VANASÕIDUKITE REGISTER
22-05-2022, 16:59 PM
liiga ilusad
22-05-2022, 19:04 PM
(22-05-2022, 13:02 PM)Andres_T Kirjutas: 20.04.2022 väljastati akt nr 885 sõidukile Pannonia T1, 1964, registreerimismärk M031Panni peeglid on huvitavad.
23-05-2022, 11:23 AM
Ilu on alati suhteline mõiste. Kuna auto ja mootorratas on tarbeesemed, siis sellises vanasõidukiks tunnustamise olekus nähti neid väga harva. Ostmise hetkel ning vahel harva pärast põhjalikumat pesu. Seetõttu on vana tehnika meie mälestustes ikka porine, tolmune ja väsinud olekuga. Eelneva tasakaalustamiseks tuleb loomulikult tunnistada ka seda, et restaureerimistööd on sageli kvaliteetsemad kui tehases seda tehti. Kõikvõimalikud eeltööd ning pinnakatete kvaliteet on tavaliselt parem kui tehase konveieril seda saavutada oli võimalik. Ka tehases tehti vahel näituse jaoks autosid ja mootorrattaid - sinnakanti pürib ka restaureerimine.
Peeglite ja suunatulede kui liiklusohutust suurendavate elementide osas on vanasõidukite eksperdid mõistvad. Nende eest punkte tavaliselt maha ei võeta, kuid tavaks on need siiski ära märkida. Konkreetne Pannonia on aktiivses kasutuses ning seda võib näha praktiliselt kõigil vanatehnikasõitudel. Palju sõites on ohtlike olukordi ka ette tulnud. Muuhulgas on see üks väheseid vanasõidukeid, mis on osalenud ka liiklusõnnetuses (kannatanuna).
Peeglite ja suunatulede kui liiklusohutust suurendavate elementide osas on vanasõidukite eksperdid mõistvad. Nende eest punkte tavaliselt maha ei võeta, kuid tavaks on need siiski ära märkida. Konkreetne Pannonia on aktiivses kasutuses ning seda võib näha praktiliselt kõigil vanatehnikasõitudel. Palju sõites on ohtlike olukordi ka ette tulnud. Muuhulgas on see üks väheseid vanasõidukeid, mis on osalenud ka liiklusõnnetuses (kannatanuna).
23-05-2022, 14:36 PM
Väga suurepärane on,et inimesed ikka tahavad ja ka teevad neid vanu liikureid korda. Pannonia mootoratas teeb südame soojaks endalgi. Oh neid aegu ammuseid. Super ütleks.
Aga puhtalt informatsiooni mõttes uuriks ühe Rootsis USA kliendile taastatava näite põhjal,et kas ka Eestis on võimalik saada negatiivseid punkte,nii öelda üle restaureerimise pärast?
Üllatas see,et taastatavalt autolt(originaalina säilinud kuid suurte rooste kahjustustega) võeti luukide vahelistest vahedest savi?(plastiliini) kasutades näidised(jah neil on ka moodne 3D skänner selleks otstarbeks,aga meistrimees on äkki vast 80+ ja tema seda moodsat vidinat ei kasuta). Kui uurisin,et milleks see vajalik on,siis vastati,et teaks pärast milline olema peab. Et ei tohi üle restaureerida,et peab säilitama originaali lähedase tunde. Kuna muidu saab hindajalt(USA) miinuseid.Need siis käivad USA näitustel kus neid hinnatakse ning hiljem müües,sõltub küsitav number paljuski just sellest samasest näitusehindest. Sama oli ka polstritöödes näha. Tavaline meie kohalik klient keelduks sellist kergelt lainetavat õmblust nähes arve maksmisest. Aga seal nagu maksis klient juurde,et see ikka kindlasti sirge ei oleks Värvimiseks kasutab maaler seal kiviaegset värvipüssi. Põhjendas seda,et modernsete värvipüssidega ei ole tal võimalik saavutada sellist pinda nagu vaja on(nagu vanasti oli).
Ehk siis,tahtes teha üli hästi võib hoopis jama kokku keerata. Või on need asjad pigem USA eripära ja meil ning siin pool suurt lompi selliste asjadega ei norita?
Aga puhtalt informatsiooni mõttes uuriks ühe Rootsis USA kliendile taastatava näite põhjal,et kas ka Eestis on võimalik saada negatiivseid punkte,nii öelda üle restaureerimise pärast?
Üllatas see,et taastatavalt autolt(originaalina säilinud kuid suurte rooste kahjustustega) võeti luukide vahelistest vahedest savi?(plastiliini) kasutades näidised(jah neil on ka moodne 3D skänner selleks otstarbeks,aga meistrimees on äkki vast 80+ ja tema seda moodsat vidinat ei kasuta). Kui uurisin,et milleks see vajalik on,siis vastati,et teaks pärast milline olema peab. Et ei tohi üle restaureerida,et peab säilitama originaali lähedase tunde. Kuna muidu saab hindajalt(USA) miinuseid.Need siis käivad USA näitustel kus neid hinnatakse ning hiljem müües,sõltub küsitav number paljuski just sellest samasest näitusehindest. Sama oli ka polstritöödes näha. Tavaline meie kohalik klient keelduks sellist kergelt lainetavat õmblust nähes arve maksmisest. Aga seal nagu maksis klient juurde,et see ikka kindlasti sirge ei oleks Värvimiseks kasutab maaler seal kiviaegset värvipüssi. Põhjendas seda,et modernsete värvipüssidega ei ole tal võimalik saavutada sellist pinda nagu vaja on(nagu vanasti oli).
Ehk siis,tahtes teha üli hästi võib hoopis jama kokku keerata. Või on need asjad pigem USA eripära ja meil ning siin pool suurt lompi selliste asjadega ei norita?
Kõik abistavad tegevused orkide arvukuse vähendamiseks. 4x4 ja muude vajalike autode korrastamine ning kõiksugu eriprojektid.
MTÜ Toeta Ukrainat EE522200221082095744 Swedbank`is ja märgusõnaks (Autod Viimsist rindele)
23-05-2022, 15:04 PM
(Seda postitust muudeti viimati: 23-05-2022, 17:24 PM ja muutjaks oli Andres_T.)
(23-05-2022, 14:36 PM)wagoneer Kirjutas: Aga puhtalt informatsiooni mõttes uuriks ühe Rootsis USA kliendile taastatava näite põhjal,et kas ka Eestis on võimalik saada negatiivseid punkte,nii öelda üle restaureerimise pärast?
Ajaloost näiteid on - kus kommentaariga stiilis "värvkate/pinnakate liiga kvaliteetne" ei ole antud maksimumpunkte. Mõned aktide numbrid (nimekiri ei ole kindlasti täielik): 230, 233, 250, 268, 620, 713, 717.
23-05-2022, 21:07 PM
kõik need masinad on ilusad,kui nad on värskelt värvitud.kas vanasõidukite registris on ka originaal värvis tehnikat nn. omas mahlas,millel on kasutusjäljed,kriimud,kraamud jne.,või on selline asi välistatud.mul üks taoline masin 43 a. vana,mida ei raatsi üle värvida ja lõdviku klambreid poleerida
23-05-2022, 21:45 PM
(23-05-2022, 21:07 PM)sturmbannführer Kirjutas: kõik need masinad on ilusad,kui nad on värskelt värvitud.kas vanasõidukite registris on ka originaal värvis tehnikat nn. omas mahlas,millel on kasutusjäljed,kriimud,kraamud jne.,või on selline asi välistatud.mul üks taoline masin 43 a. vana,mida ei raatsi üle värvida ja lõdviku klambreid poleerida
Ikka on, viimane näide akt nr 888. Kommentaarid tulevad lahti mõne päeva pärast (siis tuleb ka postitus selle akti kohta), aga pildid on juba praegu näha.
23-05-2022, 21:45 PM
(23-05-2022, 21:07 PM)sturmbannführer Kirjutas: kõik need masinad on ilusad,kui nad on värskelt värvitud.kas vanasõidukite registris on ka originaal värvis tehnikat nn. omas mahlas,millel on kasutusjäljed,kriimud,kraamud jne.,või on selline asi välistatud.mul üks taoline masin 43 a. vana,mida ei raatsi üle värvida ja lõdviku klambreid poleeridaOn küll: Näide
24-05-2022, 12:38 PM
Vanatehnika harrastamiseks on erinevaid viise. Alates konserveerimise põhimõttest, mille kohaselt ei tohi mitte midagi parandada ega muuta. Seda näeme muuseumides. Ja lõpetades sellega, et vana auto sõidetakse romu- või põllurallil lõpuni läbi ning viiakse siis metalli kokkuostu.
Vanasõidukina tunnustamise süsteem seisis aastatel 2006 kuni 2021 sellel põhimõttel, et sõiduk peab olema võimalikult lähedane seisukorrale, milles ta väljus tehasest. Kui kasutuse jooksul oli saanud vigastusi või oli korrosioon oma töö teinud, siis tuli auto taastada selle lähedasse seisukorda, mis oli tehasest väljumisel. Tehasest välja sõites üldjuhul sõidukil roostet ei olnud, istmekatted olid terved, värv oli ilus ning pori ja paakunud õli kusagilt ei leitud. Kõik detailid olid puhtad ja värsked. Igasugune korrosioon, mustus ja vigastused olid välistatud.
15 aastaga jõudis meie vanatehnikakogukond selleni, et oldi valmis musta numbriga eristama ka selliseid sõidukeid, mis ei olnud "nagu eile tehaseväravast väravast välja sõitnud", vaid omasid kasutusest tingitud kahjustusi. Konsensuse leidmine hindamispõhimõtete üle kestis aastaid ning on nüüd vormistatud EVKL üldkoosoleku otsusena. 05.07.2021 jõustusid ka riiklikes õigusaktides vastavad muudatused, mis lubasid vanasõidukina tunnustada ka kasutusest tingitud kahjustustega sõidukeid. Oluline märksõna säilinud sõidukite tunnustamisel musta numbri alla on vajadus hoida ajalugu selle säilinud kujul. Seega mitte iga orginaalvärvis säilinud VAZ ei ole musta numbrit väärt, kuid näiteks 70 aastat vana auto puhul vaadatakse sellele juba teise pilguga.
Eesmärk on ikka selline, et musta numbriga sõidukiga oleks alati vabapääse mistahes näitusele. Teisalt on aga must number mõeldud ikkagi sõitmiseks. Kui taastamistöödes minnakse nii kaugele, et aetakse taga ka õiget värvimise tehnoloogiat ja kummidetaile valmistatakse ehtasast kautšukist, siis sellise sõidukiga keegi liiklusesse ei lähe. Ja pole ka vaja mingit musta numbrit. Vanasõiduki akti võib ikka teha, kuid see on meie latist kõrge kaarega üle hüppamine.
Seega tolereerib Eesti süsteem väga erinevat lähenemist. Põhikriteeriumiteks on:
1. tehniline seisukord lubab ohutult liigelda - kui on valmistaja nõuete piires, siis on korras
2. originaalsus on valmistajatehase originaalsuse lähedane - vanematel sõidukitel leebemad nõuded
3. esteetiline välimus vastab sellele ajale, mil ta uuena kasutusele võeti.
Vanasõidukiks tunnustamise käsiraamat, säilinud sõidukite hindamise põhimõtted ja muu vajalik info on kättesaadav register.evkl.ee lehel
Vanasõidukina tunnustamise süsteem seisis aastatel 2006 kuni 2021 sellel põhimõttel, et sõiduk peab olema võimalikult lähedane seisukorrale, milles ta väljus tehasest. Kui kasutuse jooksul oli saanud vigastusi või oli korrosioon oma töö teinud, siis tuli auto taastada selle lähedasse seisukorda, mis oli tehasest väljumisel. Tehasest välja sõites üldjuhul sõidukil roostet ei olnud, istmekatted olid terved, värv oli ilus ning pori ja paakunud õli kusagilt ei leitud. Kõik detailid olid puhtad ja värsked. Igasugune korrosioon, mustus ja vigastused olid välistatud.
15 aastaga jõudis meie vanatehnikakogukond selleni, et oldi valmis musta numbriga eristama ka selliseid sõidukeid, mis ei olnud "nagu eile tehaseväravast väravast välja sõitnud", vaid omasid kasutusest tingitud kahjustusi. Konsensuse leidmine hindamispõhimõtete üle kestis aastaid ning on nüüd vormistatud EVKL üldkoosoleku otsusena. 05.07.2021 jõustusid ka riiklikes õigusaktides vastavad muudatused, mis lubasid vanasõidukina tunnustada ka kasutusest tingitud kahjustustega sõidukeid. Oluline märksõna säilinud sõidukite tunnustamisel musta numbri alla on vajadus hoida ajalugu selle säilinud kujul. Seega mitte iga orginaalvärvis säilinud VAZ ei ole musta numbrit väärt, kuid näiteks 70 aastat vana auto puhul vaadatakse sellele juba teise pilguga.
Eesmärk on ikka selline, et musta numbriga sõidukiga oleks alati vabapääse mistahes näitusele. Teisalt on aga must number mõeldud ikkagi sõitmiseks. Kui taastamistöödes minnakse nii kaugele, et aetakse taga ka õiget värvimise tehnoloogiat ja kummidetaile valmistatakse ehtasast kautšukist, siis sellise sõidukiga keegi liiklusesse ei lähe. Ja pole ka vaja mingit musta numbrit. Vanasõiduki akti võib ikka teha, kuid see on meie latist kõrge kaarega üle hüppamine.
Seega tolereerib Eesti süsteem väga erinevat lähenemist. Põhikriteeriumiteks on:
1. tehniline seisukord lubab ohutult liigelda - kui on valmistaja nõuete piires, siis on korras
2. originaalsus on valmistajatehase originaalsuse lähedane - vanematel sõidukitel leebemad nõuded
3. esteetiline välimus vastab sellele ajale, mil ta uuena kasutusele võeti.
Vanasõidukiks tunnustamise käsiraamat, säilinud sõidukite hindamise põhimõtted ja muu vajalik info on kättesaadav register.evkl.ee lehel
24-05-2022, 12:48 PM
roostest saan loomulikult aru,seda ei tohi olla.kasutamisel tekivad kriimud,kriipsud,kraapsud.kõik on terve.midagi katki pole lihtsalt kasutusjäljed.lihtsalt ei tahaks üle värvida.asi pole rahas,vaid originaalsuses.
24-05-2022, 13:37 PM
Mul on tuttav hambaarst, kes on hädas ühe oma patsiendiga. Patsient helistab üle nädala ja räägib sellest, mida peeglist oma suus näeb. Küsib nõu ja hammaste parandamise hinda, aga kohale ei tule ning isegi pilti hambaaugust ei saada. Iga telefonikõne venib mitmekümne minuti pikkuseks, mille lõpus on mõlemad ärritunud ja pahased. Üks mõttetult mahavisatud aja pärast, teine aga peab hambaarsti ididoodiks, kes muudkui nõuab kohaletulekut ja ei ole nõus telefoni teel hammaste parandamise mahtu ja hinda ütlema.
Kui on soov esitada sõiduk vanasõidukina tunnustamiseks, siis tuleb leppida ekspertidega kokku ja kutsuda nad masinat vaatama. See on palju efektiivsem tee, kui foorumis kolmerealiste postitustega süsteemi kirumine.
Kui on soov esitada sõiduk vanasõidukina tunnustamiseks, siis tuleb leppida ekspertidega kokku ja kutsuda nad masinat vaatama. See on palju efektiivsem tee, kui foorumis kolmerealiste postitustega süsteemi kirumine.
24-05-2022, 18:26 PM
palun kustutage mu postitused ära.tänan
24-05-2022, 19:50 PM
(24-05-2022, 18:26 PM)sturmbannführer Kirjutas: palun kustutage mu postitused ära.tänanVabandan väga ja loodan hea kaasfoorumlane ei solvunud.
Vanasõidukite eksperdid on samasugused vanasõidukiharrastajad nagu kõik teisedki. Teevad seda isiklikust entusiasmist ja heatahtlikult. Nimekiri on avalik koos kontaktandmetega. Tasub suhelda juba taastamise ajal või enne masina hindamisele esitamist. Musta numbri ümber on kahetsusväärselt palju põhjendamatuid hirmujutte. Kui aga lugeda läbi avalikult kättesaadav vanasõiduki tunnustamise käsiraamat, säilinud sõidukite hindamise juhend ja vaadata veidi kõigile kättesaadavaid vanasõidukine tunnustamise akte koos fotode ja hindamistulemuste kirjeldusega, siis on tegelikult võimalik saada ka arvuti tagant lahkumata enam-vähem adekvaatne ülevaade sellest, kas oleks lootus saada must number.
Seni esitatud info on selline:
1. vanust 43 aastat - vastab nõuetele, kuna vanasõiduk peab olema vähemalt 35 aastat vana
2. kõik on terve, midagi katki ei ole - vastab nõuetele
3. originaalvärvis sõiduk, millel kasutusjäljed, kriimud ja kraamud - raske on sellise kirjelduse põhjal hinnata, kui suured need kahjustused on. Originaalvärvis sõidukite puhul on need aktsepteeritavad, kui kahjustuste osakaal on vastavuses nõutava originaalsusprotsendiga (selles vanuses sõidukil vähemalt 90% ehk kahjustuste osa ei tohi ületada 10%) ning sõiduki esteetiline kooslus on säilinud ning sõiduk oma harulduselt on ajaloo huvides säilitamist väärt. Kui mina iseloomustaksin autot või mootorratast selliste sõnadega, siis ei oleks see kindlasti takistuseks vanasõidukine tunnustamiseks. Kui seda väljendust kasutaks aga "kadaka autoturu" müügimees, siis ei pruugi see nii ilus olla.
4. lõdvikuklambrid vajavad poleerimist - ainult poleerimist vajav lõdvikuklamber ei ole kindlasti takistuseks musta numbri saamisel. Isegi kui jätta poleerimata.
Senise info valguses soovitan selle sõiduki osas ühendust võtta ekspertidega ja arutada nendega läbi, kas ehk tasuks midagi sõidukiga teha või on ta juba sellises seisukorras sobilik vanasõidukiks saama. Eriti positiivne on see, et rahas ei ole küsimus, kuna siis on võimalik originaalsust säilitades sõiduki esteetilist välimust parandada.
Ma vabandan veelkord, kui minu vastused on mingil põhjusel solvavad. Mõni pilt sõidukist annaks kindlasti parema võimaluse anda soovitusi, kuidas edasi tegutseda.
26-05-2022, 12:41 PM
(Seda postitust muudeti viimati: 26-05-2022, 12:42 PM ja muutjaks oli Andres_T.)
19.05.2022 väljastati akt nr 902 sõidukile VAZ 2106, 1979, registreerimismärk A467
« Järgmine vanem | Järgmine uuem »
Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: unicman, urmast, 6 külali(st)ne