Matchless 500 twin 1955 kastidest välja
#1

Üks väga väljaveninud projekt hakkab tasapisi kuskile jõudma. Esiteks, olen väljamaalane, Rootsist pärit, üle 20 aastat eestis elanud, kuigi palju vahet sõitnud, nagu tavaline kalevikotkas. Palun kannatust minu keelepruugiga.

1986 aastal, 17-aastasena ostsin endale objekti. Pidi olema 1956 a oma, ilmselgelt seitsekümnendate aastatel ümberehitatud cafe raceriks, aga eelmine omanik oli tasapisi hakkanud otsima juppe restaureerimiseks. Hind 5000 SEK, ehk u 1-2 kuu palk minuvanusele tol ajal. Minu teadmised nendest tsiklidest piirdus sellega et arvasin et nad olid ilusamaid mootorattaid maailmas, ja selline ma tahtsingi endale. Kuskil peaks mul olema pilte sellest milline ta nägi välja ostuhetkel, aga praegu ei leia. Tsikkel oli koos, mootor läks käima, aga sõita ei saanud kuna juppe oli puudu.

Järk-järgult sain aga aru et see oli täielik bitsa, juppe oli ilmselt igast aastast umbes neljakümnandate aastate lõpust kuni viiekümnendate aastate lõpuni + suvalisi jaapani või mis iganes omi ka. Targem oleks olnud maha müüma, ja paremat objekti otsima, aga armunud 18-aastane ei ole tark. Otsustasin et mul pidi olema vaba voli ehitama see aastamudel mis mulle kõige rohkem meeldis, kuna olemasolevad jupid olid nagunii segapudru. Hakkasin ostma - müüma - vahetama, eesmärgiks ehitada võimalikult aastaarvutruu 1955 a oma. Esialgsest tsiklist jäi alles mootor, bensupaak, leegitorud ja veidi pudipadi.

Nõnda otsisin mitu aastat juppe, kuni mul oli  komplekti mis koosnes ütleme 90% põhikomponentidest, aga puudu jäi palju vidinaid, kruvid, mutrid, pulgad, kronsteinid jne. 1997 aastal remontis kunagine krossi maailmameister Bill Nilsson mootorit. Mootor oli suht heas korras, aga samas oli mingid koledad ümberehituseid tehtud kunagi. Nende kordategemine nõudis oskusi ja varustust, mis selgelt minule üle jõu . Pärast jäi projekt seisma. Mitu aastat kahteisttunnised tööpäevad, siis kolimine eestisse, pereelu, maja kapremont jne jne. Kuni 2015 aastani ei juhtunud suurt midagi. Kuidas projekt taas tärkas ma vist täna ei raatsi kirjeldama, seniks aga katalogipilt, üleval kahesilindriline.


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
   



Citroen DS 21 1970, Matchless 500 twin 1955, K750 1960, K750M 1970
Vasta
#2

Peaks tegelikult kirjeldama siiamaani tehtut algusest peale, aga, teine kord...

Eile õhtul ja täna sai aga tagumist rummu tehtud. Lahtivõetud, üle öö leotanud pesuvannis ja siis mitu tundi ultrahelipesuris. Siis ülekäidud karukeelega ja kokku pandud. Laagrid olid piisavalt head, teretulnud avastus, kui uusi maksavad u 100 € paar.

Selle projekti eesmärk ei ole 'nagu uus' tulemus, pigem, nagu oleks paar aastat sõitnud. Viisakas, laias laastus originaaljupidega, aga pisemad kriimustusi pigem nagu mõõda läinud aastate kultuurikihid.
   



Citroen DS 21 1970, Matchless 500 twin 1955, K750 1960, K750M 1970
Vasta
#3

Ilus ratas tõesti. Juppide hulk on rikkalik ja nende kompositsioon huvitav.
Vasta
#4

Nii, oleme umbes 2016 aastal. Elu kulgeb rahulikumalt, taas veidi aega ja raha hobi jaoks. Hakkasin otsima viimaseid juppe mis puudus. Leidsin komplektset esiharki, käigukasti ja tagaratast. Midagi oli ennem ka olemas, aga räbalad ja mittekomplektsed.

Järgmisena aga tarvis teha tööruumid korda. Kõrvalhoone remont kasvas ehituseks. Tuli ilmsiks et selles osas kus pidi tulema verkstuba oli ainult katus kõlbulik. Katuse all ehitasin kõik uut.

Suvel 2020 võtsin lõpuks Matchlessi tõsisemalt ette. Nagu ennem mainitud puudus peaaegu kõik kinnitusdetaile. Panin kõigepealt raami kokku suvaliste pulkade ja keermelatide abil. Siis inventuuri, vaatama kas enda kastides oli midagi mis kõlbas. Midagi oli, aga enamus pidin ostma või ise teha. Õnneks on varuosade saadavus väga hea. Inglismaal on kaks firmat kes toodavad või lasevad teha, ja lisaks üks kust saab siiamaani palju NOSi. Viimane asub Londoni kesklinnas, ruumides kus ta on olnud 50ndatest. Peremeheks pisut tõre, aga abivalmis vanahärra. Umbes nagu Tallinna Volga kauplus, kuigi valgustusega, ja paremini orgunnitud.

   

   
Tööriistakasti kronstein oli puudu. Kõvajootmine esimest korda elus.

Nõnda tegelesin talvel ja kevadel. Mitu kasti juppe tellitud Inglismaalt, siis paigaldama, ja siis jälle tellima j n e kuni tsikkel enam vähem koos. Ainuke suurem mure oli tagaporikas. See on vanema mudeli oma, gabariidid minule ka õiged aga kinnitused teises kohas. Palju pusimist kuni leidsin õiged kohad kuhu uusi auke puurima, ja ilmselt oli porikas veidi propelleris ka, kuid raske silmaga näha. Kinnitusdetaile viisin kevadel Voltasse, ja enamus kroomi tehti Narvas. Lasen kroomida ja värvida ka mõned osad mis ilmselt oleks odavam uusi ostma. Vaatamata et uute osade kvaliteet on hea meeldib rohkem vanu korda teha.

   
Umbes ni kaugele panin kokku, esiratas oli vist peal ka korraks.

   
Kleeps esihargi peal. Rootsi mootorrattapspordi juubel 1913-1963

Kevadel hakkasin ise värvima. Plaan oli esialgul kõik mustad jupid ise värvima, ja anda profi teha neid kus on triibud, paak ja velged. Ostsin kompressori, püstol oli olemas ja hakkasin tegutsema. Jupid lasti Tallinnas klaaspurupritsiga puhtaks. Viimane kord kui ma ise värvisin oli umbes 25 a tagasi, aga läks suht normaalselt. Kevadel tegustsin väljas, sain paar satsi asju valmis, aga siis tuli suvel pausi. Kui sügis saabus pidin tegutsema toas. Töökoda on väike, u 4 x 4 m, ja seal tegin värvimiseks presentidest ’telki’ u 2 x 2 m. Midagi värvisin seal, aga siis pidin tunnistama endale et ei mängi välja. Tolmas, ja vana silmadel oli raske näha ka mis päriselt toimus. Korjasin kõik kokku, ja saatsin lõuna eesti meistrile, ja seal nad praegu on. Ta ütles et peaks millalgi novembris või hiljemalt detsembris kätte võtma, loodaks et see peab paika.



Citroen DS 21 1970, Matchless 500 twin 1955, K750 1960, K750M 1970
Vasta
#5

Käigukast lahtivõetud. Kastidel on hea maine, ja juba väljast tundus nagu heas korras. Õnneks oligi. Vahetan vaid laagreid ja simmereid. Kastil kahte kuullaagreid, ülejäänud on pronkspuksid, nemad jäävad. Üks laager tuli ilusti oma pesast lahti, panin ahju 150 kraadi ja pool tundi. Teisele tarvis mingit pressitööriista. Püüan home midagi leiutama.

To be continued...
   
   
   



Citroen DS 21 1970, Matchless 500 twin 1955, K750 1960, K750M 1970
Vasta
#6

Käigukast osaliselt kokkupandud nädalavahetusel. Laagrid ja võllid läks ilusti oma pesadesse. Käiguvahetus- ja kickstarterimehhanism jäi panemata, kuna aega ja mõned kruvisid puudu. Suur asi siiski, et nii kaugele jõudsin. Tsiklit koostades on käigukast esimese osade hulgas mida peaks paigaldama. Kui saaks asjad maalri käest võin nüüd kohe hakata kokku panema.    



Citroen DS 21 1970, Matchless 500 twin 1955, K750 1960, K750M 1970
Vasta
#7

Matchless toodeti Kagu Londoni tehases, aadressiks Plumstead rd, London SE18. Firma asutati 1878 ja alguses toodeti jalgrattaid. 1899 aastal hakkas tootma mootorrattaid. 30ndate keskel ühines AJSiga. AJSi tootmine toodi Londonisse ja alates 1939ndast aastast oli margid praktiliselt identsed, ainult värvid, kaubamärgid ja mõned võidusõidumudelid erines. Triumph lasi 1938 a oma parallell twin mudel käiku, ehk kahesilindrilised mootorid kus mõlemad kolvid liigub kõrvuti. Konstruktsioon annab kompaktse aga võimas mootori ja teised inglise tootjad järgnes sarnaste mootoritega peale sõda. AJS-Matchless, või AMC, Associated Motor Cycles, lasi oma mudeli käiku 1949 aastal. Võreldes Triumphiga  ei olnud nii forseeritud, aga see eest mugavam ja kaasaegsem. Juba algusest oli kiigega raam, sellal kui teised jändas veel mitu aastat vahepealse vedrurummude või plunger-vedrustusega, mis polnud ei liha ega kala. Ka mootor oli põhimõteliselt teistest etem, kuigi vähem forseeritud. Silindrid ja plokikaaned olid eraldi, klapide reguleerimine käib excentrikuga ja tõukurivardad on lühikesed. 60ndatel oli rasked kõikidel inglise tootjatel. BSA-l ja Triumphil läks veel enam vähem, aga teised tootjad, kaasa arvatud AJS-Matchless, oli kõik sügavas kriisis. Firma läks pankrotti 1966 aastal ja viimased tisklid toodeti Londonis 1969 aastal.

Eestis on minu teada veel vaid üks pealesõjaaegne AJS-Matchless, 1955 aasta 500 twin AJS. Rääkisin kevadel omanikuga, tsikkel suht hiljuti toodud Soomest. Nägin piltidelt et oli Kurtna laadal müügis, kas said ka müüdud ma praegu ei tea.
   
Matchless 350 toodeti teise maailmasõja ajal üle 80 000 tk briti sõjaväe jaoks. Mudel oli kergem ja kiirem teistega võrreldes, mis oli valdavalt püstklapidega, ja Matchless oli lisaks ainuke teleskoophargiga sõjaväe ratas.
   
Samasugune nagu minu oma.
.pdf DSC00723-1.jpg - AJS_twin_engine_1955.pdf Suurus: 6.82 MB  Tõmbamised: 113



Citroen DS 21 1970, Matchless 500 twin 1955, K750 1960, K750M 1970
Vasta
#8

Head uudised; sain suur ports juppe maalri käest. Raami kokkupanek alustatud. Raam koosneb seitsmest osast. Kuus on käes, aga sellest piisab et hakkab mootorratta moodi välja nägema. Nüüd aga pääsu pole, pean käigukasti korda saama.
   



Citroen DS 21 1970, Matchless 500 twin 1955, K750 1960, K750M 1970
Vasta
#9

Produktiivne päev. Käigukasti mure lahendatud, loodan. O-rõngas mis oli oma pesa jaoks liiga suur. Asendatud MT804129ga. Ehk Dnepri käigukasti üks o-rõngas  Smile . Käiguvahetus veidi kange, või olen kapriisne. Võibolla kuulan küla vanemeksperdid A ja H hinnang, kas kõlbab.

Pärast, üks amort valmis. AJS-M oli üks vähestest kes tegi oma enda amorte. Kippus lekkima, aga see eest remonditavad ja kõik juppid on saada. Lahtivõtmine oli raske, aluminium mis 70 aastat korrodeeruud ei tule niisama lahti. Kui see tehtud ei olnud erti keeruline midagi. Paar tihendeid ja simmereid vahetada, üks kopsik värvitud, teine Narvas kroomitud, ja kokku.Ilmselt oleks olnud odavam ja lihtsam vahetada neid, aga püüan säilitama võmalikult palju originaaljuppe, vaatamata et tsikkel ise on jupidest ehitatud.    



Citroen DS 21 1970, Matchless 500 twin 1955, K750 1960, K750M 1970
Vasta
#10

Head uudised: sain viimased jupid maalri käest. Ilusti tehtud. Raam nüüd koos, ja käigukast ja mootor paigaldatud. Vahepeal sai ka teine amort valmis.
Mitte hea uudis: esimene amort kadunud. Mäletan et oli hilja, väsinud olin, aga sai valmis ja panin ära kuhugi peitu kus kriimustusi ei pidanud tulla, ja nüüd... ei leia. Varsti lammutan maja maha. Olen küll hajameelne, aga kuskil peab ikkag olema, või...
       



Citroen DS 21 1970, Matchless 500 twin 1955, K750 1960, K750M 1970
Vasta
#11

Suuri edusamme pole, aga mõned väikesed. Silindrit paigaldades läks üks õlirõngas katki. Õnnestus saada uue Rootsist, niimoodi vältides tolliprotseduur. Loodan et õiged rõngad, nad on tehtud nii tolli ja mm mõõtudes. Lisaks paigaldasin õlipaaki, tagaporikat ja veel mingit pudipadi. Hakkasin ka tagarummu kokku panema, aga NOS spidoajam mis mul on juba 25 aastat osutus vale oma. 99 % briti tsiklidel istuvad nad paremal poolel. Loomulikult oli mul vasaku oma. Õnneks on mul üks vasaku oma mis kõlbab toorikuks, ja Rootsis on üks onu kes remondib neid.
   



Citroen DS 21 1970, Matchless 500 twin 1955, K750 1960, K750M 1970
Vasta
#12

Peale suvist pausi võtsin taas kätte. Mootor sai taas kokkupandud, karburaator, trossid ja küünlajuhtmed paigaldatud, ning ajutist bensupaaki pandud. Aga, tulemus nullilähedane. Sädet on, kompression on, süüdet regullitud, aga bensiin ei tule läbi. Pusisin mitu õhtut, käivitusgaasiga tegi paar pauku, aga see oli kõik. Karburaator millega tsikkel töötas kui kunagi ostsin lahtivõetud, puhastatud, tagasipandud, aga mitte midagi. Nüüd on magneto antud spetsialistile, ja uus karburaatoor ostetud. Reprokarbusside maine on nii ja naa, aga kuna saan hulgihinnaga mõtlesin et ostan igaks juhuks ära. Läheb aga kuu või kaks kuni magneto saab valmis. Kuna säde oli korralik on selle remont võibolla praegu üleliigne, aga kuna ta on peaaegu 70 aastat vana ja originaal kondensaator- ja mähistega peaks siiski varem või hiljem remontima.




Seniks on muudki teha. Pidurimeister pani uusi katteid piduriklotsidele, tiptop töö nagu ikka sealt. Tagurmine piduritrummel on rummust eraldi. Trumli sees on laager, aga kui see sai paigaldatud oli mingid seibid puudu. Need, ja veel nipetnäpet sain täna inglismaalt. Paigaldasin, mõlemal pool laagri, pidin paar korda lahti võtma, et seibid tuli õigele kohale ja õigetpidi.





Mõned jupid esi- ja tagaamordile sai ka kroomitud Narvas. Töö iseeneses tutikas, aga saatmine pakiautomaadile oli väga eestipärane kogemus. Jupide ümber oli küll kile, aga kasti sees mitte mingi pakematerjali, ja kast nii madal et kaas toetus plekist kopsikute peale. Õnneks oli terveks jäänud, aga see oli küll ainult õnn. Kallis eestimaalased, pakiautmaad on tore leiutis, aga pakk ei jõua automaati võluväel! Transporditakse nagu iga teine postipakk suurtes puurides, peale võib sattuda raske pakk ja siis ongi see pakk mis alla on jäänud lõmmis. Mulle on saadetud klaasist lambikupleid, ümber vaid õhukesest papist liiga väike karp, ja kuplist jäi vaid klaasikilde.    


Manustatud failid Pilt (pildid)
   



Citroen DS 21 1970, Matchless 500 twin 1955, K750 1960, K750M 1970
Vasta
#13

See kadunud amort on siiamaani kadunud. Suvel leidsin imekombel Lodzi laadalt teist paari. Sügisel sai tihendeid soetatud inglismaalt ja nüüd kontrollisin, paigaldasin tihendeid ja pukse ning poleerisin alumiiniumi. Kaks kopsikut, ja pudipadi on lõuna eesta maalri käes, aga nüüd teada et kahest saab üks hea amort, ja kui osta 50 £ eest uue silindri saaks veel ühe korda.
   
Lisaks, tagaratas koostatud ja rihtitud. Algajale ühe õhtu töö, lõpuks viskab alla millimetri.
   



Citroen DS 21 1970, Matchless 500 twin 1955, K750 1960, K750M 1970
Vasta
#14

Esihark kokkupandud. Läks enam vähem ladusalt, kuigi oleks olnud veel lihtsam spetstõmmitsaga. Inglise klubi müüb 50 £ eest aga ma koonerdasin.    

Selline konstruktsioon. All vasakul puks mis liigub alumise toru sees, üleval must plastmassist juhtpuks mis on toru sees kiinitatud. õliamort sisetoru sees peidus.
   

Kümmekond vesikleepsusid paigaldatud. Paigaldus iseenneses probleemivaba, aga ülelakkimine nii ja naa. Kindel ettekirjeldus, mis laki kasutama polnud, ainult et laki ei tohi lahjendama tugeva ahustiga. Ostsin mingi akrüülhobilakk, mis tundus veidi paks, aga lahjendama ka ei julgenud. Tulemus paraku vedi krobeline, aga mitte nii hullusti et ma raatsin ümber teha. Pole kindel kuivõrd see õnnestuks ka.
   

Praegune seis.
   



Citroen DS 21 1970, Matchless 500 twin 1955, K750 1960, K750M 1970
Vasta
#15

Kole aeglaselt käib viimasel ajal, aga siiski mingit edasiliikumist. Esirattavõllil on laagrite sisevõru võlliga ühes tükkis. Pealtnäha oli laagrid heas korras, aga ühest oli kosta krabinat. Pesin mitu korda, aga puhtaks ei saanud. Kallis liivatera, või mis seal oli, kuna tulemuseks pidin tellima uue võlli 200 € eest. Mis tuli inglismaalt, ja tegi kriks kraks. Saatsin tagasi garantiikorral, ja lõpuks sel nädal sain kätte, ja paigaldasin.
       

Vahepeal hakkasin juhtmekimpu paigaldama. Ostetud inglismaalt mitu aastat tagai, pidi olema spets aastakäigu eest tehtud, aga loomulikult siit sealt väikesed erinevused. Lisaks mitmes kohas nii et ise pead juhtmete pikkus sobitama, kaabli kingad lisama jne. Juhtmekimpudega mis meil tehakse Eestis ja ja Lätis vene tsiklitele oleme harjunud et 1:1 sobib, ja ainult pane külge. Jäin jänni sellega et ei leia eestist õige värvi kaableid. Oomipoes on mingi valik, aga sellist nagu pruun-must, või pruun-valge pole. Elfa-Distrelecist enam väikesed kogused ei saa. Kas on kusagilt saada, või pean välismaalt tellima?    

Muide, kadunud amort lõpuks leitud. Magamistoa riidekapist...



Citroen DS 21 1970, Matchless 500 twin 1955, K750 1960, K750M 1970
Vasta
#16

Ehk on õiget värvi juhtmed leitavad oma aktuaalsuse minetanud vanematest autodest?
Vasta
#17

(25-05-2023, 06:36 AM)alfredo Kirjutas:  Ehk on õiget värvi juhtmed leitavad oma aktuaalsuse minetanud vanematest autodest?
Lähem automromulasse ja ütlen et kuulge ma hakkan nüüd juhtmekimpusid lahtilõikama, jahtides nii ja naa värvi juhtmeid" Eh, ei usu.



Citroen DS 21 1970, Matchless 500 twin 1955, K750 1960, K750M 1970
Vasta
#18

(25-05-2023, 06:36 AM)alfredo Kirjutas:  Ehk on õiget värvi juhtmed leitavad oma aktuaalsuse minetanud vanematest autodest?

Parima hinna-kvaliteedi suhtega soovitus, aga eeldab piisava hulga "ressursi" olemasolu kaevandamiseks. Romuauto kaaluhinda puuduv juhtmejupp ei mõjuta Big Grin

Mitmevärvilisi juhtmeid meil vist keegi meetriga ei müügi?
Vasta
#19

(25-05-2023, 08:36 AM)magnusk750 Kirjutas:  Lähem automromulasse ja ütlen et kuulge ma hakkan nüüd juhtmekimpusid lahtilõikama, jahtides nii ja naa värvi juhtmeid" Eh, ei usu.

Miks ka mitte, mis siin häbeneda. On olemas suht sõbraliku suhtumisega kohti, eks pead ses osas ise edasi leiutama. Mõte tuli sellest, et uurin hetkel paari vanemat Fordi seestpoolt ja seal on küll igat karva juhtmeid meetrite kaupa saadaval. Homme viiakse nad küll minema. Ütle mis värve ja umbes kui pikalt vaja on, viskan hiljem pilgu peale, mis saada oleks.
Vasta
#20

(25-05-2023, 08:36 AM)magnusk750 Kirjutas:  
(25-05-2023, 06:36 AM)alfredo Kirjutas:  Ehk on õiget värvi juhtmed leitavad oma aktuaalsuse minetanud vanematest autodest?
Lähem automromulasse ja ütlen et kuulge ma hakkan nüüd juhtmekimpusid lahtilõikama, jahtides nii ja naa värvi juhtmeid" Eh, ei usu.

Kusjuures saab nii, aga peab viisakalt küsima. Pistikuid lubati ise lõigata pikema juhtmega.

Kui Harjumaa lõunapiir kaugeks ei jää, võid minu rümbakogu inspekteerima tulla. Euroopa autod.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 2 külali(st)ne