Akude tark laadimine

Loen ja imestan, kui keeruliseks saab ühe lihtsa asja ajada.
Vene laadijaga sai seda sulfaadi trenni tehtud. Jälgisin lihtsalt ampermeetrit ja hoidsin umbes 1A peal. Voldid tulevad/lähevad automaatselt.

hp
Vasta

Ehk on ksf tonise soovitatud agregaadid ajast lihtsalt niipalju ees, et neile ohmude seadused ei kehti?

PS idee järgi saaks 16 voldi juures impulsi pikkusega mängides KESKMIST voolutugevust seal 200 milliampri juures hoida, aga milleks? Üldiselt ronib ampermeeter pärast akust mõne protsendi energia eemaldamise starteri abil käivitamiseks kuhugi 10+ ampri juurde. See toimub 14V laadimispinge juures....
Seepärast ongi vanakoolimehed siin hambaid teritamas Smile

Müün: keermetõrv, puidulakk, alumiiniumtorud.
Vasta

Ehk on asi lihtsalt selles, et pliiakul pole Ohmu seadusest sooja ega külma ja deklareerib oma sisetakistused järgnevalt:
To be exact, for a 12V LA Battery,
  1. If IR>30 milliohm, battery is in very bad condition. Probably unusable.

  2. If IR is between 10 to 30 milliohm, still poor condition but may be usable or revivable.

  3. If IR is between 5 to 10 milliohm, it is in good condition.

  4. If IR is less than 5 milliohm, it is in very good condition.

Võib-olla on asi ka selles, et pliiakus tekivad keemilised reaktsioonid ja seetõttu võib pliiaku üle 14,4V segamatult muliseda kuni elektrolüüdis vee lõppemiseni, millega võivad kaasneda plaatide kaardumised, lühised, säde ja mõnikord ka mõnus pauk.

15V ja 200mA olekski mõeldud elektrolüüdi tiheduse tõstmiseks, keemilise reaktsiooni võimalikuks rahulikuks toimumiseks, et vältida võimalikult palju kristallide tükkidena eraldumist plaatidelt ja aku võimalikult väikest soojenemist. 200mA on tõesti väike number, tean seda. Samas ei saa ma tõesti aru, mis selle vastu on? Sisetakistus? Ülelaadimine ja paukgaasi tootmine algab juba 14,4V juures. 200mA määrab ainult laadimise aja.
Vasta

(23-11-2019, 21:48 PM)tonis278 Kirjutas:  Ehk on asi lihtsalt selles, et pliiakul pole Ohmu seadusest sooja ega külma ja deklareerib oma sisetakistused järgnevalt:
To be exact, for a 12V LA Battery,
  1. If IR>30 milliohm, battery is in very bad condition. Probably unusable.

  2. If IR is between 10 to 30 milliohm, still poor condition but may be usable or revivable.

  3. If IR is between 5 to 10 milliohm, it is in good condition.

  4. If IR is less than 5 milliohm, it is in very good condition.

Võib-olla on asi ka selles, et pliiakus tekivad keemilised reaktsioonid ja seetõttu võib pliiaku üle 14,4V segamatult muliseda kuni elektrolüüdis vee lõppemiseni, millega võivad kaasneda plaatide kaardumised, lühised, säde ja mõnikord ka mõnus pauk.

15V ja 200mA olekski mõeldud elektrolüüdi tiheduse tõstmiseks, keemilise reaktsiooni võimalikuks rahulikuks toimumiseks, et vältida võimalikult palju kristallide tükkidena eraldumist plaatidelt ja aku võimalikult väikest soojenemist. 200mA on tõesti väike number, tean seda. Samas ei saa ma tõesti aru, mis selle vastu on? Sisetakistus? Ülelaadimine ja paukgaasi tootmine algab juba 14,4V juures. 200mA määrab ainult laadimise aja.
Ega aku sisetakistus, laadimisvool ja pinge kuidagi omavahel seotud ei ole? Natukenegi?
Vasta

Minu tark laadija CTEK 5,0 läks juba segaseks 

Vasta

(24-11-2019, 11:54 AM)Romka Kirjutas:  Minu tark laadija CTEK 5,0 läks juba segaseks 
 Mingi error sul elektriga ei saa olla? Juba teine teema kus mingi digimon vigur hulluks läheb ju. Kaks võib veel juhus ka olla muidugi.

You see, pal, Elvis can´t read a contract.
All he knows is, no Ferrari, no rides with the top down.
Vasta

(24-11-2019, 10:45 AM)virks Kirjutas:  Ega aku sisetakistus, laadimisvool ja pinge kuidagi omavahel seotud ei ole? Natukenegi?

Ikka on seotud Smile Ma lihtsalt ei saa aru, kuidas aku sisetakistus tühjenemisel ja laadimisel erinevad saavad olla. Palun valgusta mind.

Ohmi seadusega on veel see asi, et seda kasutatakse pingelangu leidmiseks. Näiteks kaabli takistus.
Vasta

(24-11-2019, 14:11 PM)tonis278 Kirjutas:  
(24-11-2019, 10:45 AM)virks Kirjutas:  Ega aku sisetakistus, laadimisvool ja pinge kuidagi omavahel seotud ei ole? Natukenegi?

Ikka on seotud Smile Ma lihtsalt ei saa aru, kuidas aku sisetakistus tühjenemisel ja laadimisel erinevad saavad olla. Palun valgusta mind.

Ohmi seadusega on veel see asi, et seda kasutatakse pingelangu leidmiseks. Näiteks kaabli takistus.

https://www.obs.ee/~jaak/loengud/teine/t...teist.html 
Seal allpool on sisetakistusest juttu, isegi mina sain aru oma 53 a tagasi lõpetatud keskharidusega.

Tsitaat:Mingi error sul elektriga ei saa olla? Juba teine teema kus mingi digimon vigur hulluks läheb ju. Kaks võib veel juhus ka olla muidugi.
Kas kauglugemisega voolumõõtja võib süüdi olla? Seda loetakse vist mingil kindlal päeval ainult. Või loetakse pidevalt?

Инвалид информационной воины на фронте Пярну-Хииу. 
Tsiteerides John McCaini: "Venemaa on peamiselt bensiinijaam, mis teeskleb riiki"," rääkis Basse.
Vasta

(24-11-2019, 16:42 PM)aavu Kirjutas:  
Tsitaat:Mingi error sul elektriga ei saa olla? Juba teine teema kus mingi digimon vigur hulluks läheb ju. Kaks võib veel juhus ka olla muidugi.
Kas kauglugemisega voolumõõtja võib süüdi olla? Seda loetakse vist mingil kindlal päeval ainult. Või loetakse pidevalt?

  Tundub et kord tunnis loetakse, tarbimisgraafiku järgi vähemalt.

You see, pal, Elvis can´t read a contract.
All he knows is, no Ferrari, no rides with the top down.
Vasta

(24-11-2019, 16:42 PM)aavu Kirjutas:  https://www.obs.ee/~jaak/loengud/teine/t...teist.html 
Seal allpool on sisetakistusest juttu, isegi mina sain aru oma 53 a tagasi lõpetatud keskharidusega.

Kui palju siis Teie arvates ühe pliiaku sisetakistus on, kui 12,5V juures suudab välja anda 500A? 
Ja kas laadima pannes on sellesama aku sisetakistus teine?
Samuti, 15V ja 1A on ok, aga 15V ja 0,2A enam ei sobi?
Vasta

Selle laadijaga pole siis vist midagi teha pliiakude juures? Annab ainult 0,5A.

https://www.maypole.ltd.uk/MP7402-0.5A-a...le-charger

Edit: Ansmannil isegi veel pisem, 13,8V ja 0,4A. Ainult, et ülelaadimist ei saa teha.
https://www.ansmann.de/en/acid-lead-batt.../alcs-2-12
Vasta

mul boschi nn. tarklaadija juba pea 20 aastat.pole kunagi näinud,et ta üle 14 voldi laeks.tuttav keetis oma suvalise laadijaga,mis andis 15 v välja,kaks akut ära.
Vasta

(24-11-2019, 19:18 PM)sturmbannführer Kirjutas:  mul boschi nn. tarklaadija juba pea 20 aastat.pole kunagi näinud,et ta üle 14 voldi laeks.tuttav keetis oma suvalise laadijaga,mis andis 15 v välja,kaks akut ära.

Laadimise koha pealt täitsa õige, üle 14,4V ei tohiks lasta. Mina jauran siin spetsiaalselt desulfaaterimisest ehk siis sihilikult on vaja tekitada 14,4V kõrgem pinge. 
Müüdavad hoolduslaadijad (trickle charger)  algavad 0,5A ja 0,8A. Tahtsin akule heameelt teha ja laadimise kiiruse veel aeglasemaks viia, 0,2A. Samuti hoolduslaadijad katkestavad ise laadimise, kui voolutugevus langeb alla mingit piiri, mis on tehases seadistatud. 
Ise oleks käsitsi 24h hoidnud ja lasknud siis puhata, mõõtnud tihedust ja lisanud vett vajadusel. 
Kui purkide kallale ei pääse, on kinnine või puudub huvi, pole mõtet üldse aku laadimispinget üle 14V lasta.
Vasta

(24-11-2019, 19:55 PM)tonis278 Kirjutas:  ... Mina jauran siin spetsiaalselt desulfaaterimisest ehk siis sihilikult on vaja tekitada 14,4V kõrgem pinge...

Miks sulfaat vajab kõrgemat pinget? Sulfaat on seismisest tekkinud ollus. Vaja aku trenni panna.
Mina lihtsalt laadisin tasakesi ja siis jälle tühjendasin tasakesi. Ja nii senikaua, kuni happe tihedus tõusis vajaliku tiheduseni. Sai ka aku tühjaks valatud ja lihtsalt dest veega laetud 4-5 tsüklit. Seejärel jälle õige tihedusega hape sisse (1,27). Ma ei teagi, millal see 1,28 peale läinud on. Ilmselt on vaja kiiremini akud pe***e keerata. Oma akudele panin tiheduseks 1,25-1,26 sisse.

hp
Vasta

(24-11-2019, 11:54 AM)Romka Kirjutas:  Minu tark laadija CTEK 5,0 läks juba segaseks 

...

Kas akul olid juhtmed küljes?
Manuaal on ammu kadunud, aga meenub et programmi võiks valida ilma koormuseta. Kogemus ka "auto" režiimis tsikli-murutraktori aku külgeühendamisel, kus testis 2 tulukesega mõned minutid ja siis tuli "jõulupuu". Ka täiesti lühises aku ajas cteki aju sassi.


Vasta

(24-11-2019, 21:22 PM)motamees Kirjutas:  [quote pid='488786' dateline='1574614517']
Seejärel jälle õige tihedusega hape sisse (1,27). 

[/quote]

Kirjanduses tõesti õige 1,27. Vabandused segaduse pärast.
Vasta

(24-11-2019, 18:07 PM)tonis278 Kirjutas:  
(24-11-2019, 16:42 PM)aavu Kirjutas:  https://www.obs.ee/~jaak/loengud/teine/t...teist.html 
Seal allpool on sisetakistusest juttu, isegi mina sain aru oma 53 a tagasi lõpetatud keskharidusega.

Kui palju siis Teie arvates ühe pliiaku sisetakistus on, kui 12,5V juures suudab välja anda 500A? 
Ja kas laadima pannes on sellesama aku sisetakistus teine?
Samuti, 15V ja 1A on ok, aga 15V ja 0,2A enam ei sobi?

Vooluallika sisetakistuseks nim. takistuse dimensiooniga suurust, mis arvuliselt võrdub elektromotoorjõu ja lühisvoolu tugevuse suhtega.

Väikeste takistuste korral saab Ohm'i seadus kuju:

[Pilt: img46.gif]


kus [Pilt: img47.gif] on sisetakistus.

c) Kui elektroodid ühendada, tekib vool, mille tugevus sõltub elektromotoorjõust, juhtme takistusest ja lahuses toimuva reaktsiooni kiirusest - viimane määrab meie vooluallika sisetakistuse [Pilt: img47.gif].


Nii sisetakistus kui elektromotoorjõud sõltuvad temperatuurist: soojendamisel sisetakistus väheneb (miks?) ja elektromotoorjõud kasvab (jälle miks!). Veel sõltub sisetakistus lahuse kontsentratsioonist ja aktiivse elektroodi pindalast. Reaktsiooni käigus lahus loomulikult nõrgeneb, elektroodi aktiivne pind kattub sooladega - kõik kokku viib sisetakistuse kasvamisele. Selle tõttu element "põleb läbi", tema töövool langeb ning vaatamata elektromotoorjõu säilimisele pole ta enam kasutatav.

Nüüd vastus küsimusele.
500amprit = 12,5volti jagatud starteri ja tema juhtmete takistus liidetud vooluallika sisetakistus. Head arvutamist veidi eespool toodud valemi järgi!
Sisetakistuse muutuse tingimused on punaselt.

Инвалид информационной воины на фронте Пярну-Хииу. 
Tsiteerides John McCaini: "Venemaa on peamiselt bensiinijaam, mis teeskleb riiki"," rääkis Basse.
Vasta

https://youtu.be/oJD_VuTuRxg
jne...
Vasta

(24-11-2019, 23:34 PM)aavu Kirjutas:  Nüüd vastus küsimusele.
500amprit = 12,5volti jagatud starteri ja tema juhtmete takistus liidetud vooluallika sisetakistus. Head arvutamist veidi eespool toodud valemi järgi!
Sisetakistuse muutuse tingimused on punaselt.

Tänud vastamise eest. Aku laadimise seisukohalt huvitab meid tegelikult ainult aku sisetakistus, seepärast jätan julgelt starteri ja juhtmed mängust välja. Eesmärgiks on teada saada keemilise reaktsiooni kiirus akus, kui palju on kadunud plaatidele kristallide moodustumise tõttu. Ehk siis sisetakistuseks on 0,025 oomi ehk 25 millioomi.
25 millioomi langeb vahemikku 10-30 millioomi, mis eelpool toodud tabeli järgi näitab aku kehva seisukorda, kuid on veel kasutuskõlblik ja võib üritada veel taastamist.
Ehk siis kokkuvõtvalt, aku keemilised reaktsioonid on veel piisavalt kiired voolu vastuvõtmiseks. Kuigi minu jaoks on natuke arusaamatu nagunii, kuidas üks aku suudab vastu võtta 1A või 3A, aga 0,2A ei saa.

Muide, Ohmi seadust ei saa rakendada ka kõrgepingeliinide kohta. Seal samuti kõrge pinge ja madal voolutugevus. Ometi kodudesse vool jõuab.

Edit: tegelikult tuleks küsimus püstitatada üldse niipidi:
Kui laadimise pinge tõsta 15V peale, kas leidub pliiakut, mis ei alusta elektrolüüsi voolutugevustel 3A, 1A või 0,2A?

Väidan, et akut laaditakse ka 0,2A juures sellepärast, et aku sisetakistus on 0,025Ω ehk siis mitu korda väiksem.
Vasta

Tsitaat:huvitab meid tegelikult ainult aku sisetakistus, seepärast jätan julgelt starteri ja juhtmed mängust välja.
Eksid rängalt. Sul on vaja iga millisekundi tagant mõõta starteri ja juhtmete takistust. Alates voolu sisselülitamisest hakkavad need väärtused kohe suurenema soojenemise tõttu ja sul ei õnnestu aku sisetakistuse määramine. Muidugi võid need väärtused mõõta enne katset ja vahetult pärast katset soojadel el.juhtidel. Siis mingi tulemuse isegi saab.

Aku sisetakistust ju otse mõõta ei saa, ainult valemi kaudu. Kui jätad starteri ja juhtmed mängust välja, huvitav mida sa mõõdad?

Инвалид информационной воины на фронте Пярну-Хииу. 
Tsiteerides John McCaini: "Venemaa on peamiselt bensiinijaam, mis teeskleb riiki"," rääkis Basse.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 2 külali(st)ne