automoto.ee foorumid

Täisversioon: Kas ostaksid endale elektriauto?
Teile näidatakse hetkel lihtsustatud versiooni tekstist. Vaadake täisversiooni õiges formaadis.
(30-08-2023, 12:43 PM)/--/ Kirjutas: [ -> ]Ok, 10 A on võimalik autot laadida aga pinge kõigub tänu alajaama nõrkusele.
Võib küll panna laadima aga kui pinge korra kõigub või faaside vaheline tasakaal muutub lülitab laadija end välja ja kas käid öösel mitu korda seda resettimas või hommikul avastad et jälle ei laadinud.../--/
(01-09-2023, 12:25 PM)olli Kirjutas: [ -> ]Eks oletada võib muidugi. Sedapidi järeldus on arvatavasti ka omanikule tulusam, kindlustuse seisukohalt. Laadimisjaama viletsast kaabeldusest alguse saanud tuli on tõenäolisem. Aga küllap see selgub, mis tegelikult juhtus.
 Foorumlase 2715 kirjelduse järgi on elektrika laadijad tehtud "pepsid" voolu kvaliteedi osas olema ehk siis vilets kaabeldus peaks enne suuremat jama välja tulema. Ehk laadija lülitab end välja. Laadija jaoks pole vahet kas pinge langeb, kõigub jne kogu liinis tekkiva pingelangu tõttu või on 40+ aastat vanad keeratavad korgid üle kuumenenud. (Audi e troni vihma eest varjava "sara" all tõenäoliselt keeratavad korgi pole vast kilbis)
Sulama läinud isolatsioon kahjuks pinge kõikumisi ei põhjusta. Vähemalt mitte enne, kui hilja. Aga selline stsenaarium on majaomaniku jaoks üks viletsamatest, sest seotud otseselt paigaldajakompetentsi puudumisega. Ja kindlustusel on palju põhjust käsi rõõmust kokku lüüa ning rahade maksmisest keelduda.
olli, kärssavad juhtmed ei pruugi olla vaid oskamatust paigaldusest põhjustatud. Näiteks äikesest tekkinud ülepinge võrgus ja tulekahjud pole üldsegi nii haruldased, kui oskaks arvata. Ka alajaamast tulnud kõrgem "laine" pole võimatu. Keravälk?
Ilmselt on variante veelgi. Elektrik näiteks rääkis mulle kunagi koormuse all end iseeneslikult lahtikruttivatest poltidest. Tema soovitas paari-kolme aasta tagant profülaktika mõttes koduseid juhtme-klemmühendusi pingutada. Paljud meist seda teavad ja teevad?
Alajaamast tulnud "kõrgemate lainete" vastu on tänapäeval olemas kaitseseadmed.
Mis ja kuidas, oleneb väga paljudest teguritest, sestap sellist universaallahendust ei ole.
Pädev projekteerija piisavate algandmetega kirjutab lahti, mida vaja on.
Elektriautost ka. Käis täna kunde tööpostil oma Tesla S mudelit näitamas mis natuke värvimist vajab. Ostis emotsiooni põhiselt US.ja A st avariilisena. Turvaelemendid kõik kinni. Uksed ja tiib ühe külje pealt muljutud. Ehk suht kerge kõks. Nüüd siis pani uued korralikud uksed ja esitiiva ning hakkas rõõmsalt kasutama. Oh üllatust kui selgus,et mingid asjad on Tesla poolt välja lülitatud kuna oli registreeritud avarii. Kodumail abi ei saanud ja käis siis lähivälismaal nõu kuulamas. No mingid funktsioonid pandi jälle käima,aga isejuhtimine ja see megagiga laadimine on ja jäävad suletuks. Ehk ise ei sõida ja seda superchargerit kasutada ei saa. Vot siis lopsu. Väidetavalt nüüd pidigi Tesla nii tegema. Ju siis on põhjust  Big Grin ja ei viitsita juristidega pärast vaielda. SIsepõlemis mootoritega liikuritel vist veel nii karmilt käsi ei väänata.
Üsna levinud stsenaarium, et Ameerikamaal pauku saanud Tesla hingekirjast maha kantud liikurid jõuavad pressi alla mineku asemel Ida-Euroopa seppadele üles tagumiseks. Hind on sellistel väga ahvatlevalt odav. Plekid saab tõesti üles taguda aga see Tesla hingekirjast maas olek toob tõesti kaasa eelpool kirjeldatud puudujäägid. Tesla pole nimelt toode vaid teenus, ning väga palju sõltub sõiduki staatusest pühas Tesla andmebaasis. Samas, see isesõitvus (mis pole sugugi nii "ise", kui nime põhjal arvata võiks) on nagunii ELis täiesti keelatud ja superchargerit ka Eestis pole.

Kes täpsemalt teab, see võib täpsustada, isiklikult Muskvitše (loe: Teslasid) härra Muski isiku pärast väga ei salli ja kogemust ei oma.
Nojah, aga samas ega me ju keegi ei tea nende "iseenesest" süttinud elektriautode statistikat, et kui paljud neist on otse liinilt vigased ja kui paljud on sellise "kõksu" üle elanud, mille peale kindlustus asja maha kannab. Kui kuskil sügaval aku sisemuses on mingid klemmid kõksu peale pragunenud või lahti tulnud vms, siis pole ju punase kuke tulekuks palju vaja ning ega müügiks tehes ju keegi seda juhtmete ja pistikute spagetti nii põhjalikult pulkadeks ei võta, et kindel olla.

Ma ise loodan siiralt, et äkki see on lõpuks päästikuks, et see kindlustuse poolt maha kantud romude üleslöömise ärimudel ära tühistataks - jah, kasko läheb ilmselt kallimaks, aga inimeste elu, kellel koguaeg "juhtub", ei peagi lihtne olema. Praeguste hindade tagajärjeks on sügav hoolimatus, vahet pole kui põrutan kellelegi tagant sisse, küll kasko maksab. Pole küll vastavat statistikat näinud, aga pakuks, et 90% inimestega ei "juhtu" kunagi ning kogu selle õnnetuste statistika keevitavad kokku ülejäänud 10% "sõiduässasid".

Kuskil ma juba jagasin seda linki, aga kes soomet loeb, siis http://pajalle.com/ on selline tore blogi, kus nad viimasel ajal elektrikatega jändavad, seal on Teslast ka pikalt juttu. Nad muidugi teevad korralikku tööd, sest Soomes on kontroll kõva, kogu remont peab käima tehase juhendite järgi jms.
Noh jah. See kindlustuse poolt maha kandmine on jälle suhteline teema. Töösse tulemas 2022 etron mis kindlustuse poolt välja makstud. Põhjus rahe Smile Läheb uus esiklaas ja tagaklaas ning põhimõtteliselt kogu ring värvida. Ma muidugi küsiks,et kui selline väike plekimõlkimine(antud Teslal muljumine pigem) võib akupakki juba rikkuda,siis mida võib veel teha jõhker löökauk teel jne. No ei ole see mis peaks.
Aga jah ma nendest Tesla laadimis võimekustest siin ei tea. Lihtsalt auto soetanul tuli see üllatusena(noh kodutöö jäi emotsiooniostu tõttu väikseks), et sellselt asju piiratakse. 
Ja Tesla (Norra registris) Ülemiste keskuse parklas tuli täitsa kenasti ise kohale ukse ette parkla teisest otsas Big Grin  Ja pealinnast heademõtetelinna sõites ei pidanud eriti kordagi ise midagi tegema, vahetas rida ka Cool
No see asfaldiaugu jutt on ikka tugev liialdus, isegi 30km/h "kõksu" juures on komponentidele mõjuv kiirendus suurusjärgus paarkümmend G-d. Eks kindlasti saaks ehitada ka elektriauto, mis selle igast asendist üle elab, aga ükski uue auto ostja ei ole nõus seda kinni maksma, et pärast mingil Tartu autoärikal lihtsam elu oleks.

Mul ei oleks sellega probleemi, kui kogu töö tehtaks alati korralikult ning kasutatud auto ostjale oleks alati teada, mida ta ostab, aga no Allah, Jeesus ja vanaema kass ka teavad, mis standardid ja reeglid seal bisnises tegelikult kehtivad...
Keda huvitab siis just lõppes meil arutelu professionaalsete elektrikute seltskonnaga milline peaks olema elektriauto et me teda ihaldaks.

Selle tulemusel peaks elektronidega liikuval autol sellised näidikud armatuuris nagu aku pingenäidik kus on igale sektsioonile oma näidik et patarei seisund on pidevalt näha.
Siis peaks olema aku sektsioonide temperatuurinäitaja mitme osutiga et koormamisel jälgida kuumenemist ja kui osuti punasele läheb saab selle sektsiooni lahutada manuaalse hoovaga et tulekahju piirata.
Muidugi kontrolleri ja mootorite temperatuur ka.
Kindlasti volt ja ampermeeter mis näitavad mootorisse antavat voolu ja pinget või üksainus Kw näidik nagu auto tahhomeeter.
Kindlasti regenereeriva pidurduse selektorlüliti  armatuuris kust saab seda 4-5 astmes reguleerida.
Siis võimsuse piiramise nupp kust saad keerata mootorivõimsust 30Kw kuni maksimumini ja kust on mugav paika panna näiteks libedal sõites veojõud.
Soojendus oleks tavaline kütteelement ja kliimapump elektriline ning reguleerida saaks õhuvoolu kolme liuguriga nagu vanematel BMW mudelitel oli ja mis on nii lihtne ja loogiline kasutada et paremat ei saagi olla.
Meie kliimas oleks tal kindlasti umbes 8 liitrine kütusepaak ja märg gero mis soojendab akut ja salongi kiirelt ja kulutõhusalt.
Üks tahtis veel umbes 10Kw väikse vibratsioonivaba seespõlemismootoriga generaatorit mis lubab lisada läbisõitu jooksvalt kui on näha et ei tule välja ja sooja annaks ta ka.

Lõpuks olid kõik üksmeelel, et see oleks ülilihtne käsitseda ja detaile mis saavad nässu minna imevähe aga ostaks teda autoarmastajad.
Läbi sõidaks ta kindlasti ka rohkem niimoodi.
(02-09-2023, 23:51 PM)2715 Kirjutas: [ -> ]...
Lõpuks olid kõik üksmeelel, et see oleks ülilihtne käsitseda ja detaile mis saavad nässu minna imevähe aga ostaks teda autoarmastajad.
Läbi sõidaks ta kindlasti ka rohkem niimoodi.

Lihtne käsitseda umbes kuutkümmet erinevat lülitit? Ja aega neid näidikuid jälgida sõitmisel? Pardainseneri on vaja Big Grin

[Pilt: Antonov_An-225_Mriya%2C_Antonov_Design_B...627547.jpg]
Need näidud on paljudel autodel üle OBD loetavad. Ning näiteks telefoni ekraanile kuvatavad. Alguses on huvitav, aga igapäevaselt pigem üsna kasutu info.
I3 REX . Kumb ta siis on? Hübriid või elektrikas. See on siis see bmw millel 2 pütane bensu mootor lisaks. Sõbra naine sai bussi reas sõitmise eest trahvi ?
Elu on näidanud et kõige praktilisemad ja lollikindlamad on el.seadmed, millel on kaks nuppu - sisse- ja väljalülitamiseks.
REXil on 0.6 rolleri mootor. Liiklusseaduse par 37: 
Juhi kohustused ühissõidukiraja kasutamisel ja ühissõidukile eesõiguse andmisel
  (1) Ühissõidukirajal võib sõita ühistranspordiseaduse kohast liinivedu teostava ühissõidukiga, sõitjat vedava ühistranspordiseaduse § 64 lõike 2 nõuetele vastava taksoga ja sõitjat vedava bussiga.
  (2) Lisaks käesoleva paragrahvi lõikes 1 sätestatule võib ühissõidukirajal sõita eritalituse sõidukiga, kui täidetakse tööülesandeid, täiselektrilise veoajamiga mootorsõidukiga ning muu sõidukiga, kui seda lubab asjakohane liikluskorraldusvahend.

Küsimus selles, milline on hübriidi ja täiselektrilise eristamine liiklusregistri tasemel ja kuidas Transpordiamet arvele võtab. Rex ei ole täiselektrilisena arvel.
Edit: ja teemasse: kui bussirada, Tallinna kesklinnas, Tartus ja Pärnus tasuta parkimine on oluline, siis Rex varianti osta ei tasuks.
(03-09-2023, 08:14 AM)v6sa Kirjutas: [ -> ]Lihtne käsitseda umbes kuutkümmet erinevat lülitit? Ja aega neid näidikuid jälgida sõitmisel? Pardainseneri on vaja Big Grin
Kust auväärne tsiteeritav niipalju lüliteid kokku sai?
1 Pealüliti mis katkestab akude sektsioonide ühendused ja asub umbes seal kus kapoti avamise kang.
2 Regenereeriva pidurduse lüliti mis asub keskkonsoolis.
3 Võimsusepiiraja nupp mis asub pidurduse selektori kõrval.
4 Kui on nelikveoline siis seal veel nupp millega saab jagada võimasust ette ja taha et muuta auto käitumine omale sobivaks (mina keeraks kohe 40% ette ja 60 taha kui libe).
5 Midagi veel kindlasti aga see oleks ka kõik millega auto elektriosa seadistada.
[Pilt: image011.jpg]
Armatuuris kütusenäidiku asemel voltmeeter millele tekib näit kui süüde sees ja kus on ka laetuse kriipsud.
Spidomeeter tavaline.
Tahhomeetri asemel on mootori(te) võimsus kilovattides ja all ökonomaiseri asemel ampermeeter mis näitab akust võetavat voolu miinuspoolel ja regenereerivat pidurdust, laadimist plusspoolega.
Temperatuurinäidik näitab vaikimisi mootori-kontrolleri jahutusvedeliku temperatuuri mis ka salongi kütab ja annab aimu kas peab gero käivitama kui külm on.
Akude temperatuuri saab näha kui vajutad nuppu järjest niipalju kui sektsioone on ja süttib kollane tuli kui temperatuur on kõrge ja punane kui kriitiline.

Ei erine ju kuigi palju sisepõlemise jõul liikuvast jõuvankrist?
Plussina pedaali vajutades näed kohe ära kui akude pinge kukub järsult ja järelikult on akud külmad või tühjad.
Umbes paaripäevase kasutuse järel suudab juht kes enne suutis sisepõlemise jõul liikuvat autot juhtida ja kütust õigel ajal tankida jälgida ja hallata ka elektronide jõul liikuvat jõuvankrit.
Boonusena saab auto käitumist libedal reguleerida omale sobivaks veojõudu jagades mis pole mehaanilise ülekandega võimalik.
Kui pidamist pole saab reguleerida võimsuse vastavalt pidamisele ja lumes kohaltvõtt ning kiirendamine saavad toimuda ilma kraapimata.

Lööge mind kasvõi häbiposti aga sellise autoga oleks lõbus sõita soovi korral ja mingeid poole esiseinasuurusi ekraane 77 alamenüüga poleks vaja vaid piisaks 20cm x 10cm ekraanist mis näitab raadiojaamu ja navigatsiooni ning talitleb pardakompuutrina.
Kõik see funktsionaalsus on ju tänapäevases elektriautos olemas, lihtsalt mugavamal moel, kui eelpostitaja poolt kirjeldatu, pole vaja jalgratast leiutada.
Välja arvatud need ebarealistlikud asjad nagu see kõrgepinge aku (400-800V!) elementide käsitsi lahti ühendamise soov.
(04-09-2023, 13:20 PM)Etsike Kirjutas: [ -> ]Kõik see funktsionaalsus on ju tänapäevases elektriautos olemas, lihtsalt mugavamal moel, kui eelpostitaja poolt kirjeldatu, pole vaja jalgratast leiutada.
Välja arvatud need ebarealistlikud asjad nagu see kõrgepinge aku (400-800V!) elementide käsitsi lahti ühendamise soov.
 Kui just igat elementi ei soovi lahti ühendada, vaid tekitada massilüliti aku ja vaheldi vahele siis 60 kw korral on töövooluks 150A. Mis pole vähe aga samas ka mitte ulme palju.
Kuna tavaline 12V aku on ohutulede jne jaoks nagunii käigus siis saaks lahendada selle impulssreleega (ühe korra annad pinge peale lülitub sisse, järgmise impulsiga lülitub välja)
Seega saaks seda massireleed lülitada väikse lülitikesega mis oleks ntks ohutulede lüliti juures.
(05-09-2023, 10:28 AM)Tegelane5 Kirjutas: [ -> ]
(04-09-2023, 13:20 PM)Etsike Kirjutas: [ -> ]Kõik see funktsionaalsus on ju tänapäevases elektriautos olemas, lihtsalt mugavamal moel, kui eelpostitaja poolt kirjeldatu, pole vaja jalgratast leiutada.
Välja arvatud need ebarealistlikud asjad nagu see kõrgepinge aku (400-800V!) elementide käsitsi lahti ühendamise soov.
 Kui just igat elementi ei soovi lahti ühendada, vaid tekitada massilüliti aku ja vaheldi vahele siis 60 kw korral on töövooluks 150A. Mis pole vähe aga samas ka mitte ulme palju.
Kuna tavaline 12V aku on ohutulede jne jaoks nagunii käigus siis saaks lahendada selle impulssreleega (ühe korra annad pinge peale lülitub sisse, järgmise impulsiga lülitub välja)
Seega saaks seda massireleed lülitada väikse lülitikesega mis oleks ntks ohutulede lüliti juures.

Sellised releed enamasti on mõeldud üsna väikeste pingete jaoks. Ja isegi siis ei tohi neid lülitada koormuse all. Vastasel juhul põlevad kontaktid lihtsalt kokku. Kui autotootja on otsustanud ise sellise ahela tekitada ja seda tarkvaraliselt kontrollitult lülitada, siis olgu pealegi. Aga kui juhile selline nupp kätte anda, siis võib üsna kindel olla, et asi hästi ei lõppe.
https://nikrob.ee/
Leedukate rebadge (kleebin oma nime tootja nime asemel) 5000$ maksvale Wulingile: