27-09-2014, 10:25 AM
(Seda postitust muudeti viimati: 27-09-2014, 10:27 AM ja muutjaks oli PlyVal64.)
(26-09-2014, 22:48 PM)Qunts Kirjutas: Miks on kõik Formel 1 autod tagaveolised ?
Muuseas, üks ja kõige olulisem osa, miks on sedasorti autod tagavedused, on uskumatult "lihtne" põhjendus: pööravate rataste püsikiirusliigendid ei kannata suuri võimsuseid ja momente ning kuitahes hea roolisüsteemiga ei suuda mingist hetkest inimene seda jõudu enam ohjata! Pluss kõik muud tagaveo eelised kõvakattelisel teel pluss F1 masinatel aerodünaamika.
Kõik ülivõimsad mitmeveolised a'la Bugatti, Lambo, Audi viimased RS'id etc, jagavad veojõudu rataste vahel ja sellega hoitakse veoliigendeid purunemast. Jämedalt suudab praegune lahendus välja kannatada 300 Hj. Näiteks siiani toodetud võimsaim RS, Audi RS 6 5.0 TFSI quattro, omab 581 hobust ja andis sellest kuni 40% esisillale ehk kaugelt alla 300 hobuse. Uuemad on "natuke" nõrgemad ja suudavad jagada veojõudu kuni 100% taha või kuni 80% ette aga viimast siis, kui on otsekiirendus. Väljakeeratud ratastega ei tee nad seda kunagi.
Seal 300 hobuse piirimail ja ka pisut peale on testinud asju kõige enam Ford oma Focus RS'idega, mis tipneb eriseeria RS500'ga, kus 350 jõudu ja "vaid" 460 Nm torkki ja Cadillac Seville-STS-XTS'iga. Moment ongi see, mis lõhub ja 460 ei ole üldse veel palju spetsiaalse erilise mootori kohta! Näiteks viienda ehk viimase geni Seville STS oma "põhjatähega" evis vabalthingava massmootorinagi 300 hobust ja 400 njuutonit torkki ehk täpselt sama, mis "tavaline" RS. Olles mõlemaga sõitnud (RS500 siinkandis ju pole)ja pulligi teha püüdnud, siis see on tõesti piir. STS on lihtsalt nii suur ja raske aga mõnus, kuid RS kipub ikka väga trikitama, kuigi on elektroonilistest abidest pungil. Kui Seville puhul oli 300 hobust 1WD'na igati omal kohal, siis kergkaalulise RS'i puhul oli seda juba mõnusaks kulgemiseks liiga palju ja karjuv puudus oli neliveost. Asfaldil ta veel sõidab ja testitulemustel väga hästi aga niipea, kui pidamine kaob, on tegu lausa õnnetusega... Ja nii jäigi Ford alla nii WRX STi'le, kui EVO'dele.
FWD-Seville pealt mindi RWD/AWD STS'ile, sest V8'te võimsus muudkui kasvas ja uus XTS on jälle tagasi FWD/AWD, kuid nii, et edevedusena saab "vaid" kuni 305Hj/360Nm, turbo 410Hj/500Nm on saada vaid AWD isendina.
RWD puhul pole aga võimusel/torgil piire: topfuelerid ju 1000+ Hj SILINDER