jalgratas Wiking
#1

Üldsuse palvel püüan midagi sellest rattast siia panna.Raami nr keskjooksu all
634.Pildid nii head kui halvad panen ka.
Võrdluseks ka mõned pildid Scout´st,märk väga sarnane.
Asjatundjad Kass ja Valdo räägivad ehk täpsemalt,sest tegelen rohkem mootoratastega ja jalgratastaga ei ole väga kodus.
Muidugi ennast huvitab ka nende rataste täpsem sünniaasta ja nende omavahelised sugulussidemed.
Wiking
[Pilt: 33wr051.jpg]
[Pilt: 30naxrt.jpg]
[Pilt: aakni9.jpg]
[Pilt: 2kepeh.jpg]
[Pilt: 2hptwlj.jpg]
[Pilt: wi288k.jpg]
Scout
[Pilt: eir2p5.jpg]
[Pilt: 293bup5.jpg]
[Pilt: 29ln1qx.jpg]
[Pilt: 29ln1qx.jpg]
[Pilt: hrzxo6.jpg]
Vasta
#2

Rootsi ratas, pakun et 1930ndatest. Minul on olemas samasugune meesterahva-Wiking, aga ka mitte päris komplektne, nagu Sinugi oma. Märk täpselt identne. Kuna ei minu ega Sinu isendil pole algseid tagarattaid, ei tea tootmisaastat.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel
Vasta
#3

Väike inventuur oma ladudes selgitas, et mul on olemas jalgratta SCANDIA raam, mille sildikujundus on väga sarnane jalgratta WIKING sildikujundusega. Ma mõtlen taustaks olevat ratast ja peal ja all lintidel olevaid kirju "Made in Sweden" ja "Velocipeder".

Kahjuks on minu Scandia kaugel komplektsusest, et teaksin, milline ta välja nägi.

Postitan sildi pildi (lihtsalt võrdlusmaterjaliks):

[Pilt: skandia_silt.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel
Vasta
#4

Tõenäoliselt te nende väiketootjate nimede ja märkide järgi jäätegi mõtlema ja selgust otsima veel pikaks-pikaks ajaks.

Asi lihtsalt selles, et Scout nime on oma ratastel kasutanud 3, Viking nime 12, Wiking nime 2 erinevat ja erinevates riigi osades asuvat väikest Rootsimaa värkstuba.

WIKING nime kasutas Ernst Andersson oma Mohedas asuvas töökojas ja tõenäoliselt on see ratas sealt pärit, antud SCOUT on aga Sv. Cykelfabriken Monark'i Varbergi tehasest pärit.


Hea, et te vähemalt Svanen'it ei otsi - neid on 15
Smile

(09-01-2010, 21:46 PM)valdo Kirjutas:  Väike inventuur oma ladudes selgitas, et mul on olemas jalgratta SCANDIA raam, mille sildikujundus on väga sarnane jalgratta WIKING sildikujundusega. Ma mõtlen taustaks olevat ratast ja peal ja all lintidel olevaid kirju "Made in Sweden" ja "Velocipeder".

Oled Sa endas ikka kindel?
Nimelt ei ole Rootsis sellenimelist jalgratast kunagi toodetud!
... aga on olemas Scania, Scan Sport ja 7 Skandiat.

Smile
Vasta
#5

Ka minul on nimetatud Skandia naistekas, silt tundub sama olema(made in sweden).Hämmastav ,kes neid küll valmistas.
Vasta
#6

Jah, Rootsi tootjate ja mudelite nimekiri on pikk ja segane. Aga üldjuhul on meil esindatud ikkagi suuremate tootjate mudelid. Neid Monarki tehase Scoute on siin olnud hulga ja mitmeid jäänuseid on ka säilinud. Väikeste marginaalsete tootjate rattaid võis siia sattuda ju väga harva, kui üldse.
Milline on Wikingi ja Skandia mudelite tootja ja taust, ei tea. Millalgi pidasin ka Wikingit ja teisi Scout´i sildiga sarnaseid mudeleid (on veelgi neid silte, vist Sport jne) kõiki Monarki toodanguks, aga olles juba korra valusalt näppu lõiganud Saare Rexi ja ETK Luxi ühte patta panemisega (sarnase sildikujunduse tõttu), ei tee enam kergekäelisi oletusi.
Pole Wikingi teemat uurinud, huvitun peamiselt nendest asjadest, mis omal mingil kujul olemas.
Vasta
#7

wikingeid on vihjatud ka norra, saksa ja inglise toodanguis, tõestust-pilte küll pole.
kas ei ole teada, millal oli keskjooksu all sisselõige vindi kohal? siin paistab ühepoolne, on aga ju ka kahepoolseid lõikeid, mul naiswiklund. kas tähendab see, et keskjooks või väntvõll on mitmete ja mitmete mõõtudega ka rootsi ratastel. tuletasin, et lõiked peaks olema väntade eemaldamisel abiks.
enda wiklundi soetamisel väitis omanik, et tegu wikingi rattaga, millele vastu vaidlesin. nagu nüüd paistab, ei ole erinevusi siiski liig palju, kahvel mul alt terav ja täismetall nagu hsqvrnal.
Vasta
#8

(10-01-2010, 10:40 AM)illi123 Kirjutas:  Ka minul on nimetatud Skandia naistekas, silt tundub sama olema(made in sweden).Hämmastav ,kes neid küll valmistas.

Mis tootja oma Sinu konkreetne eksemplar on, pead küll ise välja nuputama.
Valikuvariandid Skandia puhul on:

Alg. Nilson, Falkenberg
Axel Skoglund Velocipedaffär, Limmared
Maskinfabriksaktiebolaget Scania, Malmö
Janson & Norrbom, Norrköping.
AB N V., Uppsala
Sv. Cykelfabriken Monark, Varberg.

Eks siin liikunud masinatest on Monark'i toodang kõige reaalsem, aga krt seda teab.
Vasta
#9

(10-01-2010, 01:49 AM)oldmoped Kirjutas:  Oled Sa endas ikka kindel?
Nimelt ei ole Rootsis sellenimelist jalgratast kunagi toodetud!
... aga on olemas Scania, Scan Sport ja 7 Skandiat.

Jah, oli näpukas, ongi SKANDIA muidugi Smile Nüüd on silt ka näha, enne oli aadress vale.

Aga... mis jalgratastesse puutub, siis viimasel ajal ei ole ma enam milleski kindel. Mida rohkem olen ma "koli" kogunud ja selle päritolu uurinud, seda enam süveneb minus arusaam, et kuni 1930ndate teise pooleni müüsid siinsel turul "välismaa" jalgrattad. Aga kuna osi oli maksude osas odavam sisse tuua kui valmis rattaid, siis oli Eestis mustmiljon pisitootjat, kes varustasid oma toodangu kõlavate inglise jt maade nimedega. Ja loomulikult müüdi seda nende riikide toodangu pähe! Pühaks ei peetud ka siltide "Made in xxxx", "Xxxx made" vms kasutamist, st ma kardan, et selliste siltide olemasolu ei tähenda midagi. Muidugi jah, üsna valmis osad toodi paljudel juhtudel sisse (raamid, rattad, sadulad jms).

Mõned näited:

- Minu käes on uhiuus kasutamata silt, millel on kirjad "FRANCE. Made in French". Tõenäoliselt neetis seda keegi siinne väiketootja oma raamile. Ja vaevalt oleks sealmaal hakatud kirjutama vigases keeles (õige on Made in France).

- Silti "The Lion Cycle" on olnud nii kirjadega "Estonian made" kui ka "British made". Ei usu mina, et ükski neist siltidest Albioni saarel käinud on... Smile

- Mul on üks Royal Enfield, millel on taga... NSU vabajooks ja keskel kolme ilusa suurtükiga rõngaga ketiratta asemel tavaline Saksa 60ne "viisnurk". Kuigi on võimalus, et keegi on siinmail ratast ümber teinud, on siiski usutavam, et keegi importis Enfieldi valmisraame ja komplekteeris need osalt Saksa detailidega.

Kas selliseid "fookuseid" tehti ka Rootsi rataste puhul, seda ma kahjuks ei tea. Aga vaadates tollaseid müügireklaame, kus pakutakse rattaid kvaliteetsetest Rootsi osadest, ei saa seda välistada.

Sorry, et enamik jutust OT, aga silmaringi peaks see laiendama.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel
Vasta
#10

(08-01-2010, 21:57 PM)Armex Kirjutas:  Üldsuse palvel püüan midagi sellest rattast siia panna.Raami nr keskjooksu all
634.
[...]
Asjatundjad Kass ja Valdo räägivad ehk täpsemalt,sest tegelen rohkem mootoratastega ja jalgratastaga ei ole väga kodus.

Sellele arvule 634 peab (veidi ülalpool) eelnema üks täht. Sinu häguselt fotolt on midagi isegi näha (järgmine kord lülita detailide pildistamisel makroreþiim sisse), kuid ei ole näha, mis tähega on tegu.

Otsisin välja pildid oma sarnasest meesterahva Wikingist, mille postitasin hetk tagasi eraldi foorumiteemasse. Selle raaminumber K 2250 võiks vastata aastaarvule 1937, kui tagaratas on enda oma (100% pole ma selles kindel).

Arvestades eri riikide ja ajastute analoogiat, võiks eeldada, et täht vastas aastale ja järgmine aasta võeti kasutusele uus (järgmine?) täht. Hetkel on see hüpotees, kindel ma selles ei ole - pean hakkama rootslastega kirjavahetust pidama, siis ehk selgub.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel
Vasta
#11

Minulgi leitud lakalt wiking jalgratas.Keskjooksu all kood M 1259.Oskab keegi aastaarvu öelda?rattal puudu ketikaitse ja esimene porilaud.tagumine velg torpedo ja esimene wikingi oma velg.Tegemist naistekaga.
Vasta
#12

(05-07-2014, 13:48 PM)Tommy Kirjutas:  Minulgi leitud lakalt wiking jalgratas.Keskjooksu all kood M 1259.Oskab keegi aastaarvu öelda?rattal puudu ketikaitse ja esimene porilaud.tagumine velg torpedo ja esimene wikingi oma velg.Tegemist naistekaga.

Velg ja rumm päris ühed asjad ei ole. Aga Torpedo rummul on tootmisaasta kirjas, kui on õige ratas/rumm, siis ka jalgratta tootmise aeg jääb enam-vähem rummu tootmise kanti. Aga ka ilma seda rummul olevat aastat teadmata võib arvata, et jalgratas on toodetud kusagil ca 1935-39.
Vasta
#13

Plaanis on reustareerida see ratas.Kas on mõistlik minna liivapaberiga kallale või liivapritsiga?kuidas oleks õigem?
Kas väheke roostes veljed annab ikka taastada?rummul on ainukesed nr 37.See kirjas torpedo nime peal nagu. Kas kellegil oleks müüa wiking rattale juppe?vaja oleks ketikaitset ja esimest porilauda.Kas kellegil on ka komplektne ratas olemas mis on reustareeritud?tuleks või tallinna vaatama.
Vasta
#14

(06-07-2014, 11:56 AM)Tommy Kirjutas:  Plaanis on reustareerida see ratas.Kas on mõistlik minna liivapaberiga kallale või liivapritsiga?kuidas oleks õigem?

Vahet pole. Eesti ainus jalgrataste "reustareerija" Toungue puhastab näiteks hoopis terasharjaga detaile.
Liivapaberiga on muidugi nüri nühkida, kui on liivapritsi võimalus käepärast, siis on lihtsam ja kergem. Võiks veel tagada, et liiv ilma asjata kuhugi torudesse ei roniks kuhu tal asja pole ja kust ei taha välja tulla pärast.
Kui on enam-vähem värvkate, siis võiks ka lihtsalt olemasoleva säilitada. Kes mida ja kuidas "reustareerib", see on maitse asi ja subjektiivne küsimus, siin kindlat tõde ei ole.
Vasta
#15

Raam on OK aga värvkate suht kadunud.Vb tõesti proovida harjaga ja mõned kohad liivakaga.Kõige raskem ja keerulisem on vähe roostes veljed elustada.Loodan hakkama ikka saada ja kui midagi tehtud saan siis panen ka pilte teile siia.Kahjuks ei leia isegi netist mõnda taastatud ratta pilte.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 2 külali(st)ne