Akudest tibake.

(21-02-2024, 09:30 AM)tõnn Kirjutas:  BMS'iga aku on sama võimas nagu tema kõige lahjem element.
Makita omad võivad isegi lukku minna kui õigel ajal kehva elementi välja ei vaheta.

Väike meeldetuletus - akut osta siis kontrolli ka, kas töötab!
Võtsin mõne aja eest riistu juurde, hind tehti nii  magus, et võtsin emotsiooniostuna veel 5 ampsu akut ligi. Laos kritseldasin asjadele nime peale, viskasin riiulisse ja aku kohvrisse. Alles nädalapäevad hiljem selgus, et see aku ei tööta.
Vasta

(21-02-2024, 06:36 AM)v6sa Kirjutas:  Oled kindel, et BMS nii lihtsaltel akudel väljaantavat amperaaži piirata suudab?

BMS ei piira väljundvoolu suurust kui just näiteks paralleelis olevatest täis- või tühjakslaadimise MOSFET'idest vähemalt üks ei lüli end korrektselt sisse. Suure voolutarbimise korral tekibki mittelubataval määral pingelangu sisselülitatud MOSFET'i(de) source ja drain vahel.
Lisaks sellele võib probleem olla punktkeevitusega (ei anna ühendust); üks element kümnest on kutu ja suure koormuse all lükkavad teised selle elemendi polaarsuse vastupidiseks, mis kukutab akupatarei pinget kolinal; BMS'il puudub balansseerimise ahel (elementide tervise seisukohast on see kuritegu); lihtsalt liiga väikese mahtuvusega elemendid, mis ei kannata nii suurt tühjakslaadimise voolu või viga on elemendis endas (turul on olemas spetsiifiliselt kõrgemale amperažile mõeldud elemente, kuid need on kallimad ja eluiga lühem).

Allpool on näha ühe akupatarei ehituskvaliteeti:

[Pilt: IkKvuaC.jpg]

Robotniidukite müük, paigaldus ja sõltumatu tehniline know-how: https://herizon.ee
Vasta

Kuidas sa nüüd sellise vea siis tegid? Positiivse laengu otsal ääred ka lõikamata, need võivad ju vibratsiooniga läbi mantli kaevuda lühisesse ajapikku...
Vasta

(21-02-2024, 17:30 PM)deus Kirjutas:  Kuidas sa nüüd sellise vea siis tegid?

Pole minu ehitatud. Rohkem infot saab lugeda SIIT, miks see kärakas üldse minu kätte jõudis.

Robotniidukite müük, paigaldus ja sõltumatu tehniline know-how: https://herizon.ee
Vasta

tekkis loll küsimus akuspetsialistidele - millises režiimis laadida EFB akut kui laadijal on tsikli (ehk väikese aku), auto (ju siis tavaline autoaku, plii), AGM ja recond režiimid? 

Juhend laadija juures ütlev et AGM  režiimis elik 14,7V lae AGM ja start-stop akusid ja samuti kõiki külmaga. Start-stop on EFB küll kuid kui ma ei kasuta seda start-stop akuna, vaid vana autoakut traka peal ...
Vasta

AGM režiimis.
Vasta

(17-05-2024, 18:38 PM)deus Kirjutas:  AGM režiimis.
aga mis juhtub kui laadida tavalise pliiaku režiimis elik 14,4 voldiga?
Läheb aku pekki? Või laeb ikka täis aga võtab rohkem aega?
Mu humanitaari loogika ütleb, et "lahjemalt" laadides peaks olema hoopis akule tervislikum (eriti täna kui õues oli +24 kraadi) aga mu teadmised ses vallas on olematud.
Vasta

Midagi ei juhtu, natukene alalaetuks jääb lihtsalt 99% juhtudel.
Kui nüüd paberi järgi rääkida, siis AGM ja EFP tahavad kõvemat kontrolli amprite sisse surumise üle, lõpufaasis vist ei tohtinud üle 2,5A sisse suruda kui mälu ei peta. Praktikas aga... Pole aimugi, kui palju eluiga vähendatakse, ma viskan iga 5 aasta tagant nii kui nii uue aku vahele enda südamerahuks ja kogemus lõpuni käimisega puudub. Minu kasutatud akud nimelt toidavad veel palju aastaid elektrikarjuseid ja laetakse neid tavalise Defa 8A laadijaga.
Vasta

(18-05-2024, 07:05 AM)deus Kirjutas:  Midagi ei juhtu, natukene alalaetuks jääb lihtsalt 99% juhtudel.
...  Minu kasutatud akud nimelt toidavad veel palju aastaid elektrikarjuseid ja laetakse neid tavalise Defa 8A laadijaga.
Aga vastupidi, kui laadida pliiakut AGM režiimis? 
Mul ka auto pealt tulnud vanad akud toimetavad elu lõpuni hoovinarridel (kui ära surevad siis ostan autodele uue aku ja vana krundil kasutamiseks) ja see käib nii, et "sõidust" tulnud akule kohe 5A CTEK "nutikas" laadija külge ja kui sõitu siis laadija teise aku külge, st laadijal on 24/7 tuli taga.
See kevad aga tekkis olukord kui üks aku sai EFB (maha võetud tütre start-stopiga tüütuse pealt) ja teine on tavaline. Alati ei ole meeles ümber lülitada ja tüütu ka ... sellest need küsimused tekkisid.

P.S. CTEKil on ka laadija, millel polegi režiimivalikut ja juures kiri 
Tsitaat:NB! laadija on optimeeritud laadima Start-Stop süsteemiga autode AGM akusid, kuid sobib ka kõikide muude plii-happe akude laadimiseks!
Vasta

AGM akud on tundlikud liiga suure vooluga laadimisele (õigemini sellega kaasnevale elektrolüüdi "väljakeetmisele"), nagu akf! deus juba ütles. Ehk kui laadijal on AGM olemas, tasub seda ka kasutada. Kui ei ole, siis ei ole.

Siin on erinevus hästi lahti seletatud ingliššis:
https://www.rbbattery.com/efb-vs-agm-bat...ifference/

Hästi jämedalt: AGM akudel on elektrolüüt immutatud mattidesse ja selle väljakeetmisel on akuga ühel pool. Samas ei ole võimalik elektrolüüdi taseme langus - matt on alati niiske kogu ulatuses ja seega elektroodid kaetud. Sellest ka vajadus laadida leebemalt. Loll-laadijaga (või peetis nutilaadijaga) keedad matid kuivaks ja siis on probleemjääde.

EFB on ehitatud taluma suure vooluga tühjenemist ja laadimist ja seda ka pikema aja vältel. Mida seal täpselt tehtud on, ei kiputa ütlemaSad Väidetavalt tahavad need laadimist suurema voolutugevusega ja kõrgemale pingele, et omadused säiliksid. Taluvad hästi suurt tühjendus- ja laadimisvoolu. Väidetavalt taluvad hästi ka sügava tühjendamise tsükleid.

Samas ei tasu ka üle mõelda: vana aku pole kunagi enam täpselt see, millisena tehasest tuli. Laadi olemasoleva laadijaga ja ära üle mõtle. AGM-asend on leebem, tavaasend järsem ja kui on veel eraldi EFB, siis see on kõige äkilisem asend. AGM asendis elusat EFB-d laadides ilmselt miskit hullu ei juhtu ja kõige halvemal juhul "jääv suti puudu" ning aku pole päris 100% peale laetud. Vastupidisel juhul EFB asendis AGMi kallale minnes võib matid kuivaks väänata ja N arvu laadimiste järel on akust saanud kaalukaup.
Vasta

(18-05-2024, 08:38 AM)v6sa Kirjutas:  ... Laadi olemasoleva laadijaga ja ära üle mõtle. AGM-asend on leebem, tavaasend järsem ja kui on veel eraldi EFB, siis see on kõige äkilisem asend. AGM asendis elusat EFB-d laadides ilmselt miskit hullu ei juhtu ja kõige halvemal juhul "jääv suti puudu" ning aku pole päris 100% peale laetud. ...
Olemasoleval CTEKil on tsikli (väikese aku), tavaaku 14,4V , AGM 14,7V ja recondi 15,xV režiimid, olemas 2 akut mida pidevalt vaheldumisi laadida - EFB ja tavaline plii. Juhendi järgi laetakse AGM režiimis start-stop ja AGM akut.
Kas tavaakut AGM-s laadida teeb sellele palju paha?
Ma lolli peaga mõtlesin, et just AGM on "äkilisem" ...
Vasta

V6sal läks jah natukene viltu pingega. AGM laetakse 14,6 kuni 14,8 voldise pingega, EFB tahab sama saada.
 Tavalisele pliiakule see suurt midagi ei tee tegelt, lühendab natuke eluiga, garaaži õhku ei lase sellega.
Vasta

(18-05-2024, 10:14 AM)deus Kirjutas:  V6sal läks jah natukene viltu pingega. AGM laetakse 14,6 kuni 14,8 voldise pingega, EFB tahab sama saada.
 Tavalisele pliiakule see suurt midagi ei tee tegelt, lühendab natuke eluiga, garaaži õhku ei lase sellega.
Tänud!
Jääb siis laadija AGM režiimi ja kogu moos. Ainult kui oma vana kastika akut profülaktika mõttes laadima lähen, no nii paar korda aastas, siis panen ümber tavaaku režiimile.
Vasta

(18-05-2024, 10:14 AM)deus Kirjutas:  V6sal läks jah natukene viltu pingega. AGM laetakse 14,6 kuni 14,8 voldise pingega, EFB tahab sama saada.
...

Milline akutootja lubab AGMi laadida pidevalt >14,4 V?

EFB lubatakse kuni 14,8 V. Kodugaraaži jaoks on 0,4 V küll väike, aga tehnilises mõttes siiski suur vahe. Kui keegi teab, mille poolest EFB sisuliselt erineb, oleks huvitav teada.

"Tavaline aku" kipub 14,8 V peal samuti rõõmsalt "keema". Eriti suvel soojaga.

Laadija taastefunktsiooni piigid (regen) on teine asi. Lühikesed pulsid ei jõua akule oluliselt kahju teha, aga lõhuvad moodustuma hakkavat habrast sulfaati plaatidelt lahti. Tõsi, elektrolüüdi väikese kao hinnaga. Looduses tasuta lõunaid ei ole.
Vasta

Ega siis elektrolüüt ei kao kuhugi.
Elektrolüüdi tase langeb kuna vesi aurab ära.
Vett saab juurde panna ka väikestele ups'i akudele.
Nokid pealt lahti ja korgid on katte all.

See muidugi katkist akut ellu ei ärata kuid lükkab veidi surma edasi.

Iseõppinud spetsialist - energeetika valdkonnas.
Vasta

(19-05-2024, 08:38 AM)v6sa Kirjutas:  
(18-05-2024, 10:14 AM)deus Kirjutas:  V6sal läks jah natukene viltu pingega. AGM laetakse 14,6 kuni 14,8 voldise pingega, EFB tahab sama saada.
...

Milline akutootja lubab AGMi laadida pidevalt >14,4 V?

Umbes täpselt kõik, Optima, Varta, Rolls jne, vali oma mürk. Hoolduslaadimine peab jääma 13,8 ja 14,4V vahele siiski kuid me ei rääkinud hoolduslaadimisesrt vaid tühi -> täis.
EFB akud on sisuliselt tavalised vanakooli pliiakud ainult et pliiplaadid on kaetud happekindla fliisiga.
Vasta

(19-05-2024, 11:00 AM)deus Kirjutas:  
(19-05-2024, 08:38 AM)v6sa Kirjutas:  ... Milline akutootja lubab AGMi laadida pidevalt >14,4 V?

Umbes täpselt kõik, Optima, Varta, Rolls jne, vali oma mürk. Hoolduslaadimine peab jääma 13,8 ja 14,4V vahele siiski kuid me ei rääkinud hoolduslaadimisesrt vaid tühi -> täis. ...
Stopp!
Mina rääkisin ikka probleemist, kus laadija on 24/7 taga, sisuliselt hoolduslaadimine, et vana risu ikka suudaks mõne korra päevas trakat käima vedada.
Nn targal laadijal kirjas et AGM laetakse 14,7V, kas see aparaat teeb vahet hoolduslaadimisel ja tühi-täis laadimisel? Vaevalt ...
Vasta

Ikka teeb. Tarklaadija laeb AGM režiimil 14,7 täis ja siis kukutab pinge alla ja jääb madalama pinge peale tiksuma. Kui ei usu, vaata ise voltmeetriga.
Vasta

(19-05-2024, 15:41 PM)deus Kirjutas:  Ikka teeb. Tarklaadija laeb AGM režiimil 14,7 täis ja siis kukutab pinge alla ja jääb madalama pinge peale tiksuma. Kui ei usu, vaata ise voltmeetriga.
Hea teada aga kuidas voltmeetriga mõõta? Laadija ühendet aku klemmidele, sealt mõõtes näitab aku pinget, mis see iganes ei ole?
Vasta

(19-05-2024, 18:06 PM)honkomees Kirjutas:  
(19-05-2024, 15:41 PM)deus Kirjutas:  Ikka teeb. Tarklaadija laeb AGM režiimil 14,7 täis ja siis kukutab pinge alla ja jääb madalama pinge peale tiksuma. Kui ei usu, vaata ise voltmeetriga.
Hea teada aga kuidas voltmeetriga mõõta? Laadija ühendet aku klemmidele, sealt mõõtes näitab aku pinget, mis see iganes ei ole?
 Täpselt nii. Ning kui selgub et hoide/täis aku faasis pinge langeb kas 13+ voldini või laadimine lülitatakse üldse välja võib tavalisi happe akusi samuti AGM reziimis laadida.
Osad firmad soovitasid seda talvel teha nagunii.
Trafodega ilma ajuta laadijatel läheb paljudel 15V+ ning jääbki nii, kuni kasutaja laadija välja lülitab. Sellega võrreldes korraks 14,7 juures ära käimine pole üldse midagi.

You see, pal, Elvis can´t read a contract.
All he knows is, no Ferrari, no rides with the top down.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 11 külali(st)ne