Buick Reatta 1989, omast ajast ees olnud elektroonikat täis ameeriklane
#61

(05-03-2025, 17:52 PM)Marko Kirjutas:  Mu küsimus tõukus sellest, et kindla toitepinge (14V) juures on suurem takistus selge võimsuse kadu. Need pole ju stepperiga toidetud ometi? Siis oleks jah enam-vähem ükskõik, millise takistusega valjukad panna, aga ilma selleta on 4 oomi ilmselt parim (optimaalne), pealegi ka standardiks muutunud väga ammu juba. Lisatud skeemid on ka kõik 14voldised.

a. ok mõistsin teisiti enne. 
Asjad päris nii lihtsad pole, valjuhääldaja efektiivsuses pole väga vahet, kas ta on 4 oomi või 8 oomi (vaata näiteid), 8 oomi on isegi ühtlasema sagedusega näites.
Koduaudios aga 8 oomi mõistlikum, sest siis ei pea kõlarijuhtmed (mis vahest päris pikad) liiga jämedad olema.
Autodes kasutatakse 4, 3.2 ja 2 oomi sellepärast, et 14V toitepingega rohkem võimsust (mida väiksem takistus, seda suurem) kätte saada, õnneks kaablid lühikesed, aga peavad vastavalt ka jämedamad olema.
Autos võimsuse tõstmiseks on veel üks lahendus, kui kasutatakse eraldi võimendit, nimelt pinge tõstmine. Näiteks mõnes Saab 9000 on tehases paigaldatuna ilma audio võimendita Alpine raadio + Luxor eraldi 4 x 40W 4 oomi võimendi. Pinget tõstetakse 14V -> 20V + 4 x "High Power" audio võimendi.
Vasta
#62

Praegusel ajal hakkavad mustanumbri autot muutuma aina elektroonilisemaks. Toon näite oma elust: Ca 2005a omasin E34 BMW-d millel tehasest Hi-Fy stereo, tehase tipp süsteem, 10 kõlarit ja puha. Selleks ajaks, kui auto minuni jõudis, oli süsteemi juba moditud ja ratsitud. Ma lõin lõpuks käega, sest juba siis oli juppide leidmine pea võimatu. 
Täna saaks sellele autole musta numbri, aga VIN-koodi järgi on vaja seelline helisüsteem kordasaada. 
Seega Sinu tööpõld aina laieneb, sest vanade elektroonikablokkide taastamist läheb aina rohkem vaja.

Edu edaspidiseks!
Vasta
#63

(05-03-2025, 19:26 PM)aatom Kirjutas:  a. ok mõistsin teisiti enne. 
Asjad päris nii lihtsad pole, valjuhääldaja efektiivsuses pole väga vahet, kas ta on 4 oomi või 8 oomi (vaata näiteid), 8 oomi on isegi ühtlasema sagedusega näites.
Koduaudios aga 8 oomi mõistlikum, sest siis ei pea kõlarijuhtmed (mis vahest päris pikad) liiga jämedad olema.
Autodes kasutatakse 4, 3.2 ja 2 oomi sellepärast, et 14V toitepingega rohkem võimsust (mida väiksem takistus, seda suurem) kätte saada, õnneks kaablid lühikesed, aga peavad vastavalt ka jämedamad olema.
Autos võimsuse tõstmiseks on veel üks lahendus, kui kasutatakse eraldi võimendit, nimelt pinge tõstmine. Näiteks mõnes Saab 9000 on tehases paigaldatuna ilma audio võimendita Alpine raadio + Luxor eraldi 4 x 40W 4 oomi võimendi. Pinget tõstetakse 14V -> 20V + 4 x "High Power" audio võimendi.

See kõik on see baasinfo, mille pealt ma küsimuse vormistasin...
Las olla, pole vaja detaili takerduda.

Müün: keermetõrv, puidulakk, alumiiniumtorud.
Vasta
#64

Pisut valjuhääldaja juttu ka, ehk annab mõtteainet, kes tahaks originaalilähedaselt taastada.

Kokkuvõttes olen selgeks mõelnud, et autosse lähevad 8 valjuhääldajat (4 madalsagedus ja 4 kõrgsagedus), ei mingit koaksiaali (valjuhääldajas 2 või 3 elementi), nii nagu originaalis. Kuna minu autos olnud kõrgsagedusvaljuhääldajad näevad kenad välja, siis oli idee osta juurde madalsageduse omad, parimal juhul originaal valjuhääldaja filtrit muuta, et kokku sobiks ja voila. Kuna need kõrgsageduse valjuhääldajad on 7 oomi, siis sobivad kenasti paari 8 oomiste valjuhääldajatega (mille koonuse materjal autos vastu peaks).

Aga kogu see mõtlemine läks aia taha, tegin suisa laua peale väikese kõlari moodi asja (riidega vooderdatud pappkast taga, et käituks kõlari moodi). Sai siis muusikat kuulatud ja kohe avastatud, et kõrgsageduse originaalfilter ei sobi mitte, keskmist sagedust liiga palju, katsetasin siis mõnede kondensaatoritega ja enam vähem sobiliku heli sain 0,47uF kätte (originaalfiltris 3,3uF + 0,4mH pool). Aga kuna heli nagu polnud see päris õige, siis hakkasin oma heli testimise seadmetega/tarkvaraga (võtab sageduskarakteristiku üles jne) katsetama. Ja siis lihtsalt tavalist heli tooni kuulates, pagan kõrgetel sagedustel miski krõbin sees.

Ei jäänud muud üle, kui võtsin selle nii ilusa originaal kõrgsageduse valjuhääldaja lahti ja oh üllatust, Tavaliselt on valjuhääldaja mähise siseküljel õhuke alumiinium, nagu teip vm, aitab jahutada jne. See puha oksiidiks muutunud ja narmendab. Lisaks oli mähis ka lahti, kinni ainult kahest kohast, kust mähise traat välja tuleb. Ehk siis 30 aastat teeb oma töö ja hävitab madalsageduse valjuhääldajal nii membraani kummiriba, kui ka võib-olla mähise, nii nagu ka kõrgsagedusvaljuhääldajal.

Lihtsaim lahendus on otsida 4 oomised auto komplektvaljuhääldajad (madal + kõrged). 
Pisut keerulisem 8 oomised ja ise teha filter (kõrgsagedus - madalsagedus valjuhääldajale) vahele, nii oleks originaalile lähedasem ja saaks ka parima heli.
Nende variantide miinuseks on aga see, et kõrgsagedusvaljuhääldaja (mis ustes paistab välja) on teistsugune, kui originaalis.

Alternatiiv on külastada aliexpressi, müüvad seal täitsa nii membraani kummiriba, spets liimi ja isegi kõrgsagedusvaljuhääldaja membraani koos pooliga. Selle lahenduse miinuseks aga arvatavasti kõige kehvem heli tulemusena, kuigi on pea täiesti nagu originaal.

[Pilt: KolliTest.jpg]

[Pilt: KSkoll.jpg]
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: mosseõli, 24 külali(st)ne