Kuigi minu viimasest postitusest on juba pea kaks kuud möödas, ei tähenda, et auto kallal tööd poleks tehtud. Vahelduva eduga ning nii nagu ajagraafik võimaldab, sukeldun ikka kapoti alla. Või kuidas kuhugi.
Alustan sealt, kuhu pooleli jäin. Nimelt mõni aeg tagasi eemaldasin Lotuselt roolilati, sest sealne lõtk häiris ning juhitavus oli pehmelt öeldes olematu. Kuivõrd taastamine oli oma hinnalt vaid pisut kallim kui vajalikud osad selle töö ise ära tegemiseks, siis otsustasin töö spetsialistidele jätta. Töö tegi ära SJ Sportscars UK-s, kelle õlgadel on täna klassikaliste Lotuste varustamine uute OEM ja aftermarket osadega. Sisuliselt on tegemist margile spetsialiseerunud ettevõttega, kes lisaks müügile ka toodab ja reprodutseerib varuosi, pakub kohapeal ning klassikaliste Lotuste taastamist nullist kuni võtmed kätte. Seega kui Lotusele midagi vaja on ja SJ aidata ei suuda, siis suure tõenäosusega seda osa enam maa pealt ei leiagi (kui leiab, siis vaid maa seest). Uskumatu ettevõte, kus iga Lotuse omanikku olenemata päritolust suhtutakse kui oma pere liikmesse ja aidatakse nii varuosa kui tasuta näpunäidetega sinna juurde.
Roolilati reis Ühendkuningriikidesse kestis kokku umbes poolteist kuud ning see naases sealt täiesti uues kuues koos teatud koguse teiste varuosadega. Varuosadega, millest peaks olema piisavalt, et autole teha korralik hooldus ning likvideerida suurem osa selle olemasolevatest pisivigadest. Erinevalt minu vana S3 roolilatist, mis oli samas kohas taastamisel, ei tulnud seekord kaasa vanu välja vahetatud detaile. Küll aga informeeriti e-posti teel, et hammasülekanne oli kulunud ning roolilatt sai omale seetõttu praktiliselt kogu uue sisu. Ka roolilati korpuses olnud auk (tehniline ava), millest siin teemas varasemalt juttu on olnud, oli viisakalt kinni keevitatud. Seega väga loodan, et uus roolilatt kestab järgmised 30-40000 muretut kilomeetrit enne, kui selle taas üle vaatama peab.
Esimene töö oligi kohe roolilati komplekteerimine ja alla panemine. Auto ju vaja ratastele panna ja liikuma saada. Roolilati uued puksid läksid seekord polüuretaanist, mitte kummist nagu originaalis. Värvuselt mustad mõlemad, seega ei riku auto ilmet. Kuivõrd auto raam on esiosas plekist karp (tagaosas läheb üle toruraamiks), siis roolilati "karbile" kinnitamiseks on fotol olevad kaks kõverat latti, kuhu on mutrid keevitatud. Need lükatakse raami konstruktsiooni sisse kahest väikesest avast ning töötavad need vastustena roolilati kinnitusklambritele. Üsna kaval lahendus, sellise ülesehituse puhul.
Esprit puhul kinnitub roolilati nuutvõllile kaks järjestikust rooliliigendit. Alumine neist on üleval pool toodud fotodel ning sellel on kaks emast ühendust. See jääb füüsiliselt auto põhja alla. Teine ehk ülemine liigend omab emast ja isast otsa ning läheb isase poolega alumise sisse. Ülemine liigend asub füüsiliselt juba salongis
pedal-box'i taga - läbi kere liigub vaid liigendi isase poolega võlli ots. Nagu üleval olevalt fotolt näha, siis peab liigendi nuudi otsa paigaldamisel olema ettevaatlik, sest valel paigaldusel võib liigend nuudil pikisuunas liikuma hakata ja ennast võlli otsa kinni puua. Seda on oi kui palju juhtunud ja eelkõige inimestel, kes pole ennast töövõtetega kurssi viinud. Selleks, et liigend istuks õigele kaugusele, on võllil soon lukustusrõngale, millele asetatakse korrektse pikkusega distantspuks, mis omakorda fikseeritakse pressitava voolikuklambriga.
Siin on liigend paigas ning õigel kaugusel võlli suhtes. Meeles peab veel pidama, et ka nuutidel on oma korrektne asend, sest võllil on küljel väljalõige kinnituspoldi jaoks.
Õnneks on minusuguse algaja jaoks olemas varuosakataloog koos detailidega (nii ei unune midagi ära), kui ka remondimanuaal täpsemate näpunäidetega nii paberkandjal kui digitaalselt. Sedapsi on päris lust tööd teha ja protsessi nautida. Ülemisel fotol on näha ka musta värvi nn ülemine papa-mamma otstega liigend.
Remondimanuaalis on kogu paigaldusprotsess puust ette tehtud. Täiesti uskumatu, kui keeruliseks suudetakse ühe väikese protseduuri läbiviimine teha. Aga eks targemad insenerid on välja arvutanud, et nii on vajalik. Pelgalt kahe liigendi omavaheliseks ühendamiseks on reserveeritud neli A4 lehekülge ning täiendavat kuus lehekülge sealjuures roolilati enda paigaldamisele ning kogu kompoti roolisambaga ühendamise kohta. Täitsa nagu lego paneks kokku. Miks küll tänapäevastele autodele sellist kirjanudst poest ei saa?
Edasi läks juba arvutamiseks, sest vaja oli leida roolilati keskasend. Pardast pardasse on roolilatil kaks täispööret ja 320 kraadi otsa. Liigendite õige asetus oli eelmisel joonisel toodud. Rattad peavad olema otse, rool otse, alumise liigendi alumine polt horisontaalis / ülemine vertikaalasendis, ülemine liigen alumise suhtes pööratud 30 kraadi päripäeva. Paberil on kõik kena, aga pane see asi kokku nii, et see ka jääb nii. Roolilatt on siinjuures fikseeritud asendis ja ka roolisammas fikseeritud asendis. Alumine liigend on liigutatav, ülemine liigend on liigutatav autost seest, kus ligipääs on s*tt ning piiratud, sest liigendi ots liigub läbi kere välja. Ainukene olukorda lihtsustav element oli see, et liigenditel/võllidel on 360 nuuti igas otsas ehk üks nuut võrdub 10 kraadiga.
Siin fotol on roolilati parempoolne ehk siis kõrvalistujapoolne kinnitus. See asukoht oli veel okei ja kergemate vandesõnadega sai see paigale umbes poole tunniga.
Palju tõsisem on olukord aga vasakul pool, kus ligipääs on sisuliselt olematu. See on ka see koht, kus mul kulus alumise liigendi lahti andmiseks tunde, enne kui see kätte tuli. Jah, seesama koht, mille jaoks sai eraldi tellitud
spetsiaalne võtmepikendus. Foto on hea näide ainukesest ligipääsust nii liigenditele kui roolilati vasaku poole kinnitusklambri poltidele. Kes suudab mõõtkava paika panna, see saab aru, et ruumi lihtsalt ei ole.
Aga mis on sellest august välja tulnud, peab ju lõpuks tagasi ka minema. Kas pole? Roolilati kinnituse sain paika ja poldid kinni 2-3 tunniga. Mõõtsin tööetappe söögipausidest söögipausideni, sellepärast ka ligikaudsed tulemid. Liigendi meelitasin sinna vahele pooleteise tunniga, kusjuures abikaasa oli selle juures abiks. Tema ülesanne oli salongis istuda ja pingsalt rooli ca 30-kraadises asendis hoida, kuniks frustreerunud meesolend auto all vandudes üritas kahte liigendit paaritada
Liigendite paika ajamine võttis umbes tunni ja alumise liigendi poltide pingutamine vähemalt kaks tundi. No ei pääse millegagi ligi. Ja uus super-hüper võti ikkagi ei sobinud. Poldi pea on nii palju nurga all, et pikk ja jäik võti peale ei lähe. Lisaks on mutter nylock ja seda peab millegagi kinni ka hoidma. Muidugi polnud roolilatt oma asendisse paigaldatav koos alumise liigendiga. See lisas vürtsi, sest kui latt paigale sai, siis tuli silmad kinni hakata taas lati keskkohta otsima, et sinna nuudi täpsusega liigendid õiges järjekorras peale sobitada. Selleks hetkeks kui poldid-mutrid ikkagi kinni sain, olid mõlemad randmed ja käe seljad korralikult verised. Uute välimiste rooliotste paigaldus ja nende enam-vähem paika mõõtmine toimus juba üsna ennastsundivalt - tööetapp tuli lihtsalt selle päevaga ära lõpetada.