõit ja oli kiiresti vaja miski tsiklimootor ära teha. Ootasin kannatlikult ning ei kobisenud väga venitamise peale. Sain tagasi siis remonditud kaaned ja kotitäie juhtpukse. Üllatunud näo peale tuli vastus, et "Polnud vaja vahetada, lõtk oli uute klappidega OK ja üldse USA mootorite kaantel ei saagi ju juhtpukse vahetada, kuna need on kaanega ühes tükis." No vaidlema ma kohe ka ei hakanud, kui meister ütleb, et oli OK, no siis ma ka usaldan teda. Ja ega see vana juhtpuksi välja puurimine ning uue sisse pressimine on ka päris paras tükk tööd. Raha küsiti ka suhteliselt inimlikult, kahe kaane eest vist natuke üle 200 euro.
Mootorit ma päris hästi peale koostamist käima ei saanud. Vaakumkella järgi oli näit natuke pulsseeriv, mootor lonkas ja jättis kergelt vahele. Eeldasin, et vead mootori töös on tingitud rikkavõitu segust - aju polnud veel ümber krutitud teise nukkvõlli ja natuke parandatud hingamise jaoks. Küünlad maha keerates juskui ka tõestasid seda teooriat. Ajapikku läks mootori töö veel nirumaks, see tekitas juba kahtlusi. Lisaks küsimus selle klapitiksu koha pealt.
Enda mõistus ütleb, et vaevu 2000 km sõitnud mootori puhul ei saa korras juhtpuks nii palju kuluda, ilma, et see ka klapisäärele tugevaid jälgi näiteks kuivalt töötamisest jätaks, seega oli jutt korras juhtpuksidest müüt ning meister lihtsalt ei tahtnud tunnistada, et ta ei viitsi/suuda pukse vahetada. Kõverad tõukurvardad paistsid olevat ka seotud 3 enim kulunud puksiga klappidega ning ise logistades tundus, et sellise lõtkuga puks võiks hakata küll juba klapi sirget käiku takistama. Ka Astromoto meister, kuhu nüüd kaaned tegemisse said viidud, kinnitas teooriat. Kohe leidsid nad, et korralikult kulunud on 5 puksi ning teised on veel nii nibin-nabin tehase lubatu piires. Peale mõningast motiveerimist olid nad nõus kõik puksid kenasti ära vahetama. Lisaks kinnitati teooriat, et klapipesad on kehvasti lõigatud. Kogu töö läheb maksma umbes kaks korda rohkem, kui kahe aasta eest maksin, loodetavasti on ka tulemus seekord parem.
Ei pretendeeri selle jutuga üldsegi absoluutsele tõele, ei taha kedagi otseselt halvustada ning saan nentida ka, et tagantjärele on kõik targad. Paika peab ka lause, et usalda, aga kontrolli. Küll aga jagan infot, et kaasfoorumlased saaks vältida samu ämbreid. Tundub, et enne kui mingi probleemiga kusagile töökotta pöörduda, peab meie maal asja endale ikka üksipulgi selgeks tegema, ise kõik üle mõõtma, meistrile väga põhjalikult ning argumenteeritult selgitama, miks ja kuidas on vaja mingi töö sooritada ning siis ehk on lõpuks lootus, et tuleb ka korralik tulemus. Ja hiljem tuleb kasvõi oma südamerahu huvides üle veenduda, et asjad tõesti ikka nii said tehtud, nagu vaja oli.
Kavatsen oma probleemist teavitada ka töö teostajat, aga lootus, et ma sealt mingi lahenduse saan on kaduvväike - töö on tehtud ikkagi kaks aastat tagasi, vahepeal on mootor sõitnud jne. Eks sa siis tõesta, kelle bläkk on. Kuna tööga oli ka kiire läksid kaaned kohe peale avastusi teise töökotta tegemisele, seekord siis koos põhjaliku infoga, mis, miks ja kuidas vaja teha on. Natuke nõme on küll kliendina targutada, aga mis teha
Meeldetuletuseks siis kõigepealt paar sõna teemast endast - peale mootori remonti tekkis suhteliselt kohe klapitiks, algul kahtlustasin läbi pestud ja puhastatud, aga vahetamata jäänud tõukureid. Tõukurite vahetus ei aidanud. Sel kevadel otsustasin kaaned maha võtta ning tegeleda probleemi olemusega.
Kaani maha võttes leidsin mootorist kolm kõverat tõukurvarrast, mis ilmselt siis tiksu ühe põhjusena võiks ka kõne alla tulla. Küll aga kohe ei suutnud läbi hammustada põhjust, miks vardad kõveraks olid läinud. Otsustasin kaaned demonteerida ning profülaktika mõttes ära vahetada sisse pressitud nookuripoldid keermestatute vastu (kuna klapitõus tänu nukavahetusele sai natuke kõrgem ning sisse läksid ka jäigemad klapivedrud, siis oli kahtlus, et need võivad end ajapikku lahti manööverdada). Ja siis hakkasid tulema üllatused:
1. Kaks aastat tagasi lõigatud klapipesad polnud ilmselt algusest peale väga tihedad olnud, väljalaskeklappide pinnal oli ka kohati ebaühtlasi põlemisjälgi.
2. Juhtpuksid, mis tööde teostaja väitel polevat vahetamist vajanud olid paraja lõtkuga, eriti väljalaskeklappidel ning mõned puksid olid ikka päris lobedad.
Tööde teostamiseks viisin kahe aasta eest kaaned Tartus Vasara tn endise Estre hoovi peal asuvasse töökotta, mida peavad kodanikud Sugassepad. Eelnevalt olin kuulnud linna pealt arvamusi, et seni on tööd teostatud rahuldavalt ning hind ja saadav tulemus on paigas. Töö võeti järjekorda, lubati nädalaga lihvida kaane tööpind ning lõigata üle klapipesad ning paigaldada uued klapid (vanad olid põlenud ning kuna ka säär oli üsnagi kulunud, siis ostsin komplekti uusi). Kaasa sai antud lisaks pakendis tutikatele klappidele komplekt pronksist juhtpukse, lubati vaadata, et kui vaja, siis vahetatakse ka need. Klapilõtku ise olin enne kontrollinud vanade klappidega ning oli üsna lobe, uusi ei hakanud pakendist välja võtmagi, igaks juhuks tellisin vahetuspuksid ära, et kui vaja vahetab.
Ja siis hakkas saaga pihta. Kõigepealt nädalast sai praktiliselt kuu (mõni päev üle kolme nädala vist, kui mälu ei peta). Küll tuli kiire töö vahele, küll oli krossisõit ja oli kiiresti vaja miski tsiklimootor ära teha. Ootasin kannatlikult ning ei kobisenud väga venitamise peale. Sain tagasi siis remonditud kaaned ja kotitäie juhtpukse. Üllatunud näo peale tuli vastus, et "Polnud vaja vahetada, lõtk oli uute klappidega OK ja üldse USA mootorite kaantel ei saagi ju juhtpukse vahetada, kuna need on kaanega ühes tükis." No vaidlema ma kohe ka ei hakanud, kui meister ütleb, et oli OK, no siis ma ka usaldan teda. Ja ega see vana juhtpuksi välja puurimine ning uue sisse pressimine on ka päris paras tükk tööd. Raha küsiti ka suhteliselt inimlikult, kahe kaane eest vist natuke üle 200 euro.
Mootorit ma päris hästi peale koostamist käima ei saanud. Vaakumkella järgi oli näit natuke pulsseeriv, mootor lonkas ja jättis kergelt vahele. Eeldasin, et vead mootori töös on tingitud rikkavõitu segust - aju polnud veel ümber krutitud teise nukkvõlli ja natuke parandatud hingamise jaoks. Küünlad maha keerates juskui ka tõestasid seda teooriat. Ajapikku läks mootori töö veel nirumaks, see tekitas juba kahtlusi. Lisaks küsimus selle klapitiksu koha pealt.
Enda mõistus ütleb, et vaevu 2000 km sõitnud mootori puhul ei saa korras juhtpuks nii palju kuluda, ilma, et see ka klapisäärele tugevaid jälgi näiteks kuivalt töötamisest jätaks, seega oli jutt korras juhtpuksidest müüt ning meister lihtsalt ei tahtnud tunnistada, et ta ei viitsi/suuda pukse vahetada. Kõverad tõukurvardad paistsid olevat ka seotud 3 enim kulunud puksiga klappidega ning ise logistades tundus, et sellise lõtkuga puks võiks hakata küll juba klapi sirget käiku takistama. Ka Astromoto meister, kuhu nüüd kaaned tegemisse said viidud, kinnitas teooriat. Kohe leidsid nad, et korralikult kulunud on 5 puksi ning teised on veel nii nibin-nabin tehase lubatu piires. Peale mõningast motiveerimist olid nad nõus kõik puksid kenasti ära vahetama. Lisaks kinnitati teooriat, et klapipesad on kehvasti lõigatud. Kogu töö läheb maksma umbes kaks korda rohkem, kui kahe aasta eest maksin, loodetavasti on ka tulemus seekord parem.
Ei pretendeeri selle jutuga üldsegi absoluutsele tõele, ei taha kedagi otseselt halvustada ning saan nentida ka, et tagantjärele on kõik targad. Paika peab ka lause, et usalda, aga kontrolli. Küll aga jagan infot, et kaasfoorumlased saaks vältida samu ämbreid. Tundub, et enne kui mingi probleemiga kusagile töökotta pöörduda, peab meie maal asja endale ikka üksipulgi selgeks tegema, ise kõik üle mõõtma, meistrile väga põhjalikult ning argumenteeritult selgitama, miks ja kuidas on vaja mingi töö sooritada ning siis ehk on lõpuks lootus, et tuleb ka korralik tulemus. Ja hiljem tuleb kasvõi oma südamerahu huvides üle veenduda, et asjad tõesti ikka nii said tehtud, nagu vaja oli.
Kavatsen oma probleemist teavitada ka töö teostajat, aga lootus, et ma sealt mingi lahenduse saan on kaduvväike - töö on tehtud ikkagi kaks aastat tagasi, vahepeal on mootor sõitnud jne. Eks sa siis tõesta, kelle bläkk on. Kuna tööga oli ka kiire läksid kaaned kohe peale avastusi teise töökotta tegemisele, seekord siis koos põhjaliku infoga, mis, miks ja kuidas vaja teha on. Natuke nõme on küll kliendina targutada, aga mis teha
