Eile, 11:25 AM
(Seda postitust muudeti viimati:
Eile, 11:31 AM ja muutjaks oli
Jesper.)
Et mitte ainult näpuganäitaja olla, siis minuarust on tegemist puhtalt mõtteviisi küsimusega, et kas liiklusohutus on meie peades meie kõigi asi ja probleem või kellegi teise, riigi ja politsei probleem. Neid hoobasid, millega saaks pildi paremaks ja mis riigile sentigi ei maksaks, on kümneid kui mitte sadu, lihtsalt neid ei kasutata, sest "pole minu asi". Näiteks on pea igas firmas, kus on palju kaubikuid või veoautosid, neile paigaldatud ka GPS jälgimine - on sisuliselt ainult paari klahvikliki küsimus võtta iga kuu välja statistika, kas, millal ja kui palju see näiteks eelmisel kuul linnas kiirust ületas ning vastavalt sellele mingid sanktsioonid rakendada. Aga keegi ei tee seda, sest pole tema asi ja takkatraavi kimab juhtkond ise oma dodžrammidega samamoodi kõigist mööda, läbi ja üle. Igas taksos on tänapäeval äpp, mis AI ja kogu maailma musta maagia abil arvutab välja misiganes imeasju, aga mitte seda, kui juht 40 alas 60-ga vajutab, see on jälle kellegi teise asi. Linnaliinibussid suudavad paarikilomeetrise lõigu peal järjest olla nii liikuva šikaani rollis kiirusega 30km/h kui trügija rollis kiirusel 60km/h, sest nende liikumise aluseks on püha GRAAFIK, sisuliselt 200 aasta vanune tehnoloogia. Ja lõpuks ei püsi nad ikka selles graafikus. Aga keegi ei küsi, kas meil on ikka vaja mingit graafikut või äkki saaks kuidagi paindlikumalt. Ja sellest ma ei räägigi, mis toimuma hakkab, kui see buss õhtul tühjana depoo poole punuma pistab, siis järsku on selline tuli mutris, et madala ja tuunituga noored kuked jäävad foori taga teiseks või isegi kolmandaks. Ja kindlustused, kui mingi majapõlengu puhul analüüsitakse stiilis elektrijuhtmete vase keemiline koostis ka ekspertiisis läbi, et hüvitist välja maksma ei peaks, siis mingite viiekohalise arvega "kõksude" puhul on pmst piiks-piiks ja kaskolt raha tuleb, keegi ei uuri, et millega see lollakas jälle roolis tegeles, et teisele tagant sisse kärutas. Kasko on hästi välja töötatud ja kasumlik süsteem, kedagi ei huvita muutused, peaasi et endal on hea ja mugav elu.
Ja kõige lõpuks, kui tahad ühiskonnas muutusi, siis pead ise eeskujuks olema, mitte nikerama mingeid "ma ainult natuke rase"-tüüpi argumente enda õigustuseks. Kui punase tulega teele sõitmine ei ole okei, siis ei ole okei ka propageerida igasugu "GPSi järgi pluss kümneid" ja mõnitada eeskirjade järgi liiklejaid, sest "mina olen kõige targem ja tean, mida võib rikkuda ja mida mitte".
Jah, need grupid ei moodusta 100% liiklusest, aga 100% järele ei jõua nagunii keegi kunagi valvata, oluline on saada kontrolli alla kriitiline mass, niiöelda "suunamudimine", pärast seda võtavad ülejäänud end juba ise joonele. Ja loomulikult pole kiirus ainuke võimalik rikkumine ning teiste järgi on keerulisem valvata, aga ma pole küll täheldanud et ükski paandunud kiiruseületaja kõiki teisi eeskirju kukununnuna täidaks, ikka käivad teised asjad ka samamoodi nurki lõigates, "pluss kümnega".
Ma isiklikult leian, et suures plaanis pole liiklusel häda midagi, rahulikult toimetades on võimalik riskid miinimumi viia. Aga kui üldsuse soov on siiski siit edasi areneda, siis lahendus pole politsei ja lahendus pole mingite joonte tõmbamine ning plastjunnide püstitamine, lahendus peab algama inimeste endi peadest. Analoogselt sellega, nagu riigikaitsega läks - kui 15-20a tagasi kiitles igaüks, mis nippidega ta ajateenistusest kõrvale hiilis (sest "mis ma lähen sinna aega raiskama"), siis nüüd lähevad poliitikud rohelises vormis erakonna suvepäevadele ja üldplaanis kiitleb igaüks, kuidas tema kaks teise kohta tõstetud õlekõrt on riigikaitse seisukohalt kriitilise tähtsusega sündmus. Politsei saab seda protsessi toetada ja soodustada, aga ootus, et ~5000 politseinikku suudavad muude oluliste ülesannete kõrvalt ~500000 autojuhti (pluss veel jalgratturid-jalakäijad) ära kontrollida, ohjata ja karistada, on pehmelt öeldes... noh, üks meie endine peaminister ütles kunagi midagi seemnete söömise kohta.