Minsk M-103 ja Kavros K-58
#21

(04-08-2016, 19:09 PM)Aspelund Kirjutas:  Laagri pesa on 35mm, piduritrummli sügavus 40mm.

OK. mul vaja rummu, millel laagripesa 32mm ehk siis 201 laagrile... samas saab laagritega seada nii, et saan kasutada 12mm võlli.
Sellisel juhul läheb teine pidurikaan... ja see jääb loksuma...

Aga sain täna siis masina ka liikvele, ning paarsada meetrit sõita.
Rehvidele uued sisekummid, tagumine pidur tööle, ajutine kütuseanum, 7mm kett peale - kahjuks tagumisel veljel on 4,3mm hammakas, seega pikalt ei sõida.
Aparaat käivitub poolest vändast, tõmme hea.
Sidurisüsteem pole kõige parem - mingi kotermann on trossisüsteemis, kuskilt annab järgi ja kohati jääb kangeks aga töötab.
Kuna esihark sai lihtsalt komplekteerimise jaoks külge kruvitud, siis laagreid kaussides pole ja väga puine/kange on keerata.

Siin siis minu töötav M103 peale sõitu, meelega sai kaameraga mootori juures filmitud, et asjatundlikum kõrv ehk eristab seal mingeid helisid, mis ei peaks olema (nt kõrin silindris...)



Olen rahul, sest motokuuris saadud soovitus sai täidetud 
Tsitaat:PostitusPostitas fomoco » 30. Juun 2016 15:54
kui taastamine üle jõu käib, siis proovi lihtsalt komplekteerida ja käima panna, et omas hoovis kord aastas väike tiir teha.


Komplektsena on need masinad palju toredamad.

Ja seda nad on Big Grin
Järgmiseks tuleb siis ilu peale hakata mõtlema... või võtan selle K58 ette ja panen ka selle liikuma.
Vasta
#22

Nu nii, nüüd siis natuke nauditud masina töötamist, ning lastele ka sõitu tehtud Wink
Sai siis alustatud plekkide puhastamist, rooste eemaldamist, kruntimist.
Soetatud pisikese liivapritsi, kuid sellega kulub ikka mõnus aeg, ning ega see ka tõhus pole. Saan palju kiiremini rellaka ja terasharjaga.
Tehtud siis tagumine velg koos rummuga, paak, esitule korpus, tööriistakarp, ketikaitse. Lisaks puhastasin ka ühe velje pöia, mis pigem kuulub K125 või M1A-le.
Sai uuesti vanaisa kuurides ringi nuusitud ja ikka leiab asju - kõige suurem üllatusleid oli ketikaitse osa n.n. kalasaba, mis ühendab mootoriosa ja tagumist ketikaitset - nüüd peaks olema pea kõik detailid koos - v.a. esiporilaud ja reisijaistme raam.
   
Lisaks sai erinevas mõõdus polte-mutreid koju tassitud - need ju nüüd päris kallid...
Mida ei leidnud on küünla piibud - vaja oleks kahte ajastu kohast piipu: üks sirge ja teine nurgaga.

Proovisin ka elektriga möllata - kuidagi, midagi ju töötab (signaali plärina sain kätte, esitulepirni sain helkima) aga segab tugevalt mootori tööd e. kuskilt jookseb midagi massi...isegi ilma tulesid sisse lülitamata. Skeem on liiga lihtne... saan aru, et esitules on märgitud lisagabariittuli lihtsalt 3,8 oomise takistina...
   


Lisaks sai natuke hullatud kroomdetailidega - WD40 ja metallist pesukäsnaga roostet tõrjutud... need läksid silmnähtavalt puhtaks, s.h leegitoru ka.
Vahetasin ühe esiamordi doonori omaga, ning sain nüüd siis kaks enam vähem rahuldava välimusega amorti ette.
- küsimus, mis õli käib amortide sisse ja kui palju?

Ehk siis, mis detaile ikka veel vaja:
1. esimest porilauda - pakutakse 15.- ehk peab ikka selle peale minema...
2. kroomitud lenksu koos heeblite ja käepidemetega - võib ka eraldi neid pakkuda.
3. korralikke tagumisi amorte - või katteid
4. tagapiduri varrast - see tuleb vist endal valmis teha...
5. jalatsite kumme
6. Korralikke kodaraid ja esipiduri katet...
7. Kaasreisija istme raami - istet ennast pole vaja.
8. Esitule klaasi ja kroomvõru...
9. käiguvahetuse hooba.

K58 kohta arenguid nii palju, et kangutasin tagahargi doonoriküljest ära, et see tõsta oma raamile - pidin võlli otsad rellakaga läbi lõikama, sest ei tulnud kohe kuidagi pukside külejst lahti. Aga ega see mind päästnud - ikka ei tule... seega pean kuskilt pressi leidma, ka lihtsalt välja suruma, sest löömine ja kuumutamine ei aita.
Vahepeal tekkis mõte, et paneks kõik K58 jupid (pea 2 komplektset keret+ töötav mootor ja üks mootori plokk koos käigukasti sisu ning kaantega) siia müüki aga siis tekkis see väike kihk, et paneks ühe ikkagi ratastele ja sõitma ning siis müüki - ainuke takistus ongi see sama tagakiige võll...
Pildil siis kaks K58 keret + üks M103 vare.
   
Vasta
#23

Ära nende iseimevate liivapritside peale eriti looda, isa ütles kunagi tabavalt - paras kahvleid puhastada. Tööd teeb surve all olev liivatünn ja kruvikompressor.

Müün: keermetõrv, puidulakk, alumiiniumtorud.
Vasta
#24

Ega jah midagi ta eriti ei teegi, kuid hea on puhastada nt ketikaitse ja paagi alumist nõgusat osa, kuhu rellakas ei ulati ja drelliotsa hari jääb kipakaks. Seal ei paisku liiv väga laiali ja teeb asja ilusti puhtaks.
Näiteks tööriistakarpi on õudus kuubis sellega puhastada - liivatormi rohkem kui asi väärt. Karbil on palju nurki ja paindeid ning see suunab õhujoa koos liivaga igale poole laiali.
Tegin ka n.ö. kasti, mis liiva ilusti kinni hoiab aga suurem probleem on ikkagi pritsi enda efektiivsuses.
Vasta
#25

(13-08-2016, 23:43 PM)CHRhmm Kirjutas:  ... saan aru, et esitules on märgitud lisagabariittuli lihtsalt 3,8 oomise takistina...

See ei ole päris nii. See "lihtsalt 3,8 oomine takisti" on lähitule hõõgniidi lisa- šunttakisti, mis peab vähendama vastutulijate pimestamisohtu. Pole akut - pole gabariittuld, ega see mõni "Panoonia" või I seeria M1M ole, kus aku oli mõneti ainult gabariittule toiteks mõeldud.
Vasta
#26

(13-08-2016, 23:43 PM)CHRhmm Kirjutas:  - küsimus, mis õli käib amortide sisse ja kui palju?

No mida on selle kohta kirjas iidsetes ürikutes? Muidugi tuleb selle teada saamiseks vallata paberkandjal oleva trükimusta dešifreerimise unustuseõlma vajunud ja vähestele jõukohast kunsti.

Vanaaja meistrid on niisiis rääkinud esihargi kummasegi torusse valatavast 100 ccm-st segust, mis koosneb 75 ccm-st "autotraktori- või diisliõlist" ja 25-st ccm-st valgustuspetroolist. Mõned antiikautorid on oma teostes maininud lihtsalt "vedelat õli", mis nende nägemuse järgi koosneb kas transformaatori ja turbiiniõli segust (1 : 1) või "mootori õlist", millele on lisatud natuke valgustuspetrooliumi (9 : 1). 
Muidugi pole neid salapäraste nimetustega aineid eriti kusagilt võtta ja teema autor oma küsimusele vastust ei saanud, kuigi mina vähemalt  siiski vastasin...
Vasta
#27

Jah trükimusta lugemise oskus on ka kohati hea omada, kuid küsimuse suund oli pigem mida sinna sisse kallata tänapäeva kaubandusest saadavale.
M103 raamat/biibel... räägib nii:

Tsitaat:В каждое перо должно быть залито 150 см3 веретенного масла (АУ ГОСТ 1642–50). В крайних случаях, при отсутствии веретенного масла, можно залить смесь, состоящую из 80% автола АКЗп 10 ГОСТ 1862–60 и 20% осветительного керосина ГОСТ 4753–49.
Koguse sain teada 150 cm3, mitte 100...
 Ehk siis räägitakse ikkagi spetsiaalsest amordiõlist... juhul kui ei ole seda saada siis äärmuslikul juhul võib panna 80% mootoriõli + 20% lambipetrooliumi

Riga7 (1972), Kovrovets K58 (1958), K58@100, Minsk M103 (1963), Jawa 360 + velorex 560 (1972), Jawa 559(1965), 2x Kovrovets K-175 (1958), Triumph Bonneville T100 (2019)

50+ vanused rattad EU matkad e. FB teema "Lõunasse Päikest otsima":  https://www.facebook.com/groups/471167806998913
Vasta
#28

(14-08-2016, 14:14 PM)CHRhmm Kirjutas:  Koguse sain teada 150 cm3, mitte 100...
 Ehk siis räägitakse ikkagi spetsiaalsest amordiõlist... juhul kui ei ole seda saada siis äärmuslikul juhul võib panna 80% mootoriõli + 20% lambipetrooliumi

Jah, tuleb välja, et see amordiõli küsimus on täpne ja tundlik teema. See 100 ccm jms peaks käima K58 kohta, K175A,B-le 120 ccm, K175V-le aga juba 140 ccm seda  õli AU (AY), millest võib samuti lugeda (keda huvitab, mind eriti ei huvita  Toungue
https://www.google.ee/webhp?sourceid=chr...0%BB%D0%B0
Vasta
#29

eelpool olevast asjalikust arutelust ei suut mina miskit spets amordiõli teemalist tuvastada. tundus nigu rohkem värtnaõlist jutt olevat.
otsisin oma freespingi jaoks värtnakat, ei leid kuskilt. isegi idanaabri naftabaasidest mitte. lõuks läks tavaline prosta industriaalõli loosi ja toimib küll.
Vasta
#30

No ei ole hullu, otsing aitas ning tänapäeva kaubanduses on amordiõli täitsa olemas alates 5W...15W-ni Aga hea arutelu ikkagi.

Täna sai siis peamiselt elektri kallal nokitsetud - klassika - puhasta klemmid, kontaktid, võta korraks juhtmed lahti ja puhasta oksiidist, vaheta pirn ning voila.
Nüüd kõik funktsioonid töötavad, ainult signaali andes tuled tuhmuvad.
Mingi ussike ronis mootorisse - kohati poolest vändast ja teine kord jällegi rapsi ennast segaseks.
Pigem tuleb kiigata seda generaatori süsteemi ja süüte poolt.

Sidur ka libiseb... ehk on sidurivõll liiga pingul...

Tänasest siis suurem hoog maas ja hakkab nende masinate korrastamine kaootlisemaks jääma - puhkus läbi Wink

Riga7 (1972), Kovrovets K58 (1958), K58@100, Minsk M103 (1963), Jawa 360 + velorex 560 (1972), Jawa 559(1965), 2x Kovrovets K-175 (1958), Triumph Bonneville T100 (2019)

50+ vanused rattad EU matkad e. FB teema "Lõunasse Päikest otsima":  https://www.facebook.com/groups/471167806998913
Vasta
#31

K58 arengust nii palju, et sain tagakiige seest võlli kätte - vanemad inimesed on parandamise osas leidlikud olnud...
Võll ise oli 12mm diameetriga - puksid aga 13mm diameetriga - tihenduseks oli pandud plekiriba ümber võlli mõlemasse otsa, no loomulikult tekitasid need võlli väljavõtmisel kiilu efekti.
Kiiluefekt seisnes selles, et need plekid kulusid pukside järgi, s.h. ka randid. plekk ise 0,5mm ning voilaa...
Aga miski pole ületamatu kui rakendada piisavalt jõudu...
Kuna võlli tervena kätte ei saanud siis on vaja kahte (äärmisel juhul ühte) 13mm läbimõõduga võlli, millele saab mõlemasse otsa mutri keerata, võlli min pikkus 270mm (raamil tagakiigele kinnituste laius 240mm).
Teine variant on 12mm võll ja täiendavad puksid mõlemasse otstesse...

Ehk saab keegi need treida (Tartu, Rakvere...)?

Kui juba metalli tööks läheb, ehk saab taastada ka käiguvahetuse võllide nuute? (alternatiiv on, et puurin lihtsalt risti täiendava polti ava ja kinnitan nagu jalgratta vändad.. aga kahe kiiluga - see ei taga ilusat lõpptulemust...)

Siiani pole veel leidnud kaubandusest M7 140mm tikkpolte M1M mootorile... või ei oska otsida... pakuvad M7 polte maks pikkusega 110mm

Ülejäänud jubinate soetamise võtsin aja maha korraks 1-2nädalat...

Edit: mõned pildid juurde, et mahlakam lugeda oleks Wink

Mootoril siis kedihammaka ja generaatori vaheline sein lastud kinni keevitada - hetkel rahul, sest genekat ei sega ja keti liikumist ammugi - natuke oleks saanud sirgemalt aga... pole ise keevitaja. Teostaja ise kartis, et plokk võib kõveraks tõmmata sise pingete pärast aga näe ei tõmmanud...
   


Velgede pöidade erinevused - krunditud velg kõige laugem, ehk siis vanemate rataste oma, millel sise rumm ebasümmetriline (K125, K58, M1A, M1M), keskmine, must originaal värvi, siis peaks olema ülemineku versioon, millel rumm juba sümmetriline M103, M104, ja sinine on siis 104+ masinate oma
   

Komplekteerin M103 siis keskmiste pöidadega ja K58-le lähevad need, mis praegu M103 all - laugete pöidadega. Seega see puhastatud, roostetõrjutud ja krunditud pöid jääb üle... see pole ka väga sirge, mingi väike jõnks on sees. Lisaks jääb veel velgi üle... aga...

Riga7 (1972), Kovrovets K58 (1958), K58@100, Minsk M103 (1963), Jawa 360 + velorex 560 (1972), Jawa 559(1965), 2x Kovrovets K-175 (1958), Triumph Bonneville T100 (2019)

50+ vanused rattad EU matkad e. FB teema "Lõunasse Päikest otsima":  https://www.facebook.com/groups/471167806998913
Vasta
#32

Täna sai siis põgusalt masina juurest läbi astutud... korraks käimagi pandud - tööle läks kohe aga nagu kuivale jäi... sätitud siibris olevat pulka kaks sälku kõrgemale ja asi juba hea...
Silma hakkasid K58 küljest ära võetud jawa amordid... sai võrreldud M103 katetega ning oh imet - mõõdud klapivad  Big Grin 

Ehk siis jällegi, kui on kellegil pakkuda katteid, siis eriti huvitab mind see alumine kroomist osad - korraliku kroomiga... 
       
Lisaks on Jawa amordil paksem vedru... ja teised kinnitused, et seega otse seda masinale panna ei saa vaid nõuab ümberehitusi...

Lisaks kõrvutasin korraks M1M ja K58 mootoreid ja pisike erinevus kepsu ümbrises ju on. Samuti on K58-l väntvõlli ümber mingi U täidis vaja lisaks panna e. teisisõnu seal puudub M1M.le sarnane rant... M1M-l puudub ka see käigunäitaja avasus. Ülejäänud osad tundusid samad olema. v.a. siis see  sidurihoova poolne kaas, kuhu sisse käib spidomeetri ajam, mis minskitel on esirattas.
   

Riga7 (1972), Kovrovets K58 (1958), K58@100, Minsk M103 (1963), Jawa 360 + velorex 560 (1972), Jawa 559(1965), 2x Kovrovets K-175 (1958), Triumph Bonneville T100 (2019)

50+ vanused rattad EU matkad e. FB teema "Lõunasse Päikest otsima":  https://www.facebook.com/groups/471167806998913
Vasta
#33

Et teil hea unejuttu lugeda oleks annan järgmise peatüki.

Tänane garaažis olemise eesmärk oli: 
1. õppida tundma tagumiste amortide hingeelu - s.h. vahetada M103 amortide katted JAWA omade vastu - ega silm neil vahet tee...
2. Panna vanake K58 ratastele.

Mõlemad eesmärgid õnnestusid.
1. Amordid... sai siis väike rakis ehitatud käepärastest vahenditest kus vahel sai siis neid pigistatud nii, et poolkuud ilusti lahti sai.
Sisus ei ole väga vahet JAWA ja M103 omadel, erinevad on kinnitused ja vedrud - JAWA omad on tiba paksemad ja ühe poolkeeru jagu lühemad. Samas alumised kroomist katted ühe ja sama välise mõõduga, kuid väike erinevus on... millegi pärast ei läinud jawa amordi vedrus M103 alumiste katete sisse.... seega tõstin nii katted, kui ka vedrud ringi. Katetel on veel vahe selles, et minski omadel on näha keevise rant pikki katteid... s.h. ka kroomi omal. Jawal keevise jäljed puuduvad. Seega kui originaali täista taga ajada peaksin need keevise randid järgi tegema.... aga tänan ei. Big Grin
   
Amordid jäid kangemad... kui enne oli kuidagi natuke pehme, siis nüüd suudan ma oma üliraskekaaluga ~68kg...  Cool , 3-4cm amorte alla vajutada... originaalidega läksid need ikka rohkem kokku...

M103 amordi katted siis jawa omadele peale ja K58-le alla tagasi... välimuselt sobisid paremini, kui need kriiskavad punased...

Aga veel... K58 ratastele ja mõned jupid veel, et ratta nägu oleks.
Velgedega on ikka kamm... minski omad on väiksemate laagritega... K58 komplektset tagaratast polnud võtta... tuli kuidagi moodi minski velg alla ehitada... ei olnud hea aga all ta püsis - sõita ei kannata...

Lisaks sai ka varuosa doonor hoovile tiritud.
   
   
Varuosad hakkavad liikuma nii, et M103-le tuleb nahast sadul, ja õige porilaud. Lisaks mootor tuleb korralikum ja pildilt näha olev K58-l olev silinder koos kaanega M103-le. 
Tumedamale K58-le läheb siis sadul ja silinder, mis on hetkel M103 peal, ning arvata on, et ka karteri sisud... karteri pooled jäävad need, mis peal.
Lisaks tulevad siniselt doonorilt tagumine porilaud, ketikaitsmed, seisuhark. Tagumise kiige ehituse osas veel kaalun, kõik oleneb, kas saan ühele amordile veel katted või mitte. Kui saan, siis võtan selle vahetuse/korrastamsie ehk ka ettegi.
Ahjaa, M103 le tulevad teised veljed, ning need kompunnin K58-le alla - lihtsalt laager teine sisse.
   

PS lubasin Lisada ka pildi K58 velgedest, mis mul on - see sinine on täitsa komplektne ja korras. Rehviga on kasutatav aga vajaks natuke hoolt. Olemas ka korrastatud (puhastatud, roostetõrje ja krunit) pöid, mis vajaks natuke sirgendamist. Pöia keskel on tagumine rumm, millel hammakas puudu, seda mul pole. Lisaks viskasin ühe esivelje ka veel pildile ning K125, M1A aku.
   

Riga7 (1972), Kovrovets K58 (1958), K58@100, Minsk M103 (1963), Jawa 360 + velorex 560 (1972), Jawa 559(1965), 2x Kovrovets K-175 (1958), Triumph Bonneville T100 (2019)

50+ vanused rattad EU matkad e. FB teema "Lõunasse Päikest otsima":  https://www.facebook.com/groups/471167806998913
Vasta
#34

Ladusin siis kuivalt n.ö. "uue" vana mootori kokku, et veenduda kõikide osade sobivuses (hetkel ei pannud tihendeid...)
Ilmnes, et pean vist ikkagi kepsu sõrmepuksi ka uue panema, kolb loksub päris korralikult.
Puudu on üks sõrme stopper vedru.. ehk on kellegil pakuda, või mainida, kus ma tartus selle vidina saaksin.
Tundub kuidagi, et käigukasti hammakal, mis veoketihammakaga ühes, on loks piki võlli kuidagi suur... aga eks see simmer vist fikseerib selle kuidagi... 
Sain ka uue korraliku silindrikaane Wink
Sidurikorv, mis mul oli hammakad väga OK, aga liga kõrge. Võtsin siis rellakaga madalamaks, ning kui paika panin ja kett peale sai... oli kett väga lõtv. Mõõtmisel selgus, et siduri küljes olev ketihammakas on oluliselt väiksem... Olude sunnil pidin hetkel vana tagasi panema. Seega jällegi korras sidurikorvi vaja. Muidugi võin ju ka keti parajaks teha, siis on ülekanne tiba kiirem...
Genega otsa eksentrik on vist ka läbi, sest kontaktid avanevad ja sulgevad laineliselt, mitte sujuvalt... aga selle veendumisega on veel aega (ahjaa, seda magneti kinnituspolti kah pole...)

külgede kaante poldid pean kavalmistama - ehk siis mõõtu lõikama.
Muus osas on asi OK.

Täna sai siis õuele tassitud uus doonor sinine M104. 
Sellelt lähevad käiku esikahvel koos lenksu, amortide, porilaua ja esitulega - kõik need on korralikud. Ikka ei õnnestunud 201 laagrile esiratast saada... sellel kõik rattad puudu. Oli küll üks aretus 202 laagrile puksidega istutatud 12mm võllile tagaratas - rattal siis 4 poldiga tagahammakas - minul on 6 kinnituspoldiga.
Muud jubinad jällegi kuuri seisma ning hiljem siis pea vanaraua hinnaga müüki (kahjuks ka paak, sest kork on peale surutav plastik junn, mitte nagu minul vaja korraliku kroomiga keeratavat korki. Üks võimalus on lõigata see korgi osa ära ja asendada vanemaga aga... Tagadi pole kaugel

Ratastega on ikka paras jama - M103 pole õiget esiratast (sümmeetriline rumm laager 201) ja K58-l pole tagaratast (ebasümmeetriline rumm laager 202).
On komplekt M1A/K125/M1M rattaid (esimene ja tagumine koos rehvidega, ebasümeetriline rumm, laager 201). 3 M103 taga rummu (sümmeetriline rumm laager 201, pöidasid hulgim. K58 2x esiratast (ebasümeetriline rumm laager 202).

Panen siia ülesse ka paagi... nimelt on üks korralik (nii seest kui väljast tahab üksikustesse kohtadesse pahtlit, et siledaks saaks, paak korralikult puhastatud, täiendav roostetõrje ferreliga ja krunditud) paak, millel pressitud MINSK kiri. Kahjuks M103 on sama kujuga paak aga vesikleebisega embleem...
Seega peaksin selle kirja pahtliga katma - no ei taha eriti, sest pressitud kirjaga paake pole väga palju... See sobib väga hästi M1M ja hilisemata M1A-dele kui originaali taga ajada.
On ka see ilma kirjata paak, kuid pealt mõlkis, mida on püütud kuidagi moodi siluda... Samas on olemas ka korras M104 paak, millel plastikust kork... 
Seega ehk on kellegil pakkuda korras kroomkorgile mõeldud tilgakujulist paaki - vajadusel saan teha ka vahetust.
Paak peale puhastamist:
   

Seega neid nipet näpet asju ikka tekib, mille nimel vaja siputada...

Riga7 (1972), Kovrovets K58 (1958), K58@100, Minsk M103 (1963), Jawa 360 + velorex 560 (1972), Jawa 559(1965), 2x Kovrovets K-175 (1958), Triumph Bonneville T100 (2019)

50+ vanused rattad EU matkad e. FB teema "Lõunasse Päikest otsima":  https://www.facebook.com/groups/471167806998913
Vasta
#35

Projekti edasiliikumine on ikka vaevaline, nagu kass, kes tasib oma poegi ühest kohast teise... ja siis pajatab teile muinasjutte Wink

Aga, eilse päeva eesmärk oli töötav mootor tõsta K58 peale, rattad alla ning M103 raam transpordi valmis seada.

Eelnevas postis kirusin siin rataste mittesobivusi võllide suhtes - ühe lahenduse leidsin, kui kasutada 6002 laagrit (15mm@32mm x 9mm), saab Minski (M1A...M104) rattaid 15mm võllile panna ilusti, kuid... kahjuks ei hakka ilusti need võllil olevad laagri katted peale... jäävad näiliselt "suuremad".
Kahjuks olen kuhugi pimedasse nurka paigutanud tagaratta fikseerimise eksentrikud... joonised on ainult jäänud - peab korralikumalt inventuuri hakkama tegema.
K58 siis suuresti komplekteeritud ja põhimõtteliselt anna vaid vänta ja töötab... 
Hetkel ei paigaldanud veel juhtmestikku, ketti, ja õiget parempoolset katet + veel nipet näpet jamasid...
Väljanägemine on selline õnnetu murjam - vaikselt hakkab meeldima...
   

Ehk siis, kes soovib M1A/M1M tagaratast siis vahetan selle ainult K58 tagaratta vastu!!

M103 sai siis juppideks võetud ja pakitud. Hetkel jäi raam veel ratastele aga nende eemaldamine on 10min töö...
   
minski osas kavatsen kõigepealt mootori tööle saada (vaja reguleerimise seibe, tellida tikkpoldid...), seejärel teen selle ilusaks e. värvin
Raami + muud detailid püüan okt/nov puhastada kruntida ehk ka värvida..

Riga7 (1972), Kovrovets K58 (1958), K58@100, Minsk M103 (1963), Jawa 360 + velorex 560 (1972), Jawa 559(1965), 2x Kovrovets K-175 (1958), Triumph Bonneville T100 (2019)

50+ vanused rattad EU matkad e. FB teema "Lõunasse Päikest otsima":  https://www.facebook.com/groups/471167806998913
Vasta
#36

Nu nii, muinasjutt jätkub.
Täna siis sai päev kütmata garaazhis veedetud... jahe on ikka... ja sai eesmärgiks võetud, et kunagi algupärane mootor kokku laduda.
Eelnevalt on siis kõik osad puhastatud nii ultrahelivannis, kui ka "tavaliselt"
Karteri pooled, silinder, väntvõll,  käisid ultrahelivannis ujumas. Silinder veel ekstra roostetõrjet väljast poolt + motip kuumuskindel must värv selga.
Silindri pea sai korralik soetatud, leotatud ja pestud... aga ikkagi jäi natuke "liiva/muda" jääke ribidevahele aga ei häiri praegu, sest veel ei värvi.. Dekomressiooniklapp lahti võetud ja puhastatud, küünla leidsin uue väärse originaali А11У.
Uued tikkpoldid (tellitud kaks komplekti, sest alla 15€ ei saanud tellimusi teha) e. 7€ komplekt...
Uus remontmõõdus kolb (vana kolb kaalus 125g uus 135g) + sõrm. Sai mõõdetud kogu kolvimängu pikikepsu liikumise loksu ja sain 0,25mm, peaks olema OK.
Kui juba kaalumiseks ja arvestamiseks läks, sai vaadatud seda Palu piibli väntvõlli tasakaalustustegurit... Kogu arvutuste tulemus oli 0,74. Palu mainib, et see peaks jääma vahemikku 0,5-0,6. Isegi kui eksisin oma 10% vastukaaluga, siis alla 0,7 ei saa kuidagi (loodan, et eksisin rohkem...) . Seega puht tehniliselt ei peaks mootor väga suurtesse pööretesse minema aga see eest tühikäigul peaks olema hea. Aga ei pööra praegu sellele väga suurt tähelepanu, lihtslalt mootor oli ju lahti, mõõteriistad käepärast ja tiba aega ju oli Wink
Pea uued sidurikettad, käimalöömise sektor ja kett. 
Seekord jätsin veel vana sidurikorvi, millel räämas käimalöömise hammakas... aga korralik ketihammakas. Ei hakanud praegu K175 sidurikorvi sinna paigutama, veendun enne mootori ja käigukasti töös, siis ehk võtan selle "tuuningu" ette.
Käigukastis vähekenegi mitte uue väärse väljanägemisega hammakas ära vahetatud uue väärse vastu s.h. uus veohammakas 7mm paksusega. Sirutatud käiguvahetuse hoobasid ja käiguvahetusvõlli hoova poolne ots taastatud (oleks saanud paremini aga...)
Kõik laagrid vahetatud uute SKF vastu v.a. üks hiinakas, mis läks käigukasti peavõlli ketiveo hammaka juurde - see oli 8mm paks. Originaal on 9mm ja sellega hakkas käigukasti kinni pooma. See oli põhjus, miks sai mootor peale silikoontihendiga kokku panemist uuesti lahti võetud...
Kõik uued poldid. Kahjuks on nende välja nägemine natuke erinev vanadest - väike pealmine faas uutel puudub ja uued näivad "paksemad"
Kokku pannes (ilma tihendipapita, vaid sai kasutatud Locktite SI5920, ainuke tihend läks vändaotsa ja generaatori vahel olevale simmeri hoidja alla) sai kõik võllide loksud jäetud 0,2-0,3mm piiridesse (väntvõlli pikki võlli liikumine 0,3; käigukasti peavõll 0,2; alumine võll 0,3) kõik võllid kokku pannes ja poltide pingutamist liiguvad vabalt. Simmerid olid enam vähem korras, vahetatud ainult käigukasti peavõlli veoketi hammaka juures olev simmer. Väntvõlli siduripoolsele simmerile jätsin hammaka poolsele laagrile vändapoolsesse otsa laagrikatte alles - simmerile toeks, sest sealt poolt ei tohiks laagri õlitust tulla....
   

Rahalises mõttes jääb kogu uuenduskuur sinna 100€ juurde + mootori hankimine ehk siis soovida täitsa korras ja renoveeritud mootorit, siis ~200...300 +x € eelarvega tuleks arvestada
Hetkel paistab, et mootor sai korralikult kokku ning seest puhas, korras ja tummine. Eks näis kas "paistmisel" ka tõepõhi all.

Huvitav on ikkagi see, et kui süüdet paika ajada siis 4mm enne ÜSS on väga raske saavutada, nii genekas, kui ka kontaktplaat peavad kõige äärmistes asendites olema, siis on nibin nabin. 4+ enne ÜSS on edasine reguleerimise võimalus, alla selle ei saa kohe kuidagi. Samas tundub ka ekstentrik olema korras ja korrektses asendis ankru otsas.

Sai mootor sooja toodud, et tihendid paremini kuivaksid, ning kui homme hästi läheb peaks tule ka sisse saama.

Riga7 (1972), Kovrovets K58 (1958), K58@100, Minsk M103 (1963), Jawa 360 + velorex 560 (1972), Jawa 559(1965), 2x Kovrovets K-175 (1958), Triumph Bonneville T100 (2019)

50+ vanused rattad EU matkad e. FB teema "Lõunasse Päikest otsima":  https://www.facebook.com/groups/471167806998913
Vasta
#37

Ei saanud tuld alla  Sad
Säde on, kompressioon on, küünal kuiv e. kütus ei jõua silindri põlemiskambrisse...
Tänase pusimise peale ikkagi ei saanud. Säde on nii, et lööb toa valgeks... sädeme sain ka õigeaegseks. Küünal läheb õrnalt niiskeks ja isegi korraks õrn pops käis... ja kõik.
Eks täiendavalt tihendan need "ülevoolu suunajate kaaned" silindri külgedel, praegu lihtsalt olemasolev tihend ja 8ne polt - ei julge ka tugevalt keerata, sest oht keeret vigastada suur... 
Karburaatoris viga vist ei ole, sest kui see tõsta "suvel töötavale mootorile" siis selle mootoriga asi funkab.
Seega arvan, et silinder tirib lisaõhku nendest ülevoolu kanali suunajate kaante vahelt, ning kütust sinna ei tirita.
Igatahes panin selle mootori korraks jälle nurka seisma ja tõstsin K58 aiste vahele "suvise" mootori (selle, mille vahetasin M105 mootori vastu) ja panin selle tööle. 
Ega kaua saanud töötada, sest säde muutus laisaks. Uurimuse tulemusel avastasin, et mootorile oli sobitatud generaatori magneti rull selliselt, et oli süvendatud vända poolne ots nii, et otstihendil oleks süvend. Kui paigaldasin korras magneti, siis seda korralikult kinni keerates kiilutas mootori vastu otsatihendi kaant kinni... lahendusena meisterdasin vända võlli otsa seibi, mis taksitaks sellel magnetil liiga sügavale minna.
Sädeme lahjalisus on põhjustatud sellest, et magnet ei ühti genraatori mähistega...
Seega liiga paks karteritihend on pandud... üle 1mm - see seda põhjustabki vända ots ei ulatu piisavalt karterist välja...
Mõned pildid K58-st, millele siis M103 mootor ja summuti peale tõstetud. Õigema mootoriga ei saanud enam väljas pilte teha - pimedaks läks.
   

Riga7 (1972), Kovrovets K58 (1958), K58@100, Minsk M103 (1963), Jawa 360 + velorex 560 (1972), Jawa 559(1965), 2x Kovrovets K-175 (1958), Triumph Bonneville T100 (2019)

50+ vanused rattad EU matkad e. FB teema "Lõunasse Päikest otsima":  https://www.facebook.com/groups/471167806998913
Vasta
#38

Hing ei andnud rahu ja pidin leidma põhjuse, miks tuli mootorisse ei tahtnud minna.

Võtsin ette siis need silindri seinale kinnituvad katted (mis suunavad kütust kolvi peale).
Lahti võttes selgus, et sealt peabki läbi laskma, sest vanad tihendid olid n.ö. topelt pandud ning polte ei saanud tugevalt pingutada.

Üleval siis geneka polt M7 ~75mm, mida BaltiPolt ei suuda müüa  Sad
   
Sai korralikult puhastatud, tehtud uued tihendid, keermed puhastatud ja keermepuuriga ülekäidud. Asi läks tummiselt kokku, hing rahul, et nüüd ei tohiks olla ühtegi takistust.

   
K58 raamile siis M103 mootor peale kruvitud, geneka ankru polt ümbertõstetud, kontrollitud sädet - no ilus oli, süüde 4mm enne ÜSS. aga.... tuld ei tulnud.
Küünal maha - märg  Cool
Seega nüüd on ainult süüte seadmise küsimus ja leidsin ka selle koha.
Mootor töötab  Big Grin ja peaaegu ilusti, seda probinat tuleb väga harva, läheb ilusti pöördesse aga mitte väga kiiresti. Mootori töös on silindrist kosta ikka seda kõrge heliga kõrinat... kas tõesti siis see kepsupuks loksub liiga palju...

 Seega timmimist veel on aga nüüd on siis kaks mootorit, mis on sõidukorras.

Homme ehk saab ka väikse video töötavast mootorist.

Riga7 (1972), Kovrovets K58 (1958), K58@100, Minsk M103 (1963), Jawa 360 + velorex 560 (1972), Jawa 559(1965), 2x Kovrovets K-175 (1958), Triumph Bonneville T100 (2019)

50+ vanused rattad EU matkad e. FB teema "Lõunasse Päikest otsima":  https://www.facebook.com/groups/471167806998913
Vasta
#39

Tsitaat:Motorkuur foorumist:
Väga huvitav teema. Loen seda mõnuga. 
Endal on kunagi sellise süütemänguga olnud probleem, et varaseks keeramisel kadus säde ära. Kuna see oli ca 15 aastat tagasi ning siis väga ei mäleta, mis viga oli ning mis lahenduseks sai, kuid selline seik on meeles.

Baltic Boltis muidu lühemaid polte oli? Nagu oleks meeles, et M7x1 sealt ikka ostetud.
Ega jah siinne teema kajastus on rohkem oma blogi pidamine ja hea unejutu kirjutamine.
Ma ise ka avastan neid rattaid kokku pannes  seda maailma - mis sa ikka keskeakriisi saabudes targemat teed [Pilt: icon_lol.gif] 

Sain siis K58 sõitma, aiste vahele istutasin M1M e. M103-le mõeldud mootori. Algselt oli käimasaamisega ikka tegu aga kui ta juba mõnda aega oli töötanud läks ilusti esimesest löögist.
Tuled põlevad, signaal teeb ka prööksatuse... pidurid on väga kehvad... amordid on õlivabad hetkel... (jah esimene amort on K175 või uuema Voshodi oma)
Päris mitu tiiru sai tühjal tänaval tehtud n.ö. prooviks. Samas ega mootori sätted just paigas polnud. Võim tuli hilinemisega, st keerasid rutskat ja mootori pöörded tõusid aeglaselt (räägime 2 käigust), siis nagu äketse tuli mingi tõmme suurematel pööretel.
Tegin ka väikese video masina tühikäigul töötamisest - kuulda on prõbinat, mis viitab ebaühtlasele tööle ja lisaks väga häiriv hele kõrin silindris.
Kui kuulata suvel pandud videos eelmise mootori tööd, siis ega väga paju häältes erinevusi pole, suvine käib lihtsalt mahedamalt ja tiba ühtlasemalt.


Eks see algaja asi ole, sest tehes tulevad ikka vajakajäämised välja nagu:
- ei paigaldanud tihentit väljalaske torule - ei olnud käepärast sellist rõngast võtta. Seega videolt näha ka tahmanud kütusejääkide immitsemist...

- Karteri õlikork ei pea - ei kontrollinud tihendi korrasolekut

- Minskilt võetud siduritross ei sobi K58-le - lühike on. K58 raami ehitus on teistsugune ja mõõdult on ta lenksu suhtes nii, et seal on vahemaa mootorini pikem. Samas tagaratas on mootorile lähemal (kett tuli 3 ketilüli võrra lühemaks teha...) 

- karteri alumine õlikork ei pea - ei kontrollinud tihendi korrasolekut...

- kui mootor oli pea 1h töötanud, siis hakkas säde väiksemaks jääma - ei alustanud uusi otsinguid, kuhu säde kadus. Tõenäoline koht on magneti "oma pessa" loksumine e. magneti ja generaatori mähiste asetus muutus...


Nüüd täna sain õige K58 tagaratta. Kahjuks ketihammakas kasutuskõlbmatu. Peab kuskilt treiali või CNC pingi mehe leidma, kes ketihammaka uue teeks. Kui originaal veoketisüsteem on 5,4mm peal siis uue teeks 7mm peale - lihtsalt neid osi on võimalik järelturul saada...

Riga7 (1972), Kovrovets K58 (1958), K58@100, Minsk M103 (1963), Jawa 360 + velorex 560 (1972), Jawa 559(1965), 2x Kovrovets K-175 (1958), Triumph Bonneville T100 (2019)

50+ vanused rattad EU matkad e. FB teema "Lõunasse Päikest otsima":  https://www.facebook.com/groups/471167806998913
Vasta
#40

Nu nii, K58 liigub enam vähem ja iga töös oldud ajaga muutub hääl paremaks. Aga eks tal veel aega sissetöötamiseks (~1,5L kütet on mootorist läbi lastud ainult), on ju uus kolb, rõngad ja silinder seest korda tehtud remontmõõtu.
Eile sai siis vanake ~15km liikumismõnu tunda pärast hinnanguliselt üle 40a. seismist (minu teadlik mälu on näinud seda ratast koguaeg vanaisa kuuris leitud olukorras seismas).
Arvan, et kiirused üle 50-60km/h ei tõusnud (kahjuks spidomeer pole ühendatud ja GPS-i ei kasutanud).
Suurem osa eelnevas postis olevaid vigu on käepäraste vahenditega kõrvaldatud. Ainukeseks lekkeks on veel käimalöömisvända võlli ja küljekaane avast immitsev õli (st. kaanes olev tihend on kehv...)
Mootori tööst nii palju, et hinnanguliselt (olles kohati võhik selliste mootorite tööhääle tundmises) on rahuldav. St kohati on ilusti eraldi kuulda popsumist ning kohati vajub ühtlaseks probinaks - nagu 4 taktiline mootor. Pöörded kõiguvad. Küünal pärast sõitu ilusti kohvipruun ja silndrisse piiludes kolb pealt puhas (haljas) - küttesegu (B95 + Motul 510 2T: suhtena 20:1)

Nüüd järgnevateks eesmärkideks on K58 detailide oma kohle tagasi pookimine ja M103 juppide vabastamine.
- summuti vaja korda teha - sees on treilaastud ja summuti ots keevisega kinnitatud, mitte mutriga...
- M1M karteriga K58 silindriga mootorile K58 küljekaaned panna... (hiljem, kui "U" raua väntvõlli juurde saan, siis laon mootori K58 karteripooltele.) Hetkel on vaja taastada siduripoolse kaane sidurireguleerimise ava mutri keermed - peaaegu saab lõppu keerata aga hakkab pooma...
Huvitaval kombel ei ulatunud käimalöömise vända võll piisavalt kaanest välja... kuigi M1M kaanega oli asi Ok. Paigaldasin kaane silikoontihendiga, seega tihendist ei saanud kaugust juurde tulla, pigem vähenes.
- Korralik siduritross on vaja ehitada... või siis kaubandusest soetada.
- Tagaratta hammasratas on vaja lasta uus teha või siis olemas olev taastada - ehk saab keegi selles osas aidata. Pidurirummu osa on OK, pidurid kitsale klotsile. Minski ketiratas koos piduritrummliga EI HAKKA - poldiavad on teises kohas (isegi M1M, M1A kitsad ja M103-104 paksemad ning täitsa uued jne omadega võrreldes)
- Esimesed amordid vaja vahetada, sest hetkel on all K175 omad...

Keretööde peale hetkel ei mõtle, kuigi seal vaja korrastada alates jalatoedest (mis on väänatud tahapoole...), amordikinnitustest kuni porilaudade kohendamiseni.

Aga mõnusad masinad on, nüüd ka uus talvekodu neil Tartu kandis Wink

Riga7 (1972), Kovrovets K58 (1958), K58@100, Minsk M103 (1963), Jawa 360 + velorex 560 (1972), Jawa 559(1965), 2x Kovrovets K-175 (1958), Triumph Bonneville T100 (2019)

50+ vanused rattad EU matkad e. FB teema "Lõunasse Päikest otsima":  https://www.facebook.com/groups/471167806998913
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 5 külali(st)ne